Auteur Topic: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens  (gelezen 17084 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: 400 euro subsidie voor roetfilter op dieselwagens
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009 - 23:24:40 »
Michel de niet-turbo-benzine had ik over het hoofd gezien. :-[
;)  :)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009 - 23:50:59 »
Elke moderne wagen geraakt zonder problemen 300 000 km ver, of het nu benzine of diesel is. Als er dan nog een verschil in levensduur zou zijn lijkt het bij die afstanden niet echt een probleem. Een professionele rijder doet meestal slechts 140 000 km (nu meer en meer 180 000 km), omdat hij wellicht met een lease-auto rijdt. Ik verwacht dat de meeste privérijders slechts een 15 000 km/jaar doen. Hierdoor raken ze al 20 jaar ver met een auto en dat gaan er maar weinig doen.

Enkele uitschieters die heb gekend qua levensduur:

- Rover 416 Gsi 16v (1.6 l benzine motor, van Honda makelijk, met LPG installatie): 325 000 km. Was mijn eerste auto en is later weggedaan door de eigenaar omdat hij hem beu was, de wagen kon nog een tijdje mee
- Volvo V90 (2.0 l benzine motor, met LPG): meer dan 700 000 km, eigenaar heeft hem weggedaan omdat hij een firmawagen kreeg
- Mercedes CE300 (3.0 l benzine motor): 850 000 km  :o.

En nu langs de slechte kant:

- Mondeo Clipper TDCI (1.9 of 2.0 l ? 90 pk, diesel): motor was op 97 000 km al op, hoog verbruik, geen compressie, kwam pas tot leven bij 2600 rpm.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 00:21:06 »
Wow, de benzine heeft een véél hoger koppel als een diesel  ;)

En een turbobenzine Golf 1390 cc heeft 20% meer koppel als een turbodiesel Suzuki 1.461 cm³! Straf hé  ;)

Ja maar Michel, gij zij ne goeie (klinkt toch beter en krachtiger dan "jij bent een goede", niet waar?)... jij vergelijkt een benzinemotor met een maximum vermogen van 170 PK met een dieselmotor met een maximum vermogen van amper 75 PK.  :D
Ik vergeleek een benzinemotor en een dieselmotor met elkaar die allebei exact hetzelfde maximum vermogen van 86 PK hebben.

En wat de levensduur betreft: ik kan me vergissen, maar denk jij dat die benzinemotor die zijn maximum koppel pas bij 4.100 tpm haalt en zijn maximum vermogen pas bij 6.000 tpm, even lang zal meegaan als die dieselmotor die zijn maximum koppel al bij 1.750 tpm haalt en zijn maximum vermogen al bij 3.750 tpm? Dit als we even ervan uitgaan dat we niet al te veel korte ritten rijden, want die gaan inderdaad aan de levensduur van een dieselmotor sterker vreten dan aan de levensduur van een benzinemotor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 01:39:03 »
Ik vergeleek een benzinemotor en een dieselmotor met elkaar die allebei exact hetzelfde maximum vermogen van 86 PK hebben.
En hoe komen ze tot hetzelfde vermogen ?
Denkt ge dat die dieselmotor -maar dan zonder turbo- hetzelfde vermogen had bij hetzelfde toerental ?
Gij zijt ne goeie  :D
Tja, Jozef gij had het toch over hoog koppel... en een hoog koppel krijg je vooral door (turbo) drukgevoede motoren...

Ik hoef toch het koppel niet te citeren van een Golf SDI zuigdiesel -75 PK- en een Golf turbodiesel TDI -170 PK- met dezelfde 2liter cilinderinhoud. PK is ca. = toerental x koppel . x*
Hier de uitleg:
Citaat
P sei die Leistung, M das Drehmoment und n die Drehzahl mal 2π ergibt die Kreisfrequenz ω. Aus der Gleichung  oder  lässt sich folglich ableiten, dass das Drehmoment M eines Dieselmotors aufgrund des kleineren Drehzahlbereiches im Vergleich zu einem Ottomotor höher sein muss um die gleiche Leistung zu erreichen. Dies wird durch einen größeren Hubraum oder eine Aufladung erreicht. Eine vergleichsweise robuste Ausführung der Gebrauchsdieselmotoren führte zu einem höheren Motorengewicht. Dieselmotoren sind oft als Langhuber ausgeführt.
(Langhuber=langere slaglengte, geeft hogere zuigersnelheid bij hetzelfde toerental, meer koppel en in principe meer slijtage...)

