Auteur Topic: Dubbel zoveel verkeersslachtoffers als geraamd  (gelezen 5240 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Dubbel zoveel verkeersslachtoffers als geraamd
« Gepost op: vrijdag 15 mei 2009 - 12:35:19 »
Gevonden op Carguide.be http://www.carguide.be/database/auto_gids_more.php?id=221_0_29_0_C

Citaat
Dubbel zoveel verkeersslachtoffers als geraamd

BRUSSEL - De statistieken van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) blijken niet meteen te vertrouwen wanneer het op verkeersslachtoffers komt. Zo blijkt na onderzoek dat het aantal verkeersslachtoffers in ons land maar liefst dubbel zo hoog ligt als de officiële NIS-statistieken melden. De NIS-cijfers zijn vooral gebaseerd op de informatie van politie en parket en net die informatie blijkt verre van correct te zijn.

Het was verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) die de kat de bel aanbond. Het Centrum Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent vergeleek het aantal ernstig gewonde slachtoffers in twee ziekenhuizen met het aantal slachtoffers in de statistieken van het NIS. Al naargelang het ziekenhuis werd slechts 44 tot 57 procent van de verkeersslachtoffers opgenomen in de officiële statistieken. Bij ernstig gewonde fietsers is dit zelfs beperkt tot 1 op 5, bij voetgangers 1 op 3 en bij bromfietsers niet eens de helft.

Het gevolg van de gebrekkige statistieken is vooral dat het verkeersbeleid allesbehalve steunt op betrouwbaar cijfermateriaal. Daarom pleit De Mol voor een automatische koppeling van ziekenhuisinformatie aan politiegegevens en vraagt de Fietsersbond dat het probleem van de onderregistratie wordt aangepakt.

:o :o :o
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Dubbel zoveel verkeersslachtoffers als geraamd
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009 - 14:45:11 »
En als men weet dat de dodelijke gewonden (+ 30d na een verkeersongeval)
zo gemiddeld, de laatste 10 jaar, schommelt rond de 120, zijn dat nog eens ca. 60 officiele verkeersdoden verzwegen.

Ik ga er wel vanuit dat de verkeersdoden terplaatse wel ongeveer kloppen...

http://statbel.fgov.be/downloads/accidents_dossier_2007_nl.xls
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009 - 22:24:52 »
Dat is de reden waarom je stellig kan beweren "De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE." zoals o.a. Marc Annemans al jaren voorhoudt. In plaats van daar lessen uit te trekken gaat België er prat op dat haar verkeersveiligheidsbeleid toch goed is want de cijfers bewijzen dit. Op wegcode durfde ik ooit te stellen dat het aantal doden in het verkeer een hogere tol eist dan welke ziekte ook. Met hoongelag werd dit weggewuifd. Over een Mexicaanse griep word weken heftig gereageerd en paniek gezaaid terwijl dit op wereldniveau amper een paar doden opleverde. Vijf doden per dag in het verkeer in België wordt als normaal beschouwd en dood gezwegen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 mei 2009 - 09:04:04 »
Inderdaad Kunde, 3 à 5 verkeersdoden per dag. Ik ben er na het lezen van uw posting een paar seconden stil bij geweest. Niet dat ik de cijfers niet ken. Ook ik ga nogal nonchalant over dit gegeven heen. En ja, wanneer mijn buur op de bus een kuchje laat zie ik de Mexicaanse griep al toeslaan.

Tot beleid komt onze overheid nauwelijks, met cijferbedrog staan ze verder. Het zou zeer verhelderend zijn indien beter cijfermateriaal beschikbaar zou zijn.

Is er soms iemand die de cijfers uit de krant optelt? Of vanop hulpdienstenfora? Het is een tijdje kalmer aan geweest, maar ik heb de indruk dat het met de jongere verkeersslachtoffers de verkeerde kant aan het opgaan is. Wanneer men politiek uitbundig over een daling van het aantal slachtoffers uitpakt heb ik wel mijn twijfels.

