Auteur Topic: 'Tanken' met een elektrische wagen.  (gelezen 10010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
'Tanken' met een elektrische wagen.
« Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 10:44:25 »
'Tanken' met een elektrische wagen.

Hiermee wil een draadje starten waarbij we kunnen brainstormen omtrent het laden van een elektrische wagen. Ik denk hierbij aan zaken zoals het gewenste bereik van een elektrische wagen en de gewenste en haalbare laadtijden. Denk hierbij echter ook verder, gezien men met de elektrische voertuigen volledig anders zal omgaan dan met hun fossielen slurpende voorvaderen.

Ik deel even mijn mening over het laden en hoe er met de elektrische wagen kan omgegaan worden.

Persoonlijk vind ik een range van 400 à 500 km meer dan voldoende en dit voor al mijn verplaatsingen. Met deze range zal ik meestal 4 u ver geraken en dat vind ik persoonlijk wel het maximum dat ik wil rijden. Op de Autobahn zal het waarschijnlijk volstaan om een 3 u ver te geraken, maar dat vind ik voldoende aan die hoge snelheden waarbij je uiterst geconcentreerd moet rijden.
In die optiek vind ik een laattijd van 45 min. meer dan voldoende. Ik stop na zo'n lange rit graag voor minstens een half uur en waarschijnlijk wel wat langer. Na 4 u rijden zal ik zeer waarschijnlijk wat eten, benen strekken, ... en dat duurt al snel 45 min. In de praktijk rijdt men bijna nooit dergelijke lange ritten en is er dus helemaal geen probleem.
Er zal ook op een andere manier worden omgegaan met het voertuig. Men zal 's avonds het voertuig inpluggen zodat je elke dag zal vertrekken met een volle 'tank'. Dit is met een benzine of diesel voertuig niet het geval, quasi niemand tankt thuis.
Bij het laden zal een eenvoudig systeem moeten uitgebouwd worden. Gewoon de wagen inpluggen met een universele plug (geen LPG-toestanden a.u.b.) en men kan laden. De wagen zal zichzelf identificeren aan het laadstation waarna de gebruiker met een code (of ander beveiligingssysteem) zich kan identificeren. De wagen zal laden terwijl je weggaat van het laadstation. Bij het tanken van brandstof blijf je nu bij je voertuig, dat zal dus kunnen veranderen.
Op deze manier ontstaan er natuurlijk tal van mogelijkheden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan supermarkten waar je op de parking je wagen aan een gunstig tarief kan laden terwijl je winkelt, als dit goedkoper is dan je thuisstroom zal dit wel wat klanten aantrekken.
Parkeergarages kunnen ook uitgerust worden met een plug per parkingplaats waardoor ook hier 'getankt' kan worden.
Hier zit ook een mogelijkheid om de elektrische voertuigen te promoten, zeker in de beginfase van deze voertuigen. Men kan parkeerplaatsen inrichten, excl. voor elektrische voertuigen, met een laadstation. Zo zullen deze voertuigen, vooral in de steden, aantrekkelijker worden.
Hierbij kan de stroom die aan de voertuigen wordt geleverd zelfs relatief groen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het laden bij je werkgever. De stroom die gebruikt wordt om te laden kan uit een kleine warmtekrachtkoppeling komen, de warmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het gebouw. Indien er geen warmte in het gebouw nodig is kan nog altijd geopteerd worden voor netstroom.

Met een beetje creativiteit zie ik de elektrische wagen op zeer korte tijd doorbreken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 11:31:55 »
Interessant topic, waar je spreekt van "haalbare laadtijden" van 45´lang, wat vindt ge van 10 minuten  ;)

http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Titanat-Akkumulator
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-titanate_battery

Ik wil dus even vervolledigen dat er niet alleen Lithium-Ionen batterijen gebruikt worden voor electro-auto´s maar ook de ca. -nog-  *dubbel zo dure Lithium-Titaan-batterijen (per Wh) die een oplaadtijd van amper 1 minuut zouden hebben voor een capaciteit van 80 %; en 10 minuten voor 90 %. Maar daarvoor krijg je ook een veel langere levensduur.
*volgens prognoses gaat die prijs in de loop van 2009 halveren.

