De vooruitgang gebeurd inderdaad veel te traag in de luchtvaart. Gelukkig blijkt Europa toch terug een trekkersrol te spelen in nieuwe ontwikkelingen. Op motorgebied is dat zeker zo, niet alleen met de diesels, maar ook met vliegtuigmotoren die op gewone autobenzine kunnen draaien (Mogas), bv. de Rotax motoren. Mogas is goedkoper dan Avgas, ook al zitten er dan accijnzen op. Avgas wordt steeds slechter beschikbaar in Europa, nu en dan wordt er nog een batch gemaakt, zodat de prijs nog zal stijgen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_PFM_3200en gedetailleerde links.
Dat was nu eens een up-to-date vliegtuigmotor, afgeleid van de op de automarkt succesrijke 911 Carrera 3,2; deze gaf gezonde 231 Din PK (11 meer); het was ook de laatste 911-motor zonder geregelde katalysator.
Porsche heeft wel wat geld verloren aan die vliegtuigmotor omdat hij maar 3 jaar op de markt was.