Auteur Topic: Recordaantal Belgen zonder autopolis vervolgd  (gelezen 7059 keer)

Offline os2lover

• Expert
  • Geslacht: Man
    • BASM
Recordaantal Belgen zonder autopolis vervolgd
« Gepost op: woensdag 06 september 2006 - 11:16:26 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 01:09:25 door jozef »
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Recordaantal Belgen zonder autopolis vervolgd
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 06 september 2006 - 13:01:24 »
Olivier, mag ik je vragen om, bij een citaat, de bron te vermelden alsjeblieft. Dit om problemen inzake auteursrechten te vermijden. Met dank voor je begrip.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 september 2006 - 13:46:57 »
Dat is bij deze gebeurd :)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 03:44:51 »
Niet moeilijk dat er nu meer gesnapt worden dan vroeger.

Vroeger moest je al een ongeval hebben of de pech dat het je per toeval eens gevraagd werd om tegen de lamp te lopen.
Nu is de kontrole vereenvoudigd (heb ik eens in het nieuws gehoord) en gaan ze via de moderne komunikatiemiddelen het aantal ingeschreven voertuigen gaan kontroleren volgens het aantal verzekeringen. (het ei van jupiter :P).
Zo zien ze welk ingeschreven voertuig wel of niet verzekerd is. (daar emmen ze toch zwaar moeten voor werken om dat te bedenken, ofwel in het oor gefluisterd geweest van iemand ;D)

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 06:24:34 »
En dan vraag ik mij af in hoeverre een geldboete een efficiënte straf is... en of die straf wel uitgevoerd wordt?  (én indien het geld wel geind wordt... vanwaar komt het geld : OCMW, diefstal,...?)  ???  Naar mijn mening is het voor een relatief beperkt deel (25 %) uit pertinente onwil om een verzekering af te sluiten, maar het grootste deel (75 %) is gewoon uit geldgebrek : steeds hogere brandstofprijzen, hoge BA-premies, duurder onderhoud.  't Wordt er allemaal niet goedkoper op... en dan gaat men logischerwijze besparen in een uitgave die voor henzelf niet in eerste instantie nadeel oplevert : de verzekering.  Je kan er donder op zeggen dat het aantal onverzekerden nog zal stijgen.

(de gevangenisstraf... nou ja... we weten allemaal dat die niet opgelegd wordt)

Verzekeringen zullen ook niet goedkoper worden, dus dan moet de straf maar aangepast worden.  Geldboete lijkt mij verkeerd, omdat het dikwijls toch betaald wordt met gemeenschapsgeld.  Op die manier ruk je de gemeenschap 2 keer een kloot af, dus da lijkt mij dom.  Inbeslagname van het voertuig is ook geen oplossing... enerzijds omdat de mensen die het echt nodig hebben, hun job dan niet meer kunnen uitvoeren, anderzijds omdat "bepaalde" andere mensen dan gewoon een ander exemplaar zullen pikken. ;D  Bij dergelijke overtredingen zou volledig moeten overgeschakeld worden op alternatieve straffen, zoals werkstraffen.  Voorbeeldje : de bermen liggen er overal heel vuil bij.  Daar kan gerust wat extra volk voor gebruikt worden.  En gedurende 200 uren vuiligheid opkuisen lijkt mij een goede motivatie  ;)

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 08:46:16 »
Ik heb zelf ook enkele maanden in zo'n situatie gezeten, dat ik niet meer verzekerd geraakte, omdat ik de premie niet op tijd betaalde door financiële problemen. Ga je me dan 200 uur verniet laten werken ? Naast m'n normale werk, maar doordat ik wat schulden heb, heb ik wat financiële problemen gehad, dus wanneer moet ik dat dan nog doen ? 's Nachts zie je niet veel van dat vuil in die bermen hoor  ;D
Enfin, 'k had alleszins liever dat gedaan, dan die boete te betalen voor onverzekerd rijden, want die is ni mis  ::)

En als je zegt dat OCMW-geld gebruikt wordt voor die verkeersboeten: dat is dus gewoon verplaatsing van overheidsgeld, en dus wordt 't toch niet extra uitgegeven hé  ;)

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 09:28:37 »
Ik heb zelf ook enkele maanden in zo'n situatie gezeten, dat ik niet meer verzekerd geraakte, omdat ik de premie niet op tijd betaalde door financiële problemen. Ga je me dan 200 uur verniet laten werken ? Naast m'n normale werk, maar doordat ik wat schulden heb, heb ik wat financiële problemen gehad, dus wanneer moet ik dat dan nog doen ? 's Nachts zie je niet veel van dat vuil in die bermen hoor  ;D
Enfin, 'k had alleszins liever dat gedaan, dan die boete te betalen voor onverzekerd rijden, want die is ni mis  ::)

Tjah, als je (bewust of onbewust) een fout maakt en ge wordt gepakt... dan moet je de straf uitdoen.  Dus idd, als't aan mij ligt : kuisen manneke !  ;D  ;)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 09:33:31 »
Citaat
En als je zegt dat OCMW-geld gebruikt wordt voor die verkeersboeten: dat is dus gewoon verplaatsing van overheidsgeld, en dus wordt 't toch niet extra uitgegeven hé  Wink

Voor de mensen die het dan door het OCMW kunnen laten betalen niet maar dit is dan weer niet rechtvaardig voor de mensen die het uit eigen zak moeten betalen. ;D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 12:59:34 »
Ik ga niet meedoen aan het populistische hoe harder straffen hoe beter. :-\ :-X
Laten ze allereerst eens kijken hoe het toch mogelijk is dat hier zo veel mensen onverzekerd rondrijden. Over de grenzen kennen ze dat probleem niet hoor. Tuurlijk, ook in Nederland en Duitsland rijden er een aantal mensen onverzekerd rond maar het percentage ligt veel lager. De reden lijkt mij evident, er is een betere controle.
Ze zouden beter die controle eens verbeteren. Hoe ze dat moeten doen? Simpel! Kijk naar de landen waar het laagste percentage van de automobilisten onverzekerd is en copiëer dat systeem.
Maar ja, de Belgische overheid wilt natuurlijk zelft het wiel opnieuw uitvinden.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 15:17:37 »
Mij lijkt er maar één systeem mogelijk. Onverzekerd rondrijden is voertuig aangeslagen ! Als je weet dat je geen verzekering hebt moet je het voertuig maar laten thuis staan. Als er een ongeval gebeurd met een onverzekerd voertuig, vanwaar komt het geld dan ? Je zal het maar voorhebben, je wordt aangereden door een onverzekerde. Je kan lang moeten wachten op je geld, doordat je kosten zelf zal moeten voorschieten ga je misschien zelf in de financiële problemen komen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 16:11:08 »
Ik ga niet meedoen aan het populistische hoe harder straffen hoe beter. :-\ :-X
Laten ze allereerst eens kijken hoe het toch mogelijk is dat hier zo veel mensen onverzekerd rondrijden. Over de grenzen kennen ze dat probleem niet hoor. Tuurlijk, ook in Nederland en Duitsland rijden er een aantal mensen onverzekerd rond maar het percentage ligt veel lager. De reden lijkt mij evident, er is een betere controle.

Daar wel, maar in Frankrijk bv. is het nog een pak erger gesteld dan in België.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 07 september 2006 - 16:19:09 »
Citaat van: Peter318d
Bij dergelijke overtredingen zou volledig moeten overgeschakeld worden op alternatieve straffen, zoals werkstraffen.  Voorbeeldje : de bermen liggen er overal heel vuil bij.  Daar kan gerust wat extra volk voor gebruikt worden.  En gedurende 200 uren vuiligheid opkuisen lijkt mij een goede motivatie

Eigenlijk zijn het toch wel sympathieke mensen die lege blikjes in de berm gooien. Want dank zij hen hoeven anderen alleen maar die blikjes op te rapen om onverzekerd te kunnen rijden.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 09 september 2006 - 02:59:50 »
Citaat van: Peter318d
Bij dergelijke overtredingen zou volledig moeten overgeschakeld worden op alternatieve straffen, zoals werkstraffen.  Voorbeeldje : de bermen liggen er overal heel vuil bij.  Daar kan gerust wat extra volk voor gebruikt worden.  En gedurende 200 uren vuiligheid opkuisen lijkt mij een goede motivatie

Eigenlijk zijn het toch wel sympathieke mensen die lege blikjes in de berm gooien. Want dank zij hen hoeven anderen alleen maar die blikjes op te rapen om onverzekerd te kunnen rijden.  :D

Lijkt me inderdaad eerder een klusje voor de beroepsdoppers om 1 dag per week te laten doen in ruil voor stempelgeld.
Voertuig aanslaan, rijbewijs afpakken, gevangenisstraf (afhankelijk van de omstandigheden) lijkt me efficiënter.
Als je onverzekerd een ongeval hebt heb je zowiezo geen wagen meer en moet je ook maar zien op je werk te geraken enzo.
Je zal het maar voorhebben dat iemand een ongeval veroorzaakt, onverzekerd. Je wagen kwijt, jijzelf en eventuele medeinzittenden zwaargewond en levenslang zware medische, familiale, psychologische,...hulp nodig hebben. ::)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 09 september 2006 - 11:48:21 »
Citaat
Voertuig aanslaan, rijbewijs afpakken, gevangenisstraf (afhankelijk van de omstandigheden) lijkt me efficiënter.

Denk je dat ?

Dus iemand die een fatsoenlijke auto heeft wordt zwaarder gestraft dan iemand die rondrijdt met oud ijzer op wielen.
Hoe een rijbewijs afpakken van iemand die er geen heeft?
In de gevangenis is er al geen plaats, en iemand die een ander vermoord mag naar de roze duivels gaan kijken ?

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 09 september 2006 - 17:05:42 »
Citaat

Denk je dat ?

Dus iemand die een fatsoenlijke auto heeft wordt zwaarder gestraft dan iemand die rondrijdt met oud ijzer op wielen.
Hoe een rijbewijs afpakken van iemand die er geen heeft?
In de gevangenis is er al geen plaats, en iemand die een ander vermoord mag naar de roze duivels gaan kijken ?

Touché, dat klopt.
Hoe zou dat komen  ::)?
Uitstekend beleid?
...
Fatsoenlijke auto of wrak zou in princiepe weinig verschil mogen maken (zolang die rijwaardig is).
Het gaat hem meer om de mentaliteit van de betrokken persoon.
Iemand die overal anti tegen is en gewoon niet wil zou zwaarder moeten gestraft worden dan iemand die duidelijk z'n best doet maar door omstandigheden eens een voorval heeft en het zo snel mogelijk probeerd op te lossen.
De rechter moet dit bepalen en kan eventueel ook vrijspreken.
Als je niet WIL rijden, met niets in orde WIL zijn, overal je voeten aan veegt,... zoek dan andere manieren om je te verplaatsen ipv anderen en jezelf in gevaar te brengen.
Ik ben ook geen bakker, beenhouwer, dokter of hartchirurg dus moet ik die mensen ook niet voor de voeten lopen en zeggen hoe en wat en wanneer zij hun job moeten doen.
Als iets je niet interesseerd of je hebt te weinig kennis erover of gewoon de behoefte niet om het te kunnen doen op een fatsoenlijke manier, wel doe het dan niet. Zal het leven voor iedereen een stuk aangenamer maken.