Auteur Topic: Minder verkeersdoden in 2008  (gelezen 2179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Minder verkeersdoden in 2008
« Gepost op: woensdag 25 februari 2009 - 14:18:07 »
Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aantal-verkeersdoden-op-belgische-wegen-flink-afgenomen.aspx

Aantal verkeersdoden op Belgische wegen flink afgenomen
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
* letselongevallen: er zijn geen statistieken van verkeersongevallen met enkel blikschade te vinden in het NIS of in de verkeersbarometer...

De stijging vd gordeldracht en het modernere voertuigpark begint toch zijn vruchten af te werpen, bij de rest moeten ze echt eens iets van het buitenland leren...

Nog eens het "bewijs" dat snelheidslimieten - zeker die zonder draagvlak - geen enkele rechtstreekse relatie inhouden met het aantal verkeersongevallen/verkeersdoden. Volgens SWOV-NL was overdreven snelheid maar 3% ongevalhoofdoorzaak in 2000.
Bij ongevalgevolg is natuurlijk een hogere snelheid-bij-impact verzwarend en eerder dodelijk, maar nog véél beter is helemaal geen impact door de ongevaloorzaken te verminderen, ook onnodige/onbeschermde obstakels aan de wegrand zijn belangrijk bij ongevalgevolgen.
Dit wordt bevestigd in diverse onderzoeken:
Citaat
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store/81.pdf  p 44
...
Het doel daarbij lijkt het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerde verkeer om zo een daling van het aantal en de ernst van de ongevallen te bekomen, vooral dan bij de doelgroep van kinderen en jongeren.
In welke randvoorwaarden leidt deze maatregel ook tot een daling van het aantal en de ernst van de ongevallen?
Uit de literatuur blijkt duidelijk dat de ernst van een ongeval stijgt toe bij een stijging van snelheid. Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval. Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen. Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is.
 Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).

De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest. Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol. Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998)...

Ook qua ongevaloorzaken te verminderen heeft Be een veel groter potentieel tov onze buurlanden.
Enkel de Grieken nog iets meer in "Westers" Europa.  ;)

Maar povere - 1,9 % minder letselongevallen en -2,3 % minder gewonden is wslk zeker onder het Europees gemiddelde*;
de - 13,8 % verkeersdoden wslk niet. Maar als men 14e staat op de EU-15-ladder is het natuurlijk iets gemakkelijker een grotere %-daling te halen, zeker als de gordeldracht veel meer marge heeft als in onze buurlanden.

*bvb in "vlotter-Duitsland" is het respectievelijk - 4,8 % letselongevallen, - 5,5 % minder gewonden; en - 9,7 % verkeersdoden in 2008 tov 2007  
Citaat
http://www.autokiste.de/psg/0902/7812.htm
...
4.467 Verkehrstote - alle 117 Minuten stirbt in Deutschland ein Mensch bei einem Verkehrsunfall. 4.467 Personen bedeutet nach der heute vom Statischen Bundesamt in Wiesbaden veröffentlichten Jahresbilanz aber auch die geringste Zahl von Unfalltoten seit Einführung dieser Statistik im Jahre 1953. Zum Vergleich: 2003 waren noch 5.359 Tote zu beklagen, 2000 rund 7.500, 1990 über 11.000 und 1980 sogar über 15.000.

Der Rückgang bei den Getöteten gegenüber 2007 beträgt 482 Personen oder 9,7 Prozent. Damit hat sich die positive Tendenz aus den Vorjahren erneut fortgesetzt und sogar verstärkt. 2007 standen 2,4 Prozent unter dem Strich, 2006 waren es 5,0 Prozent, und in den Jahren 2005 bzw. 2004 wurden 8,4 respektive sogar 11,6 Prozent ermittelt. Anders als ein Jahr zuvor wurden im Jahr 2008 auch weniger Menschen im Straßenverkehr verletzt. 407.900 Leicht- und Schwerverletzte bedeuten einen Rückgang um 5,5 Prozent.

Insgesamt musste die Polizei im Jahr 2008 rund 2,28 Millionen Unfälle aufnehmen, 2,3 Prozent weniger als im Jahr zuvor. Darunter waren 319.800 Unfälle mit Personenschaden (- 4,8%) und 1,96 Millionen reine Sachschaden-Crashs (- 1,9%).
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:15:07 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Minder verkeersdoden in 2008
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 25 februari 2009 - 14:30:27 »
Wat ik hieruit versta is het volgende:

Overdreven snelheidsbeperkingen zetten aan tot passief rijgedrag.
Men waant zich veilig aan de opgelegde snelheid en men past zijn snelheid bijgevolg niet aan de omstandigheden aan.

Op sommige wegen buitenbbk kan je gerust 100 km uur rijden.

Maar als de bestuurders zelfs binnen de bbk altijd 50 rijden is dit in vele gevallen te snel(oversteekplaatsen, kruispunten....)

Meer de nadruk leggen op aangepaste snelheid volgens de omstandigheden=actief rijgedrag en minder beperkingen opleggen want dat heeft niet echt zin.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Minder verkeersdoden in 2008
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 25 februari 2009 - 15:05:57 »
Even eraan toevoegen dat *922 verkeersdoden een voorzichtige voorlopige schatting is, officieel tellen alleen maar de verkeersdoden + dodelijke gewonden + 30 d na een ongeval.

