Kan ik hierin nog maar eens de bevestiging zien dat de gevoerde flitspolitiek in Vlaanderen een omgekeerd effect heeft?
Zeker geen postitief effect, als we die povere procentjes betrachten.
Men kan beter de verkeersbarometer bekijken, want het moet
1,9 - 1,7 % minder letselongevallen zijn ih Vlaams Gewest;
- 1,9 % betreft gans Be : incl W= - 2,4 % + Bxl: - 2,2 %.
Ref:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202008.pdfNatuurlijk is het zeer positief dat het geschatte dodental + 30d daalt, en juist omgerekend 1067/922 =
-13,8 -13,6 % daalt
(die journalisten toch); maar ze mogen niet blind ervoor zijn, dat het vooral dankzij de gestegen gordeldracht is en de veiligere auto´s én het drukkere verkeer is, wat natuurlijk automatisch de gereden snelheden drukt (maar de conflicten - wel bij lagere snelheden - verhoogt).
Waar in het verleden (10-15 j geleden) zulke ongevallen bij impactsnelheden tussen de 25-65 kmh meestal dodelijk uitgingen bij een gebrek aan gordeldracht of amper (ca. 40%) gordeldracht, worden die nu bij 78 % gordeldracht + steeds betere passief beveiligde voertuigen vermeden.
Als we het rijden onder invloed <> weekenddoden buiten beschouwing laten, vroeger werd er zeker meer beschonken gereden, maar dat zal zich wel vandaag compenseren waar meer onder drugsinvloed en medicatie gereden wordt, daarnaast zijn er nog talrijke parameters die ook positief veranderen (ook aktieve veiligheid voertuigen) en waar ik geen rekening mee houd.In het verleden nam het verkeer per jaar wslk nog meer toe als nu, maar nu geraakt Vlaanderen tijdens veel meer uren vd dag langzaam verzadigd,
het begint een beetje op het Brussels Gewest te trekken als we het aantal doden terplaatse/1000 letselongevallen nemen.Ref verkeersbarometer dec:
2.7. Vergelijking tussen de gewesten
Tabel 11 : Ernst van de geregistreerde ongevallen per gewest
dodentp / letselongev,1000 Ernst (aantal geregistreerde doden ter plaatse / 1000 letselongevallen)
Waals Gewest 386 / 13,411 28,8
Vlaams Gewest 426 / 31,171 13,7
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 22 / 3,988 5,5
Statistisch heb ik de verkeersdodendalingen uit het verleden (vóór de eerste flitspalen/navenante pakkans) eens bekeken, en als ik rekening hou met de povere gordeldracht/minder veilige auto´s, zie ik minstens 11 jaren op 20 (79-99) waar er vergelijkbare verkeersdodendalingen waren als in die -13,6 % van 2008 tov 2007.
Namelijk de jaren 79, 81, 82, 84, 85, 91, 92, 95, 96 en 99. (verkeersdodendalingen tussen - 5 en - 14 %)