Auteur Topic: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo  (gelezen 5636 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 16:05:39 »
Citaat
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:25:44 door jozef »

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 17:38:27 »
De winterschade begint nu overal zichtbaar te worden. En voelbaar, want tegen de tijd dat je de pothole hebt gezien kan je hem niet meer veilig ontwijken.

Op sommige autowegen (bvb E40 Gent-Brussel, E19 Antwerpen-Brussel) ligt de rechterrijstrook er zó slecht bij, dat ik mij wel verplicht zie om middenrijstrookrijder te spelen. Liever een boete, dan extreme slijtage en schade aan ophanging, banden en velgen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 18:11:56 »
Even Googlen waar het geld "verspild" werd... , nemen we enkel de verkeersplateaus;
(drempels, kussens, verkeerseilanden, onveilige rotondes, chicanes, bloembakken, enz... laten we de andere infra-chaos nog terzijde)

De moeite voor eens te lezen...
Citaat
MILJOENEN VOOR VERKEERSDREMPELS   
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbrb26092001_050

Leuven telde in 2001 al 238 verkeersplateaus, en de meesten moesten voor veel geld aangepast worden, en ik vermoed dat er ondertussen een 500 liggen...
Leuven heeft 92.000 inwoners, omgerekend 5,4 per 1000 inwoners... is dat nu veel of weinig ?
Even ons groot dorp van 2800 inwoners erbij nemen, tel ik er toch zo´n euhmm ... een 20-tal, dat zijn er ruim 7,1 per 1000 inwoners...
Tja, stad of dorp zal wel niet ver uit mekaar liggen; ook die buiten de bbk mogen we niet vergeten.
  
Verkeersplateaus ziet men tegenwoordig in het kleinste dorp, enkel afgelegen veld- en boswegen laat men -soms- nog met rust.

Mogen we dat nu omrekenen op > 6,1 miljoen inwoners in het Vlaams Gewest ?
Ik ga het toch even doen, nemen we dan 5 verkeersplateaus x 6.100.000 = 30.500 verkeersplateaus.
Oei, is dat niet teveel, eens kijken hoeveel km verharde wegen het Vlaams Gewest heeft, hmm een 60.000 km waarvan 53.346 km gemeentewegen.
Zou dan gemiddeld elke 2 km een verkeersplateau zijn, dit kan wel kloppen, in ons dorp liggen ze soms om de 150 mtr... en op enkele kms is men door het dorp.    Ref: http://statbel.fgov.be/figures/d133_nl.asp  

Wat kan zo´n ding tegenwoordig kosten ? Even googlen*
*
Citaat
Brussel - Hoe halen vijf verkeersplateaus het nieuws?                                    woensdag 27 april 2005

Door journalisten uit te nodigen om ze met een busje uit te proberen. Anderlechts schepen van Openbare Werken Philippe Debry (Ecolo) deed dat dan ook.

Vaart minderen was noodzakelijk om de veringen te sparen, maar niet alleen daarom. De vijf nieuwe plateaus zijn er allemaal geplaatst om de zone-30 in de buurt van scholen te laten respecteren. Zones-30 die op sommige plaatsen overigens nog moeten worden aangeduid met verkeersborden.

Andere weetjes: een verkeersplateau kost tussen 25.000 en 30.000 euro.

De geluidsoverlast in een straat is in theorie kleiner met dan zonder plateau, maar het vertragings- en optreklawaai van een wagen voor en na het plateau wekt meer aandacht en is dus in de praktijk toch hinderlijker.
[....]
http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/regio-kort-scholiervriendelijke-plateaus/?searchterm=debry
of * http://www.martin-acke.be/openbare_werken.html

In 2005 al tot *30000 € , inflatie laten we vallen dus:  30.000 x 30.500 = 915 miljoen €

Zeggen we 50% is ondoordacht of onwettelijk of eender wat. Laten we redelijk zijn.  ;D

Blijft al 457 miljoen €, en dat enkel voor overbodige verkeersplateaus...
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:26:11 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 19:25:44 »
Citaat
MILJOENEN VOOR VERKEERSDREMPELS   
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbrb26092001_050

De Schoolbergenstraat, was dat niet de straat waarvan de inwoners in een bevraging lieten weten dat ze geen verkeerdrempels wensten ?
Waarna het stadsbestuur van Табакград, met diezelfde schepen van openbare werken op kop, toch drempels liet plaatsen ?

