Maar, gaat ons electriciteitsnet die gigantisch stijgende vraag wel aankunnen? Volgens mij is er toch wel iets meer nodig dan een paar extra windmolentjes om alle auto's van stroom te voorzien Zijn nieuwe kerncentrales nodig?
Natuurlijk zijn er nieuwe kerncentrales nodig. Zonder twijfel. Nog een tijde fissie om te overbruggen tot fusie haalbaar is. In Belgie betekent dit op zijn minst de site van Doel 1+2 van 300MWe tot 1.2GWe upgraden. Kernenergie is de enige technologie waarmee je betrouwbaar 100% van de tijd 100% van het nodige vermogen kan leveren.
Even nadenken over de donkere, koude, windstille winterperiodes met mist moet je duidelijk maken dat je er met alternatieve energie niet komt.
Juist op het moment dat je electriciteit het meest nodig hebt, is er geen. Zon en wind kunnen misschien, heel misschien, 50% van de tijd 40% van het nodige vermogen leveren. De rest van het piekvermogen, gemiddeld 80% en enkele weken per jaar tot 95% of meer, moet je aanvullen.
Aanvullen met gas ? Neen, want binnen 15 jaar kan je de betrouwbare levering van aardgas vergeten.
Aanvullen met kolen ? Dat kan voorlopig nog, maar wie wil dat ?
Laat ons die fossiele brandstoffen maar vergeten.
Aanvullen uit het buitenland ? Neen, want heel Europa zit in hetzelfde straatje. Je ziet het van hier dat in een periode van schaarste landen die de moeite hebben gedaan en het verstand gehad hebben om een betrouwbare electriciteitsproductie op te zetten dat aan een vriendenprijsje gaan weggeven.
Toch maar aanvullen met kernenergie, dan ? Ok, maar als je de centrales toch moet dimensioneren om 95% van het verbruik te kunnen leveren, kan je ze evengoed de hele tijd laten draaien en zijn al die windmolens en zonnepanelen een nutteloze investering.
Voor alle duidelijkheid: ik heb niets met de nucleaire sector te maken. Ik ben alleen verontrust door wat er op het punt staat te gebeuren als het energiebeleid bepaald wordt door zij die er geen verstand van hebben of hun eigenbelang nastreven, en die zich als een bankier aan hun verantwoordelijkheid zullen onttrekken eens we in het donker en de kou zitten.