Ook het aantal ongevallen "onder invloed" lijken te stijgen, of is het omdat er nu meer over geschreven wordt?  Over alcoholcontroles hoor je dezer dagen nauwelijks nog iets.  Ik verwacht mij in deze electorale periode aan vele straffe uitspraken in verband met snelheidsverlaging......

Michel, dank u om je regelmatige cijfergegevens. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 18 mei 2009 - 12:04:02 »
Michel, dank u om je regelmatige cijfergegevens.
Geen probleem Rudi, het wegcodeforum is wel teloorgegaan maar alle oude links van cijfers -nationaal en internationaal- staan nog in mijn lange favorietenlijst; snel gevonden dus.  :)

En daarnaast onthou ik sommige cijfers en data ook uit het hoofd...

Ergens einde 2005 ETSC, Europese vergadering verkeersveiligheid :
ik herinner me nog heel goed de grote statistische achterstand van Be tov onze Europese landen toen, Be was het enige land van de toenmalige EU-25 landen dat nog geen "juiste" verkeersdodencijfers kon voorleggen van 2003 en 2004... echt schandalig, ze kwamen er vanaf met het excuus dat onze "politiehervorming" ons nog parten speelde, en ze pas de cijfers officieel maakten als ze zeker waren dat ze redelijk betrouwbaar/juist waren, bijeenscharrelen van "ontbrekende formulieren/uitfoefelen van allerhande gegevens" dus...

Minister Landuyt kon zich wel baseren op zijn ingevoerde verkeersbarometer sinds september 2004 maar die gaven enkel de verkeersdoden ter plaatse adhv de telling uit de ongevallen-PV met doden van het parket, in 2006 kwamen plots verkeersdodencijfers op het nieuws/media die de cijfers uit de verkeersbarometer totaal tegenspraken of omgekeerd, ik heb dit toen op het wegcodeforum gegooid, er was nl amper verschil in het aantal getelde PV met doden en de mediaberichten die van "verkeersdoden" spraken, op het NIS waren wel nog geen officiële cijfers te zien (zo dom waren ze daar toch ook weer niet).

(1)- één PV met doden kan namelijk meer als 1 dode bevatten.
(2)- alle dodelijke gewonden tot 30 d na een ongeval moeten volgens EU-richtlijnen ook ingebrepen zijn.
>> ik extrapoleerde/controleerde op basis van verhouding dodelijke gewonden (oude NIS-cijfers vóór 2002) en van de barometer aantal PV/doden terplaatse*, en nam een totale factor aantal PV-doden x 1,15, of (1)+(2) om op het geschatte resultaat te komen.

Soit, in elk geval ontbraken die jaren ca. 150-200 verkeersdoden volgens mijn simpele extrapolatie.
@ Sting "beweerde" toen dat "ze" ook een aantal ongevalPV-met-doden dubbel geteld hadden, en dat ze alles nog gingen rechtzetten...
daarom die "officiële hercalibratie" t/m 2002;  2001* en vroegere jaren hebben ze maar laten staan in het NIS...
 Tja, we zullen het maar aannemen hé  ;D

ETSC 2006, nu moest Be wel met "betrouwbare" cijfers voor de dag komen, hoe waar en waarom plots die ontbrekende ongevalformulieren vandaan komen...
Hier de ref, met tabel: (de siroop loopt er vanaf Landuyt zijn specialiteit... ;D)
Citaat
http://www.ikbenvoor.be/uploadedFiles/IkBenVoor/Burgers/Campagnes_en_acties/ETSC%20NL.pdf

[....   Volgens de ETSC is het dodental in België tussen 2001 en 2005 met -26% gedaald

Doden 30 dagen België                                           2000    2001   2002   2003   2004   2005   2005 / 2001 (%)
Gegevens FOD Economie                                        1470*  1486*  1315   1146   1064   1033 
Gegevens ontbrekende ongevallenformulieren            146       45        38      70       99      56
TOTAAL                                                              1.616    1531   1353* 1216*  1163* 1089*     -28,9