De Lightning GT die binnenkort op de markt komt kan na 10´ oplaadtijd 300 km verderrijden, alleszins moet logischerwijs het oplaadstation bij het opladen voorhanden zijn...
Phoenix Motercar brengt een grote Suv met laadruimte op de markt in 2010 met dezelfde batterijtechniek.
http://de.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Motorcar
Citaat
Phoenix Motorcars intros a truly plug-and-play car
http://www.engadget.com/2006/12/01/phoenix-motorcars-intros-a-truly-plug-and-play-car/
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
Battery
The battery system is a state of the art 36 kWh NanoSafe Lithium-titanate battery pack which will take about 10 minutes to recharge, assuming the substantial amount of power required is available. A full charge should give the vehicle a range of 300 km (188 miles). It has an expected lifetime of 12 years and retains 80% of its capacity after 15,000 deep cycles.

Price
The company is taking orders for 2009/2010 delivery, with an estimate price of £120,000 (or €155,000) given on their website[1]. Deposits of £3,500 are currently being accepted for delivery in 2009/2010.

http://www.lightningcarcompany.co.uk/home.php
http://en.wikipedia.org/wiki/NanoSafe

http://www.newscientist.com/article/dn7081
al sinds 2005 in ontwikkeling

http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Titanat-Akkumulator voor de Duitskundigen  ;)
Citaat
Lithium-Titanat-Akkumulator
aus Wikipedia, der freien Enzyklopädie

Der Lithium-Titanat-Akkumulator ist eine Weiterentwicklung des Lithium-Ionen-Akkus, bei der die herkömmliche Graphitanode durch eine nanostrukturierte Lithiumtitanat-Anode ersetzt wurde. Dies verhindert die Bildung einer Oberflächenschicht auf der Elektrode (engl.: solid electrolyte interphase, SEI), weshalb Lithiumionen die Oberfläche der Elektrode leichter erreichen können.

Der Lithium-Titanat-Akkumulator ist eine Entwicklung von Altair Nanotechnologies Inc. und wird seit September 2006 an Originalgeräte-Hersteller unter dem Markennamen „nanoSafe Battery“, dessen Inhaber Altair ist, ausgeliefert. Der Akkumulator ist laut Hersteller in einem Temperaturbereich von −35 °C bis +75 °C einsetzbar und hat eine Lebensdauer von mindestens 12 Jahren. Er soll in ca. einer Minute auf über 80 % seiner Kapazität aufgeladen werden können und nach 15.000 Ladezyklen noch 85 % seiner Anfangskapazität erreichen. Zudem halte er Temperaturen bis 250 °C stand und könne selbst bei −30 °C auf 90 % seiner Nennkapazität aufgeladen werden. Er erreicht eine sehr hohe Leistungsdichte von ca. 4 kW/kg bei einer Energiedichte von 70–90 Wh/kg. Der Akkumulator unterliegt laut Hersteller keinem Thermal Runaway.

Der Wirkungsgrad des Akkumulators liegt nach Aussage des Herstellers bei Normalladung bei 95 %, bei Schnellladung (in 10 Minuten) bei ca. 90 %. Derzeit liegt der Preis pro Wattstunde Kapazität noch bei 2 USD, soll aber, so der Hersteller, Bis Mitte 2009 auf ca. 1 USD sinken.

Die Energiedichte von heute in Elektroautos eingesetzten, konventionellen Lithium-Akkumulatoren beträgt ca. 120 Wh/kg. Hier hat der Lithium-Titanat-Akkumulator einen gewissen Nachteil, was er aber durch seine Vorzüge des großen Temperaturspielraumes, nahezu unbegrenzter Ladezyklen, fehlendem Thermal Runaway und hoher Leistungsdichte wieder wett macht. Er wird in den Elektroautos Lightning GT und Phoenix Motorcar zum Einsatz kommen. Der Lightning GT soll Ende 2009 zu haben sein, während der Phoenix Motorcar ab 2010 in den USA erhältlich sein soll.[1][2] Des Weiteren hat die Navy des US-Militärs großes Interesse an Lithium-Titanat-Akkumulatoren gezeigt und einen Vertrag in Höhe von 2,5 Mio. US-Dollar mit dem Hersteller Altairnano abgeschlossen. Ein weiteres Einsatzfeld dieses Akkutyps ist das Stromnetz in den USA, bei dem man große Akkublöcke mit Kapazitäten von über 2 MWh dazu nutzen möchte, Stromschwankungen auszugleichen und elektrische Energie aus Fotovoltaik- oder Windkraftanlagen zwischenzuspeichern. Auf diesem Gebiet arbeitet der amerikanische Stromkonzern AES Corporation in Zusammenarbeit mit Altair Nanotechnologies. [3]
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 11:41:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline janvkn

