Wie is er hier sterk in statistiek?
In België krijg je 50 vragen, waarvan er 42 correct moeten beantwoord worden, en bij elke vraag heb je 1 kans op 3 dat je ze, louter door te gokken, correct beantwoordt.
Hoe groot is de kans dat die vrouw na 771 pogingen, louter door te gokken, in België al zou geslaagd zijn?
Dit is eenvoudige statistiek bij mijn weten, als we vertrekken van altijd drie mogelijkheden (soms zijn er twee, negeer ik even):
1. Als die mevrouw ENKEL zou gokken (wat niet juist is, zie infra), dan heeft ze
1.1. bij de eerste vraag 1 kans op 3 dat ze die juist heeft.
1.2. Bij de volgende ook 1 kans op 3 dus 1 kans op 9
1.3. 3de vraag 1 kans op 27,
1.4. Dan 1 kans op 81, dus zie je het gaan?
.....
1.42. Is dan 1 kans op 3^42 (tot de 42e macht) = 10.941.898.9131.512.359.209 dagen. of als je deelt door 365 dagen: dus zo'n 300 biljard jaren. Onmogelijk dus, want de zon slorpt ons op binnen een paar miljard jaren (welicht einde binnen 4 miljard jaren).
1.43 en verder: speelt geen rol meer in de kansberekening, mag ze allemaal fout hebben. Ik kon die ook in het begin zetten.
Maar in de krant stond dat ze gemiddeld tussen de 30 en 50 punten had. Ik ga de correctie nu zonder leerproces uitvoeren:
1.1. De vrouw heeft de eerste 40 gemiddeld juist door kennis of herkenning. Mag gewisseld worden. Ik spring dus als juist naar 1.40
1.41. 1 kans op 3
1.42. 1 kans op 9
.....
1.52 1 kans op 3 tot de macht 12 = 531.441 dagen = 1.456 jaren.
1.53 en de rest mag weer fout zijn (voor vitters: mag ook gewisseld worden naar begin of einde, maakt voor machtsberekening niets uit)
Maar om het juist te berekenen, zou ik de groei van de vrouw in haar scores moeten zien. Dan zou ik dit kunnen corrigereren.
Toch denk ik dat de vrouw beter mijn berekening eens leert. Ik zou ze graag als leerling hebben om te kijken of ze de regels wel zou kunnen bijbrengen. Dat lijkt me nog eens een uitdaging die ik als lesgever graag heb. Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat het onmogelijk is, maar ik zou ze graag de kans geven om mij ongelijk te geven. Ze zou trouwens niet de eerste zijn (zelfs mijn echtgenote leerde ik rijden en dat was ook een weg van zeer lange duur en vooral van engelengeduld, of laat me zeggen: veel liefde van twee zijden).
Ik zou de vrouw in het Koreaans dit vertellen: 부인, 내가 당신을 처음 공부하는 것이 좋습니다
Jozef, denk niet dat ik slim ben, maar ik geef je graag het raadseltje terug hoe het komt dat ik een vraag in het Koreaans kan stellen... Ben ik de echtgenoot? Nee hoor, niet te ver zoeken en denk aan hoe mijn drie kinderen van mij leren hun huiswerk soms te maken als ze alleen bij de moeder zijn en geen vertaalhulp hebben...
Jozef, heb je nog trouwens nog van die leuke kansberekeningen voor mij?