Citaat
En wat de levensduur betreft: ik kan me vergissen, maar denk jij dat die benzinemotor die zijn maximum koppel pas bij 4.100 tpm haalt en zijn maximum vermogen pas bij 6.000 tpm, even lang zal meegaan als die dieselmotor die zijn maximum koppel al bij 1.750 tpm haalt en zijn maximum vermogen al bij 3.750 tpm? Dit als we even ervan uitgaan dat we niet al te veel korte ritten rijden, want die gaan inderdaad aan de levensduur van een dieselmotor sterker vreten dan aan de levensduur van een benzinemotor.

Hangt er vanaf hoe die motoren inwendig belast (druk) worden, hoeveel de zuigersnelheid is (toerental x slaglengte), hoe al die verschillende wrijvingen bij meer druk en/of toerental oplopen. Hoe ze daarbij uitgebalanceerd zijn en blijven enz... En de combinatie van al die factoren.
Toerental of koppel, beide hebben invloed op slijtage.
En hoe zwaarder de bewegende delen (diesel)... trillingen zijn ook een slecht teken...

En natuurlijk of die motoren erop gebouwd zijn al die belastingen stand te houden. (alles bij hetzelfde onderhoud en rijstijl)

Ge moet eens opzoeken hoeveel compressiedruk een dieselzuiger-drijfstang-krukas-verbinding moet standhouden tov van een benzinemotor, ik dacht dat het 3-4 maal meer was... Meer vermogen door het koppel te verhogen - door méér druk- heeft ook zijn slijtagegrenzen; bij een diesel gaat het niet anders, hij kan geen hoger vermogen halen over het toerental gelijk een benzine.

Een diesel is niet voor niets veel steviger gebouwd, is zwaarder, duurder, en heeft eveneens slijtvastere delen als een benzinemotor (1), hij heeft eveneens andere en betere olie nodig (2).
Citaat
(1) Gelegentlicher Einsatz verschleißfesterer Materialien z. B. keramikbeschichtete Kolbenringe
(2) Andere Ansprüche an das Schmieröl (im Vergleich zu Ottomotoren), z. B. höhere Scherbelastung

Lees dit ook maar eens:
Citaat
Drehmomentverlauf und Leistungsabgabe

Dieselmotoren besitzen eine physikalisch bedingte Drehzahlgrenze von etwa 5.500 Umdrehungen je Minute (min−1). Dies ist großteils auf den Zündverlauf speziell bei der Verwendung von Dieselkraftstoff zurückzuführen und wird durch den Zündverzug, der zwischen 1 und 10 ms liegt, beschrieben. Aufgrund der gegenüber dem Ottomotor massiveren Bauweise wird die Höchstdrehzahl häufig auch von den höheren Massenkräften begrenzt. Zum Teil gibt es Dieselmotoren, die auch vergleichsweise hohe Drehzahlen erreichen können. Ein von der Firma Dr. Schrick GmbH entwickelter direkteinspritzender kleinvolumiger 2-Zylinder-Turbodiesel für Drohnen erreicht seine Nennleistung erst bei 6000 min−1, der Ventiltrieb ist bis 10.000 min−1 drehzahlfest.[1] Anzumerken bleibt, dass bei UAVs praktisch keine Abgasvorschriften zu beachten sind.

Bei Ottomotoren wird im Gegensatz dazu die Drehzahl vor allem durch die mechanischen Belastbarkeitsgrenzen der Bauteile bestimmt. So erreichen Formel-1-Motoren bis zu 20.200 min−1 (Williams-Cosworth, Saisonstart 2006). Ottomotoren mit Glühkerzenzündung für Modellfahrzeuge erreichen wegen der geringeren Abmessungen noch weit höhere Drehzahlen von bis zu 40.000 min−1.

P sei die Leistung, M das Drehmoment und n die Drehzahl mal 2π ergibt die Kreisfrequenz ω. Aus der Gleichung  oder  lässt sich folglich ableiten, dass das Drehmoment M eines Dieselmotors aufgrund des kleineren Drehzahlbereiches im Vergleich zu einem Ottomotor höher sein muss um die gleiche Leistung zu erreichen. Dies wird durch einen größeren Hubraum oder eine Aufladung erreicht. Eine vergleichsweise robuste Ausführung der Gebrauchsdieselmotoren führte zu einem höheren Motorengewicht. Dieselmotoren sind oft als Langhuber ausgeführt. Dadurch wird das im Vergleich zum Ottomotor höhere geometrische Verdichtungsverhältnis (Kompressionsvolumen, Schadraum) erreicht, das maßgeblich die für den Grad der Lufterhitzung während des Kompressionstaktes ist.

