Auteur Topic: Chinese elektrische auto !  (gelezen 30571 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Chinese elektrische auto !
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 26 februari 2009 - 17:35:39 »
Ik heb spraakherkenning in de wagen en begin het nu toch vrij veel te gebruiken. Het werkt perfect en slechts zelden wordt een commando niet begrepen door de wagen. Het systeem is dus veel beter dan het systeem dat ooit getest werd door Clarkson in de Mercedes S-klasse.
Als iets handig is en het werkt goed zullen mensen het uiteindelijk wel gebruiken. Soms kan het wel even duren, de meeste mensen verzetten zich immers tegen verandering.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 26 februari 2009 - 17:36:08 »
Ik heb geen 250Kw.  Geen optie dus.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 26 februari 2009 - 18:58:35 »
Ik heb geen 250Kw.  Geen optie dus.
Bedoelt ge thuis ?  ???
Ge tankt uw klassieke auto toch ook niet thuis ?

250 kW-chargers zijn er wel in Elec-stations (USA) (die gaan er in Europa komen, mss nog zwaardere wie weet)

Citaat
http://www.phoenixmotorcars.com/vehicles/suv-specifications.php
Off-Board High Power 250KW Charger: Under 10 min. to 95% SOC

Een Lightning GT (accu-capaciteit : 35 kWh) heeft 39 kWh nodig voor een snellading voor 90% in 10´ volgens Wikipedia; ttz 250kW 10´ lang opladen is 250/6 = 41,66 kW bruto (er zijn x% verliezen).
( de accu van 35 kWh levert stroom voor 4 E-motoren in de wielen, tesamen goed voor 480 kW/ 652 PK...)

De USA-ref spreekt van 95 % SOC (State Of Charge) onder 10 minuten.

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
Batterie: Lithium-Titanat-Akkumulator der Firma Altair Nanotechnologies in Reno, Nevada mit mindestens 15.000 Ladevorgängen.
Schnellladung in 10 Minuten bei 90% Wirkungsgrad möglich.
Batteriekapazität: 35 kWh (Strombedarf bei einer Schnellladung: 38,89 kWh)
Reichweite bei voller Batterie: 300 Kilometer (188 Meilen)

Antrieb: 480 kW (652 PS) aus vier Radnabenmotoren der Fa. PML Flightlink
Drehmoment: ca. 750 Nm
Höchstgeschwindigkeit: ca. 130 mph (209 km/h)
Beschleunigung: in weniger als vier Sekunden von 0 auf 100 km/h
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 februari 2009 - 19:28:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 00:18:36 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 februari 2009 - 00:36:06 door Rafael »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 10:52:19 »
Ik denk niet dat er veel behoefte is aan zo'n systeem. Stopcontact-klep openen en kabel er in steken is gemakkelijk en kost nog geen halve minuut.
Vergelijking: het zou technisch geen enkel probleem zijn om een televisie of licht te laten reageren op stemcommando's, iets waarvan ze voorspeld hadden dat dit standaard zou worden in huizen. Het is er nooit gekomen, niet omdat het technisch niet mogelijk is tegen eenbescheiden prijs maar omdat er gewoon geen behoefte aan is gezien de geringe moeite die het kost om het zelf even te doen.

Als je ziet dat sommigen nu al in staat zijn om de brandstofleiding van de tankstations mee te nemen (Google maar eens rond) dan zou het niet enkel makkelijk zijn dergelijk systeem maar ook en vooral kostenbesparend. ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 11:00:15 »
Ka
Ik denk niet dat er veel behoefte is aan zo'n systeem. Stopcontact-klep openen en kabel er in steken is gemakkelijk en kost nog geen halve minuut.
Vergelijking: het zou technisch geen enkel probleem zijn om een televisie of licht te laten reageren op stemcommando's, iets waarvan ze voorspeld hadden dat dit standaard zou worden in huizen. Het is er nooit gekomen, niet omdat het technisch niet mogelijk is tegen eenbescheiden prijs maar omdat er gewoon geen behoefte aan is gezien de geringe moeite die het kost om het zelf even te doen.

Als je ziet dat sommigen nu al in staat zijn om de brandstofleiding van de tankstations mee te nemen (Google maar eens rond) dan zou het niet enkel makkelijk zijn dergelijk systeem maar ook en vooral kostenbesparend. ;)

Gewoon de auto niet laden vertrekken als hij nog aan de lader zit, dat kan niet moeilijk zijn met een electrisch voertuig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 11:05:12 »
<Offtopic>
Echt wel. Luxe heb je nooit te veel. Als ik geld had, kwam er in mijn toekomstig huis een geweldig EIB/KNX systeem. Enige probleem is de prijs. Verwarming aanschakelen als je bijna thuis bent, rolluikjes automatisch dicht, verschillende sferen in je living, slaapkamer, bewegingsdetectie in de hal i.p.v. te moeten sukkelen met een volle wasmand in je handen, enz enz. Je hele huis besturen vanaf je PDA / laptop in je luie zetel, of vanaf vakantie je huis bekijken en wat met de lichten spelen. Allemaal mogelijk, en je maakt me niet wijs dat de meerderheid zoiets niet wil. Nadeel is dat je voor zo'n mooi systeem snel een paar duizenden euro's kwijt ben. ( > 10.000)
Edit om 0:35: voor de duidelijkheid, ik doelde enkel op het huiskamer principe, niet op een automatische stekker...
</Offtopic>
Als (oude) ervaren onderhoudselectronicus wil ik die dingen toch niet *of niet meer* in huis hebben. (zolang het allemaal perfect werkt is er geen probleem maar dan komen de pannetjes hier en daar, ik heb liever simpele pannen die ik zelf repareer...)