Kwade tongen, die het karakter van kompanen T & R kennen, beweren dat men ze uit weerwraak voor de tegenkanting met opzet zo steil en hoog heeft gemaakt.

En dan als schepen zaniken over de last en kosten van je eigen bêtises...  :'(
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:26:35 door jozef »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 11 februari 2009 - 20:01:32 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 februari 2009 - 08:32:22 »
Dat is nu eens een wagen die geen last heeft van de putten. ;D

Gisteren morgen E313 Beringen, de Politie Volvo sluit het rechtse vak af want een diepe put in de weg, op de pechstrook zie ik 3 wagens met kapotte banden staan....
Die zullen vast niets kunnen verhalen?
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:27:23 door jozef »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 februari 2009 - 09:18:08 »
Blijkbaar was er wel geld genoeg in Geel om eerst borden 70 km/u en vervolgens borden 50 km/u op de kaarsrechte baan naar Retie te plaatsen...

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 februari 2009 - 09:20:11 »
Blijkbaar was er wel geld genoeg in Geel om eerst borden 70 km/u en vervolgens borden 50 km/u op de kaarsrechte baan naar Retie te plaatsen...
Misschien vanwege de putten?
Eerst allemaal huizen laten bouwen daar, de grond was er goedkoop, dan gaan zagen dat de weg hun niet ligt...... >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 februari 2009 - 18:42:51 »
Gisteren morgen E313 Beringen, de Politie Volvo sluit het rechtse vak af want een diepe put in de weg, op de pechstrook zie ik 3 wagens met kapotte banden staan....  Die zullen vast niets kunnen verhalen?
Niet te geloven, naja eigenlijk toch niet verassend in ons patattenland... en dat op een "onlangs" vernieuwde asfaltlaag op de auto-snel-weg...

Ik las het deze morgen in de krant, ik citeer hbvl (klein bericht met foto op blz 21):
Citaat
Automobilisten rijden lek door gat in wegdek

Drie automobilisten kregen woensdagochtend op de E313 af te rekenen met een lekgeslagen autoband.
Aanleiding was een groot gat in het wegdek ter hoogte van de afrit Paal.
De wegpolitie Limburg liet onmiddellijk de rechterrijstrook tussen Beringen en Lummen afsluiten om de nodige "herstellingen" - er waren op die strook meerdere gaten in het wegdek - te "herstellen".
Die gaten waren ontstaan door de vrieskou  :o.
Rond 9.30 hr, een uur nadat de eerste melding van het gat in het wegdek bij de Wegpolitie was binnengekomen, was de E313 weer volledig vrij voor het verkeer.

Tja, hoe degelijk hebben ze dat "geflikt"...
even googlen met die vrieskou...  ;D
Citaat
Asfaltlaag E313 komt los na warme weer

ma 19/06/06 - Op de autosnelweg E313 zijn vannacht dringende werkzaamheden uitgevoerd aan de afrit Herentals-West. De asfaltlaag van de rechterrijstrook was er losgekomen.

Rond 22 uur gisteravond stelde de politie vast dat het wegdek op de E313 richting Hasselt beschadigd was ter hoogte van de afrit Herentals-West.

Op de rechterrijstrook was de toplaag van het asfalt over een lengte van veertig meter losgekomen.
Dat kan gevaarlijk zijn, vooral voor vrachtwagens en auto's met aanhangwagens.
De rechterrijstrook werd dan ook afgesloten en onmiddellijk hersteld. Even na 0.30 uur was het euvel verholpen.
De oorzaak van de problemen staat nog niet vast. Wellicht is het asfalt losgekomen door het warme weer.
zonder commentaar...
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 februari 2009 - 18:44:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 12 februari 2009 - 20:06:11 »
De huidige manier waarop gaten hersteld worden voldoet niet. Het valt te begrijpen dat er dikwijls onder tijdsdruk noodreparaties moeten gebeuren. Maar uiteindelijk moeten die noodreparaties opgevolgd worden door een degelijke reparatie, waarna het asfalt terug zo vlak moet zijn als een biljartlaken.

