'Tanken' met een elektrische wagen.
Hiermee wil een draadje starten waarbij we kunnen brainstormen omtrent het laden van een elektrische wagen. Ik denk hierbij aan zaken zoals het gewenste bereik van een elektrische wagen en de gewenste en haalbare laadtijden. Denk hierbij echter ook verder, gezien men met de elektrische voertuigen volledig anders zal omgaan dan met hun fossielen slurpende voorvaderen.
Ik deel even mijn mening over het laden en hoe er met de elektrische wagen kan omgegaan worden.
Persoonlijk vind ik een range van 400 à 500 km meer dan voldoende en dit voor al mijn verplaatsingen. Met deze range zal ik meestal 4 u ver geraken en dat vind ik persoonlijk wel het maximum dat ik wil rijden. Op de Autobahn zal het waarschijnlijk volstaan om een 3 u ver te geraken, maar dat vind ik voldoende aan die hoge snelheden waarbij je uiterst geconcentreerd moet rijden.
In die optiek vind ik een laattijd van 45 min. meer dan voldoende. Ik stop na zo'n lange rit graag voor minstens een half uur en waarschijnlijk wel wat langer. Na 4 u rijden zal ik zeer waarschijnlijk wat eten, benen strekken, ... en dat duurt al snel 45 min. In de praktijk rijdt men bijna nooit dergelijke lange ritten en is er dus helemaal geen probleem.
Er zal ook op een andere manier worden omgegaan met het voertuig. Men zal 's avonds het voertuig inpluggen zodat je elke dag zal vertrekken met een volle 'tank'. Dit is met een benzine of diesel voertuig niet het geval, quasi niemand tankt thuis.
Bij het laden zal een eenvoudig systeem moeten uitgebouwd worden. Gewoon de wagen inpluggen met een universele plug (geen LPG-toestanden a.u.b.) en men kan laden. De wagen zal zichzelf identificeren aan het laadstation waarna de gebruiker met een code (of ander beveiligingssysteem) zich kan identificeren. De wagen zal laden terwijl je weggaat van het laadstation. Bij het tanken van brandstof blijf je nu bij je voertuig, dat zal dus kunnen veranderen.
Op deze manier ontstaan er natuurlijk tal van mogelijkheden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan supermarkten waar je op de parking je wagen aan een gunstig tarief kan laden terwijl je winkelt, als dit goedkoper is dan je thuisstroom zal dit wel wat klanten aantrekken.
Parkeergarages kunnen ook uitgerust worden met een plug per parkingplaats waardoor ook hier 'getankt' kan worden.
Hier zit ook een mogelijkheid om de elektrische voertuigen te promoten, zeker in de beginfase van deze voertuigen. Men kan parkeerplaatsen inrichten, excl. voor elektrische voertuigen, met een laadstation. Zo zullen deze voertuigen, vooral in de steden, aantrekkelijker worden.
Hierbij kan de stroom die aan de voertuigen wordt geleverd zelfs relatief groen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het laden bij je werkgever. De stroom die gebruikt wordt om te laden kan uit een kleine warmtekrachtkoppeling komen, de warmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het gebouw. Indien er geen warmte in het gebouw nodig is kan nog altijd geopteerd worden voor netstroom.
Met een beetje creativiteit zie ik de elektrische wagen op zeer korte tijd doorbreken.