* cijfer dat in de officiële statistieken wordt gebruikt
De goede resultaten van ons land zijn het resultaat van een krachtdadig beleid dat van verkeersveiligheid een absolute prioriteit heeft gemaakt. Eerst waren er de zware boetes, nadien de logische boetes.   ... ]

Ontbrekende ongevalformulieren mét doden hé, over zes jaren terug...  nog teruggevonden... joepie we hebben ze
OngevalPV-mét-doden dubbel geteld, taalfoutje mss  ;D ... en weer herteld tot het aantal klopte... dan gewoon 4 jaren gehercalibreerd...  :o :o

-   -    -    -    -
Hier een recent vb-ongeval:  2 doden terplaatse en 3 zwaargewonden naar het ziekenhuis.
Er wordt één PV "met doden en gewonden" opgemaakt en doorgestuurd naar het parket... en dan ?
worden de 3 2 zwaargewonden in het ziekenhuis geregistreerd en opgevolgd, en bij eventueel overlijden -binnen 30d- gemeld aan het parket of x-instelling ?

Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/beringen/twee-doden-bij-ongeval-in-koersel-2.aspx
16/05 Bij een bijzonder zwaar ongeval in Beringen zijn vrijdagavond twee personen om het leven gekomen en drie anderen met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Het ongeval gebeurde rond 22.30 uur op de Nieuwendijk in Koersel. Een auto week van zijn rijvak af en kwam tegen een boom terecht. De klap was zo hevig dat drie inzittenden uit de wagen werden geslingerd. De Beringse brandweer moest de twee anderen bevrijden uit de wagen, die doormidden was gebroken.

Twee inzittenden waren op slag dood, de drie anderen werden met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Over de precieze oorzaak van het ongeval en over de identiteit van de slachtoffers was vrijdagavond laat nog niets bekend. De vaststellingen waren nog volop bezig.

Het parket van Hasselt stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om het precieze verloop van het ongeval na te gaan.
volgens -hbvl-live 18 mei- heeft een getuige gezien hoe de betreffende auto in het midden vd weg reed bij het naderen van een bocht en op het laatste moment kon hij nog uitwijken voor een tegenligger die vanuit de bocht kwam, helaas controle over het stuur verloren en tegen de onvermijdelijke boom geknald, verder...  3 achterinzittenden geen gordel aan en eruit gevlogen, Russische roulette...
Volgens het verdere krantenartikel gaat het over 5 jonge mannen tussen 17-19 jaar (bestuurder= 19) 2 vd drie dood die eruit vlogen vanuit de achterbank. Een van de aangegordelde vooraan mocht het ziekenhuis al verlaten.
Blijven 2 zwaargewonden nog in het ziekenhuis.
btw ik heb in de familie al mogen ervaren dat ook diegenen die het ziekenhuis mochten verlaten, na 1 dag al terug in het ziekenhuis moesten met felle hoofdpijn, direct op de intensieve kwamen (coma door hersenbloeding) en na een tijdje overleden...
« Laatst bewerkt op: maandag 18 mei 2009 - 12:30:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 19 mei 2009 - 14:37:13 »
Citaat van: Kunde
Dat is de reden waarom je stellig kan beweren "De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE." zoals o.a. Marc Annemans al jaren voorhoudt. In plaats van daar lessen uit te trekken gaat België er prat op dat haar verkeersveiligheidsbeleid toch goed is want de cijfers bewijzen dit.

Wat we reeds 12 jaar geleden verkondigden is meer en meer aan het licht gekomen. Vorige week nog iemand ontmoet die me meedeelde dat het vroeger moeilijk te vatten was wat we meedeelden over de Belgische verwaarloosde ziekte. Beetje bij beetje kwam aan het licht wat we hiermee bedoelden. Getuige daarvan onze website destijds. De beelden en getuigenissen verkondigden de waarheid op welke wijze de verkeersveiligheid werd verwaarloosd. En hoe meer aan het licht kwam, des te meer het ontegensprekelijk bewijs werd getoond van de verwaarlozing en de leugenachtige verklaringen. Onder meer hoe men met cijfers kan goochelen.

