Dat monotone 85km/u door de begrenzer is gewoon moordend voor het vrachtverkeer, alle verkeer eigenlijk.
Zie maar de grote stijging van het aantal ongevallen en vooral dan het aantal kop-staart aanrijdingen in het verkeer.
Uiteraard zorgen de grootste voertuigen hier voor de meeste sensatie voor de pers en de kwatongen wat dan ook weer nefast is voor de transportwereld (ook transport van mensen).
Daardoor is het dan ook niet verwonderlijk dat dit sommigen (lees velen) aanzet tot sjoemelen en dit niet alleen uit winstoogmerk (want de boetes zijn niet mals en vroeg of laat loop je tegen de lamp) maar vaak ook uit overlevingsdrang.
Inderdaad jozef, vroeger heb ik ook veel gesjoemeld.
Die feiten zijn ondertussen verjaard en ik heb het geluk gehad niet te vaak tegen de lamp gelopen te hebben en wanneer het wel gebeurde dit al bij al nog meeviel.
Ik heb vroeger nog de tijd gekend waar er nog geen sprake was van een begrenzer en 1 jaar voor dat die verplicht werd werd mijn voertuig (als enige in dat bedrijf van een 80tal voertuigen) bij wijze van test begrensd op 80km/u. Meerdere voertuigen waren daar reeds voorzien van een begrenzer omdat de verplichting eraan kwam maar alle anderen waren begrensd op 120km/u.
Twee jaar heb ik zo met dat voertuig rondgereden en het heeft me minstens 10 jaar van m'n leven gekost + een boete van 95km/u op de ring in Kraainem.

Wekelijks, zoniet dagelijks gezaag dat ik veel te lang onderweg was, wat eigenlijk wel klopte ook.
Na die 2 jaar kreeg ik uiteindelijk een nieuwe trekker en plots zat ik bij de goeien die wel bij de besten hoorde.
Begrijpelijk toen ik m'n tacho's toonde als bewijs. Ze hadden nooit kunnen begrijpen hoe ik aan die boete geraakt was wanneer ik zo traag reed.
Een ritje van op "den depot" tot aan het eerste tankstation in Luxemburg duurde 5uur en 20 minuten met m'n ouwe trekker en met de nieuwe, zelfde lading en bovendien stukken minder verbruik (11 liter/100 km) was het op de kop af 4 uur.
Dit met enkel een verschil van 10km/u.

Kort daarna, om redenen die hier niet relevant zijn, ben ik daar vertrokken uit dat bedrijf en heb ik tot voor een jaar of 6 nog weinig de grotere afstanden gedaan met begrenzer doch nooit geen boetes meer gekregen wegens te snel gereden.
Ik heb omzeggens alle middeltjes die er waren toendertijd wel gebruikt om te sjoemelen van zekeringen, stukje elek. draad, magneet, ...
Tevens was ik gemiddeld 9 dagen per week in verlof en op het einde van het jaar stonden er 250.000km op de teller. (probeer dat maar eens reglementair met 44ton

) Dat is een gemiddelde van om en bij de 5000km/week. Tegenwoordig mag je al blij zijn dat je aan 3000km/week geraakt reglementair.
Tegenwoordig gaat het niet meer zo makkelijk en 's nachts zie je dan ook nog weinig vrachtwagens op de autosnelweg, wel overvolle parkings daarentegen en ontevreden mensen overal.
Wat ik meestal deed was de zondagavond vertrekken met de tacho 12 uur verschil zonder de datum erop te zetten. Afhankelijk hoe ver ik moest 4 tot 10 uur rijden, tussenstops waren meestal ten hoogste een kwartiertje voor een koffie of een sanitaire stop en voor de rest werd de tacho ontmanteld en de klok 45' vooruit gezet.
Eens ter plaatse of de 10 uur zaten erop dan werd de datum van de vrijdag erop gezet en de klok weer juist.
Voila, we zaten de maandagmorgen "relementair" in Zuid-Frankrijk.

Indien de 10 uur niet voldoende waren werd er desnoods nog een nieuwe schijf gestoken en een paar uur doorgereden zogezegt op de zaterdag.
Zo kon er op maandag voormiddag gelost worden in bvb. Toulouse, Marseilles, Bordeaux, ...
Dinsdag morgen lossen in België, vuurtje stoken met de schijven, verlofbrief en opnieuw beginnen.

Eén groot voordeel, was je moe, stop aan de kant en een paar uur je bed in en je kon altijd (bijna) fris en alert rijden.
Ik heb dit 1 jaar ook reglementair gedaan en ik was veel meer vermoeid dan op bovenstaande manier.
Tijdens die periode heb ik meer geslapen al rijdend aan het stuur dan dat ik sliep tijdens m'n zogenaamde nachtrust.
Probeer maar eens te slapen overdag in een afgesloten voertuig wanneer het buiten 30 tot 40 graden Celsius is. Binnen komt het zonder moeite (voldoende schaduw voor een oplegger vind je nergens) tot 80 graden of meer.