Auteur Topic: Doorspelen van privé gegevens van lease firma naar privé parkeerbedrijf  (gelezen 1765 keer)

Offline Gabriel

• Starter
  • *
Doorspelen van privé gegevens van lease firma naar privé parkeerbedrijf
« Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 11:50:18 »
Ik rij rond met een leasewagen van BMW Financial Services. Een tijdje geleden heb ik voor een periode gewerkt bij Sony te Zaventem (aan de ring). Daar zijn parkeerplaatsen en je moet een parkeerkaart hebben. Ik had geen parkeerkaart (als externe consultant) en uit plaatsgebrek was ik genoodzaakt om te parkeren waar plaats was. Nu heeft de bestreffende firma een retributiebon (of hoe je dat ook noemt) verzonden naar BMW Financial Services en BMW F.S. heeft mijn coordinaten doorgespeeld aan de privé parkeerbedrijf. Nu weet ik dat er heel wat heisa was ontstaan in de media rond het opvragen van persoonlijke gegevens door deze parkeerbedrijven dus ik heb hun daarover aangesproken en zij beweren nu dat ze mijn gegevens van BMW Financial Services gekregen hebben zonder daar om te vragen. En ik zei dat ze onrechtmatig aan de gegevens geraakt zijn van BMW F.S. en zij zeggen dat BMW F.S. hun daar dan maar over moet aanspreken.

Kan ik hiermee verder? Het maakt toch niet uit of ze nu rechtstreeks aan mij gegevens geraken op een onrechtmatige wijze of via een tussenpartij? Ik zie namelijk geen verschil tussen de twee.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Doorspelen van privé gegevens van lease firma naar privé parkeerbedrijf
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 15:23:20 »
Ik denk niet dat het parkeerbedrijf op een onrechtmatige wijze jouw gegevens bekomen heeft. Iedereen mag immers aan BMW Financial Services vragen wie de leasingnemer is van een voertuig van BMW Financial Services met een bepaald kenteken. Vragen staat vrij.

Maar BMW Financial Sevices heeft een inbreuk op jouw privacy begaan door de vraag te beantwoorden.

De betrokken aangestelde bij BMW Financial Services heeft waarschijnlijk verward met artikel 67ter van de verkeerswet. Daarin staat onder meer:

Citaat
De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen gevoegd bij het afschrift van het proces-verbaal werd verstuurd.

In jouw geval is dat artikel evenwel niet van toepassing. Een parkeerwachter stelt immers geen proces-verbaal op, en al zeker niet in de betekenis van een proces-verbaal "pro justitia".

Mijns insziens kun je de parkeerretributie evenwel niet terugvorderen van BMW Financial Services. Niet BMW Financial Services, maar jij hebt ervoor gezorgd dat je een parkeerretributie verschuldigd bent. BMW Financial Services heeft enkel maar de inning ervan mogelijk gemaakt. En ik vrees dat de kans klein is dat BMW Financial Services een straf zou kunnen oplopen voor deze vorm van schending van de privacy.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Doorspelen van privé gegevens van lease firma naar privé parkeerbedrijf
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 06 februari 2009 - 23:00:42 »
Probleem lijkt me nu complexer: retributies zijn uit strafrecht gehaald. Dit betekent dus dat de eigenaar van een voertuig niet meer gehouden is de identiteit van de bestuurder kenbaar te maken. Vandaar dat in de recente wetswijziging, welke in voege ging op 8 januari ll., voorzien werd dat de retributies door de eigenaar van het voertuig betaald moeten worden. Vragen staat inderdaad vrij maar kan men in casu daardoor stellen dat de beheerder van de parkeerfaciliteiten de identiteit van de bestuurder illegaal zou verkregen hebben? Beter lijkt me zich juist op de wet te baseren: parkeerfirma, je kan enkel vorderen bij de eigenaar. Dat BMW dan maar zijn plan trekt; zij kunnen zich eventueel tegen de bestuurder keren als hun leasingscontract dit voorziet. Ik denk dat er wat leasingsfirma's zullen zijn die hun contracten zullen moeten herzien; meestal staat daar wel iets in over boetes maar niets over retributies.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.