Deze morgend mochten we weer enkele 'succesverhalen' aanhoren van Renaat Landuyt. Het aantal verkeersslachtoffers zou drastisch gedaald zijn. Hij wijt dit natuurlijk aan zijn beleid. Nochtans zou ik het verband tussen dit beleid en de daling wel eens willen zien. M.a.w. zijn de overdreven max. snelheidsdalingen het gevolg van minder doden. Ik heb tot nu toe geen enkele studie gevonden die dit bewijst.
Er zijn in tussentijd een aantal andere factoren die het aantal doden kon beïnvloeden, maar hier wordt niets meer over gezegd. Kijk bijvoorbeeld naar de zwarte punten die worden weggewerkt door TV3V (
www.tv3v.be). Deze tijdelijke vereniging werkt al sinds 2003 zwarte punten weg. Vermits deze punten toch een belangrijk aandeel van de zware ongelukken en doden veroorzaakten, moet hier toch al een significante daling vanuit gaan. Als dit niet het geval is kan dit initiatief maar beter gestopt worden. Ik vermoed echter dat hier wel degelijk een daling is te bespeuren die Renaat natuurlijk niet past. Want zijn geliefde maatregelen worden er minder spectaculair door.
Wat voor mij echter nog veel erger is, is het feit dat het rijbewijs met strafpunten nog steeds niet is ingevoerd. Nochtans blijkt dit in Frankrijk tot een spectaculaire daling van het aantal ongevallen geleid te hebben. Algemeen kan Renaat blijkbaar het recidivisme algemeen niet aanpakken omdat hij geen gepast registratiesysteem heeft. Dit is een relatief eenvoudige databank, hoe het mogelijk is dat dit na zoveel jaren nog niet verwezenlijkt is, is voor mij een raadsel. M.a.w. men verkiest iedereen op dezelfde wijze te bestraffen, de toevallige overtreder, die al jaren veilig rijdt, maar toevallig even verstrooid is, of de hardleers overtreder die meermaals dezelfde overtreding maakt. Ik vind dit een mooie aanwijzing dat de maatregelen helemaal niet om veiligheid draaien maar om snel incasseren, anders zou men meer aandacht besteden aan het recidivisme. Op die manier worden de haantjes uit het verkeer gehaald, welke relatief veel ongevallen incasseren.
Renaat gaat regelmatig de mosterd over de grenzen halen, maar is daarin zeer selectief, enkel cases die zijn idee staven worden verspreid, andere cases worden zorgvuldig geweerd. In zekere zin is dit oplichting. Ik mag van onze ministers toch meer objectiviteit en kunde verwachten dan wat deze klungelaar de laatste jaren ten toon spreid.