Auteur Topic: Automatische vervanging van woorden in berichten  (gelezen 8883 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Automatische vervanging van woorden in berichten
« Gepost op: woensdag 12 juli 2006 - 22:27:43 »
Citaat van: Bertje

@Jozef: kan je die autocorrect uitzetten? Ik heb niet graag dat de tekst die ik schrijf een eigen leventje gaat leiden.
m o t o -> motorfiets
m o t o r -> motorfietsr


Bedankt voor deze opmerking, Bertje.

De automatische vervanging van woorden in berichten is bedoeld als hulpmiddel om zoveel mogelijk de correcte termen uit de verkeerswetgeving te gebruiken.
De woorden "b a a n v a k" of  "r i j v a k" bijvoorbeeld worden automatisch gewijzigd in "rijstrook".
Ook helpt deze functionaliteit bij het vervangen van sommige woorden door wat fatsoenlijkere woorden met dezelfde betekenis.
Zo hoeft de auteur van een bericht zich daar geen zorgen over te maken.

Ik heb deze functionaliteit nu wat minder strikt ingesteld, in die zin dat enkel nog volledige woorden vervangen worden. Het woord "m o t o" zal dus nog wel vervangen worden door "motorfiets", maar het woord "motor" zal niet meer vervangen worden door "motorfietsr".

De forumsoftware is voor mij volledig nieuw en relatief complex inzake configuratie. Deel mij gerust jullie opmerkingen en suggesties mede, zodat de afstelling van de forumsoftware kan verfijnd worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 01:12:40 »
Ik ben tegen zo'n automatische "correctie". Soms zal het een verbetering zijn maar eveneens vaak niet. Het best zou wellicht zijn als de software met een voorstel zou komen waar je al dan niet mee akkoord kan gaan.
Soms een krachtterm gebruiken mag ook best wel vind ik zolang er een aanleiding is en je het niet overdrijft.
Soms zijn de officiele termen niet de besten omdat het referentiekader van de schrijvers van de wegcode een hele andere is dan die van de normale mensen. Soms zijn er ook simpelweg meerdere goede termen.
Bon, ik zal het maar eens uittesten.
Stoep       trotoir.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 01:13:57 »
Kijk, dit bedoel ik nu.
Stoepp is het normale woord. Trotoir is het Franse woord (schrijf je dat niet met één t, misschien vergis ik me. Ik ben niet zo goed in Frans), we zitten hier nog altijd in Vlaanderen mijn beste en de voertaal hier is Nederlands. Walen zijn uiteraard ook welkom maar Nederlands is onze voertaal.
Het forum is overigens sneller en gebruiksvriendelijker dan dat XSBB-forum of hoe het ook heet.
De lay-out is ook beter.
Alleen die automatische taal'correctie', dat vind ik maar niets. Net als Rafael bepaal ik graag zelf wat ik zeg. Voorstellen mogen altijd gedaan worden en dan zal ik ze in overweging nemen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juli 2006 - 01:17:26 door BBB »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 01:18:10 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juli 2006 - 01:21:24 door Rafael »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 01:42:55 »
Tja, ik ben het niet altijd eens met de van Dale en het groene boekje ;) Trottoir is een frans woord wat sommige Vlamingen zich hebben laten opdringen door de Walen. Stoep is het Nederlandse woord.
Serieus, welk woord gebruik jij tegen jouw vrienden; stoep of trottoir?
Meer moet ik niet zeggen, toch?

Hoe dan ook, bottomline is dat ik graag zelf bepaal ofdat ik stoepp of trottoir typ. Nu moet ik nog fout spellen ook als ik wil dat er sstoep staat. Op zich ook wel weer grappig  ;D
Of ik doe zoals jij en typ er steeds streepjes tussen, dan benadruk ik het woord ook nog eens.

Nu weet ik in ieder geval dat je het Franse trottoir schrijft met 2 t's waarvoor dank.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juli 2006 - 01:44:55 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 02:06:38 »
OK, jongens. Ik wil op en met dit forum graag jullie wensen en verlangens zoveel mogelijk tegemoet komen. Bij deze is de automatische vervanging van woorden dan ook uitgeschakeld.

Niettemin zou ik jullie willen uitnodigen om jullie, voor zover nodig, vertrouwd te maken met de definitie van de termen zoals ze in het verkeersrecht voorkomen, en deze dan ook zoveel mogelijk te gebruiken om misverstanden te vermijden en kandidaat-bestuurders ermee vertrouwd te maken met het oog op hun examens.

