Auteur Topic: Bravo Nederland?  (gelezen 4649 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Bravo Nederland?
« Gepost op: zaterdag 16 september 2006 - 22:11:28 »
Minder flitspalen langs Nederlandse wegen
De Nederlandse Justitie gaat het aantal flitspalen langs de Nederlandse wegen terugbrengen. Flitspalen op plaatsen waar ze geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden verwijderd. Dat maakte verkeersofficier Koos Spee vandaag bekend.

Spee stelt dat automobilisten zich steeds beter aan de maximumsnelheid houden. Bovendien daalt het aantal verkeersslachtoffers, bleek deze week uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Verkeerscontroles vormen daarvoor volgens Spee een belangrijke verklaring. In Nederland staan naar schatting 1.700 flitspalen langs de wegen.

25 palen weg
In de provincie Noord-Brabant begint het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie met de beperking. Daar worden 88 flitspalen van de provincie overgenomen, 25 palen worden verwijderd.

In de rest van Nederland komen er op korte termijn afspraken, verwacht Spee.
Veilig Verkeer Nederland vindt het een goede zaak dat een deel van de flitspalen weggaat. Een woordvoerster: "Het komt de geloofwaardigheid van de noodzaak van de andere flitspalen ten goede. (belga/hln)

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 september 2006 - 12:13:21 »
Of dit in Nederland een goede zaak is laat ik in het midden omdat ik veel te weinig bij onze noorderburen vertoef kan ik niet oordelen of het daar dus wel of geen positieve zaak is  ;D

Maar hier in België vindt ik dat de flitspalen hun doel nog niet bereikt hebben en ik twijfel eraan of ze dat wel ooit zullen doen :'(

De meeste mensen weten hier de meeste flitspalen staan en wat wordt er gedaan ?
Men past net voor ze de flitspaal tegenkomen hun snelheid aan om er als ze er dan net voorbij zijn terug (overdreven) sneller te gaan rijden  :'(

Dus hier in ons apenlandje wordt er overal te snel gereden behalve 10 meter voor en achter zo een flitspaaltje en dit is zover ik weet niet de doelstelling van die dingen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 02:47:16 »
Of dit in Nederland een goede zaak is laat ik in het midden omdat ik veel te weinig bij onze noorderburen vertoef kan ik niet oordelen of het daar dus wel of geen positieve zaak is  ;D

Maar hier in België vindt ik dat de flitspalen hun doel nog niet bereikt hebben en ik twijfel eraan of ze dat wel ooit zullen doen :'(

De meeste mensen weten hier de meeste flitspalen staan en wat wordt er gedaan ?
Men past net voor ze de flitspaal tegenkomen hun snelheid aan om er als ze er dan net voorbij zijn terug (overdreven) sneller te gaan rijden  :'(

Dus hier in ons apenlandje wordt er overal te snel gereden behalve 10 meter voor en achter zo een flitspaaltje en dit is zover ik weet niet de doelstelling van die dingen.

Ach Benny ...

Ik ken een dame die meermaals per week van Deurne naar Wilrijk rijdt. Ze weet niet alleen alle flitspalen staan, ze weet bovendien elke dag welke flitspalen er actief zijn en welke niet. Ik ben nog niet zo indiscreet geweest haar te vragen hoe ze aan die informatie komt (het is het type dame bij wie ik dat beter niet kan proberen).

Ik ben er zeker van dat er bestuurders zijn die perfect weten waar er op een bepaalde autosnelweg op een bepaald tijdstip geflitst wordt. Je ziet ze bijvoorbeeld van Gent naar Antwerpen rijden tegen continu 180 km/h, behalve op die ene plaats waar er geflitst wordt. Ik heb moeite om ze bij te houden, omdat ik moet vertragen aan elke overbrugging, elke inham in de middenberm, elke rij struiken op de rechter kant.

Ik zou ze de kost niet willen geven, de houders van A- en P-platen, die me, ook al rijd ik zelf tegen 200 km/h, gezwind inhalen op de autosnelweg.