Ten einde werden we afgemaakt omdat er te veel aan het licht kwam... Ondanks we maar beperkte riooldeksels hebben open getrokken.

Vanaf het ogenblik dat men zich niet inlaat en laat meeslepen in wat men wenst, zijn alle middelen goed om de werking ter bevordering van de verkeersvuiligheid te dwarsbomen.

Er bestaat zelfs sponsoring als beloning. Eén van de vereisten is naar de mond praten en de waarheid omzeilen of verdoezelen.

Wanneer begonnen de tegenwerkingen naar ons toe? Vanaf het ogenblik dat we niet meer zwegen over de gebrekkige en amateuristische vaststellingen. Vanaf het ogenblik dat we de gevaren aantoonden aan de hand van remtesten waar de wegmarkeringen door de Fed. Politie werden geadviseerd. Waar het bewijs te voorschijn kwam dat men het niet zo nauw nam met de veiligheid.

We druisden te hard in om verkeersslachtoffers alsnog ter hulp te komen in het onrecht dat hen werd toegeworpen.

Het was huiveren en knarsetanden in het eindresultaat van ongevalanalyses dat louter te wijten was aan duidelijke tekortkomingen in de aanvankelijke amateuristische vaststellingen.

Citaat van: Kunde
Op wegcode durfde ik ooit te stellen dat het aantal doden in het verkeer een hogere tol eist dan welke ziekte ook. Met hoongelag werd dit weggewuifd.

Er werd destijds wel wat meer weggewuifd. Louter voor eigenbelang. De redenen waarom ik nog steeds het grootste respekt toedraag aan Dirk Deckx. Er zijn personen die hem heel wat hebben te danken maar het niet willen toegeven. 

« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 mei 2009 - 14:54:05 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 17:32:37 »
Hiervoor ga ik geen nieuwe topic starten:

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GPG2AN5QQ
Onze wegen bijna zo gevaarlijk als in Oost-Europa 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Het bijna in de titel mochten ze zelfs weglaten, want in een ander topic had ik berekend dat er 3 Oost-EU-landen zijn die in 2007 gelijk of beter deden als Be.  ;D

Citaat
'Dat zijn cijfers van 2007', pareert staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. 'Sindsdien is het aantal verkeersdoden spectaculair gedaald. Vorig jaar met 15 procent, zodat we nog maar 828 verkeersdoden per jaar telden. Op basis van de huidige cijfers verdwijnen we uit de top tien.'

'Dat klopt', zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV, het instituut voor verkeersveiligheid....
Klopt niet, dus .  ;D

Dus ze gaan betere (crisis)cijfers van 2008 nemen - én dan nog voorlopige, én zonder dodelijke gewonden meegerekend - en dan vergelijken met 2007-cijfers van de andere landen ?  ???
Het zijn namelijk de cijfers van de doden terplaatse van de barometer januari, en de dodelijke gewonden (ca. 10 à 15%) vergeten ze even mee te tellen  :o ::)
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20januari%202009.pdf  
Citaat
p 3
1 Overzicht
1.1. Op nationaal niveau
Ook deze maand zien we dat de daling van het aantal doden ter plaatse zich blijft verder zetten. Het jaartotaal bedraagt voor de maand januari 2009 828 doden, terwijl het jaartotaal van januari 2008 nog 968 bedroeg.
Citaat
p 6
Op nationaal vlak
Tabel 2 : Voortschrijdende jaartotalen januari 2009
                                                         Voortschrijdend     Voortschrijdend          Verschil JT 2009/JT 2008      Evolutie in %
                                                             jaartotaal                  jaartotaal
                                                           januari 2009              januari 2008

Aantal geregistreerde doden ter plaatse          828                       968                              -140                       -14,5%
Infografie : BIVV / Gegevensbron : WPR en ANG
Barometer en verschil met uiteindelijke officiele jaarstatistieken verkeersdoden + 30 dagen
1. Doden terplaatse : Dodelijke gewonden + 30 dagen niet meegerekend
2. De barometer gaat het ook nog om voorlopige cijfers...
Citaat
p 25
Technische fiche
... De gerapporteerde gegevens worden afgesloten 2 maanden na de referentieperiode. Dit betekent dat
het om voorlopige cijfers gaat die elke maand opnieuw geactualiseerd worden en na ongeveer 4 à 6
maanden als definitief kunnen worden beschouwd. ...

