wanneer een bevoegd persoon (agent) de verkeersregeling overneem is het ook nuttig om op zijn bevel door het rood te rijden (onder de 30 km/u) zonder dat daarom een plaatje van je achterse genomen wordt. Ik herinner mij vaag een voorval aan het Antwerps sportpaleis waar het bakske bleef flitsen toen voertuigen op bevel van de politie door het rood moesten rijden.....
Als een bevoegd persoon het verkeer op een kruispunt regelt, en hij het verkeer in jouw richting toestaat, dan mag je daar het rode licht voorbijrijden tegen de ter plaatse maximum toegestane snelheid (als deze aangepast is aan de omstandigheden).
Er mag dan geflitst worden zoveel men wil: er is geen sprake van een overtreding.
Dat op een bepaalde plaats, datum en tijdstip het verkeer door een bevoegd persoon geregeld werd, valt altijd na te gaan.
Even terzijde: het is me ooit eens overkomen dat ik zo geconcentreerd naar een (op dat ogenblik rood) verkeerslicht stond te turen, dat ik niet gemerkt had dat er een politiebeambte het verkeer stond te regelen. Toen ik de man in de gaten kreeg, zag hij al zo rood als een tomaat van het wanhopig op zijn fluitje blazen om mijn aandacht te trekken. Het was zomer, mijn zijraam was geopend. Toen ik op zijn hoogte kwam staan om linksaf te slaan, vroeg hij mij: "Gij slaapt, zeker?" Waarop ik het niet kon laten om hem te antwoorden: "Neen, staat U hier al lang?"