Maar ik kan ze geen ongelijk geven. Ik ben gisterenavond laat nog teruggekomen van Oberbayern via Nederland. Aan de Duits-Nederlandse grens heb ik de cruise control op 120 km/h gezet, wegens te moe om nog uit te kijken naar struikrovers. Er was maar heel weinig verkeer op de autosnelweg. En dan moet je daar tegen 120 km/h als een machinist van een trein zitten wachten tot hij het volgend station binnenrijdt. Je hebt dan de neiging om van alles en nog wat te doen dat niet met het verkeer te maken heeft, want er valt niets te beleven, wat evenwel niet zonder gevaar is. Aan een oprit wijk je uit voor iemand die de snelweg opgereden komt, maar nog vóór je hem ingehaald hebt, rijdt hij zelf ook 120 km/h of sneller, zodat je ondertussen met een bumperklever zit, en er weer achter kunt. Zum Kotzen !
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 05:32:17 »
Aan de Duits-Nederlandse grens heb ik de cruise control op 120 km/h gezet, wegens te moe om nog uit te kijken naar struikrovers. Er was maar heel weinig verkeer op de autosnelweg. En dan moet je daar tegen 120 km/h als een machinist van een trein zitten wachten tot hij het volgend station binnenrijdt. Je hebt dan de neiging om van alles en nog wat te doen dat niet met het verkeer te maken heeft, want er valt niets te beleven, wat evenwel niet zonder gevaar is. Aan een oprit wijk je uit voor iemand die de snelweg opgereden komt, maar nog vóór je hem ingehaald hebt, rijdt hij zelf ook 120 km/h of sneller, zodat je ondertussen met een bumperklever zit, en er weer achter kunt. Zum Kotzen !

Jaja, leuk he, maar je blijft de mogelijkheid hebben om effe te versnellen en er niet te moeten naast blijven plakken.
Met 40 ton, 18 meter lengte en een snelheid van 89 is dit nog een stuk erger.
Met die begrenzer kan je gewoon bijna niet anders, ja je kan dan iedere keer op je rem gaan staan om dat gewicht te vertragen maar dan heb je vaak ook dat die ander ook vertraagd met alle gevolgen vandien.
Ja op die paar minuten komt het (weeral) niet zie ik hier weeral verschijnen maar tel die minuten eens op rekening houdende ook met het aantal op- en afritten hier in België. ;)

Gelukkig paste ik daar een mouw aan in de meeste gevallen (zeker in het buitenland) anders zat ik hier naar alle waarschijnlijkheid nie meer. :-\

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 14:02:10 »
@ bibi585:

Als je een bestuurder helpt om de autosnelweg op te rijden, en hij jou dan niet de kans geeft om opnieuw rechts in te voegen vóór hem, vind ik dat erg asociaal van die bestuurder.

Tegenover een vrachtwagenbestuurder vind ik het nog erger omdat hij, zoals je aangaf, niet even vlug kan optrekken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 18 september 2006 - 16:08:27 »
Dat ze die flitspalen in Nederland nu gaan verminderen vind ik een goede zaak. Er is in Nederland altijd voldoende draagkracht geweest voor het flitsbeleid, er vielen minder doden en gewonden.
Dat is mede dankzij een goed beleid:
1. Anonieme flitspalen zodat je altijd gepakt kan worden als je te hard rijdt.
2. Van sommige snelwegen werd het via persmededelingen verteld dat daar geflitst wordt. Hier was het doel de preventie, zeker zijn dat iedereen zich aan de snelheid hield.
De combinatie van deze 2 is effectief.
Tegenwoordig worden er ook camera's gekoppeld aan PC's die automatisch de nummerplaten lezen, iedereen die te hard rijdt voorbij zo'n plaats wordt gepakt.

Door de draagkracht te behouden kunnen ze in de toekomst ook voldoende blijven flitsen.
Dat is nogal anders dan in België waar iedereen weet waar de flitspalen staan en er totaal geen beleid achter zit.

Ik ben er wel een voorstander van om de maximumsnelheid op de snelwegen af te schaffen. Als ze om te beginnen al de maximumsnelheid zouden afschaffen voor wanneer je inhaalt zodat je veiliger kan inhalen zoals ze dat in andere landen doen.
Niet dat ik me iets van die limiet aantrek tijdens het inhalen, dan wil ik er gewoon zo rap mogelijk voorbij en terug op mijn eigen helft zitten.

