Snelheid:
Op gewone wegen buiten bebouwde kom mag men op de meeste plaatsen in Duitsland 100 km uur rijden, in Frankrijk 90 km uur, Luxemburg 90 km uur en ook in Wallonie 9O km uur.
Gemakkelijker is te zeggen...
bijna overal mag men sneller rijden als de 70 kmh op de meeste Vlaamse wegen... Deze link is redelijk up to date
(België is nu wat onderverdeeld 
)
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa (en 22 verklarende opmerkingen eronder)
Landstraße - / Expressstraße Autobahn
1+1 - 2+2 2+2 en >
Åland 70/90 -
Belgien: 70(90)/90(120) 120
- Wallonië 90(70)/120(90) 120
- Vlaanderen 70(90)/90(120) 120
Bulgarien 90 120
Dänemark 80 130
Deutschland 100/∞ ∞
Färöer 80 -
Finnland 80/100 120
Frankreich 90(80)/110(100) 110/130
Griechenland 90 120
Grönland 80 -
Irland 80/100 120
Island 80/90 -
Isle of Man ∞ -
Italien 90/110/130 110/130/150
Kroatien 80/100 130
Luxemburg 90/110 110/130
Malta 80 -
Niederlande 80/100 120
Norwegen 80/90 90/100
Österreich 100 130
Polen 90-110 130
Portugal 90/100 120
Rumänien 90/100 120
Russland 90 110
Schweden 70/80/90/100 110/120
Schweiz 80/100 120
Serbien 80/100 120
Slowakei 90/130 130
Slowenien 90/100 130
Spanien 90/100 120
Tschechien 90/130 130
Ungarn 90/110 130
Vereinigtes Königreich 96/112 112*Officieus 
Zypern 80 110
Opmerkingen zie link
In Vlaanderen wil de overheid de snelheid algemeen verlagen omdat bestuurders hun snelheid niet aanpassen aan de omstandigheden.
(invoeren zone's 3 snelheden 30-50-70)
Is dat de reden ? Waar haalt ge dat uit

De
"meerderheid" (als we het referendum Peer als representatief nemen) wil dat er op de bestaande: 1+1: 90 kmh / 2+2 : 120 kmh / bbk: 50/vroeger 60 kmh, eerst gecontroleerd wordt vooraleer ons
die dikwijls ondoordachte 30/50/70 door de strot te duwen.
Dit is nooit ernstig gecontroleerd of onderzocht geweest in het verleden.
De overheid "gaat er vanuit" dat als er bvb C43-90 staat of algemeen 90, dat de "modale bestuurder" eerder rond de 100 gaat rijden. Wat wel niet zo was...
De overheid "gaat er vanuit" dat als er C43-70 staat, dat de modale bestuurder eerder max 80 gaat rijden. Wat wel niet zo is.
Uiteraard komt er bij 70 veel meer geld in het laatje.

Ze denkt daardoor eventuele ongevalgevolgen sterk te verminderen, door de gemiddelde snelheid omlaag te halen, of het nu op die wegen past of niet (in Vlaanderen handelt ze tegen het verkeersreglement:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11 )
Dat deze afgedwongen ongevalgevolgen verwaarloosbaar zijn tov veel efficiëntere ongevalgevolgverminderde maatregelen wil men niet "waar hebben", of houdt men in de doofpot, of zijn niet doorzetbaar, elke reden is goed genoeg om die op de lange baan te schuiven, en enkel dat wat in het laatje past als belangrijk voor de verkeersveiligheid op te blazen.
Het bijkomend effect van ongeloofwaardige snelheidsbeperkingen is, dat bvb ipv een vlottere doorstroming aan 85-100 zoals vroeger, we nu meer inhaalmaneuvers hebben bij 65-100 zoals heden;
de snelheidsuitschieters langs beide kanten blijven vroeger of nu bestaan, mss dat ze nu wat minder zijn aan de hoge kant om bepaalde redenen.
Een C43 houdt niemand niet tegen sneller te rijden.
Enkel het steeds drukker verkeer en uw voorligger doen dat wel.
Het steeds drukker verkeer wordt ook in de hand gewerkt door infrastructurele ingrepen die de doorstroming/capaciteit verslechteren, ipv ze te verbeteren..., ook slecht onderhouden (snel)wegen en bestaande onveilige wegen en gevaarlijke punten mag men niet uit het oog verliezen, zulke *punten en wegen "oplappen" heeft geen zin, is contraproduktief, en valt op langere termijn duurder uit als degelijk aangelegde veilige wegen met geloofwaardige snelheden.
Op *gevaarlijke punten
enkel C43 zetten met flitspalen, heeft ook amper, zelfs niet-significante invloed, en op langere termijn wslk helemaal niets meer. Dat beetje wordt dan gecompenseerd door ongevallen door toegenomen voorrangsnegaties...
Zonder de andere meestal nadelige effecten uit het oog te verliezen: afstand, alertheid, rijvaardigheid, voorrangsnegatie, apathie, frustatie, enz...
De slechtere evolutie van de ongeval/slachtoffer -cijfers tov van landen waar verkeersveiligheid wel samengaat met hoger gereden snelheden spreekt voor zich. België is van een middenmotor in de 90-er jaren naar de voorlaatste plaats in West-Europa gezakt.