  • Starter
  • *
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 11:46:04 »
Het grote probleem met herladen on-the-road is de tijd die het kost, en door die lange laadtijd ga je daar bovenop ook nog eens lange wachttijden krijgen aan de herlaadstations. Stel je eens een druk tankstation voor (bv. Total langs de E19 in Rumst), en stel je nu voor dat elke wagen die er komt tanken, geen 5 minuten nodig heeft om te tanken, maar 45 minuten. Volgens mij heb je dan binnen de korste keren een file tot in Mechelen Noord. Hou er ook rekening mee dat als de autonomie van een elekrische wagen 400km is, dat de gemiddelde automobilist meer dan 2 keer zo vaak gaat moeten tanken dan nu. De meeste dieselwagens rijden namelijk zonder problemen 900-1000km op één tank.

wooter

  • Gast
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 11:54:43 »
JC, we zijn twee verschillende types van rijder... Mijn vrouw moet me quasi dwingen om te pauzeren, want als het aan mij lag reed ik zelfs met een diesel van tankstation naar tankstation (=1000km).

Top Gear had in december een interessante wagen: Honda FCX Clarity.  Deze wagen tankt waterstof, maar gebruikt die waterstof niet om te verbranden (zoals in de BMW hydrogen 7), maar om elektriciteit op te wekken om elektromotoren aan te drijven.  Je kan dus weeral +400 km rijden, maar het tanken kost even lang als een huidige tankbeurt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 12:27:43 »
Het grote probleem met herladen on-the-road is de tijd die het kost, en door die lange laadtijd ga je daar bovenop ook nog eens lange wachttijden krijgen aan de herlaadstations. Stel je eens een druk tankstation voor (bv. Total langs de E19 in Rumst), en stel je nu voor dat elke wagen die er komt tanken, geen 5 minuten nodig heeft om te tanken, maar 45 minuten. Volgens mij heb je dan binnen de korste keren een file tot in Mechelen Noord. Hou er ook rekening mee dat als de autonomie van een elekrische wagen 400km is, dat de gemiddelde automobilist meer dan 2 keer zo vaak gaat moeten tanken dan nu. De meeste dieselwagens rijden namelijk zonder problemen 900-1000km op één tank.
Hangt er vanaf hoe een electrostation langs de snelweg of weg ingericht wordt.

Ik kan me een grote electroparking voorstellen, waar electriciteitskabels -ondergronds aangelegd- op elke parkeerplaats uitkomen, waar aan elke parkeerplaats een kast met stopcontact staat en een betaalautomaat. Geen bankkaart ... geen oplaadstroom .  ;)

Geen gesmos met brandstof, roken mag, gsm-en mag...  ;)

HV-Stroomleidingen (masten) lopen ook niet ver van snelwegen af, een HV-Kabine per Electrostation zal ook de wereld niet kosten.

Daarbij kost het geen 45 minuten om bij te laden, maar 10´ volstaan bij Li-Titaan-batterijen voor 90%-"vol" ;
 blijf je wat langer weg (WC ... koffietje ) zijn de batterijen gewoon nog meer opgeladen, mooi af te lezen op uw rijbereik...
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 12:33:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 13:25:48 »
Michel, je hebt het begrepen. Men moet niet meer denken aan de klassieke tankstations. Men installeert gewoon veer meel laadpunten. Dit is trouwens veel éénvoudiger dan een tankstation.

Janvkn, vergeet ook niet dat er minder zal getankt worden aan het tankstation in Rumst dat je aanhaalt. Vrijwel geen enkele Belgische wagen die zijn normale pendelverkeer doet zal daar nog gaan laden. Men vertrekt immers elke morgend volledig opgeladen thuis. Het zal enkel het transitverkeer zijn dat er gaat tanken. Dat met de hierboven vermelde verschillende inrichting van het tankstation zal maken dat er geen probleem meer is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 13:30:10 »
JC, we zijn twee verschillende types van rijder... Mijn vrouw moet me quasi dwingen om te pauzeren, want als het aan mij lag reed ik zelfs met een diesel van tankstation naar tankstation (=1000km).

Top Gear had in december een interessante wagen: Honda FCX Clarity.  Deze wagen tankt waterstof, maar gebruikt die waterstof niet om te verbranden (zoals in de BMW hydrogen 7), maar om elektriciteit op te wekken om elektromotoren aan te drijven.  Je kan dus weeral +400 km rijden, maar het tanken kost even lang als een huidige tankbeurt.