Die Literleistung eines unaufgeladenen Dieselmotors ist deutlich geringer als die eines vergleichbaren unaufgeladenen hubraumgleichen Ottomotors, auch weil der Dieselmotor mit einem erheblichen Luftüberschuss betrieben werden muss, um akzeptable Rußemissionen zu erzielen

Kommt beim Pkw-Diesel eine Motoraufladung zum Einsatz, liegt das Drehmomentmaximum bevorzugt im Bereich von 1600 min−1 bis 2000 min−1. Bei einer Nenndrehzahl um 4000 min−1 liegen somit günstige Elastizitätswerte vor. Bereits bei Leerlaufdrehzahl erreicht das Drehmoment von Dieselmotoren mit 50 % des Maximalwertes verhältnismäßig große Drehmomente. In einigen Straßenfahrzeugen wird die Drehmomentkurve durch eine Steuerelektronik in kritischen Betriebsfällen die eingespritzte Treibstoffmenge und damit das Drehmoment begrenzt, um den Antriebsstrang (Getriebe, Achsantrieb, Antriebswellen) vor Überlastung zu schützen bzw. um aus Kostengründen mit der vorhandenen Auslegung des Antriebsstranges eine größere Anzahl von Gleichteilen mit ähnlichen Fahrzeugmodellen zu behalten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 februari 2009 - 02:01:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 17 februari 2009 - 12:18:06 »
Elke moderne wagen geraakt zonder problemen 300 000 km ver, of het nu benzine of diesel is.
in finland zie je neg redelijk wat wagens met 400000km te koop staan, en daar wordt dan nog eens 150000km bijgedaan
dat kan omdat de rijstijl daar rustiger is dan hier
minder voertuigverslijtende infrastruktuur dan hier
de wagens verbruiken daar ook merkbaar minder dan hier
als ik daar de wagen gebruik zoals hier, heb ik gegarandeerd meer dan 1 ltr verschil
gewoon omdat ik minder moet afremmen en optrekken

dus, zolang er infrastruktureel niets voor mijn verbruik gedaan wordt hier in belgie, heb ik geen zin om ook maar ergens iets toe te geven
ik rij zo zuinig mogelijk, voor mijn eigen portemonee
het kan zuiniger, maar dan moet de overheid ingrijpen met betere infrastruktuur
en zolang dat niet gebeurt, heeft het geen enkele zin om te vitten over een paar gram meer of minder uitstoot
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 17 februari 2009 - 18:22:33 »
het kan zuiniger, maar dan moet de overheid ingrijpen met betere infrastruktuur
en zolang dat niet gebeurt, heeft het geen enkele zin om te vitten over een paar gram meer of minder uitstoot

Groot gelijk heb je. Ze prediken minder brandstofverbruik en vervuiling, maar ze hopen en ze zorgen ervoor dat je zoveel mogelijk verbruikt. Het grootste deel van de brandstofprijs gaat immers naar de staat.

Zo is het ook met de sigaretten. De prijs verhogen, maar net niet teveel, zodat er niet teveel rokers afhaken, want ook bij sigaretten gaat het grootste deel van de prijs naar de staat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 22:08:20 »
Overigens heb je het misschien gelezen of gehoord: het vee stoot meer broeikasgassen uit dan al het verkeer tesamen. Wat voor filtertje moeten wij daar op zetten. En kan hun snelheid (ik laat in het midden in wat) beperkt worden?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 22:40:54 »
Overigens heb je het misschien gelezen of gehoord: het vee stoot meer broeikasgassen uit dan al het verkeer tesamen. Wat voor filtertje moeten wij daar op zetten. En kan hun snelheid (ik laat in het midden in wat) beperkt worden?
Appels en peren.
Los hiervan: wat mij betreft zou er heel wat minder vee gefokt kunnen worden. De Belg eet exorbitant veel vlees in vergelijking met andere Europeanen, helaas voor de Belgen schrikken velen er ook niet voor terug om zelfs rauw (varkens)vlees te eten met de nodige gevolgen.
De gemiddelde Belg eet tegen de 300 gram vlees per dag terwijl 75 gram volgens de kenners 75 gram voldoende is. Reken maar eens uit hoeveel leed er bespaard kan worden wanneer de Belg nog 'maar' 1/3de van zijn huidige hoeveelheid vlees eet: minder dierenleed, minder verspilling van kostbare landbouwgrond, gewassen en kunstmest, lagere prijs voor gezond voedsel enz.
Ik noem nu de Belg maar hetzelfde kan in mindere mate gezegd worden over Nederlanders, Duitsers, Fransen en Engelsen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 februari 2009 - 22:44:06 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 23:02:01 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 23:13:59 »
Uitstoot blijft uitstoot, face it. Van waar het ook komt. Tenzij je even naïef bent als de mensen die denken dat ze groene stroom kopen :)
Niet noodzakelijk (en nee, ik geloof niet het sprookje van de huidige groene energie, wel weet ik van insiders dat er nog een spectaculaire ontwikeling aan gaat komen in functie van de investeringen) ;)
Ik vind het zinloos om deze 2 vormen van uitstoot te vergelijken zonder tevens te vergelijken hoe deze 2 vormen van uitstoot geproduceerd worden. De koe eet immers direct en indirect enorm veel planten en die planten hebben CO2 opgenomen, dus alvorens de koe CO2 uitstoot is er ook weer heel wat extra CO2 opgenomen. De nuances laat ik aan JC over maar simpelweg uitstoot vergelijken kan in ieder geval niet.

