Er zijn een aantal aspecten aan het juist voorspellen van de rijtijden.
1. De kaartenbron
Er bestaan twee grote leveranciers, TeleAtlas en Navteq. Ik heb met beide al gewerkt en hierbij is TeleAtlas zeer veel beter dan Navteq. Momenteel heb ik Navteq data in mijn C5. Vele straten liggen verkeerd, kruispunten zijn verkeerd aangeduid, er liggen zelfs wegen waar er nooit gelegen hebben. Absoluut te vermijden dus. TeleAtlas bevat ook fouten, maar merkelijk minder.
Een goede kaartenbron is de eerste voorwaarde om een goede navigatie te bekomen
2. De gebruikt berekeningsmethode
Oudere systemen gebruiken een gemiddelde snelheid ifv de categorie van de weg (FRC, functional road class bij TA). Deze snelheden kon je dikwijls wat bijwerken en het gaf redelijke resultaten buiten de spits.
Nu wordt er dikwijls een systeem gehanteerd waarbij de gemiddelde rijtijd per wegsegment gekend is. Dit geeft wat betere resultaten, er kan bv. beter rekening gehouden worden met lokale omstandigheden, zoals bv veel 70 op secundaire wegen in Vlaanderen, veel minder op dezelfde wegen in Wallonië.
TomTom heeft bovendien nog 'historic speed profiles', hierbij weet men per segment wat de gemiddelde snelheid is ifv de tijd, er kan dus rekening gehouden worden met fileverkeer. Dit zou zeer correcte rijtijden moeten opleveren. Zeker als je het nog eens combineerd met goede TMC (niet altijd het geval in België).