Auteur Topic: fietsers  (gelezen 10493 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
fietsers
« Gepost op: zondag 22 maart 2009 - 11:09:28 »
mazda
Junior Lid

fietsers
« Gepost op: Vandaag om 11:04 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Een fietser die de rijbaan oversteekt op een oversteekplaats voor voetgangers heeft geen voorrang.
De vraag is natuurlijk: waar komen deze (kinderen mogen wel op trottoir max 9j 500mm) fietsers dan al rijdend vandaan?

Als de fietser zich als een bestuurder gedraagt en zich aan de wegcode houdt kom je die situatie zelden tegen.
Zou men de fietser niet beter verplichten om af te stappen als hij toch gebruik wil maken van een oversteekplaats voor voetgangers?
Als hij niet wil afstappen kan hij beter ergens anders oversteken.     

(vraag op wegcode.be)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: fietsers
« Reactie #1 Gepost op: zondag 22 maart 2009 - 17:40:54 »
Als de fietser zich als een bestuurder gedraagt en zich aan de wegcode houdt kom je die situatie zelden tegen.

Wat bedoel je met "als de fietser zich als een bestuurder gedraagt"? Een fietser is sowieso een bestuurder. Als hij afstapt, is hij geen fietser meer, maar een voetganger.

"Als de fietser ... zich aan de wegcode houdt" is een situatie die je maar uiterst zelden tegenkomt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 maart 2009 - 20:51:11 »

Wat bedoel je met "als de fietser zich als een bestuurder gedraagt"? Een fietser is sowieso een bestuurder. Als hij afstapt, is hij geen fietser meer, maar een voetganger.

"Als de fietser ... zich aan de wegcode houdt" is een situatie die je maar uiterst zelden tegenkomt.
"is een situatie die je maar zelden tegenkomt" heb ik niet geschreven.
Als de fietser zich als bestuurder gedraagt en zich aan de wegcode houdt kom je die situatie ( dat een oversteekplaats voor voetgangers in het verlengde ligt van hun weg) zelden tegen.
Zoals je duidelijk stelt: een fietser is een bestuurder.
Een fietser moet zich dus als een bestuurder gedragen en niet als een voetganger.
Vele fietsers DENKEN dat ze zich als zwakke weggebruiker meer mogen permitteren.

Als de fietser beseft dat hij een bestuurder is en de wegcode in acht neemt komt het zelden voor dat een oversteekplaats voor voetgangers in het verlengde ligt van hun traject.
Als de fietser over trottoirs gaat rijden en op plaatsen die niet bestemd zijn voor bestuurders krijg je situaties waarin fietsers de rijbaan  willen oversteken op plaatsen bestemd voor voetgangers.

« Laatst bewerkt op: zondag 22 maart 2009 - 20:56:22 door mazda »

Offline Streets

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 maart 2009 - 21:35:13 »
Citaat
Als de fietser over trottoirs gaat rijden en op plaatsen die niet bestemd zijn voor bestuurders krijg je situaties waarin fietsers de rijbaan  willen oversteken op plaatsen bestemd voor voetgangers.

En hoe komt het dat fietsers gaan rijden waar ze niet horen te rijden?
dagdagelijks kom ik situaties tegen waardoor ik op het voetpad wordt gedwongen, door auto's die niet de gepaste afstand houden, die het nodig vinden om je voorbij te steken en direct voor je neus volledig rechts van de baan te gaan rijden (zoals ze in de wegcode alicht voorschijven,....), zodat jij ze ofwel direct langs linkst moet passeren ofje op het voetpad moet rijden om toch een beetje vooruit te geraken in de file.
Dikwijls kom ik die chauffeurs van 10km verder opniew tegen  ;D

kortom Het leven als fietser kan soms een hel zijn, maar we blijven rijden, en dat blijft toch goed voor 11 000 autokm'ers per jaar minder ;)

Streets

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 maart 2009 - 22:09:01 »
Citaat

dagdagelijks kom ik situaties tegen waardoor ik op het voetpad wordt gedwongen, door auto's die niet de gepaste afstand houden, die het nodig vinden om je voorbij te steken en direct voor je neus volledig rechts van de baan te gaan rijden (zoals ze in de wegcode alicht voorschijven,....), zodat jij ze ofwel direct langs linkst moet passeren ofje op het voetpad moet rijden om toch een beetje vooruit te geraken in de file.

