Idd, zeer moeilijk in te schatten of te berekenen, zeker als er 2 verschillende remsporen zijn.
Moest de auto gelijkmatig afgeremd hebben waren beide theoretische remsporen ca x-korter geweest, de gemiddelde remvertraging x-hoger, en de impactsnelheid navenant minder, eveneens kan men dan ook op een lagere beginsnelheid uitkomen.
Als we dan het gemiddelde van de 2 remsporen nemen komen we bij 56 m bvb. (71 + 41)/2
Dat was het theoretische totale remspoor 71 m neem ik aan, hoeveel was de
geschatte impactsnelheid ?Want zonder impact was de remweg x-meter méér tot stilstand...
Volgens tabellen betekent dergelijk remspoor dat de Golf een snelheid van 120 km/u haalde.
Dat zal er niet ver vanaf zitten, ttz als voor de Golf een gemiddelde remvertraging van ca 7.5 tot 8 m/sec² aangenomen werd:
Ik heb een berekening gemaakt adhv deze link:
http://www.kfz.net/sicherheit/anhalteweg/ingegeven waardes:
120 kmh snelheid
(1 sec reactietijd)
7.8 m/sec² gemiddelde remvertraging (punt nemen, niet komma)
100 m hindernisafstand als vb.
resultaat:
Bremsweg: 71,23 meter (de theoretische remweg) blijft hier steeds hetzelfde ook als er geen impact is.
Impactsnelheid: 30,36 kmh.Nu zou men een averechtse berekening moeten vinden, waar men de impactsnelheid ingeeft en een gemiddelde remweg, en zo naar een beginsnelheid komt.
Ik neem aan dat men de impactsnelheid schat adhv de schade/richting impact/plaats/ aard vtgn enz..., dan het remspoor met nog een paar andere parameters eigen aan de auto, het wegdek, enz.. voor de geschatte gemiddelde remvertraging te bepalen;
deze bepaalde -geschatte- parameters ingeeft in een vaste tabel of tabelberekening en dan de waarde afleest met plusminus een vaste xx-tolerantie.
Als ik deze foto zo zie schat ik pi x duim
een impactsnelheid die ca. 50-60 kmh is...
De hindernisafstand zal navenant korter gelegen hebben bij het begin vh remspoor, als men de andere waardes niet anders inschat.
(
of + reactietijd korter bij de totale geschatte remweg (Anhalteweg)nog eens rekenen: bij 90 meter hindernisafstand kom ik bij een
impactsnelheid van 54,25 kmh uit.