Auteur Topic: Boetes betalen moet niet?  (gelezen 4332 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Boetes betalen moet niet?
« Gepost op: zaterdag 16 september 2006 - 22:07:30 »
Onbetaalde verkeersboetes al half jaar niet meer vervolgd

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
 Bron HLN.be
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2011 - 22:04:11 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Boetes betalen moet niet?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 02:13:34 »
Het is natuurlijk een gokspel. Je kunt een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking niet betalen, in de hoop dat er niets van komt. Maar als er toch iets van komt, dan is het een verschijning voor de politierechter, die heel wat duurder uitvalt.

Daar wordt gewoon misbruik van gemaakt. In juni werd ik geflitst voor een snelheidsovertreding. Mijn echtgenote, die titularis is van de kentekenplaat, kreeg een onmiddellijke inning van 135 Euro. Ik maakte mij kenbaar als bestuurder op het antwoordformulier, en verwachtte een onmiddellijke inning op mijn naam. De ballen. Er kwam een herinnering op naam van mijn echtgenote.

Ik nam contact op met de betrokken politiedienst. "Ja mijnheer, we hebben het antwoordformulier goed ontvangen, maar dat lezen wij niet, dat is voor het parket in geval de onmiddellijke inning niet betaald wordt. Neen mijnheer, U krijgt geen onmiddellijke inning op uw naam; ofwel wordt de onmiddellijke inning op naam van uw echtegenote betaald, ofwel vertrekt het dossier naar het parket, en dan kost het veel meer."

Dat is dus wel degelijk de laatste keer geweest dat ik eerlijk geweest ben in zo een aangelegenheid. De volgende keer kunnen ze de pot op en de boom in. Want mijn echtgenote had kunnen bewijzen dat zij op het ogenblik van de overtreding het voertuig niet kon bestuurd hebben, aangezien de overtreding in Temse vastgesteld werd op een ogenblik dat zij zich bij haar werkgever in Evere bevond. En zij was niet verplicht mede te delen wie er dan wel het voertuig bestuurd had op dat ogenblik.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 05:11:45 »
Zo kreeg ik een 10tal jaren geleden eens een minnelijke schikking voor zogezegt in de buurd van Tienen door een straat gereden te hebben waar enkel plaatselijk verkeer toegelaten werd.

Ikzelf kon het in ieder geval niet geweest zijn want op dat bewuste moment zat ik met de vrachtwagen ergens in Zuid-Frankrijk.
M'n (ex)vrouw, die de wagen ter beschikking had, claimt dat ze aan het babysitten was bij een vriendin op een paar kilometer van onze deur en gezien we aan de andere kant van België wonen kon zij het ook niet geweest zijn.

Dus bezwaar gemaakt en teruggestuurd.
Sindsdien heb ik er nooit meer iets van gehoord. ;D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 16:11:58 »
Citaat
En zij was niet verplicht mede te delen wie er dan wel het voertuig bestuurd had op dat ogenblik.
Deze discussie hebben we al eens gehad.
Het is niet relevant wie er in die auto reed!
De eigenaar van de auto is er verantwoordelijk voor tenzij, enige uitzondering, de auto gestolen wordt.
De eigenaar moet dan ook maar de boete betalen. Zo gaat dat in Nederland en Duitsland, hoog tijd dat het in België ook zo gaat. Dan krijg je niet meer al dat gefoefel.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 19:30:12 »
Citaat van: BBB
Het is niet relevant wie er in die auto reed!
De eigenaar van de auto is er verantwoordelijk voor tenzij, enige uitzondering, de auto gestolen wordt.
De eigenaar moet dan ook maar de boete betalen. Zo gaat dat in Nederland en Duitsland, hoog tijd dat het in België ook zo gaat. Dan krijg je niet meer al dat gefoefel.

Dit raakt kant nog wal in een rechtsstaat.

De eigenaar van de auto is er burgerlijk aansprakelijk voor.

Strafrechterlijk aansprakelijk is de persoon die een misdrijf gepleegd heeft. Het komt niet aan de burgers, maar aan de overheid toe om die persoon op te sporen en het bewijs te leveren dat hij een misdrijf begaan heeft. Men is onschuldig tot bewijs van het tegendeel.

Is een rechtspersoon titularis van de inschrijving, dan is hij in België wel verplicht de overheid in kennis te stellen van de identiteit van de natuurlijke persoon die de beschikking over het voertuig had op het ogenblik van de vastgestelde overtreding.

De regeling in Nederland ken ik niet, maar in Duitsland is ze in ieder geval niet zoals jij aangeeft. Daar is de titularis van de kentekenplaat zelfs niet verplicht te bewijzen dat hij het voertuig niet kon besturen op het ogenblik van de overtreding. Als de overheid niet kan bewijzen wie het voertuig bestuurde op dat ogenblik, wordt er niemand gestraft, maar wordt er wel een Fahrtenbuch opgelegd, waarin voortaan elke rit moet vermeld worden met de identiteit en de handtekening van de bestuurder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 23:24:36 »
Citaat
In de Belgische rechtstaat ;) In de Nederlandse rechtstaat is het anders geregeld, gelukkig maar. Al dat gefoefel, daar krijg ik de kriebels van.

Citaat
De regeling in Nederland ken ik niet, maar in Duitsland is ze in ieder geval niet zoals jij aangeeft.
Ik nam iets te voorbarig aan dat het in Duitsland idem is geregeld als in Nederland omdat Nederland veel zaken heeft overgenomen uit Duitsland. I stand corrected. In Nederland ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor wat er gebeurd met jouw auto tenzij die auto gestolen wordt. Ik vind dit een zeer goede zaak. Jij moet als eigenaar maar zien dat wanneer jij jouw auto uitleent aan een ander dat hij/zij er dan verantwoordelijk mee omgaat. Als jij dat als eigenaar verkeerd hebt ingeschat dan is dat jouw verantwoordelijkheid en dus ook jouw probleem. Niet meer dan fair als dat vertaald wordt in de wet.
Hier krijg je dat misselijke gefoefel dat zogenaamd een ander reed  :-[ :'(  >:(

Het werkt zeer positief zoals het in Nederland is geregeld want de persoon die de auto leent let wel op dat hij geen boete krijgt omdat de boete (terecht) wordt opgestuurd naar de eigenaar. Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor de vriendschap  ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 08:48:34 »
Citaat
Het werkt zeer positief zoals het in Nederland is geregeld want de persoon die de auto leent let wel op dat hij geen boete krijgt omdat de boete (terecht) wordt opgestuurd naar de eigenaar. Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor de vriendschap  ;)

Sommige mensen hebben niet zoveel over voor een vriendschap zeker als er hoge boetes aan te pas komen.

Trouwens het systeem in Nederland is een aanfluiting van de rechtsstaat, maar zo zijn er bij onze noorderburen wel meer. Stel een auto, zelfde kleur, zelfde type, maar met valse nummerplaten wordt geflitst in Nederland. Je gaat nogal wat last hebben om te bewijzen dat je het niet geweest kon zijn. Het is één van mijn collega's ooit overkomen. Hij werd in de buurt van Arnhem tegen een 180 km/u geflitst. Op dat moment was hij rustig aan het werk in Brussel en stond zijn auto in de keldergarage.
In Duitsland lost men dit op door frontaal te flitsen, hoewel ik me dan afvraag wat ze met motorrijders doen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519