Auteur Topic: 'Tanken' met een elektrische wagen.  (gelezen 10011 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 18:20:02 »
De spanning wordt ook niet oneindig verhoogt... En je auto opladen met een paar kV lijkt me geen goed idee :) Als je dit dan ook doorvoert, schrap je de hele mogelijkheid om thuis op te laden.
Ik dacht -ruwweg- aan de klassieke 380 Vac, voor thuis toch.

Neem nu die (zware) Lightning GT, die heeft 39 kWh nodig om in 10 minuten (snellading) tot 90% opgeladen te worden.
nemen we 38 kWh voor het gemakkelijk te maken:
38.000 Wh / 380 V = 100 A/h ... op 10´ is dat 600 Ampére door een kabel jagen ... slik, Amai...
De dikte van de koperkabels mag jij uitrekenen    ;)  ;D 

Neen, dat moet het ofwel hoogspanning worden of het moet veel langer duren...
Met 5-10 kV (vliegveldradar) heb ik ervaring... moet al een serieus beveiligde plug worden...

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

Antrieb: 480 kW (652 PS) aus vier Radnabenmotoren der Fa. PML Flightlink
Drehmoment: ca. 750 Nm
Höchstgeschwindigkeit: ca. 130 mph (209 km/h)
Beschleunigung: in weniger als vier Sekunden von 0 auf 100 km/h
Masse: unter 1.400 kg
Batterie: Lithium-Titanat-Akkumulator der Firma Altair Nanotechnologies in Reno, Nevada mit mindestens 15.000 Ladevorgängen. Schnellladung in 10 Minuten bei 90% Wirkungsgrad möglich.
Batteriekapazität: 35 kWh (Strombedarf bei einer Schnellladung: 38,89 kWh)
Reichweite bei voller Batterie: 300 Kilometer (188 Meilen)

Toch maar beter een kleinere batterij accu nemen:
hier een lijst van de oplaaduren van electroauto´s (wel met de klassieke Li-Ion accu)
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Elektroautos
Autobahntaugliche Fahrzeuge    Ab 60 km/h
Model   Höchstgeschwindigkeit [km/h]   Aufladedauer [Stunden]   Sitzplätze   Verbrauch [kWh/100km]   Reichweite [km]   
Twike                                           90 3 2 8 150
Kewet Buddy                                 80  2 17 100
REVAi/G-Wiz i                                 81 6 2 13 80
AC Propulsion eBox                        153 5 7  290
Think City                                     100 8 2 14,5 180
Tesla Roadster     201                                  3,5                             2                       13,3                         350
Venturi Fétish      250                                  3,5                             2                                                       350
ZAP Xebra                                       65  2-4  40
NmG (Sparrow)                                 122  1  50


Voor de Tesla is het 3,5 hr met 400 V voor 55 kWh (- 20% verlies bij opladen):
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

Bemerkenswert ist der Energiespeicher: Er besteht aus 6831 Zellen handelsüblicher Lithium-Ionen-Akkus für Laptops mit einer Speicherkapazität von insgesamt ca. 55 Kilowattstunden (20 %[1] gehen beim Laden verloren), die mit einer Spannung von 400 Volt an den Motor abgegeben werden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 18:23:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 19:41:04 »
Maar, gaat ons electriciteitsnet die gigantisch stijgende vraag wel aankunnen? Volgens mij is er toch wel iets meer nodig dan een paar extra windmolentjes om alle auto's van stroom te voorzien ;) Zijn nieuwe kerncentrales nodig?

Natuurlijk zijn er nieuwe kerncentrales nodig. Zonder twijfel. Nog een tijde fissie om te overbruggen tot fusie haalbaar is. In Belgie betekent dit op zijn minst de site van Doel 1+2 van 300MWe tot 1.2GWe upgraden.  Kernenergie is de enige technologie waarmee je betrouwbaar 100% van de tijd 100% van het nodige vermogen kan leveren.

Even nadenken over de donkere, koude, windstille winterperiodes met mist moet je duidelijk maken dat je er met alternatieve energie niet komt.
Juist op het moment dat je electriciteit het meest nodig hebt, is er geen.  Zon en wind kunnen misschien, heel misschien, 50% van de tijd 40% van het nodige vermogen leveren. De rest van het piekvermogen, gemiddeld 80% en enkele weken per jaar tot 95% of meer, moet je aanvullen.

Aanvullen met gas ? Neen, want binnen 15 jaar kan je de betrouwbare levering van aardgas vergeten.
Aanvullen met kolen ? Dat kan voorlopig nog, maar wie wil dat ?
Laat ons die fossiele brandstoffen maar vergeten.

Aanvullen uit het buitenland ? Neen, want heel Europa zit in hetzelfde straatje. Je ziet het van hier dat in een periode van schaarste landen die de moeite hebben gedaan en het verstand gehad hebben om een betrouwbare electriciteitsproductie op te zetten dat aan een vriendenprijsje gaan weggeven.

