Michel, dank u om je regelmatige cijfergegevens.
Geen probleem Rudi, het wegcodeforum is wel teloorgegaan maar alle oude links van cijfers -nationaal en internationaal- staan nog in mijn lange favorietenlijst; snel gevonden dus.
En daarnaast onthou ik sommige cijfers en data ook uit het hoofd...
Ergens einde 2005 ETSC, Europese vergadering verkeersveiligheid :
ik herinner me nog heel goed de grote statistische achterstand van Be tov onze Europese landen toen, Be was het enige land van de toenmalige EU-25 landen dat nog geen "juiste" verkeersdodencijfers kon voorleggen van 2003 en 2004... echt schandalig, ze kwamen er vanaf met het excuus dat onze "politiehervorming" ons nog parten speelde, en ze pas de cijfers officieel maakten als ze zeker waren dat ze redelijk betrouwbaar/juist waren, bijeenscharrelen van "ontbrekende formulieren/uitfoefelen van allerhande gegevens" dus...
Minister Landuyt kon zich wel baseren op zijn ingevoerde verkeersbarometer sinds september 2004 maar die gaven enkel de verkeersdoden ter plaatse adhv de telling uit de ongevallen-PV met doden van het parket, in 2006 kwamen plots verkeersdodencijfers op het nieuws/media die de cijfers uit de verkeersbarometer totaal tegenspraken of omgekeerd, ik heb dit toen op het wegcodeforum gegooid, er was nl amper verschil in het aantal getelde PV met doden en de mediaberichten die van "verkeersdoden" spraken, op het NIS waren wel nog geen officiële cijfers te zien (zo dom waren ze daar toch ook weer niet).
(1)- één PV met doden kan namelijk meer als 1 dode bevatten.
(2)-
alle dodelijke gewonden tot 30 d na een ongeval moeten volgens EU-richtlijnen ook ingebrepen zijn.
>> ik extrapoleerde/controleerde op basis van verhouding dodelijke gewonden (oude NIS-cijfers vóór 2002) en van de barometer aantal PV/doden terplaatse*, en nam een totale factor
aantal PV-doden x 1,15, of (1)+(2) om op het geschatte resultaat te komen.
Soit, in elk geval ontbraken die jaren ca. 150-200 verkeersdoden volgens mijn simpele extrapolatie.
@ Sting "beweerde" toen dat "ze"
ook een aantal ongevalPV-met-doden dubbel geteld hadden, en dat ze alles nog gingen rechtzetten...
daarom die "officiële hercalibratie" t/m 2002;
2001* en vroegere jaren hebben ze maar laten staan in het NIS...
Tja, we zullen het maar aannemen hé

ETSC 2006, nu moest Be wel met "betrouwbare" cijfers voor de dag komen, hoe waar en waarom plots die ontbrekende ongevalformulieren vandaan komen...
Hier de ref, met tabel: (
de siroop loopt er vanaf Landuyt zijn specialiteit...

)
http://www.ikbenvoor.be/uploadedFiles/IkBenVoor/Burgers/Campagnes_en_acties/ETSC%20NL.pdf
[.... Volgens de ETSC is het dodental in België tussen 2001 en 2005 met -26% gedaald
Doden 30 dagen België 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2005 / 2001 (%)
Gegevens FOD Economie 1470* 1486* 1315 1146 1064 1033
Gegevens ontbrekende ongevallenformulieren 146 45 38 70 99 56
TOTAAL 1.616 1531 1353* 1216* 1163* 1089* -28,9
* cijfer dat in de officiële statistieken wordt gebruikt
De goede resultaten van ons land zijn het resultaat van een krachtdadig beleid dat van verkeersveiligheid een absolute prioriteit heeft gemaakt. Eerst waren er de zware boetes, nadien de logische boetes. ... ]
Ontbrekende ongevalformulieren
mét doden hé, over zes jaren terug... nog teruggevonden...
joepie we hebben zeOngevalPV-
mét-doden dubbel geteld,
taalfoutje mss 
...
en weer herteld tot het aantal klopte... dan gewoon 4 jaren gehercalibreerd...

- - - - -
Hier een recent vb-ongeval: 2 doden terplaatse en 3 zwaargewonden naar het ziekenhuis.
Er wordt één PV "met doden en gewonden" opgemaakt en doorgestuurd naar het parket... en dan ?
worden de
3 2 zwaargewonden in het ziekenhuis geregistreerd en opgevolgd, en bij eventueel overlijden -binnen 30d- gemeld aan het parket of x-instelling ?
http://www.hbvl.be/limburg/beringen/twee-doden-bij-ongeval-in-koersel-2.aspx
16/05 Bij een bijzonder zwaar ongeval in Beringen zijn vrijdagavond twee personen om het leven gekomen en drie anderen met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
Het ongeval gebeurde rond 22.30 uur op de Nieuwendijk in Koersel. Een auto week van zijn rijvak af en kwam tegen een boom terecht. De klap was zo hevig dat drie inzittenden uit de wagen werden geslingerd. De Beringse brandweer moest de twee anderen bevrijden uit de wagen, die doormidden was gebroken.
Twee inzittenden waren op slag dood, de drie anderen werden met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Over de precieze oorzaak van het ongeval en over de identiteit van de slachtoffers was vrijdagavond laat nog niets bekend. De vaststellingen waren nog volop bezig.
Het parket van Hasselt stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om het precieze verloop van het ongeval na te gaan.
volgens -hbvl-live 18 mei- heeft een getuige gezien hoe de betreffende auto in het midden vd weg reed bij het naderen van een bocht en op het laatste moment kon hij nog uitwijken voor een tegenligger die vanuit de bocht kwam, helaas controle over het stuur verloren en tegen de onvermijdelijke boom geknald, verder... 3 achterinzittenden geen gordel aan en eruit gevlogen, Russische roulette...
Volgens het verdere krantenartikel gaat het over 5 jonge mannen tussen 17-19 jaar (bestuurder= 19) 2 vd drie dood die eruit vlogen vanuit de achterbank. Een van de aangegordelde vooraan mocht het ziekenhuis al verlaten.
Blijven 2 zwaargewonden nog in het ziekenhuis.
btw ik heb in de familie al mogen ervaren dat ook diegenen die het ziekenhuis mochten verlaten, na 1 dag al terug in het ziekenhuis moesten met felle hoofdpijn, direct op de intensieve kwamen (coma door hersenbloeding) en na een tijdje overleden...