Het beste om op tijd te komen is op tijd vertrekken.
Die vaste afspraak heb ik vroeger eens met mijn directe chef gemaakt, maar het verkeer en het chicaneren ervan veranderde langzaam.
Gelukkig was onze afspraak 10 jaar geldig.

Oorsprong in 1995: mijn gedacht was dat ik voor een pendelrit van 20 km 20´nodig had (rustige Noord-Limburg)
Ik kwam ook 9/10 zelfs 5´ te vroeg aan, 1/10 was net op tijd;
Maar naargelang enkele jaren (drukker verkeer) en seizoenen (een traktor op de hoofdweg was soms voldoende) kwam ik toch redelijk dikwijls enkele minuten te laat, alhoewel ik globaal ongeveer op tijd kwam (te laat + te vroeg-minuten = positief).
Natuurlijk vallen enkel die paar keren op dat je net te laat kwam, te vroeg komen valt niet zozeer op (bij andere collega´s)
OK, in een discussie met mijn directe chef (hij kwam ook al eens te laat, maar hij mocht dat...) die van Leuven kwam (ca. 65 km) en dus een lang stuk snelweg had (ik niet), zei hij dat hij toen telkens een file had. Ik zei hem natuurlijk ook dat ik ook soms een rijdende file voor me had, en dat er tenslotte geen verkeersmiddel bestaat waar je 100 % kan zeggen ik kom op tijd als men op een bepaalde tijd vertrekt (inclusief vaste marge)
We kwamen overeen dat ik 10´ vroeger vertrok als anders, of 30´ voor dienstbegin, maar zei ik: enkel als dat geldig blijft voor de volgende 10 jaar.

En opeens kwam de 70 kmh en nog meer drempels en chicanes... zelfs de traktors namen nu veel meer de hoofdweg, omdat de dorpscentra met drempels bezaaid waren...
Gevolg: ik kwam -naargelang seizoen- regelmatig 5-10´ te laat

, maar een gegeven woord telt...
Die verwaarloosde ziekte kenmerkt zich verder door gebrek aan maatregelen die politiek niet populair ogen.
Idd, ik volg je posting.
In Duitsland waren er vroeger ook meer van die snelheidszotten, maar daar hebben ze blijkbaar wel de juiste globale maatregelen getroffen; dit is mijn langjarige observatie-ervaring of "permanent vergelijk", door -nog steeds- regelmatig te pendelen tussen NRW en Be. (sinds 1973)