Auteur Topic: Paarkeerboete parking NMBS door de sneeuw  (gelezen 2638 keer)

Offline Gabriel

• Starter
  • *
Paarkeerboete parking NMBS door de sneeuw
« Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 08:59:07 »
Toen ik op woensdagmorgen om 6u10 aankwam aan het station van Diest was de parking ondersneeuwd (parking aan de rechterkant). Ik parkeerde mijn wagen in een rij aansluitend op een andere wagen. Toen ik 's avonds terug aan het station kwam was een gedeelte van de sneeuw gesmolten en zag ik dat ik half over gearceerde strepen stond maar dat door mijn positie geen andere voertuigen noch de doorgang blokkeerde. Achter mijn ruitenwisser stak een note van de politie dat ze een PV hadden opgesteld wegens een inbreuk op de verkeerswetgeving.

Toen ik thuis kwam heb ik onmiddelijk gebeld naar de politie en daar vertelden ze mij dat ik maar moet wachten op het antwoordformulier en daar dan mijn verhaal in neerpennen.

Welke zijn mijn opties? En is het de gewoonte van de politie om mensen op te schrijven op parkings en dan nog wel terwijl de doorgang voor de andere weggebruikers niet geblokkeerd wordt?

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Paarkeerboete parking NMBS door de sneeuw
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 10:25:56 »
Toen ik thuis kwam heb ik onmiddelijk gebeld naar de politie en daar vertelden ze mij dat ik maar moet wachten op het antwoordformulier en daar dan mijn verhaal in neerpennen.

Zou ik zeker ook schriftelijk doen, met de vermelding dat de verkeerstekens: markering-parkeervak en verdrijvingsvak (gearceerde strepen) door de sneeuw niet zichtbaar waren en dus niet geldig zijn volgens Art 5:

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art5
Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens 

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

De parkeervakken en "gearceerde strepen" = verdrijvingsvakken zijn gedefinieerd onder Verkeerstekens Art 77.4 en Art 77.5:
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art77
TITEL III: Verkeerstekens
HOOFDSTUK III: Wegmarkeringen
Artikel 77: Andere markeringen

77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht  door witte evenwijdige schuine strepen.
De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.

77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

Ge kunt mss nog eens telefoneren of de politie een extra bewijs wil hebben of dat er op dat moment dat je parkeerde om 6h10 - je hebt een getuige uit de andere wagen die dat kan bevestigen - voldoende sneeuw lag op die parking...
(mss verwijzen naar de sneeuwruimdiensten of strooidiensten kan ook )

Of beter ge telefoneert niet en laat je getuige een schriftelijke gedateerde getuigenis ondertekenen met de feiten, en voeg het bij het verweerschrift met bovengenoemde geciteerde artikels uit het verkeersreglement.   :)

Citaat
terwijl de doorgang voor de andere weggebruikers niet geblokkeerd wordt ?
Dat kan je mss nog extra vermelden op eigen risico (ik zou het niet doen), de getuige ook in zijn verklaring, maar het kan tegen je geinterpreteerd worden... omdat je dacht het vermoeden te hebben dat je niet volledig binnen een -onzichtbaar- parkeervak stond...  :-\

En dat is natuurlijk interpretatie van de politie... die hebben altijd gelijk (al heb je getuigen)  ;)
Maar aangezien je dacht in een parkeervak te staan, kan dat ook niet relevant zijn volgens mij.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 10:38:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Gabriel

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 10:42:14 »
Dag Michel

Bedankt voor de snelle reactie. Er was inderdaad een oudere man die tegenover mij geparkeerd stond die me vertelde dat hij het ook niet normaal vond maar ik heb zijn gegevens niet gevraagd. Ik had tevens ook geen digitale camera of GSM met ingebouwde fototoestel bij waardoor ik geen foto heb kunnen nemen van de gebeurtenis. Het zal dus mijn woord zijn tegen dat van de politie. Dus ik vermoed dat ik aan de kortste eind trek aangezien zij niet moeten bewijzen met beeldmateriaal dat ik effectief in overtreding was.

Mvg

Gabriel

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 10:56:49 »
Dag Michel

Bedankt voor de snelle reactie. Er was inderdaad een oudere man die tegenover mij geparkeerd stond die me vertelde dat hij het ook niet normaal vond maar ik heb zijn gegevens niet gevraagd. Ik had tevens ook geen digitale camera of GSM met ingebouwde fototoestel bij waardoor ik geen foto heb kunnen nemen van de gebeurtenis. Het zal dus mijn woord zijn tegen dat van de politie. Dus ik vermoed dat ik aan de kortste eind trek aangezien zij niet moeten bewijzen met beeldmateriaal dat ik effectief in overtreding was.