Zo verschillend zijn we niet. Ik deed dit vroeger ook. Zo ben ik ooit eens van het laatste tankstation in Luxemburg tot in Nice gereden (een slordige 1100 km), weliswaar 's nachts. Zich concentreren voor meer dan 4 u is eigenlijk ondoenbaar. Een stop na een 4-tal uurtjes zal ervoor zorgen dat je geconcentreerder en veiliger terug achter het stuur kruipt. Ik eet en drink bovendien niet graag achter het stuur en na meer dan 4 uur rijden krijg je gegarandeert de kampen met dehydratatie als je niet drinkt. Als ik passagiers bij heb zal ik zelfs na iets meer dan 2 uur stoppen, ze moeten immers comfortabel van A naar B geraken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline janvkn

  • Starter
  • *
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 13:34:56 »
Janvkn, vergeet ook niet dat er minder zal getankt worden aan het tankstation in Rumst dat je aanhaalt. Vrijwel geen enkele Belgische wagen die zijn normale pendelverkeer doet zal daar nog gaan laden. Men vertrekt immers elke morgend volledig opgeladen thuis. Het zal enkel het transitverkeer zijn dat er gaat tanken. Dat met de hierboven vermelde verschillende inrichting van het tankstation zal maken dat er geen probleem meer is.
Da's een goed punt, enkel het verkeer over lange afstand zal nog gebruik moeten maken van "tank"stations. Maar, gaat ons electriciteitsnet die gigantisch stijgende vraag wel aankunnen? Volgens mij is er toch wel iets meer nodig dan een paar extra windmolentjes om alle auto's van stroom te voorzien ;) Zijn nieuwe kerncentrales nodig?

wooter

  • Gast
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 14:59:37 »
Dehydratatie?  Daarvoor hebben ze bekerhouders uitgevonden :)

Omwille van vrouwtje ben ik toch gedwongen om elke drie uur te stoppen :).  En dan is dat een stop van 10 minuten, niet drie kwartier op een godvergeten tankstation wat staan ruften.

Behalve aan de Chiemsee, daar durf ik wel eens een ontbijt nuttigen :).

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 15:11:58 »
Tankstations gaan een noodzaak blijven: de shop, de eet- en drinkgelegenheid, de babyruimte, de toiletten, ... alleen de tanks en pompen worden vervangen door een omvormingsstation, leidingen en contactdozen met betaalautomaten.

Vele gezinnen hebben 2 of meer auto's, doch geen of slechts 1 garage; dat wordt geknoei met verlengkabels, in de veronderstelling dat er al voldoende stroomsterkte beschikbaar is om, naast het huishoudelijk vebruik, ook nog meerdere auto's gelijktijdig op te laden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 15:15:29 »
Behalve aan de Chiemsee, daar durf ik wel eens een ontbijt nuttigen :).

 :)

Dat kan ik me voorstellen, wooter. Beter nog is er met de boot gaan varen. (De Chiemsee ligt op ca. 80 km of een uurtje rijden van bij ons thuis.)
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 15:17:04 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 15:28:05 »
Citaat van: JC
Zo ben ik ooit eens van het laatste tankstation in Luxemburg tot in Nice gereden (een slordige 1100 km), weliswaar 's nachts. Zich concentreren voor meer dan 4 u is eigenlijk ondoenbaar. Een stop na een 4-tal uurtjes zal ervoor zorgen dat je geconcentreerder en veiliger terug achter het stuur kruipt. Ik eet en drink bovendien niet graag achter het stuur en na meer dan 4 uur rijden krijg je gegarandeert de kampen met dehydratatie als je niet drinkt.

Zéér gevaarlijk, de reactietijd neemt sterk toe bij dergelijke lange ritten.

Ik houd me aan de oude regel: na 2 uur rijden ga ik de eerstvolgende parking op. Die regel staat bijvoorbeeld ook nog eens onderaan in dit artikel. Boyke vindt het ook best leuk dat hij dan eens kan drinken en een stapje zetten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 16:55:59 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 17:21:15 »
Of de kabels het dan aankunnen, zal afhangen van de nodige stroom per wagen, laden op 10 minuten zal stroom vreten...
Met meer spanning niet.  ;)

En duurt 4,5 minder lang als 45 minuten, daarbij betaald men per KiloWattUur  ;).

Watt=spanning x stroom.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 17:42:52 »