Ik reken er dus op dat jullie het niet over een "driewieler met motor" zullen hebben als jullie een driewielige bromfiets bedoelen (want dat zijn in het verkeersreglement twee verschillende soorten voertuigen), en dat jullie weten dat, als ik het over een "auto" heb, ook een vrachtwagen of een autocar kan bedoelen, want volgens het verkeersreglement is een auto "elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor."  :)

Citaat van: BBB

Het forum is overigens sneller en gebruiksvriendelijker dan dat XSBB-forum of hoe het ook heet.


Het is dan ook geen forum met een gemeenschappelijke database voor ettelijke forums, zoals bij XSBB. Het is ondergebracht op mijn domein christophoros.be bij Neue Medien Münnich, één van de beste hostingbedrijven in Duitsland. En de forumsoftware SMF is meer geavanceerd dan phpBB. Mettertijd zal ik ook voor interactie met de in heropbouw zijnde website www.christophoros.be zorgen.

Dit forum heeft ook het voordeel dat het uitgebaat wordt in volstrekte onafhankelijkheid van wie dan ook.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 18:40:02 »
Tja, ik ben het niet altijd eens met de van Dale en het groene boekje ;) Trottoir is een frans woord wat sommige Vlamingen zich hebben laten opdringen door de Walen. Stoep is het Nederlandse woord.
Serieus, welk woord gebruik jij tegen jouw vrienden; stoep of trottoir?
Meer moet ik niet zeggen, toch?

Hoe dan ook, bottomline is dat ik graag zelf bepaal ofdat ik stoepp of trottoir typ. Nu moet ik nog fout spellen ook als ik wil dat er sstoep staat. Op zich ook wel weer grappig  ;D
Of ik doe zoals jij en typ er steeds streepjes tussen, dan benadruk ik het woord ook nog eens.

Nu weet ik in ieder geval dat je het Franse trottoir schrijft met 2 t's waarvoor dank.

Wat is dan een voetpad zoals wij het hier ook noemen?  :-\ ;)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 19:37:29 »
Voetpad of stoep zou ik zo zeggen. Trottoir mag ook maar dat staat wat stijf, vind ik. Een stoep is altijd een voetpad, een voetbpad is niet altijd een stoep. Een stoep is verhoog, als het effen is dan mag je het geen stoep en dus ook geen trottoir noemen. Maar dat vind ik allemaal geneuzel in de marge, het is niet echt belangrijk.

@Jozef, hoe zet je de automatische mail uit voor alle topics? Ik heb wat te veel werk naar mijn goesting om ze allemaal te wissen en zeker geen behoefte aan bevestiging, ik kijk wel gewoon even. Als het kan dan zou ik dat by default inactief zetten voor de nieuwe leden en dat het alleen maar actief wordt als je het zelf activeert. Dat vind ik meer gebruiksvriendelijik aangezien ik vermoed dat de meesten geen automatische mail willen bij reactie op topic.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juli 2006 - 19:39:11 door BBB »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 20:07:33 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 20:10:32 »
Ik gebruik altijd trottoir, waar ik niet met mijn velo mag op rijden. Als je te snel met je velo op de trottoir rijdt, dan beschadig je de fourge van je velo. Stoppen doe je met de frains. De vitesse kan je verzetten met je derailleur. Dat is de normale spreektaal in Vlaanderen.

Zo spreken veel mensen van de embreage op de auto ipv ontkoppeling en vitesses ipv versnellingen. De spreektaal in Vlaanderen zit vol met (verbasterde) franse woorden, die zijn zo algemeen gebruikt dat het deel uitmaakt van de cultuur hier. Weet ook dat het Nederlands zoals het nu bestaat vrij artificieel is.

De meeste onderdelen van auto's en fietsen worden met een van oorsprong Frans woord aangeduid. Het grappige is dat veel onderdelen van auto's in het Indonesisch Nederlandse benamingen hebben.