Citaat
Wat het vlees betreft; ik kan zelf nog zelfstandig beslissen wat ik eet en wat ik niet eet. Ook al beweren "ze" dat overmatig en ongezond eten je gezondheid ernstig schaadt, das allemaal relatief, want waar trekken ze de lijn "overmatig".
Wat betreft de gezondheid is het aan de artsen en voedingsdeskundigen om deze lijn te trekken. Je mag inderdaad zelf weten ofdat je je iets aantrekt van deze grens en wat mij betreft mag eenieder altijd dat recht behouden, wel kan ik me voorstellen dat op termijn de ziekenkas wat minder coulant wordt wanneer ziekte aantoonbaar het gevolg is van gedrags-keuzes maar nu ga ik wel heel erg ver offtopic.
Indien er een groot maatschappelijk belang mee gediend zou zijn om minder vlees te produceren dan zou de overheid quota kunnen opleggen maar dit zou enkel zinvol zijn in internationaal verband en gelukkig voor de vleeseters maar helaas voor de onschuldige dieren wordt dit maatschappelijk belang blijkbaar nog niet voldoende groot gevonden (ik ga me hier nu niet over uitspreken).

Citaat
Dat er dieren gespaard kunnen worden, zal best kunnen. Nu we het er toch over hebben, de film "Our Daily Bread" is hier wel interessant voor.
Ik ken die film niet, ik zal het eens opzoeken.

Citaat
Dan maar weer even on-topic: Mini en -ik dacht- Toyota hebben nieuwe reclames, fiscaal voordeel op hun dieselversies... Snappen wie snappen kan :)
Ik heb dat allang opgegeven. ???

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 18 februari 2009 - 23:57:49 »
Uitstoot blijft uitstoot, face it. Van waar het ook komt. Tenzij je even naïef bent als de mensen die denken dat ze groene stroom kopen :)

Gewoon zelf groene stroom maken, ik heb vandaag het goede nieuws gekregen dat er niet 16 maar 17 panelen op mijn dak geplaatst gaan worden ofwel 2890Kwh/jaar. (10 april)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 00:11:15 »
Dat er dieren gespaard kunnen worden, zal best kunnen.
er worden geen dieren 'gespaard'
er worden er gewoon minder geproduceerd

en in de voedselproductie vind ik dat dierenleed een beetje overroepen wordt (ik laat mij niet uit over dierenmishandeling)
dierenleed is dat op de zondagse koffiekrans in de koeienstal gerouwd wordt om het heengaan van tante Bella of tante Truus
en dat zie ik niet echt gebeuren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 00:24:48 »
Wat het vlees betreft; ik kan zelf nog zelfstandig beslissen wat ik eet en wat ik niet eet. Ook al beweren "ze" dat overmatig en ongezond eten je gezondheid ernstig schaadt, das allemaal relatief, want waar trekken ze de lijn "overmatig".

Zo denk ik er ook over: de kennis van de "kenners" is relatief. De wetenschappers hebben al zo dikwijls vroegere standpunten moeten herroepen, hoewel ze die eerder met stellige zekerheid verkondigd hadden.

Pakweg 50 jaar geleden hoorde een ei bij het ontbijt. 10 jaar geleden, na mijn hartaanval, gaf de dokter mij het advies niet meer dan 2 eieren per 14 dagen te eten, omwille van het cholesterolgehalte. Nu onlangs hebben ze bekend gemaakt dat eieren hoegenaamd niet bijdraagt tot een verhoging van het cholesterolgehalte in de mate die jarenlang beweerd werd.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 00:29:01 »
Zoals zout dat blijkbaar ook niet zo slecht zou zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 01:10:52 »
Zoals zout dat blijkbaar ook niet zo slecht zou zijn.

Bedoel je dat zout dus ook niet dermate bloeddrukverhogend zou zijn als altijd beweerd werd, jo?