Auteur Topic: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)  (gelezen 4524 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: sociaal gedrag (vrije meningsuiting kan op dit forum)
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 19:36:56 »
Zijn ze dan wel deskundig en kunnen ze dan wel degelijk advies geven. Daarvoor is wel (verkeers)inzicht nodig.
Het is niet alleen verkeersinzicht wat je nodig hebt voor autorijden. Je kan nog zo veel verkeersinzicht hebben maar het gaat er uiteindelijk om dat je snel genoeg alles waarneemt en juist daar hebben veel mensen moeite mee aangezien we, toen we nog in berenvellen rondliepen, niet veel hogere snelheden dan 30-35 km/uur haalden (het is nog geen 100 jaar dat veel mensen deze snelheden halen). Bovendien vereist verkeersinzicht wanneer je zelf midden in een situatie zit een andere cognitieve kwaliteit dan verkeersinzicht waar je niet zelf midden in zit. Ofdat je kijkt naar een kruispunt en analyseert wat daar gebeurt vergt andere kwaliteiten dan wanneer je zelf op dat kruispunt staat en voor, achter en naast je binnen 1-2 seconden alles moet overzien.
Waar ik zelf bijvoorbeeld ook moeite mee had toen ik begon te rijden was om de zijdelings afstand aan de rechterkant van mijn auto in te schatten.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 februari 2009 - 21:29:38 door BBB »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 21 februari 2009 - 02:05:04 »

Waar ik zelf bijvoorbeeld ook moeite mee had toen ik begon te rijden was om de zijdelings afstand aan de rechterkant van mijn auto in te schatten.

Dat is snel te leren, gewoon in je rechterspiegel kijken en dan weet je waar je ergens zit.  Weeral dat kijken. :D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 21 februari 2009 - 07:28:44 »

Dat is snel te leren, gewoon in je rechterspiegel kijken en dan weet je waar je ergens zit.  Weeral dat kijken. :D
in het leger leerden ze het ons anders
je zet je wagen +/- 30 cm naast de rand van de weg
dan zit je achet je stuur en zoekt vooraan op je wagen een punt waaraan je kan herkennen dat je zover van de kant zit
mij een MAN truck was dat het midden ven het kofferdeksel op de rand van de weg, en je zat ong 30 cm van de rand
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 21 februari 2009 - 10:39:35 »

in het leger leerden ze het ons anders
je zet je wagen +/- 30 cm naast de rand van de weg
dan zit je achet je stuur en zoekt vooraan op je wagen een punt waaraan je kan herkennen dat je zover van de kant zit
mij een MAN truck was dat het midden ven het kofferdeksel op de rand van de weg, en je zat ong 30 cm van de rand

Idd, zo heb ik het ook geleerd - toch in een brede onoverzichtelijke vrachtwagen - beter gaat het niet.

Citaat
dan zit je acher je stuur en zoekt vooraan op je wagen een punt waaraan je kan herkennen dat je zover van de kant zit

m.a.w. dat gezocht punt of lijn - in principe parallel tov de wegas-  ligt in het verlengde met de plaats waar de rechtzittende bestuurder zit (verticaal geprojecteerd)
Ge bepaald in feite de positie met het midden van je zitvlak en blik vooruit en je houd je hoofd recht (bij Kathleen gaat dat niet...  ;) )

Bij het rijden in een bocht vormen die opeenvolgende punten natuurlijk een stukje kromme lijn voor jou, navenant de kromming van de bocht.

De breedte van elke rijstrook moet men natuurlijk goed kunnen inschatten, ttz als de rijstroken smaller worden zit je navenant korter bij de wegas. Komen er brede tegenliggers moet je je projecteerd punt - zoals sniper bedoelde - wat extra cms opschuiven, zuiver op "gat"-gevoel enkel voor je uit kijkend op een bepaald punt dat zegt hoever je van de rand zit.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 februari 2009 - 10:56:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I