Als het niet perfekt vlak is treden er ter hoogte van de reparaties schokken op. Hierdoor duurt het niet lang of het probleem komt terug.

De ingenieurs van Wegen en Verkeer moeten hun verantwoordelijkheid nemen: research doen naar betere reparatietechnieken, sluitende lastenboeken maken en de uitvoering rigoureus opvolgen. Dat lijkt nu allemaal een beetje te nonchalant te gebeuren.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 01:44:43 »
Een geluk dus dat ik die nacht via Antwerpen terug naar huis gekomen ben of er stonden mischien 4 wagens op de pechstrook. Ik had er al anderhalf uur langer over gedaan dan voorzien om vanuit Luxemburg tot in Luik te geraken met die sneeuw. :-\

Ja in België kennen ze er wat van om voorlopig de putten te herstellen. Ze gooien er een hoopje (letterlijk) koude asfalt uit een platiek zak op en met wat geluk slaan ze er nog 2 keer op met hun schop. ::)
In de winter of bij regen ligt het binnen de kortste keren naast de rijstrook en is de put weer zoals tevoren of nog erger en in de zomer ligt het binnen de kortste keren naast de put waardoor je dan een put gevolgt door een bult hebt. ::)
In alle gevallen kunnen de voorbijrijdende bestuurders dan nog een deel van hun carrosserie afschrapen ook of de voorruit laten herstellen.
Dan maar weeral eens de schuld op de vrachtwagens schuiven.

Dat terwijl, bij asfalt, meestal, naast de kwaliteit, vaak op een foute manier de asfalt werdt gegoten.
Toegegeven dat de werknemers soms voor verrassingen staan maar asfalt die in de regen gegoten is is gedoemd om uit te brokkelen (kleeft niet aan de ondergrond wanneer er water tussen geraakt) evenals wanneer een lading asfalt reeds meer dan een uur onderweg is of moet wachten tot die kan lossen is de asfalt reeds teveel afgekoeld om nog te gieten.
Wanneer men dat toch doet zie je na bepaalde tijd de bovenkant uitbrokkelen.

wooter

  • Gast
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 08:47:44 »
Misschien moeten ze eens een week naar Nederland uitwijken... Daar legt men 2 km nieuwe asfaltlaag aan op een dubbelstrookssnelweg per nacht!  Inclusief signalisatie, afschrapen, nieuwe laag leggen, platwalsen, belijnen en signalisatie verwijderen!  Voor een snelweg zoals de E313 betekent dat makkelijk 16 weken om de hele E313 in beide richtingen opnieuw aan te leggen.  Begin volgende week maandag, en tegen het begin van de zomer ben je klaar!  Verkeersproblemen blijven daarbij quasi nihil want de werkzaamheden starten pas om 21u, laten altijd één rijvak vrij en de baan is voor 6u al ontruimd.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 12:58:20 »
Misschien moeten ze eens een week naar Nederland uitwijken... Daar legt men 2 km nieuwe asfaltlaag aan op een dubbelstrookssnelweg per nacht!  Inclusief signalisatie, afschrapen, nieuwe laag leggen, platwalsen, belijnen en signalisatie verwijderen!

Wanneer ze zich in Frankrijk eens schrap zetten zijn dat er 7km. En wanneer je er 5 jaar later over rijd is die nog in veel beter staat dan wanneer in België een of ander lintjesknipper eindelijk da lintje es komen knippen heeft.
Daarenboven schrapen ze hier maar 3 tot 5 cm af, in Frankrijk 20 tot 30cm.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 17:18:16 »
Volgens mij kunnen de Belgische ingenieurs dat ook wel, alleen geeft de overheid de verkeerde opdrachten. ;)

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Om de schade aan alle Vlaamse snel- en gewestwegen in één keer te herstellen, zo
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009 - 18:13:45 »
alleen geeft de overheid de verkeerde opdrachten. ;)
idd, de goedkoopste
better a bad day at sea
than a good day at the office