Auteur Topic: schade door te hoge drempel  (gelezen 11260 keer)

Offline janvkn

• Starter
  • *
  • Geslacht: Man
schade door te hoge drempel
« Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 13:05:32 »
Sinds kort rij ik met een BMW M3 GT uit 1995, een wagen die af fabriek al laag tegen de grond ligt maar die wel perfect road legal is. De wagen is ook in volledig originele staat, en is zeker niet getuned of verlaagd. Bij het nemen van drempels is het wel altijd een beetje opletten dat je dat traag doet, maar dat ben ik intussen gewoon. Wat ik gisteren voor had slaat echter alles. Ik was in het centrum van Lier, en om een zijstraat in te rijden moest ik over een vrij hoge drempel rijden. Ik stop vóór de drempel, en rij dan stapvoets verder ... maar de lip van mijn voorspoiler tikt meteen de drempel aan. Dit is dus een drempel waar ik gewoon niet over kan met mijn wagen! Resultaat is dat mijn spoilerlip nu aan een kant een paar cm naar binnen staat. Het is een verstelbare spoilerlip, dus ik hoop dat hij gewoont terug juist kan gezet worden en dat er niks afgebroken of verbogen is aan de bevestigingspunten. Morgen gaat hij de brug op en weet ik meer.

Anyway, mijn vraag is: kan het zomaar dat de wegbeheerder (de stad Lier?) drempels aanlegt waar sommige perfect legale personenwagens gewoon niet over geraken zonder schade? Ik meen me te herinneren dat er bepaalde plaatsingsvoorwaarden zijn voor drempels (maximale hellingshoek, hoogte etc.) Als ik effectief schade blijk te hebben, kan ik de kosten dan verhalen op de wegbeheerder?

Elk advies is welkom...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: schade door te hoge drempel
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 15:08:11 »
Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersdrempels

Als het voertuig voldoet aan de technische reglementen inzake bodemvrijheid en de verkeersdrempel vertoont een afwijking van bovenstaande technische voorschriften die tot schade aan de voertuigen kan leiden, kan de wegbeheerder voor dergelijke schade aansprakelijk gesteld worden. Neem in dit geval contact op met je verzekeraar rechtsbijstand.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 15:16:24 »
Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersdrempels

Als het voertuig voldoet aan de technische reglementen inzake bodemvrijheid en de verkeersdrempel vertoont een afwijking van bovenstaande technische voorschriften die tot schade aan de voertuigen kan leiden, kan de wegbeheerder voor dergelijke schade aansprakelijk gesteld worden. Neem in dit geval contact op met je verzekeraar rechtsbijstand.

Daar voldoet hij aan, de wagen werd zo door BMW gehomologeerd. Als hij niet aan de voorschriften inzake bodemvrijheid, zou dit model toch sowieso nooit toegelaten zijn tot het verkeer neem ik aan? Hij is trouwens op 5/3 nog gekeurd geweest zonder opmerking. 'k Zal zien wat er morgen tevoorschijn komt als hij op de brug staat, is er schade dan zal ik de rechtsbijstand proberen in te schakelen. Kan ik ondertussen de eventuele schade al laten herstellen, of is dat niet aan te raden?

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 15:36:17 »
Het stomme is dat je tegen dan al lang van die drempel verwijderd bent...  Ideaal was eerder dat je de vaststellingen door agenten liet doen op het moment dat je vast zat met je bumper op de drempel...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 15:38:34 »
Kan ik ondertussen de eventuele schade al laten herstellen, of is dat niet aan te raden?

Dat zou ik niet doen. De tegenpartij moet eerst de gelegenheid krijgen om de schade te laten vaststellen door een expert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 18:17:37 »
Het stomme is dat je tegen dan al lang van die drempel verwijderd bent...  Ideaal was eerder dat je de vaststellingen door agenten liet doen op het moment dat je vast zat met je bumper op de drempel...
Gouden tip! Bel de flikken in zo'n geval en laat je niet afschepen. Een goede foto terwijl je met de voorste onderzijde van jouw auto net voor de drempel staat kan wellicht ook helpen om de bewijslast te verzwaren. je weet ook maar nooit ofdat die drempel wordt aangepast nog voordat de juridische procedure is gevoerd.
Laat de schade nog niet herstellen zoals Jozef al aangeeft.