Nederlanders zijn er trouwens bekend voor om te pas en te onpas anderstalige woorden te gebruiken. "Verboden op het gras te lopen, s.v.p." is wel een klassieker in dit opzicht. Zo gebruiken zij ook dikwijls "fancy fair" ipv het nederlandse kermis. In nederland gaat men shoppen, in Vlaanderen gaat men normaal gezien nog altijd winkelen.
Op de nederlandse tv hoor je regelmatig zeuven, ipv zeven. Men heeft het over fier, ipv vier, ses ipv zes, neechen ipv negen. Als je standaard nederlands wil horen is er maar één plek waar dit consequent wordt gebruikt en dat is de vrt (hoewel het daar ook niet meer zo goed is als vroeger).
De VRT geeft trouwens boekjes uit over nederlandse uitspraak, een must voor elke nederlander zou ik zeggen. Het is zelfs zo erg dat tweetalige mensen met het Frans als moedertaal, de grootste moeite hebben om mensen uit Nederland te verstaan, en dan vooral de regio rond Amsterdam. Dit door hun afschuwelijke uitspraak met nadruk op de huigklanken, men vraagt zich soms af het nu Nederlands of Arabisch is dat men spreekt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 23:11:08 »
Sommigen van die woorden heb ik inmiddels al gehoord. Ik vond dat nogal ambetant met mijn rijlessen, ik begreep er soms echt helemaal geen sikkepit van.

Waar ik vandaan kom zeggen ze gewoon nog kermis hoor.
Ik spreek zeven naar het schijnt ook anders uit, ik heb bij vrienden al eens moeten proberen het op zijn vlaams uit te spreken, zonder succes  :(
Ik heb nochtans een vrij muzikaal gehoor maar blijkbaar helpt dat niet genoeg. ???
Afkortingen die inderdaad weleens gebruikt worden zijn svp en etc. Ik denk dat mijn generatie het niet zo moet hebben van Franse woorden, wij gebruiken veel liever Engelse woorden. Wellicht dat sommige franse woorden door de Walen via de Vlamingen in Nederland in gebruik zijn geraakt. Nederlanders hebben snel de neiging om woorden uit andere talen over te nemen. We zijn een handelnatie net als de vlamingen maar misschien wel nog sterker. In theorie zou je denken dat de Vlamingen minder de neiging hebben om Franse woorden over te nemen uit behoefte aan eigen identiteit, immers een Vlaming voelt zich eerst en vooral Vlaming en dan pas een Belg (de meesten toch). Dat blijkt niet zo te zijn.

In Nederland is het inmiddels ook bekend dat er bij de VRT een taalpolitie is die langzaam aan wat minder invloed krijgt.

Overigens, de tweetaligen zijn niet de enigen die moeite hebben om Amsterdammers te verstaan. Dat geldt voor veel gewone Vlamingen ook. Ik heb ook af en toe nog wat moeite om sommige Vlamingen te verstaan, het went niet. Het is vooral erg als je 2 uur lang naar zo'n saai college van een zelfingenomen prof moet luisteren  ???



@Rafael
merci, ik zal het maar eens gaan aanvinken.


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 23:59:48 »
Citaat van: JC

"Verboden op het gras te lopen, s.v.p." is wel een klassieker in dit opzicht.


Juist. En dit "s.v.p." staat voor "s'il vous plaît" (alstublieft). Ik kreeg vroeger op mijn werk soms klachten omdat iets niet tijdig klaar was. Maar dat kwam omdat ik dacht dat "s.v.p." staat voor "sans vous presser" (zonder U te haasten).  :D

Nederlanders wonen ook niet op de eerste verdieping, maar op de eerste "étage".

Het toppunt is natuurlijk wel de nationale Nederlandse leuze, die eentalig Frans is ("Je maintiendrai", ik zal standhouden).

Citaat

Men heeft het over fier, ipv vier, ses ipv zes, neechen ipv negen.


Het is daardoor dat Nederlanders in Frankrijk dikwijls een pak rammel krijgen. Ze bedoelen "Vous êtes civilisés", maar ze zeggen "Fous êtes syphilisés".   :D

Citaat van: BBB

Ik heb nochtans een vrij muzikaal gehoor maar blijkbaar helpt dat niet genoeg.


Dat zou je beter van pas komen om Belgisch Limburgs te verstaan. Dat klinkt nogal zangerig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Automatische vervanging van woorden in berichten
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 14 juli 2006 - 00:08:16 »

@Jozef, hoe zet je de automatische mail uit voor alle topics? Ik heb wat te veel werk naar mijn goesting om ze allemaal te wissen en zeker geen behoefte aan bevestiging, ik kijk wel gewoon even. Als het kan dan zou ik dat by default inactief zetten voor de nieuwe leden en dat het alleen maar actief wordt als je het zelf activeert. Dat vind ik meer gebruiksvriendelijik aangezien ik vermoed dat de meesten geen automatische mail willen bij reactie op topic.


Als ik goed gekeken heb, is er voor de administrator geen optie om die notificatie default op inactief te zetten.

Er is wel een optie "Gebruikers toestaan om notificatie van aankondigingen boards uit te schakelen ?", en dit had ik geactiveerd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."