Het probleem zit hem in het gebrek aan opleiding en dit in alle categorieen.
De opleiding is in België inderdaad aan de magere kant. Maar een ander probleem is de mentaliteit.
Op de linker- of middenstrook blijven rijden als je naar de rechter rijstrook kan, bumperkleven, op de middenrijstrook vol in de remmen en iemand op de rechter rijstrook afsnijden om nog de afrit te kunnen nemen, van rijstrook veranderen zonder voorrang te verlenen... het zijn toch allemaal dagdagelijkse gedragingen, waarvan iedereen ook zonder een grondige kennis van het verkeersreglement toch kan weten dat ze hinderlijk en gevaarlijk zijn.
De buschauffeur die vandaag op een stakingspiket is ingereden: die man weet dat hij geen voetgangers mag aanrijden als hij het kan vermijden, maar toch deed hij het.
Of wat te denken van de man die ik er, als het al volledig donker was, vriendelijk op attent maake dat zijn lichten niet branden, en me antwoordde: "IK steek MIJN lichten aan wanneer IK dat wil."
Of van jongeren die zich voorbereiden op hun rijbewijs, en intussen op een forum komen verkondigen welke verkeersregels ze alvast besloten hebben alleen op het praktijkexamen te zullen naleven?
Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Graag, maar wat doen we met al die anderen?