Auteur Topic: Camera's flitsen alleen snelheden hoger dan 30 kilometer per uur  (gelezen 2448 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Camera's flitsen alleen snelheden hoger dan 30 kilometer per uur
« Gepost op: zaterdag 09 mei 2009 - 21:03:58 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat die camera's pas vanaf 30 km/h flitsen, wisten we natuurlijk al lang. Maar ik heb er mijn twijfels bij dat dit voor de vrachtwagenbestuurders zou zijn. Ik heb eerder een vermoeden in de richting van prioritaire voertuigen. Die moeten stoppen vooraleer een rood verkeerslicht voorbij te rijden, maar in de praktijk doen de meesten dat niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Camera's flitsen alleen snelheden hoger dan 30 kilometer per uur
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 mei 2009 - 00:46:03 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:24:50 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 11 mei 2009 - 01:30:48 »
Het is altijd al moeilijk geweest om de snelheid van een stilstaand object te meten en het zal altijd moeilijk blijven en wanneer men de behoefte heeft om nog nog meer zever te lezen zal ik eens in mijn agenda kijken of ik nog wat tijd heb. ;D
De vrachtwagens worden dus weeral eens als boeman aangewezen.

Nu effe serjees (hehe ik begin hier reeds het plaatselijk dialect over te nemen), sommigen hebben dit altijd geweten dat het inderdaad zo is, ik vraag me echter af wat het effect zal zijn wanneer steeds meer mensen dit zullen weten.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 11 mei 2009 - 10:28:43 »
Geen effect, want rood is rood, voor mij toch. Dat ik mij soms aan de snelheid bezondig......maar voor mij is rood heilig, dus stoppen (vanaf oranje eigenlijk).

Ik zie in het bericht geen verwijt naar de vrachtwagens toe. Het is inderdaad mogelijk dat vrachtwagens door hun lengte, vooraan door groen (diepgroen-oranje) rijden en hun achterste bij rood volgt, vooral bij trager manoeuver bij indraaien.

Ik denk dat de 30 per uur effectief daar een oorsprong vindt, alsook de prioritaire. wanneer een bevoegd persoon (agent) de verkeersregeling overneem is het ook nuttig om op zijn bevel door het rood te rijden (onder de 30 km/u) zonder dat daarom een plaatje van je achterse genomen wordt. Ik herinner mij vaag een voorval aan het Antwerps sportpaleis waar het bakske bleef flitsen toen voertuigen op bevel van de politie door het rood moesten rijden.....

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 11 mei 2009 - 23:35:58 »
wanneer een bevoegd persoon (agent) de verkeersregeling overneem is het ook nuttig om op zijn bevel door het rood te rijden (onder de 30 km/u) zonder dat daarom een plaatje van je achterse genomen wordt. Ik herinner mij vaag een voorval aan het Antwerps sportpaleis waar het bakske bleef flitsen toen voertuigen op bevel van de politie door het rood moesten rijden.....

Als een bevoegd persoon het verkeer op een kruispunt regelt, en hij het verkeer in jouw richting toestaat, dan mag je daar het rode licht voorbijrijden tegen de ter plaatse maximum toegestane snelheid (als deze aangepast is aan de omstandigheden).

Er mag dan geflitst worden zoveel men wil: er is geen sprake van een overtreding.

Dat op een bepaalde plaats, datum en tijdstip het verkeer door een bevoegd persoon geregeld werd, valt altijd na te gaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 11 mei 2009 - 23:40:10 »
wanneer een bevoegd persoon (agent) de verkeersregeling overneem is het ook nuttig om op zijn bevel door het rood te rijden (onder de 30 km/u) zonder dat daarom een plaatje van je achterse genomen wordt. Ik herinner mij vaag een voorval aan het Antwerps sportpaleis waar het bakske bleef flitsen toen voertuigen op bevel van de politie door het rood moesten rijden.....

Als een bevoegd persoon het verkeer op een kruispunt regelt, en hij het verkeer in jouw richting toestaat, dan mag je daar het rode licht voorbijrijden tegen de ter plaatse maximum toegestane snelheid (als deze aangepast is aan de omstandigheden).

Er mag dan geflitst worden zoveel men wil: er is geen sprake van een overtreding.

Dat op een bepaalde plaats, datum en tijdstip het verkeer door een bevoegd persoon geregeld werd, valt altijd na te gaan.

Even terzijde: het is me ooit eens overkomen dat ik zo geconcentreerd naar een (op dat ogenblik rood) verkeerslicht stond te turen, dat ik niet gemerkt had dat er een politiebeambte het verkeer stond te regelen. Toen ik de man in de gaten kreeg, zag hij al zo rood als een tomaat van het wanhopig op zijn fluitje blazen om mijn aandacht te trekken. Het was zomer, mijn zijraam was geopend. Toen ik op zijn hoogte kwam staan om linksaf te slaan, vroeg hij mij: "Gij slaapt, zeker?" Waarop ik het niet kon laten om hem te antwoorden: "Neen, staat U hier al lang?"  ;D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009 - 01:53:10 »

Ja, maar weet je zeker dat je het voor elkaar krijgt dat je die boete niet hoeft te betalen? Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 heel verschillende dingen. Ik zou er toch niet helemaal gerust op zijn wanneer zo'n toestel flitst wanneer je met minder dan 30 km/uur door rood rijdt op bevel van een flik,

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009 - 15:19:39 »
Jozef, je hebt gelijk maar ga het boeltje maar bewijzen achteraf. In het geciteerde voorbeeld na een optreden in het Sportpaleis heeft het toch zeer veel procedureslagen gekost om van de boete af te geraken. Want juist weten waar elke agent mee bezig is betwijfel ik.  ik dacht zelfs dat men bij dit voorval met de gedachte gespeeld heeft dat de agent zo moest geplaatst staan dat hij zichtbaar was op de foto?????

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009 - 17:21:01 »
Jozef, je hebt gelijk maar ga het boeltje maar bewijzen achteraf.

Dat is inderdaad dikwijls het probleem. Als je voorbij een groen verkeerslicht rijdt en een flik zegt dat het verkeerslicht rood was, dan was het voor de rechter rood.

Toch ga ik, als een flik het verkeer regelt en ik van hem mag doorrijden, niet vertragen tot 30 km/h omdat het verkeerslicht rood is. De flik zou het feit dat anderen wel en ik niet geflitst werd namelijk kunnen aangrijpen om te beweren dat ik het verkeer gehinderd heb door abnormaal traag te rijden. Je weet maar nooit met die gasten.

Terloops: een flik die als een woesteling staat te molenwieken opdat je sneller zou rijden, geeft volgens de rechtspraak geen bevel, doch enkel een aanwijzing, die je niet verplicht bent na te leven. Geeft de flik daarentegen aan dat je moet vertragen, dan is dat wél een bevel van een bevoegd persoon.