Op welk "dwing-reglement" baseert "de fietser" zich hier ?  ;)

Ik spreek ook als voetganger op een voetpad.

Mag dan elke weggebruiker als hij "gedwongen" wordt zomaar overtredingen maken ?

Die stoute auto´s toch... dat voetgangers en fietsers en tweewielers ook wat tijd verliezen bij druk verkeer mag natuurlijk niet... die inwendige snelheidsdrang toch.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 maart 2009 - 22:35:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: zondag 22 maart 2009 - 23:00:12 »
Citaat

Dikwijls kom ik die chauffeurs van 10km verder opniew tegen  ;D

kortom Het leven als fietser kan soms een hel zijn, maar we blijven rijden, en dat blijft toch goed voor 11 000 autokm'ers per jaar minder ;)

Streets
Je vergeet nog de klassieker "pleur je auto op het fietspad".

Die stoute auto´s toch... dat voetgangers en fietsers en tweewielers ook wat tijd verliezen bij druk verkeer mag natuurlijk niet... die inwendige snelheidsdrang toch.
Het zijn niet de fietsers en voetgangers die die verkeersstremming veroorzaken, bovendien is de ruimte er om fietsers er door te laten.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 maart 2009 - 23:12:23 door BBB »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 22 maart 2009 - 23:20:15 »
Het zijn niet de fietsers en voetgangers die die verkeersstremming veroorzaken, bovendien is de ruimte er om fietsers er door te laten.
Tja, dat komt ervan als fietsers op hun beurt auto´s niet doorlaten...  ;)

Het kan natuurlijk ook zijn dat de wegen zo smal zijn dat het niet mogelijk is die ruimte vrij te geven aan de fietser, auto´s zijn nu eenmaal vast in hun breedte, en ze gaan ook niet breder worden als er fietsers kunnen passeren.

Of verwacht je dat een lange rij verschillende auto´s netjes even breed dezelfde kant vd weg open laten voor passerende fietsers, welke kant is dat volgens het reglement en hoe is dat in de praktijk veilig te realiseren ?

Hoe kan men beletten dat eentje uit de rij springt (bvb als de file weer wat opschuift) en de aankomende fietser niet opmerkt in zijn dode hoek...

De wegbeheerder kan bvb de wegrand wel aflijnen, zodat er fietsers nog rechts kunnen passeren tussen trottoir/voetpad en rijbaan langs stilstaande auto´s.

Is er te weinig plaats tja dan moet de fietser aanschuiven of links inhalen...  :-\

Wat zegt het verkeersreglement eigenlijk van rechts voorbijrijden van files ?

btw, waarom zouden fietsers en voetgangers geen specifieke- files of -verkeerstremmingen kunnen veroorzaken ?  ???
Zelfs op een fietspad:
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/91534
« Laatst bewerkt op: maandag 23 maart 2009 - 00:49:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 16:15:25 »
Citaat van: Michel
Wat zegt het verkeersreglement eigenlijk van rechts voorbijrijden van files ?

Dat mag enkel zolang de file volledig stilstaat. Van zodra ze in beweging komt, is sneller fietsen niet meer voorbijrijden, maar inhalen. En inhalen moet (behoudens de voorziene uitzonderingen) langs links gebeuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 20:31:31 »

De vraag waar de fietsers die een oversteekplaats voor voetgangers gebruiken  al rijdend vandaan komen, wil team w blijkbaar niet in hun forum.
Ik heb deze vraag al twee maal gesteld op wegcode be naar aanleiding van een vraag van Desuperjan zie hieronder.
Desuperjan
Newbie

Fietsers
« Gepost op: 21 Maart 2009, 18:34 » 

--------------------------------------------------------------------------------
Mogen fietsers op het zebrapad rijden, ook al hebben ze dan geen voorrang.