Mvg

Gabriel
Dat er sneeuw lag op die stationparking in Diest om 6h10 zul  je toch wel op een of andere manier kunnen bewijzen, desnoods met de website van het KMI   :) ; terugwerkende getuigenis gaat ook:
was er geen stationpersoneel op dat station (later mag ook) , of iemand die zich nog daaraan herinnert dat eergisteren of in de loop vd nacht/vroege morgen er sneeuw lag in Diest en omstreken ? Aangezien het nog vroor -2 °C Ukkel (*ref KMI) kan de sneeuw pas later ontdooit zijn...
* http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123763-Huidige+maand.html

Mss de politiedienst zelf die patrouille reed die nacht/vroege morgen ?  ;D

Wat is met de strooidiensten van die morgen ? Hoe dik was die laag sneeuw ?

met sneeuwfoto´s uit Nederlands-Limburg (Posterholt) op die morgen ben je natuurlijk niets... maar het kan je mss wel op een idee brengen. 
http://www.hetweer.nl/weerfoto/archief/04-02-2009?page=2
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 11:28:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 14:50:21 »
Het probleem is dat het voertuig niet alleen bij aankomst, doch de hele tijd dat het geparkeerd staat, reglementair moet geparkeerd staan. En dat was het niet meer van zodra de wegmarkering (een verdrijvingsvlak als ik het goed begrepen heb) opnieuw zichtbaar was.

Vergelijk het met het volgende. Je parkeert 's avonds ergens je wagen zonder lichten, omdat de openbare verlichting toelaat het voertuig vanop ongeveer 100 meter duidelijk te zien. 's Nachts wordt die openbare verlichting gedoofd. Vanaf dan sta je in overtreding geparkeerd zonder lichten. En nochtans: hoe kan je in België 's avonds, als je ergens aankomt, weten of de openbare verlichting al dan niet de hele nacht blijft branden? Ik zou het niet weten. In Duitsland bestaat daarvoor verkeersteken 394:

Het geeft binnen de bebouwde kom aan dat de openbare verlichting niet de ganse nacht blijft branden. De betrokken verlichtingspalen dragen ringen met dezelfde kleuren. In het rode veld kan een wit opschrift aangeven wanneer de openbare verlichting er gedoofd wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 19:56:00 »
Gabriel, in een andere draad kan je zien dat het recht niet altijd eerlijk is in dit landje. Een man had onterecht een parkeerboete gekregen, hij kreeg zijn rechtskosten vergoed maar zijn parkeerboete werd niet kwijtgescholden omdat de kaart geplakt was tegen de ruit (duidelijk zichtbaar!) en dit is toevallig niet in de wet opgenomen als een toegestane wijze.
Moest ik rechter zijn, ik zou gevoelig zijn voor jouw argument maar de vraag is ofdat dit juridisch ook mogelijk is voor zo'n rechter.
Zoals Micele al zei, verzamel bewijslast. De data van het KMI zou m.i. voldoende moeten zijn om te bewijzen dat er sneeuw lag maar wanneer je nog wat getuigen zou hebben dan is dat des te beter.
Bedenk dat het opkomen voor je recht een soort van Russisch roulette is. Gelijk hebben is niet gelijk krijgen, zelfs wanneer je (moreel of juridisch gezien) gelijk hebt kan het gebeuren dat je toch niet je gelijk krijgt en dan ben je in totaal meer geld kwijt.

@moderators, deze draad en nog wat andere draden horen in een andere rubriek te staan (verkeer en recht). Misschien maar eventjes verplaatsen?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 19:59:49 door BBB »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 20:36:12 »
Voor het bewijs van die sneeuw die woensdagmorgen, zou ik tegen de politie zeggen: "bijna alle Diestenaren zijn er getuige van, dus jullie hebben die sneeuw toch ook gezien" ?  :-X   ;)

Daarbij heeft toch de politie - toen ze de PV maakten - de gedeeltelijk gesmolten sneeuw toch ook zien liggen ?
En gedeeltelijk gesmolten sneeuw was x-uren voordien, toen het nog -2° C vroor, een gesloten laag sneeuw...

Citaat
Toen ik 's avonds terug aan het station kwam was een gedeelte van de sneeuw gesmolten en zag ik dat ik half over gearceerde strepen stond maar dat door mijn positie geen andere voertuigen noch de doorgang blokkeerde. Achter mijn ruitenwisser stak een note van de politie dat ze een PV hadden opgesteld wegens een inbreuk op de verkeerswetgeving.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2009 - 20:45:56 door Michel »
© Koning Willem I