Er zijn genoeg situaties in de praktijk waar een fietser sneller rijdt als een auto, dan moeten die fiets(t)ers die absoluut aan dat regeltje vasthouden op hun beurt ook maar die 1 meter respecteren. 
Een fietser die met 100 kg. aan 20 km/uur een auto inhaalt is vergelijkbaar met een automobilsit die met 2000 kg aan 80 km/uur inhaalt? Yeah, right.
Zoals je zelf zegt:
Natuurlijk hoe hoger het snelheidsverschil hoe hoger de veiligheidsafstand(en) zouden moeten zijn.
Laten we ook nog de variabelen gewicht en inelasticiteit in rekening nemen.
Het gaat erom dat de fietsers ook zichzelf niet in gevaar brengen, die 1 m regel snijdt ook langs de andere kant, wat botter maar toch... 
Dat is al een ander verhaal. Een verstandige fietser creëert altijd zoveel mogelijk veiligheids-ruimte omheen hem: ruimte tussen hem en de andere voertuige en ruimte om uit te wijken indien dat nodig is. Ik houd altijd rekening met stommiteiten van anderen.
Maar daar houden de specialisten-rijbaan-versmallers helemaal geen rekening mee, die gebruiken graag de fietser als levende snelheidsremmer.
Helaas.

En de verkeersregels voor fietsers op rijbaan-aanliggende fietspaden zou dan ook zo moeten zijn dat fietsers niet langseen mogen rijden langs < 6 m brede wegen, ik heb nog nooit kruisende vrachtwagens/bussen zien remmen voor mekaar als er fietsers langs mekaar op het fietspad reden...
Een verstandige fietser wil daar niet met 2 naast elkaar fietsen, dat doe je het best enkel op een afgescheiden fietspad.
Ik houd altijd een beetje ruimte rechts om te voorkomen dat een of andere halvegare mij inhaalt op het moment dat het niet kan en ik niet meer naar rechts kan uitwijken (veiligheidsruimte) maar met inachtname van die veiligheidsruimte van pak hem beet enkele tientallen centimeters houd ik zoveel mogelijk rechts. Alleen bij 1 bocht in de buurt ging ik bewust wat naar het midden (na gekeken te hebben ofdat dit kan) om te voorkomen dat een automobilsit of erger (een bus of een vrachtwagen) het in zijn hoofd zou halen om mij in te halen in die bocht. Hier begon ik mee nadat ik al een paar keer akelig dicht ben afgesneden waarbij het enkel niet tot een aanrijding kwam omdat ik nog remde. Je weet wel hoe dat gaat, een halvegare achter je haalt je in in een onoverzichtelijke bocht (ook een ernstige fout van de Leuvense wegbeheerder die niet de lijn doortrekt!*), van de andere kant komt er iemand die niet fatsoenlijk een bocht kan nemen en daardoor veel te veel links is. Gevolg: de inhalende halvegare snijdt de fietser af.
* De wegcode verbiedt sowieso al het inhalen bij een onoverzichtelijke bocht maar net als informaticus geldt voor de wegbeheerder het motto dat een systeem het best idiot proof kan worden gemaakt.