Citaat
Maar ik kan ze geen ongelijk geven. Ik ben gisterenavond laat nog teruggekomen van Oberbayern via Nederland.
Jij bent naar de bierfeesten geweest  ;D
Quelle surprise ;)

Citaat
Ik ken een dame die meermaals per week van Deurne naar Wilrijk rijdt. Ze weet niet alleen alle flitspalen staan, ze weet bovendien elke dag welke flitspalen er actief zijn en welke niet. Ik ben nog niet zo indiscreet geweest haar te vragen hoe ze aan die informatie komt (het is het type dame bij wie ik dat beter niet kan proberen).
Waarom vraag je dat niet gewoon? Is toch een normale vraag? Ze zal zeker iemand kennen die omwille van zijn/haar job de schema's van de flitspalen heeft.

Bibi, dat is voor jou toch geen probleem als jij een bumperklever hebt? Hoe groot kan de impact van een botsing zijn voor jouw vrachtwagen als hij minstens 11-12 keer zo zwaar weegt?





Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 01:13:07 »
@ bibi585:

Als je een bestuurder helpt om de autosnelweg op te rijden, en hij jou dan niet de kans geeft om opnieuw rechts in te voegen vóór hem, vind ik dat erg asociaal van die bestuurder.

Tegenover een vrachtwagenbestuurder vind ik het nog erger omdat hij, zoals je aangaf, niet even vlug kan optrekken.

Dat is tegenwoordig inderdaad heel erg aan het worden. Vroeger lieten de meesten je terug naar je rijvak komen maar nu in 8/10 gevallen duwd men plankgas en trek uwen plan. Ook auto's kl**ten vaak op die manier vrachtwagens.
Dankuwel voor de begrenzer. :'(
Plankgas want je kan toch niet te snel en de rest rondom u kan de hoogsten boom in.
Zoals ik als tot betreurens toe vermelde heeft die begrenzer veel knoeiers gekreëerd. :'(

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 01:30:30 »
Niet dat ik me iets van die limiet aantrek tijdens het inhalen, dan wil ik er gewoon zo rap mogelijk voorbij en terug op mijn eigen helft zitten.

Is ook mijn mening (als het veilig kan) maar dat heeft me wel m'n eerst boete ooit opgeleverd. :'(

Citaat
Ik ken een dame die meermaals per week van Deurne naar Wilrijk rijdt. Ze weet niet alleen alle flitspalen staan, ze weet bovendien elke dag welke flitspalen er actief zijn en welke niet. Ik ben nog niet zo indiscreet geweest haar te vragen hoe ze aan die informatie komt (het is het type dame bij wie ik dat beter niet kan proberen).
Waarom vraag je dat niet gewoon? Is toch een normale vraag? Ze zal zeker iemand kennen die omwille van zijn/haar job de schema's van de flitspalen heeft.

http://flits.bnet.be/index.jsp  :-[

Bibi, dat is voor jou toch geen probleem als jij een bumperklever hebt? Hoe groot kan de impact van een botsing zijn voor jouw vrachtwagen als hij minstens 11-12 keer zo zwaar weegt?

Een paar uur tijdsverlies of de wetenschap dat er een (menselijk)lijk aan je voertuig hangt nie veel eigenlijk :-\ :-\ ::) ;D
Wat denk je. :P :-\
Voor mij is het sinds een 3tal maanden gedaan met de vrachtwagen, het is welletjes geweest.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 19 september 2006 - 14:16:46 »
Bibi, dat is voor jou toch geen probleem als jij een bumperklever hebt? Hoe groot kan de impact van een botsing zijn voor jouw vrachtwagen als hij minstens 11-12 keer zo zwaar weegt?

Een paar uur tijdsverlies of de wetenschap dat er een (menselijk)lijk aan je voertuig hangt nie veel eigenlijk :-\ :-\ ::) ;D
Wat denk je. :P :-\

En als de auto er nog onder steekt, moet je misschien een heel klein beetje meer gas geven om bij het achteruitrijden dicht genoeg bij de laadkade te geraken.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Bravo Nederland?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 20 september 2006 - 02:23:26 »
En als de auto er nog onder steekt, moet je misschien een heel klein beetje meer gas geven om bij het achteruitrijden dicht genoeg bij de laadkade te geraken.  ;D

Als je niet vanop de zijkant moet lossen of gewoon vanop de grond eraf gehaald... of langsboven inderdaad.
Maar geen nood, bij de meeste laadkades is er een open ruimte onder voorzien om de laadklep in te schuiven.  ;D