Het is natuurlijk een gokspel. Je kunt een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking niet betalen, in de hoop dat er niets van komt. Maar als er toch iets van komt, dan is het een verschijning voor de politierechter, die heel wat duurder uitvalt.
Daar wordt gewoon misbruik van gemaakt. In juni werd ik geflitst voor een snelheidsovertreding. Mijn echtgenote, die titularis is van de kentekenplaat, kreeg een onmiddellijke inning van 135 Euro. Ik maakte mij kenbaar als bestuurder op het antwoordformulier, en verwachtte een onmiddellijke inning op mijn naam. De ballen. Er kwam een herinnering op naam van mijn echtgenote.
Ik nam contact op met de betrokken politiedienst. "Ja mijnheer, we hebben het antwoordformulier goed ontvangen, maar dat lezen wij niet, dat is voor het parket in geval de onmiddellijke inning niet betaald wordt. Neen mijnheer, U krijgt geen onmiddellijke inning op uw naam; ofwel wordt de onmiddellijke inning op naam van uw echtegenote betaald, ofwel vertrekt het dossier naar het parket, en dan kost het veel meer."
Dat is dus wel degelijk de laatste keer geweest dat ik eerlijk geweest ben in zo een aangelegenheid. De volgende keer kunnen ze de pot op en de boom in. Want mijn echtgenote had kunnen bewijzen dat zij op het ogenblik van de overtreding het voertuig niet kon bestuurd hebben, aangezien de overtreding in Temse vastgesteld werd op een ogenblik dat zij zich bij haar werkgever in Evere bevond. En zij was niet verplicht mede te delen wie er dan wel het voertuig bestuurd had op dat ogenblik.