Toch maar aanvullen met kernenergie, dan ? Ok, maar als je de centrales toch moet dimensioneren om 95% van het verbruik te kunnen leveren, kan je ze evengoed de hele tijd laten draaien en zijn al die windmolens en zonnepanelen een nutteloze investering.

Voor alle duidelijkheid: ik heb niets met de nucleaire sector te maken. Ik ben alleen verontrust door wat er op het punt staat te gebeuren als het energiebeleid bepaald wordt door zij die er geen verstand van hebben of hun eigenbelang nastreven, en die zich als een bankier aan hun verantwoordelijkheid zullen onttrekken eens we in het donker en de kou zitten.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 19:51:48 »
Net in het Nieuws geweest:


Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:52:18 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 19:54:39 »
De spanning wordt ook niet oneindig verhoogt... En je auto opladen met een paar kV lijkt me geen goed idee :) Als je dit dan ook doorvoert, schrap je de hele mogelijkheid om thuis op te laden.

3kV aan 65A is te doen met een intelligente koppeling, moderne materialen als isolatie, en een mechanische en electrische beveiliging. Met 400V aan 500A zit je met zware staven; die zouden bvb van onderaan je wagen kunnen inschuiven.

Waarom zouden beide mogelijkheden uitsluiten dat er thuis aan 240V wordt geladen via een gewoon stopcontact of aan 400V via een draaistroomplug ?

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 20:49:16 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 20:53:19 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 21:36:51 »
Wat ik wel vond, is dat de techniekers een lader van 250 kWh gebruikten om de batterij te laden in 10 minuten...
Die heb ik ook gezocht.  :)

Ik citeer:
Citaat
AeroVironment used a 250kW, grid-connected AV advanced battery charger for the demo. AV says that its earlier tests of Altair's batteries demonstrate "that such battery packs can sustain several cycles per day of ten minute charging and two hour discharging. Each cycle is equivalent to an electric vehicle traveling for two hours at 60 miles per hour."
Ik hoop dat zo´n ding geen optie is, en even lang meegaat als de batterijen in de auto (12 jaar voor de Lithium -Titaan accu´s)  ;)

Ook in de link gevonden, een -lichte- Quickcharger van 50 kW (prototype anno 1998) om lichtere city-electrocars wslk snel bij te laden,
alhoewel een EV1 al een redelijke electro-auto is (  http://en.wikipedia.org/wiki/EV1  )
Citaat
http://www.altfuels.org/events/otherafv/quikchrg.html

On Thursday, 10 September 1998, GM and Southern California Edison (SCE) unveiled a prototype of a 50 kW (kilowatt) recharging station that will fill the battery pack of a Chevy S-10 electric pickup truck (or an EV1 electric car) from almost empty to almost full in about twelve minutes,....


Door de sublinks aan te klikken vind men nog zwaardere modellen of andere oplaadtechnieken bvb http://www.acpropulsion.com/


« Laatst bewerkt op: donderdag 05 februari 2009 - 22:01:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 23:32:57 »
Wat ik nog niet gelezen heb zijn zonnecellen op de wagen.
Ok de batterij zal er niet van vol geraken na een 300km rit maar het levert misschien wel genoeg om de airco te laten werken, de lichten te laten branden....Dat moet dan al niet meer geladen worden aan het net.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 23:33:48 »
Waarom zouden beide mogelijkheden uitsluiten dat er thuis aan 240V wordt geladen via een gewoon stopcontact of aan 400V via een draaistroomplug ?

Wacht even, want ik ken niet veel van den ellentrik.

In België dacht ik altijd dat eenfasige stroom 220 V was en driefasige stroom 380 V.

Hier in Duitsland zeggen ze mij dat eenfasige stroom 230 V en driefasige stroom 400 V is.

Hoe komt sceptisch aan die combinatie van 240 V en 400 V?

(Sorry als het een domme vraag is)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 23:50:10 »
Vroeger had Europa 220volt (en soms ook 127volt), de UK echter had 240volt.
Bijgevolg moesten alle apparaten ofwel dubbel gemaakt worden of onnodig duur in elkaar gestoken.
Nu heeft men 230volt (50Hz) in heel Europa (ook UK), hierdoor komt de spanning tussen de fasen (bij 3fasen krachtstroom) op 400volt te liggen.

In USA hebben ze dan nog iets anders, 115volt 60Hz.

Het is allemaal hystorisch gegroei, heeft te maken met de snelheid waarmee de stoomturbine in de centrale draait, 60Hz krijgt men bij sneller draaiende turbine's (wat blijkbaar gewenst is), maar levert een moelijker transport op (meer verliezen).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 05 februari 2009 - 23:53:08 »
Misschien voor de knappe rekenaars hier even een vergelijking.

Hier bij ons op de Königssee mogen, op weinige uitzonderingen na, enkel electroboten varen. De lijndienst wordt verzekerd door een 15-tal boten met elk een capaciteit van 80 opvarenden (jawel, ook mijn hond wordt meegeteld om het maximaal aantal opvarenden te bepalen, en ik moet er ook voor betalen). De batterijen worden 's nachts opgeladen, en zijn dan goed voor 16 uren varen tegen 14 km/h.