Mr. Schouppe en BIVV, niet sjoemelen hé  :D
én andere landen zullen in het crisisjaar 2008 (2009) wslk evenzo fel "vooruit gaan"...
bvb Duitsland tendens eerste kwartaal 2009 : - 18 % verkeersdoden voorlopig...
http://www.autokiste.de/psg/0905/8006_2.htm   hey, daar is ook nog crisis.  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 15:50:52 door jozef »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 18:06:37 »
Vervolg:
# toch eens googlen of ik geëxtrapoleerd verkeersoden+30 d kan vinden:

Citaat
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/722069/2009/02/25/Aantal-verkeersdoden-historisch-laag-in-2008.dhtml

Aantal verkeersdoden historisch laag in 2008
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Kort geheugen, Mr Schouppe ?  828 -einde mei- klinkt natuurlijk al beter als 922 -einde februari-...  ;D

Die 922 is gebaseerd op de verkeersbarometer van december 2008, daarbij gaat het ook nog om voorlopige cijfers
(zie technische fiche p 25 vorige post)
.
Ref:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202008.pdf
doden ter plaatse jaartotaal dec 2008: 834 + ( 834 x (113/1067*)) = 834 + 88,32 = 922,32 geëxtrapoleerd
(113/1067 = 10,59 % dodelijke gewonden in 2007)

* Ref extrapolatie adhv cijfers 2007:
Citaat
http://statbel.fgov.be/downloads/accidents_dossier_2007_nl.xls  2e fiche : slachtoffers
                            doden   dodelijke gewonden  doden 30 dagen
2007   66.917   1       954   1       113   -12          1.067

Ik hoop dat we na het groot verlof de uiteindelijke offic. cijfers op het NIS kunnen zien:
http://statbel.fgov.be/figures/d364_nl.asp#3
2007 : 1067   2008 : > 922 ??

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 15:51:24 door jozef »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 18:37:03 »

Citaat
p 3
1 Overzicht
1.1. Op nationaal niveau
Ook deze maand zien we dat de daling van het aantal doden ter plaatse zich blijft verder zetten. Het jaartotaal bedraagt voor de maand januari 2009 828 doden, terwijl het jaartotaal van januari 2008 nog 968 bedroeg.
Citaat
p 6
Op nationaal vlak
Tabel 2 : Voortschrijdende jaartotalen januari 2009
                                                         Voortschrijdend     Voortschrijdend          Verschil JT 2009/JT 2008      Evolutie in %
                                                             jaartotaal                  jaartotaal
                                                           januari 2008              januari 2009

Aantal geregistreerde doden ter plaatse          828                       968                              -140                       -14,5%
Infografie : BIVV / Gegevensbron : WPR en ANG

Lees ik dat verkeerd of staat dat hier verkeerd?
Op p3 staat net het omgekeerde dan op p6.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 19:11:23 »
Lees ik dat verkeerd of staat dat hier verkeerd?
Op p3 staat net het omgekeerde dan op p6.
Idd, bibi, mijn foutje is verbeterd (p6 moeten de jaartallen omgewisseld worden)  :)
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 21:22:48 »
Bron OESO (OECD) : Be "10e-slechtste" op 30(31) OESO-landen (rekening houdend met beide cijfers eerste kolom edit)

http://titania.sourceoecd.org/vl=3000025/cl=29/nw=1/rpsv/factbook2009/11/04/02/11-04-02-g1.htm   grafisch
Citaat
http://ocde.p4.siteinternet.com/publications/doifiles/302009011P1G160.xls
Road fatalities                           
2007 or latest available year                           
               Per million vehicles   Per million inhabitants