Jouw auto mag dan niet zo'n courant model zijn op de Belgische wegen (het ziet er leuk uit op jouw avatar) maar voorschriften zijn er niet voor niets. Indien de drempel niet volgens de voorschriften zijn aangelegd, hetgeen veel voor komt door gepruts van de wegbeheerders, en jouw auto voldoet wel aan de technische voorschriften dan sta je juridisch volgens mij zeer sterk. Ik kan alleen maar hopen dat steeds meer mensen de overheid gaan aanklagen en dat de rechters dan onafhankelijk recht spreken zoals het hoort in een rechtsstaat.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 maart 2009 - 18:21:43 door BBB »

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 18:56:24 »
Jouw auto mag dan niet zo'n courant model zijn op de Belgische wegen (het ziet er leuk uit op jouw avatar)
De auto op mijn avatar is wel een andere BMW ;) Da's een 1-serie coupé, mijn daily driver.

Mijn M3 GT ziet er zo uit:

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 20:44:42 »
Citaat van: BBB
Bel de flikken in zo'n geval en laat je niet afschepen.

De flikken zijn niet verplicht ter plaatse te komen als er geen gekwetsten zijn.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 22:41:17 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:56:00 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009 - 23:25:50 »
Toevallig heb ik door te googlen op zimmerplein een foto gevonden waar de drempel in kwestie op staat. Het lijkt in eerste instantie op een stoep, maar het is wel degelijk de inrit van een straat waar je met de auto mag komen. Zoals je ziet is de verhoging compleet onreglementair aangelegd.

Het goede nieuws is, ik heb daarnet even met een zaklamp onder de auto aan het kijken geweest, en het lijkt erop dat er niks gebroken of verbogen is en dat de spoilerlip enkel losgeschroefd, recht gezet en terug vastgeschroefd moet worden. Een en ander lijkt gelukkig vrij robuust uitgevoerd te zijn. Verder heb ik ook geen krassen of barsten in de bumper.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 maart 2009 - 23:28:40 door janvkn »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009 - 01:10:24 »
Citaat van: janvkn
Dit is vervolgens goedgekeurd en dan moest ik een papier ondertekenen dat dit de enige keer was waarop we schadeloosstelling kon krijgen, toen kregen we het geld uitgekeerd.

Dit is een klassieker waar je nooit moet op ingaan.

Het slachtoffer kan jaren later nog last hebben van de opgelopen schade.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009 - 01:57:19 »
Ik heb zo anderhalf jaar met een getunede Galaxy gereden, volledig reglementair en de 3 keuringen (aankoop, een jaar later en verkoop) geen opmerkingen gekregen erover.
Wel was de voorspoiler niet meer om aan te zien van de vele keren dat ie zowel zacht als onzacht met het wegdek in aanraking was gekomen. >:(

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009 - 10:46:01 »
Toevallig heb ik door te googlen op zimmerplein een foto gevonden waar de drempel in kwestie op staat. Het lijkt in eerste instantie op een stoep, maar het is wel degelijk de inrit van een straat waar je met de auto mag komen. Zoals je ziet is de verhoging compleet onreglementair aangelegd.

Het goede nieuws is, ik heb daarnet even met een zaklamp onder de auto aan het kijken geweest, en het lijkt erop dat er niks gebroken of verbogen is en dat de spoilerlip enkel losgeschroefd, recht gezet en terug vastgeschroefd moet worden. Een en ander lijkt gelukkig vrij robuust uitgevoerd te zijn. Verder heb ik ook geen krassen of barsten in de bumper.
Als je dat al hoog vindt moet je eens naar de abdij van Affligem komen ...

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009 - 16:21:54 »
Als je dat al hoog vindt moet je eens naar de abdij van Affligem komen ...
Dat ga ik mijn karretje niet aandoen ;)

Anyway, hij heeft net op de brug gestaan en het was zoals ik vermoedde: geen echte schade, ze konden hem gewoon terug in de juiste positie zetten en terug vastzetten. Wel een pak van mijn hart moet ik zeggen ;)

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009 - 15:32:26 »
Een echte aanrader is de Stuyvenbergstraat-Drie Egyptenbaan in 1755 GOOIK.  Net voor de drempels is nog een grote 50 km/u op het wegdek geschilderd. De eerste die er aan 50 overvliegt krijgt van mij champagne, maar de kosten aan zijn total-loss voertuig betaalt hij zelf. Aan 25 per uur slaat het voorste van mijn A6 nog tegen de vlakte (bodemplaat onder de motor). Stoppen en opnieuw aanzetten is de boodschap.