Auteur Topic: Laat vrachtwagens piepen als ze rechts afslaan  (gelezen 3846 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Laat vrachtwagens piepen als ze rechts afslaan
« Gepost op: dinsdag 05 mei 2009 - 15:25:36 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:35:48 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Laat vrachtwagens piepen als ze rechts afslaan
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 05 mei 2009 - 16:56:05 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 mei 2009 - 00:45:26 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:26:12 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 06 mei 2009 - 06:50:51 »
Op dat piepke gaat snel geklaagd worden. Woon maar eens op een relatief druk kruispunt waar ook 's nachts wel wat verkeer voorbij komt. Als er verkeerslichten staan is het helemaal feest. Elke 2 minuten een minuut "piep, piep, piep" onder je raam.

Waarom hebben trouwens fietsers dat auditief signaal nodig ? Ze zien de truck toch gewoon staan, zo klein zijn die dingen nu ook weer niet! Ik ben geneigd dit ook maar in de schuif van responsabilisering en bewustwording van de zwakke weggebruiker te steken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 06 mei 2009 - 22:56:54 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:25:30 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 07 mei 2009 - 03:54:03 »
Laat dat vervelend en nutteloos gepiep maar voor wat het is, er is al lawaaihinder genoeg.
Ik zie meer nut in het idee dat Rafael naar voor schuift.

Als student hebben we dit jaar een project gehad: SBP (Small Business Plan). Een product ontwerpen en een business plan maken. Een groepje collega's had het idee om een sensor te maken voor de vrachtwagens. Zij hebben dit onderzocht bij enkele producenten van vrachtwagens (o.a. DAF), en praktisch elke gecontacteerde had interesse als ze het product werkende konden bekijken. Velen gingen zelfs mee op in hun idee.

Het idee is eigenlijk nog best simpel. Je ontwerpt een warmte sensor, en bouwt die zodanig op dat die de dode hoek afscant. Wanneer de rechterrichtingaanwijzer wordt ingeschakeld, wordt het systeem actief. Detecteert het systeem een warmtebron, wordt er een geluidssignaal gegeven in de vrachtwagen.

De geraamde kosten zijn best acceptabel, zij kwamen met een ruime winstmarge uit op 2.000 per installatie, geïnstalleerd in de vrachtwagen. Lager is dus perfect mogelijk.

Samengevat: belachelijk dat er nog geen enkele hoge pief aan zo'n systeem gedacht heeft. Ik geloof best dat dit kan werken, misschien hebben jullie nog betere ideeën. Maar hoe groot is de kans dat je een gat in de markt op het internet gooit ;)

Zet nog een licht bij dat geluidssignaal en wanneer het goed werkt is het systeem onfeilbaar.
Zo weet men onmiddellijk wie in de fout ging bij een zwaar verkeersongeval.

Zou wel handig zijn wanneer de zogenaamde "zwakke weggebruikers" niets van dit systeem zouden afweten anders gaan er effectief bepaalde zwakkelingen zijn die er misbruik van zullen maken.
Nog een nadeel zou kunnen zijn dat die sensor dan ook op alles reageert, dus ook op lampen, verwarmingstoestellen in de woning, voetgangers op het voetpad, geparkeerde voertuigen waarvan de motor nog warm is, ... die helemaal geen hindernis vormen voor de draaicirkel van de vrachtwagen. Wat dan op zijn beurt weer nefast is voor de goede werking van het systeem.
Toch blijft het het onderzoeken waard vind ik.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 07 mei 2009 - 08:17:42 »

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 07 mei 2009 - 21:18:39 »
Zwakke weggebruiker. Zwak in......het hoofd. Als voorbeelden uit de praktijk: je staat te wachten aan verkeerslichten maar houdt als goed bestuurder ook dan je spiegels in de gaten; wat zie je:
  • een voetganger die oversteekt tussen je trekkend voertuig en je aanhangwagen van je sleep BE
  • een fietser die te lui is om zijn voeten op de grond te zetten en liever steunt op de slijkweerder van je aanhangwagen
  • een fietser die zich opstelt ter hoogte van je dissel tussen het trekkend voertuig en de aanhangwagen
  • een voetganger die oversteekt door tussen je trekkend voertuig en de opligger van je CE; klom er aan de ene kant op om aan de andere kant er terug af te stappen
  • een fietser die te lui is om zijn voeten op de grond te zetten en liever tegen de zijkant van de camion leunt; toevallig stond er op die zijkant wel in koeien van letters "Fietser hier zit je in mijn dode hoek"
Dit waren geen kinderen maar volwassen personen, zowel mannelijk als vrouwelijk. Dit is ook niet uit de duim gezogen maar praktijkervaring. Ik vrees dus dat het piepje niet veel zal helpen, alhoewel het een goed idee is. Misschien kunnen wij het piepje in dat zwakke hoofd stoppen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009 - 00:00:26 »
...
  • een voetganger die oversteekt door tussen je trekkend voertuig en de opligger van je CE; klom er aan de ene kant op om aan de andere kant er terug af te stappen
...

Das wel nen straffen dadde, en wanneer die blijft haperen aan de kabels of ze gewoon stuk trekt is het helemaal in orde.
Nu, bij vele opleggers is er gewoon niet voldoende plaats meer om dat te doen en/of is het vaak een vettig en vuil boeltje waarbij de dader de volgende keer wel 2 keer zal nadenken voordat ie dergelijke stommiteiten uithaalt.

Wanneer ze mijn voertuig als steunpilaar gebruiken komt het duiveltje in mij meestal boven.
Effe een half meterke volgas optrekken en stoppen. De halve garen schrikken effe, de hele garen trekken er zich zelfs dan nog niks van aan.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009 - 20:57:40 »
Als student hebben we dit jaar een project gehad: SBP (Small Business Plan). Een product ontwerpen en een business plan maken. Een groepje collega's had het idee om een sensor te maken voor de vrachtwagens. Zij hebben dit onderzocht bij enkele producenten van vrachtwagens (o.a. DAF), en praktisch elke gecontacteerde had interesse als ze het product werkende konden bekijken. Velen gingen zelfs mee op in hun idee.

Het idee is eigenlijk nog best simpel. Je ontwerpt een warmte sensor, en bouwt die zodanig op dat die de dode hoek afscant. Wanneer de rechterrichtingaanwijzer wordt ingeschakeld, wordt het systeem actief. Detecteert het systeem een warmtebron, wordt er een geluidssignaal gegeven in de vrachtwagen.

De geraamde kosten zijn best acceptabel, zij kwamen met een ruime winstmarge uit op 2.000 per installatie, geïnstalleerd in de vrachtwagen. Lager is dus perfect mogelijk.

Samengevat: belachelijk dat er nog geen enkele hoge pief aan zo'n systeem gedacht heeft. Ik geloof best dat dit kan werken, misschien hebben jullie nog betere ideeën. Maar hoe groot is de kans dat je een gat in de markt op het internet gooit ;)
Dat is een aardig idee, in ieder geval een beter idee dan altijd een pieptoon. Al voel ik er nog meer voor dat iedereen goed wordt voorgelicht over die dode hoek.
Een betere manier om mensen te herkennen dan door de 'temperatuur' te meten kan ik niet bedenken.

Citaat
Zwakke weggebruiker. Zwak in......het hoofd. Als voorbeelden uit de praktijk: je staat te wachten aan verkeerslichten maar houdt als goed bestuurder ook dan je spiegels in de gaten; wat zie je:

een voetganger die oversteekt tussen je trekkend voertuig en je aanhangwagen van je sleep BE
een fietser die te lui is om zijn voeten op de grond te zetten en liever steunt op de slijkweerder van je aanhangwagen
een fietser die zich opstelt ter hoogte van je dissel tussen het trekkend voertuig en de aanhangwagen
een voetganger die oversteekt door tussen je trekkend voertuig en de opligger van je CE; klom er aan de ene kant op om aan de andere kant er terug af te stappen
een fietser die te lui is om zijn voeten op de grond te zetten en liever tegen de zijkant van de camion leunt; toevallig stond er op die zijkant wel in koeien van letters "Fietser hier zit je in mijn dode hoek"
Dit waren geen kinderen maar volwassen personen, zowel mannelijk als vrouwelijk. Dit is ook niet uit de duim gezogen maar praktijkervaring. Ik vrees dus dat het piepje niet veel zal helpen, alhoewel het een goed idee is. Misschien kunnen wij het piepje in dat zwakke hoofd stoppen.
Ach, ik kan net zo veel voorbeelden geven van automobilisten die zotte kuren uithalen. 2 ongelukken voor mijn deur bijvoorbeeld, 1 aanrijding van mijzelf (jaren geleden) door voorrangsnegatie van de automobilist, al die keren dat ze op het fietspad parkeren, de 80% die niet (correct) richting aangeeft op een rotonde, de automobilist/passagier die zijn deur opensmijt wanneer je als fietser of voetganger er voor bij komt.
De tragische realiteit is in Vlaanderen dat automobilisten, fietsers en voetgangers in dat opzicht weinig voor elkaar onder doen.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009 - 21:00:34 »
Citaat
De tragische realiteit is in Vlaanderen dat automobilisten, fietsers en voetgangers in dat opzicht weinig voor elkaar onder doen.
Akkoord, maar er wordt meer op de vrachtwagenbestuurders geschoten dan op de rest. Het probleem zit hem in het gebrek aan opleiding en dit in alle categorieen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009 - 21:05:43 »
Citaat
Akkoord, maar er wordt meer op de vrachtwagenbestuurders geschoten dan op de rest. Het probleem zit hem in het gebrek aan opleiding en dit in alle categorieen.
Eens.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009 - 21:29:12 »
Citaat van: Kunde
Het probleem zit hem in het gebrek aan opleiding en dit in alle categorieen.

De opleiding is in België inderdaad aan de magere kant. Maar een ander probleem is de mentaliteit.

Op de linker- of middenstrook blijven rijden als je naar de rechter rijstrook kan, bumperkleven, op de middenrijstrook vol in de remmen en iemand op de rechter rijstrook afsnijden om nog de afrit te kunnen nemen, van rijstrook veranderen zonder voorrang te verlenen... het zijn toch allemaal dagdagelijkse gedragingen, waarvan iedereen ook zonder een grondige kennis van het verkeersreglement toch kan weten dat ze hinderlijk en gevaarlijk zijn.

De buschauffeur die vandaag op een stakingspiket is ingereden: die man weet dat hij geen voetgangers mag aanrijden als hij het kan vermijden, maar toch deed hij het.

Of wat te denken van de man die ik er, als het al volledig donker was, vriendelijk op attent maake dat zijn lichten niet branden, en me antwoordde: "IK steek MIJN lichten aan wanneer IK dat wil."

Of van jongeren die zich voorbereiden op hun rijbewijs, en intussen op een forum komen verkondigen welke verkeersregels ze alvast besloten hebben alleen op het praktijkexamen te zullen naleven?

Citaat
Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij

Graag, maar wat doen we met al die anderen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."