*Toen ik jong was dacht ik ook zo over die snufjes, maar als je wat ouder bent heb je nood aan wat meer beweging in huis, teveel luxe is nooit goed, zeker onnodige*

Men verandert met de leeftijd, dan besteed men zijn geld aan heel andere dingen als men in zijn jongere jaren dacht uit te geven als men wat ouder of gepensioneerd ging zijn.  ;)

off topic...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 februari 2009 - 11:11:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 12:11:01 »
Zucht... 10 minuten wachten aan een elektrisch tankstation, en dat elke 300km?  Ik sta nu al elke 450km 5 minuten stil, en vind dat een drama...

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 12:31:58 »
Zucht... 10 minuten wachten aan een elektrisch tankstation, en dat elke 300km?  Ik sta nu al elke 450km 5 minuten stil, en vind dat een drama...

Nee, zoals hier al gesteld, enkel als je die dag meer dan 300 km moet rijden. Je vertrekt immers met een 'volle' tank elke morgend. Je zal op de meeste plaatsen zelfs kunnen laden: op het werk, in de parkeergarage, aan de winkel, ... Zodat je quasi altijd met goed geladen batterijen zal vertrekken.
In dit opzicht is een elektrisch voertuig zelfs beter, je zal enkel bij lange verplaatsingen moeten stoppen om te laden. Een standaard rustpauze van 30 min zal ruimschoots voldoende zijn.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 13:00:59 »
Nee, zoals hier al gesteld, enkel als je die dag meer dan 300 km moet rijden. Je vertrekt immers met een 'volle' tank elke morgend. Je zal op de meeste plaatsen zelfs kunnen laden: op het werk, in de parkeergarage, aan de winkel, ... Zodat je quasi altijd met goed geladen batterijen zal vertrekken.
In dit opzicht is een elektrisch voertuig zelfs beter, je zal enkel bij lange verplaatsingen moeten stoppen om te laden. Een standaard rustpauze van 30 min zal ruimschoots voldoende zijn.
Idd, behalve als ge "thuis" geen stroomaansluiting 1 ~ hebt...  ;)

Ook als het thuis een korte nacht is, na 5-6 uur is hij aan het gewone stopcontact (1~ 230 V) al opgeladen (normal charge).
En als men thuis een 380-400V 3~ stopcontact heeft -of aanschaft- is hij in een "paar uur" ook volledig opgeladen (fast charge).
(evtl voor de héél korte nachten).
Enkel de High Power 250 kW fast charge units zullen de meesten van ons thuis niet kunnen aanschaffen (HP fast charge).

De normale charger unit 6,6 kW is namelijk on board:
hier een antiek model (2002) die zichtbaar is, en nog foto´s hoe het kan: http://ecarwustl.com/chargingstations.aspx 

Citaat
On-Board Vehicle 6.6KW Charger: 5 to 6 hours
Off-Board High-Power 250KW Charger: Under 10 min. to 95% SOC

Nog eens citeren - geen vertaling nodig - de kleurtjes verwijzen...  ;) :
Citaat
http://www.lightningcarcompany.co.uk/qanda.php
Q. How long does it take to charge the Lightning?
A. There are likely to be three options: Overnight using a domestic power supply, a couple of hours using a 3 phase power supply
  and just 10 minutes using a fast charge unit.

Q. How will the Lightning be charged away from home?
A. Standard single phase home type power source can be used to charge overnight and is available just about anywhere by using the onboard charger.
For a fast charge a 3 phase power supply is required and with the interest in electric powered vehicles increasing significantly, more high power charging stations will be installed.
Most garage forecourt and industrial areas already have this level of high power source available and therefore can be fitted with a universal charging station.

Q. How does the Lightning charge its battery system?
A. The Lightning has a built in battery charging and control system. Simply plug the car's charging lead into your home's electric power point and you'll soon be charged and ready for the next journey. The lead is 12 feet long (optional 20 foot extension cable available). The electronics take care of various power sources that it can receive power from. It's as simple as that! There are a number of different sources that can be utilised with this cable and charging times can vary depending on the state of the batteries and also the power source chosen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 februari 2009 - 13:48:35 door Michel »
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 16:11:34 »
Des te beter dat jij met zo'n electrische auto gedwongen wordt om 10 minuten stil te staan.
Ook jij gaat immers minder veilig rijden wanneer je niet op tijd wat pauze neemt, al denk jij daar zelf blijkbaar anders over. ;)
Je overdrijf schromelijk met 300 km, het is 360 km. en dat bij de huidige batterijtjes waar nog erg veel rek in zit.
360 km. is meer dan 3 uur rijden tenzij je toevallig in Duitsland rijdt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 februari 2009 - 16:13:33 door BBB »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 16:36:47 »
Des te beter dat jij met zo'n electrische auto gedwongen wordt om 10 minuten stil te staan.
Ook jij gaat immers minder veilig rijden wanneer je niet op tijd wat pauze neemt, al denk jij daar zelf blijkbaar anders over. ;)
Je overdrijf schromelijk met 300 km, het is 360 km. en dat bij de huidige batterijtjes waar nog erg veel rek in zit.
Idd, en als men de accu-inhoud verdubbeld is het 600-700 km, even snel volledig opladen doet men dan aan 500 kW very-fast-HP-charger Europese versie anno 2014  ;)
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 16:37:22 »
Pauze = tijdverlies.  Van 10 minuten mezelf opnaaien rust ik niet uit :).

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 18:08:30 »
Je gaat nu toch ook nooit tot de laatste druppel rijden? Of ben jij ook zo iemand die we met en kannetje benzine-diesel op de pechstrook zien wandelen? Nee toch?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: vrijdag 27 februari 2009 - 18:25:08 »
Het is al voorgekomen :D