Meld dit bericht aan de moderator    Gelogd 

Rik D'huyvetters
Beheerder
Veteraan

No, this is my cat

Re: Fietsers
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Maart 2009, 18:53 » 

Ja, dat mag.
Er is niets in het verkeersreglement dat dit verbiedt.

Je moet er natuurlijk als fietser de voetgangers voorrang geven:

Citaat
40.4.2.  Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

De  tweede keer heb ik de vraag onmiddelijk gekopieerd en overgezet naar dit forum als bewijs.  1104 u  wegcode be  1109 u christophoros.
Weer is de vraag gewoon weggehaald, geen spoor van terug te vinden behalve de kopie op dit forum waar dit topic mee gestart is.

????????????????????????????

« Laatst bewerkt op: maandag 23 maart 2009 - 20:33:07 door mazda »

Offline Streets

• Starter
  • *
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 20:43:10 »
ik nodig jullie eens uit voor een ritje doorheen het auto-land.
kunnen we de dangmaatregelen eens bekijken, hoe fietsers worden gedwongen.  :(
levensdrang?

Streets

Offline Streets

• Starter
  • *
« Reactie #10 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 20:53:42 »
Even een greep uit een aantal “dwang”maatregelen van de laatste week

Vorige week woensdag, denk ik
Tentoonstellingslaan richting wemmel,
Op deze 2 vaksbaan is er geen fietspad, alleen een voetpad. Dus ik rij daar gezwind op de rijweg.
Een voertuig staat daar stil en ik dien dit links te passeren, een vrachtwagen ziet dit en doet teken dat ik mag voorbijrijden (schitterend hoffelijk)
Tot groot ongenoegen, van de achterliggende ziekenwagen, die zonder sirene, toeterend passeert en mij ettelijke malen duidelijk maakt dat mijn aanwezigheid op de weg, niet geduld wordt. Na enige verbale oerkreten uit zijn opengedraaid raam ( het was die dag wat zonnig) en een paar keer rechts te hebben geprobeerd mij op het voetpad te drummen (dit lukte niet acht goed, want de rand is daar zeker 25 cm) komen we aan het licht.
Daar is een fiets-voorsorteerstrook voor een rood licht en dan maak ik hem er vriendelijk op attent dat dit een 50km per uur weg is en dat de fietsers op de rijweg rijden.
Ik zie zijn “euro” vallen en hij verontschuldigd zich (schitterend hoffelijk, na 3 moordpogingen)
Wat doe je dan nu weer als fietser?

Streets

morgen eventueel deel 2en 3 en 4 en 5,...., want ik typ niet graag, ik leg het leiver uit  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 20:57:13 »
morgen eventueel deel 2en 3 en 4 en 5,...., want ik typ niet graag, ik leg het leiver uit  ;D

Dat kan, met spraakherkenningssoftware.  :)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 21:01:19 »
@ mazda:

Het is voor een fietser inderdaad niet verboden om over te steken op een oversteekplaats voor voetgangers.

Hij rijdt dan wel niet op de voor hem aangewezen plaats op de openbare weg, en voert bijgevolg geen gereglementeerde rijbeweging uit, doch een maneuver:

Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.

Hij moet dus voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers (voetgangers en bestuurders) [vanwaar ze ook komen en wat ze ook doen of laten].

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 22:02:57 »
levensdrang?
Levensdrang is al heel wat anders, Streets, dat gaat ver boven elke verkeersregel.   :)
© Koning Willem I

Offline Streets

• Starter
  • *
« Reactie #14 Gepost op: maandag 23 maart 2009 - 22:11:56 »
levensdrang?
Levensdrang is al heel wat anders, Streets, dat gaat ver boven elke verkeersregel.   :)

vandaar
de drang om te blijven leven, dwingt mij soms op het voetpad, niet zozeer dat ik door de nieuwsstraat lig te crossen  :-*