Auteur Topic: 'Tanken' met een elektrische wagen.  (gelezen 11575 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: 'Tanken' met een elektrische wagen.
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 00:57:29 »
In het kader van de europese normalisatie is dat overal vanaf 1995 geleidelijk op 230V gebracht. Er zit natuurlijk een marge op: zo lees ik hier op het ogenblik 226V af.
Dat zou iedereen eens moeten nameten, ik lees bij mij momenteel 233 Vac af op mijn voltmeter...  :-\

Niet zo heel belangrijk voor gekeurde apparaten, die kunnen 10% tolerantie verdragen, maar wel belangrijk voor de levensduur van bepaalde lampen, soms staat er kleingedrukt tot 230 V op soms tot 240 V, beter die van 240 V kopen, zijn meestal toch even duur.

Ik heb namelijk de ervaring gehad dat die tot 230 V-lampen na 1-2 dagen al kapot waren (logisch bij die 233 V), die van 240 V gaan ca 2 jaar mee (Osram), een degelijk lange levensduur, sommige gaan maar 1 jaar mee... ook als er Philips op staat...
Het betrof staafhalogeenlampen - in mijn geval 300 W en nu 500 W - als plafondverlichting gebruikt.

btw, hier staat een degelijke uitleg (ik heb het oppervlakkig nagelezen) over de netspanningverschillen en wat geschiedenis:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 13:41:43 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 19:12:54 »
Net in het Nieuws geweest:

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Pfff, ik vind het erg vermoeiend, al die linkse mensen die zonder te weten waar het over gaat thermonucleaire energie a priori afwijzen.
Gelukkig gaan de politici in tijden van nood toch wat meer naar de argumenten van de deskundigen luisteren en wat minder naar het gezever van die zogenaamd groene clubjes.
Alleen kernenergie is op dit moment een duurzaam alternatief op grote schaal, daar zullen we het dus mee moeten doen zolang kernfusie en zonnecellen nog in de kinderschoentjes staan.
Voor wie het nog niet weet (het is al vaker gemeld), ook uit de zee kunnen we een zeer lange tijd uranium halen en dit is economisch heel wat haalbaarder dan dat je op het eerste gezicht zou denken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:53:14 door jozef »

wooter

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 19:23:32 »
Zweden is dan ook het land waarbij de verbruikers niet alleen betalen voor de elektriciteit, maar ook al sinds het begin voor de opslag van de radioactieve afvalstoffen...  Geen grote pil in één keer slikken dus, maar met mondjesmaat een fonds opbouwen.

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/natural_resources/article3507463.ece

Citaat
The work carried out by SKB is paid for from a levy on electricity bills. Since its creation 30 years ago, it has raised SKr38 billion, about half of which has been spent on the research programme so far. The fund also pays for decommissioning of nuclear power stations as they are retired from service.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 20:57:23 »
Zweden is dan ook het land waarbij de verbruikers niet alleen betalen voor de elektriciteit, maar ook al sinds het begin voor de opslag van de radioactieve afvalstoffen...  Geen grote pil in één keer slikken dus, maar met mondjesmaat een fonds opbouwen.

hier hebben we ook al alles betaald, maar de belgische staat heeft alles verkocht en nu loopt een ander (fransman) weg met de grote winst, en mogen wij aan het eind nog een keer betalen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 21:26:40 »

hier hebben we ook al alles betaald, maar de belgische staat heeft alles verkocht en nu loopt een ander (fransman) weg met de grote winst, en mogen wij aan het eind nog een keer betalen
Alleen zitten ze nu te pochen met het geld dat ze besparen t.o.v. een steenkoolcentrale. >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien