En dan vraag ik mij af in hoeverre een geldboete een efficiënte straf is... en of die straf wel uitgevoerd wordt? (én indien het geld wel geind wordt... vanwaar komt het geld : OCMW, diefstal,...?)
Naar mijn mening is het voor een relatief beperkt deel (25 %) uit pertinente onwil om een verzekering af te sluiten, maar het grootste deel (75 %) is gewoon uit geldgebrek : steeds hogere brandstofprijzen, hoge BA-premies, duurder onderhoud. 't Wordt er allemaal niet goedkoper op... en dan gaat men logischerwijze besparen in een uitgave die voor henzelf niet in eerste instantie nadeel oplevert : de verzekering. Je kan er donder op zeggen dat het aantal onverzekerden nog zal stijgen.
(de gevangenisstraf... nou ja... we weten allemaal dat die niet opgelegd wordt)
Verzekeringen zullen ook niet goedkoper worden, dus dan moet de straf maar aangepast worden. Geldboete lijkt mij verkeerd, omdat het dikwijls toch betaald wordt met gemeenschapsgeld. Op die manier ruk je de gemeenschap 2 keer een kloot af, dus da lijkt mij dom. Inbeslagname van het voertuig is ook geen oplossing... enerzijds omdat de mensen die het echt nodig hebben, hun job dan niet meer kunnen uitvoeren, anderzijds omdat "bepaalde" andere mensen dan gewoon een ander exemplaar zullen pikken.
Bij dergelijke overtredingen zou volledig moeten overgeschakeld worden op alternatieve straffen, zoals werkstraffen. Voorbeeldje : de bermen liggen er overal heel vuil bij. Daar kan gerust wat extra volk voor gebruikt worden. En gedurende 200 uren vuiligheid opkuisen lijkt mij een goede motivatie