Iceland                 60                          48
Switzerland           74                           51
Norway                77                           49
Japan                   80                           52
Sweden               89                            51
Germany              89                            60
Netherlands          89                           48
United Kingdom     89                           50                          
Australia              109                           77
Luxembourg        111                           90
France                122                           75
Finland                123                          72
Austria                126                          83
Italy                    127                          86
New Zealand        132                        100
Spain                   134                         85
Canada                 138                         83
Denmark               147                         74
Ireland                  147                         77
OECD total          151                         90
Portugal                160                         81
United States        163                       136
Belgium               168                      100
Greece                  226                      141
Mexico                   233                       51
Czech Republic        235                      118
Poland                    310                     147
Korea                     317                     127
Hungary                  347                     123
Slovak Republic         426                    122
Turkey                    594                      68
Russian Federation    939                    235  bijna-lid (Accession candidate country)
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Organisation_for_Economic_Co-operation_and_Development
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 mei 2009 - 23:22:38 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 22:19:38 »
@ Michel:

Ik snap iets niet aan die tabel: waarom staat Germany beter gerangschikt dan Netherlands en United Kingdom?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 27 mei 2009 - 23:03:50 »
@ Michel:

Ik snap iets niet aan die tabel: waarom staat Germany beter gerangschikt dan Netherlands en United Kingdom?
Omdat het verkeersdodencijfer/per miljoen voertuigen een afgerond getal is, de rangschikking is ....-cijfers achter de komma opgemaakt; de rangschikking baseert ook énkel op die 1e kolom *.

Citaat
              Per million vehicles   Per million inhabitants
Sweden               89,002...                   51
Germany              89,153...                   60
Netherlands          89,247...                  48
United Kingdom    89,426...                  50
Per miljoen inwoners ligt "moeilijker" anders zou Mexico bij de kopgroep liggen  ;)
Citaat
Mexico                 233                        51

*open Exel-file :
dan op het respectievelijk cijfer/land (M-kolom) klikken en lees bovenaan achter de komma af (functie-venster: Fx)                          
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 mei 2009 - 23:31:22 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 28 mei 2009 - 12:52:26 »
vervolg betreft Nederland, ze hanteren twee statistieken:
... een politieke: SWOV/Ministerie en een "eerlijke": CBS Nederland...   ;D Foei ! ? ;)

1 - enkel "verkeersdoden-inwoners": ( hoe wordt dat gescheiden  ??? )
Citaat
www.swov.nl/cognos = Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
jaar   2005   2006   2007   2008
dood   750    730     709     677

2 - verkeersdoden inwoners en niet-inwoners:
Citaat
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71936ned&D1=0-8&D2=a&D3=0&D4=0,4,9-12&VW=T
Doodsoorzaken; verkeersdoden (inwoners en niet-inwoners), wijze deelname
jaar   2005   2006   2007   2008
dood  817     811    791     750

Eens googlen welke internationale statistiek misleid wordt/werd:
- >  Eurostat:  Ja, nog altijd...   ??? :-[
Citaat
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdtr420&plugin=1
People killed in road accidents ...
                    2005  2006  2007
Netherlands    750    730   709
Short Description: Fatalities caused by road accidents include drivers and passengers of motorised vehicles and pedal cycles as well as pedestrians, killed within 30 days from the day of the accident. For Member States not using this definition, corrective factors were applied.

- >  Irtad /OECD : eerst ja*, (1) in april 2009 nog, maar nu (2) schijnbaar niet meer.

