imho hebben electrische auto's geen toekomst, auto's op waterstof daarentegen ... (die trouwens ook aangedreven worden door een electromotor)
hebben dezelfde voordelen als een electrische: proper in gebruik, minder onderhoud (olie verversen, kleppen, filters ...)
maar niet de nadelen: geen lange laadtijd, geen batterijen die je nadien moet recycleren, veel grotere actieradius
Dus eerst uw elektriciteit omzetten in waterstof, dan met gigantische verliezen werken en dan terug naar elektriciteit omzetten is efficiënter ? Waterstof is enkel een energie-drager, net zoals een batterij in weze. Helaas is het geen efficiënte energiedrager die bovendien uit elk vat probeert te ontsnappen waarin je het opsluit. Deze vaten zijn dan nog eens moeilijk te produceren, bevatten zeer weinig energie, zelfs bij extreem hoge drukken.
Als je dan toch via brandstofcellen wil werken (zoals je denk ik impliceert) kan je misschien beter via brandstofcellen werken die onmiddellijk methaan, methanol of alcohol slikken.
Akkoord. Ik sluit niet uit dat alternatieve brandstoffen zoals methanol of misschien zelfs wel waterstof (energieker per mol?) een toekomst hebben. Dit zou m.i. vooral interessant kunnen zijn voor het meer uitzonderlijke vervoer (lange afstanden, zware lasten, misschien voor vliegtuigen...). Voor het woon-werk-verkeer zou waterfstof echter totaal oninteressant gezien het grote energieverlies bij de dubbele omzetting van energie (niet noodzakelijk electriciteit) ---> waterstof ----> electriciteit
De biobrandstoffen zullen m.i. sowieso geen standaard kunnen worden. Er is veel grond voor nodig om dit te kweken (of je krijgt juist weer een algenplaag) en er zal eerder sprake zijn van een decentrale (zeer veel uitlaten i.t.t. 1 grote fabriek) schadelijke uitstoot (fijnstof, kankerverwekkende stoffen) i.t.t. waterstof-gas. Waterstof-gas is weer onvoldoende efficiënt en practisch.
Juist voor het internationale verkeer (de echt grote afstanden, niet een retourtje Brussel-Twente) zou de trein een zeer efficiënt alternatief kunnen worden, voor zo ver die dat niet al is.
De electrische motor is zoals Sceptisch en JC al hebben uitgelegd sowieso veel efficiënter dan de brandstofmotor en de uitstoot is makkelijker te controleren dan bij de brandstofmotor.
Bedenk daarbij dat de capaciteit van de electrische batterij naar verwachten nog met een aanzienlijke factor zal toenemen en je hebt geen glazen bol nodig om te bedenken dat we niet lang zullen hoeven wachten voordat we met zijn alleen electrisch rijden. Het feit dat veel fabrikanten intensief bezig zijn met de ontwikkeling en productie van electrische wagens onderstreept dat deze fabrikanten, toch bij uitstek de deskundigen, ook verwachten dat we massaal electrisch zullen gaan rijden.
Ik schat in dat dit dichterbij is dan dat de meesten beseffen, vergelijkbaar maar iets minder extreem, met de plotselinge opkomst van de GSM en het internet gedurende de laatste 10-15 jaar.
Ik verheug me er al op dat ik in de buurt van een drukke weg met een gerust hard kan hardlopen.

Hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van die Chinese auto's. Ze hebben op dat vlak een slechte reputatie gekregen met botsproeven.
Is hier inmiddels betering in?