De offic. cijfers komen dan in het NIS :  http://statbel.fgov.be/figures/d364_nl.asp#3

*De cijfers zijn geschat adhv de verkeersbarometer jaartotaal december 2008, waar ze enkel de verkeersdoden ter plaatse (834) kennen adhv PV´s:
Citaat
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202008.pdf
1.1. Op nationaal niveau
Naar jaarlijkse gewoonte stelt de barometer van december ons in staat om de eerste voorzichtige conclusies te trekken over het afgelopen jaar. 2008 is bijzonder positief geweest, want het aantal verkeersdoden is opnieuw afgenomen. Na 2007, waarin we een stagnering kenden, komen we met de resultaten voor 2008 terug dichter bij de doelstellingen van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid. Deze bestaan erin om tegen 2010 niet meer dan 750 doden 30 dagen te tellen, tegen 2015 zouden dit er niet meer mogen zijn dan 500. Zo telden we in 2007 nog 970 doden, terwijl het jaartotaal voor december 2008 834 doden bedroeg, goed voor een daling van 14%. Hoewel het hier slechts om een schatting gaat van het definitieve cijfer, en rekening houdend met het feit dat het hier gaat om voorlopige cijfers waarbij nog de doden 30 dagen moeten worden opgeteld, kunnen we toch al schatten dat we voor 2008 zullen uitkomen in de buurt van 922 doden 30 dagen, wat een aanzienlijke daling betekent in vergelijking met de 1067 doden 30 dagen van 2007. Indien deze tendens in de volgende jaren kan bestendigd worden, wordt het mogelijk om het doel om tegen 2010 niet meer dan 750 verkeersdoden te tellen te behalen.
Voor de ongevallen en gewonden luidt de conclusie echter helemaal anders, vermits we tussen het jaartotaal van december 2008 en dat van december 2007 slechts een lichte daling vaststellen (-1,9% voor letselongevallen en -2,3% voor gewonden). ....

« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2009 - 15:08:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Minder verkeersdoden in 2008
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 februari 2009 - 07:39:22 »
In Vlaanderen zakte het aantal met 8,2 procent, in Brussel met 18 procent en in Wallonië met 19,4 procent.
Het aantal *letselongevallen op de Vlaamse wegen nam wel niet drastisch af: -1,9 procent.

Kan ik hierin nog maar eens de bevestiging zien dat de gevoerde flitspolitiek in Vlaanderen een omgekeerd effect heeft?
Deze week nog maar eens een bijna ongeval gehad op de E40 in Merelbeke door iemand, met een "L" op de achteruit nota bene, die schrik had van die flitskasten die zelfs nog niet eens werken. ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Minder verkeersdoden in 2008
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 februari 2009 - 11:02:57 »
Kan ik hierin nog maar eens de bevestiging zien dat de gevoerde flitspolitiek in Vlaanderen een omgekeerd effect heeft?
Zeker geen postitief effect, als we die povere procentjes betrachten.

Men kan beter de verkeersbarometer bekijken, want het moet 1,9 - 1,7 % minder letselongevallen zijn ih Vlaams Gewest;
- 1,9 % betreft gans Be : incl W= - 2,4 % + Bxl: - 2,2 %.
Ref: http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202008.pdf

Natuurlijk is het zeer positief dat het geschatte dodental + 30d daalt, en juist omgerekend 1067/922 = -13,8 -13,6 % daalt(die journalisten toch); maar ze mogen niet blind ervoor zijn, dat het vooral dankzij de gestegen gordeldracht is en de veiligere auto´s én het drukkere verkeer is, wat natuurlijk automatisch de gereden snelheden drukt (maar de conflicten - wel bij lagere snelheden - verhoogt).

Waar in het verleden (10-15 j geleden) zulke ongevallen bij impactsnelheden tussen de 25-65 kmh meestal dodelijk uitgingen bij een gebrek aan gordeldracht of amper (ca. 40%) gordeldracht, worden die nu bij 78 % gordeldracht + steeds betere passief beveiligde voertuigen vermeden.

Als we het rijden onder invloed <> weekenddoden buiten beschouwing laten, vroeger werd er zeker meer beschonken gereden, maar dat zal zich wel vandaag compenseren waar meer onder drugsinvloed en medicatie gereden wordt, daarnaast zijn er nog talrijke parameters die ook positief veranderen (ook aktieve veiligheid voertuigen) en waar ik geen rekening mee houd.

In het verleden nam het verkeer per jaar wslk nog meer toe als nu, maar nu geraakt Vlaanderen tijdens veel meer uren vd dag langzaam verzadigd, het begint een beetje op het Brussels Gewest te trekken als we het aantal doden terplaatse/1000 letselongevallen nemen.
Ref verkeersbarometer dec:
Citaat
2.7. Vergelijking tussen de gewesten
Tabel 11 : Ernst van de geregistreerde ongevallen per gewest
                               dodentp / letselongev,1000                 Ernst (aantal geregistreerde doden ter plaatse / 1000 letselongevallen)

Waals Gewest                           386 / 13,411                                                              28,8

Vlaams Gewest                         426 / 31,171                                                              13,7
Brussels Hoofdstedelijk Gewest     22 / 3,988                                                                5,5

Statistisch heb ik de verkeersdodendalingen uit het verleden (vóór de eerste flitspalen/navenante pakkans) eens bekeken, en als ik rekening hou met de povere gordeldracht/minder veilige auto´s, zie ik minstens 11 jaren op 20 (79-99) waar er vergelijkbare verkeersdodendalingen waren als in die -13,6 % van 2008 tov 2007.
Namelijk de jaren 79, 81, 82, 84, 85, 91, 92, 95, 96 en 99. (verkeersdodendalingen tussen - 5 en - 14 %)
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 februari 2009 - 11:18:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I