Bij deze snelheid iss de luchtweerstand vrijwel te verwaarlozen, doch de waterweerstand uiteraard aanzienlijk. Telkens de  boot een bootlengte vaart, moet hij immers een watervolume verplaatsen dat gelijk is aan zijn onder water stekend volume (veel hangt daarbij uiteraard af van de vorm van het gedeelte van de boot dat zich onder water bevindt).

Een aantal jaren geleden heb ik ik Frankrijk een motoryacht van 8 m lang voor 4-5 personen gehuurd, waarvan de snelheid begrensd was op 8 km/h. Het ding had een dieselmotor en verbruikte ongever 4 liter per uur.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:01:12 »
Vroeger had Europa 220volt (en soms ook 127volt)

Toen ik kind was, spraken de enen van 110 Volt, de anderen van 130 Volt (zal wel een afronding van 127 Volt geweest zijn zeker).

Ik heb nog de tijd gekend toen er overgeschakeld werd naar 220 Volt. Op sommige toestellen kon je de spanning instellen. Voor andere toestellen gebruikten mijn ouders een transformator tot ze versleten waren.

En ja, Europa ... ik had nog een aantal toestellen die nog niet van een Europese stekker voorzien waren, doch nog uitgerust waren met een Belgische stekker (gat voor de aarding, pen voor de aarding in de contactdoos). Hier in Duitsland bestaat de aarding evenwel uit twee contacten aan de zijkant van de stekker en de contactdoos.

Belgische telefoonstekkers waren uiteraard volstrekt niet verenigbaar met de Duitse telefooncontactdozen. Maar dat was geen groot probleem, omdat de telefoondraden hier ook met een RJ11 aangesloten worden op de stekkers.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:03:43 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:02:52 »
Mijn stofzuiger in de garage is ene uit jezuskes tijd, die kan ik ook nog instellen. ;D
De randaarde is in Duitsland de standaard, toch ben ik licht voorstander van de penaarde zoals hier.

Maar de berekening van uw boot dat is voor mij toch een vergelijking met X onbekende. ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline FCB is the best

  • Starter
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:10:32 »
Waarom zouden beide mogelijkheden uitsluiten dat er thuis aan 240V wordt geladen via een gewoon stopcontact of aan 400V via een draaistroomplug ?

Wacht even, want ik ken niet veel van den ellentrik.

In België dacht ik altijd dat eenfasige stroom 220 V was en driefasige stroom 380 V.

Hier in Duitsland zeggen ze mij dat eenfasige stroom 230 V en driefasige stroom 400 V is.

Hoe komt sceptisch aan die combinatie van 240 V en 400 V?

(Sorry als het een domme vraag is)

Die 240V vervangt de 230V van vroeger. Zo kan men meer gebruikers aan 1 cabine hangen.
Als ze de 230 hadden behouden zouden ze overal dikkere kabels moeten plaatsen.

Want hoe hoger de spanning door een kabel, hoe lager de stroom is. En de stroom bepaalt de dikte van de kabel.
En hoe meer gebruikers je hebt, hoe meer vermogen je moet kunnen geven.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:12:27 door FCB is the best »

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:28:14 »
Waarom zouden beide mogelijkheden uitsluiten dat er thuis aan 240V wordt geladen via een gewoon stopcontact of aan 400V via een draaistroomplug ?

Wacht even, want ik ken niet veel van den ellentrik.

In België dacht ik altijd dat eenfasige stroom 220 V was en driefasige stroom 380 V.

Hier in Duitsland zeggen ze mij dat eenfasige stroom 230 V en driefasige stroom 400 V is.

Hoe komt sceptisch aan die combinatie van 240 V en 400 V?

(Sorry als het een domme vraag is)

Nee, dat is geen domme vraag, je hebt gelijk en ik was slordig  :-[. Het is in België ook 230V. Vroeger was het in België (en in de rest van het europese vasteland ook, dacht ik) 220V, en in de UK 240V. In het kader van de europese normalisatie is dat overal vanaf 1995 geleidelijk op 230V gebracht. Er zit natuurlijk een marge op: zo lees ik hier op het ogenblik 226V af.

De verhouding van de spanningen voor 3 fazen in driehoek tov ster is wortel 3 (1,73). Vandaar dat een 3 fazen aansluiting vroeger officieel 380V was en nu 400V is.

(veel vroeger was het 110/190; dan men is overgestapt van ster naar driehoek en heeft men de spanning wat opgetrokken om tweefazig op 220V uit te komen; wat later is het 220/380 geworden en werd de 220 weer in ster afgetapt.)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:33:10 »
De Europese normalisatie wordt bewerkstelligd door Cenelec die voor die standaards zorgt, ook Jozef zijn telefoonstekkers zullen nog volgen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien