Auteur Topic: nieuwe regels voor alchol  (gelezen 2060 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
nieuwe regels voor alchol
« Gepost op: woensdag 30 april 2014 - 20:57:07 »
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=nl&caller=summary&pub_date=2014-04-30&numac=2014014174

En wat het journaille er van maakt, klopt natuurlijk weer niet:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1577375/strengere-alcoholregels-voor-professionele-chauffeurs-vanaf-1-januari.aspx
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1870487/2014/04/30/Strengere-alcoholregels-voor-professionele-chauffeurs.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1870487/2014/04/30/Strengere-alcoholregels-voor-professionele-chauffeurs.dhtml

Zij schrijven:

Citaat
Het gaat onder meer om een verlaging van de toegelaten hoeveelheid alcohol voor professionele chauffeurs van 0,5 naar 0,2 promille

In het Staatsblad, lees ik echter:

Citaat
Art. 5. Artikel 34 van de wegverkeerswet, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 16 maart 1999, 7 februari 2003 en 2 december 2011, wordt aangevuld met een paragraaf 3, luidende :
" § 3. De in de eerste paragraaf bedoelde gehalten van alcoholconcentratie per liter uitgeademde alveolaire lucht zijn respectievelijk ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht en, voor wat betreft de alcoholconcentratie per liter bloed, ten minste 0,2 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed, wanneer de bestuurder :
a) een voertuig bestuurt waarvoor een rijbewijs, of een als zodanig geldend bewijs van de categorie C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E of D+E vereist is;  

edit: hier staat dus nergens bij, dat dit beperkt zou zijn tot bestuurders voor beroepsdoeleinden

b) personen vervoert met een voertuig van een andere rijbewijscategorie waarvoor dezelfde medische voorschriften gelden als voor de bestuurders bedoeld in a).
".

Je zal de kranten maar geloven, en in je vrije tijd een mobilhome gaan besturen met een MTM van meer dan 3,5 ton met 0,3 promille alcohol in je bloed en onderweg gecontroleerd worden .....
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 april 2014 - 23:08:07 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: nieuwe regels voor alchol
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 01 mei 2014 - 16:36:44 »
Het is helaas standaard-realiteit dat de media de steeds complexere verkeerswetgeving niet meer correct geduid of verwoord krijgt ...

De verantwoordelijkheid ligt daarbij aan beide kanten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 01 mei 2014 - 16:47:56 »
Zou ingaan vanaf 1 januari 2015.  Alleen vind ik dat niet meteen ergens letterlijk terug.  Het enige wat ik vind is:

Citaat
HOOFDSTUK 7. - Slotbepaling
Art. 35. De Koning bepaalt voor elk artikel van deze wet de dag waarop het in werking treedt. (edit: 1 januari 2015 ?)
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Gegeven te Brussel, 9 maart 2014.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 01 mei 2014 - 18:36:13 »
Dit is een wet die de verkeerswet aanpast.

De koning - de minister dus - bepaalt de dag van invoering per KB
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 mei 2014 - 18:38:52 »
Nog wat, buiten een hoop verstrengingen :

Begeleiders krijgen ook 0,2 promille ipv 0,5 .... mediastilte.

Art. 21. In artikel 60 van de wegverkeerswet, vervangen bij de wet van 18 juli 1990 en gewijzigd bij de wet van 31 juli 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° paragraaf 1 wordt aangevuld met een lid, luidende :
"Voor de toepassing van de gevallen bedoeld in artikel 34, § 3, bedraagt de in het vorige lid bedoelde alcoholconcentratie ten minste 0,09 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht.";
2° een paragraaf 1/1 wordt ingevoegd, luidende :
" § 1/1. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of een rijdier of het begeleiden met het oog op scholing, in de gevallen bedoeld in artikel 34, § 3, is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van twee uren te rekenen vanaf de vaststelling :
1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;
2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.".
Weg Wanbeheer.be