* uit mijn favorieten  :):  Road user fatalities, het woord zegt het zelf... maar...  
(1) http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf
Citaat
     Road user fatalaties
                    2005  2006  2007
Netherlands    750    730   709

(2) http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/ NL selecteren /jaren / vink road fatalities aan + klik GET DATA
Citaat
Variable                          Country            Type   2008   2007   2006   2005
Road Fatalities (number) the Netherlands  crude     -      791    811     817

Heeft Nederland dit nodig ?
Ze stijgen natuurlijk -dan met ruime voorsprong- naar de eerste plaats (na Malta) als ze 709 ipv 791 nemen....  :P
2007: bij 16,4 milj inwoners is dat ipv 48,23 verkeersdoden/milj ... 43,23 verkeersdoden/milj
of 4,3 /100.000 inw staat wat beter als 4,8...

mss in 2007 nog ingehaald door GB, Noorwegen... Ijsland ?
in 2008 wslk GB nipt, Zweden, Noorwegen, Zwitserland, en Ijsland -denk ik*- halen quasi Nederland in op de tabellen verkeersdoden /inwoners...  :-[ :-X
 en Duitsland zit er ook niet meer veraf ...
*kan ik nog eens nazien en extrapoleren, als ik tijd heb...

Aja, ik was de Nederlandse pers vergeten:
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2737901.ece/Fors_minder_verkeersdoden_in_2008.html
die zitten juist (Bron : CBS)
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/actueel/@150529/minder_verkeersdoden/
tiens, het Openbaar Ministerie ook...

Hallo Eurostat ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 mei 2009 - 13:29:36 door Michel »
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 mei 2009 - 13:35:17 »
Citaat van: JC
Het gevolg van de gebrekkige statistieken is vooral dat het verkeersbeleid allesbehalve steunt op betrouwbaar cijfermateriaal. Daarom pleit De Mol voor een automatische koppeling van ziekenhuisinformatie aan politiegegevens en vraagt de Fietsersbond dat het probleem van de onderregistratie wordt aangepakt.

Vraag aan Kunde en Jozef wat ik met Diane al jaren verkondig en waarom ik tot de verwaarloosde ziekte ben toegekomen!

Johan De Mol mocht vroeger als ex BIVV'er niet vrijuit praten. Net zoals Rudy Dieleman destijds met enorme grote kennis op gebied van verkeersveiligheid. Soms uitspraken deed die indruisden tegen wat men graag hoorde. Is hem ook niet in dank afgenomen.

Het verheugd mij dat ook Johan De Mol uiting geeft van waarheid en het ook openbaar kenbaar durft te maken.

Alles komt zo stilaan aan het licht wat wij jaren geleden verkondigde. Weliswaar droevig, maar de harde realiteit.

Meteen wordt ook duidelijk op welke wijze en door wie wij destijds werden weggelachen en onze toelichtingen als overdreven werden beschreven. Stilaan wordt er nu brandhout gemaakt van hen die zich de kenners en prioriteit pleegden te noemen inzake verkeersveiligheid en wegcode.

Hoe er al jaren met cijfers wordt gegoocheld, was onze vaststelling vanop het terrein door enkele gemeenten nauwlettend op te volgen inzake dodelijke verkeersslachtoffers.

Ik blijf verder bij mijn standpunt. Teveel instanties hebben inspraak en beslissingsrecht in het verkeersbeleid. En wie enigzins poogt om de onwaarheden en de verkeersvuiligheden te doorbreken, wordt afgemaakt.

Mijn ervaring is alleszins onmiskenbaar, dat men sponsorgelden ontvangt om anderzijds een stilzwijgende houding aan te nemen om werkelijke feiten te verdoezelen.

Hopelijk komen in de toekomst de juiste personen op de juiste plaats, wat voor mij de weg vrijmaakt om opnieuw mijn taken ter harte te nemen in de verkeersvuiligheid. Met harde en ondersteunende middelen.  

Citaat van: Rudi
Inderdaad Kunde, 3 à 5 verkeersdoden per dag. Ik ben er na het lezen van uw posting een paar seconden stil bij geweest.

Verlies niet uit het oog, Rudi, dat Kunde een prioriteit is op het vlak van o.a. verkeerskennis en verkeerswetgeving.

Ook wij hadden vroeger bewondering voor zijn bijdrage in sommige dossiers die we behartigden. De informatie waarover Kunde beschikte was  voor ons dikwijls doorslaggevend. Heeft zijn sporen verdient in o.m. de verkeersveiligheid.   
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 mei 2009 - 13:55:00 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be