Auteur Topic: distributieriem  (gelezen 6410 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
distributieriem
« Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 19:51:04 »
Graag jullie mening.

Mijn zoon heeft een oude toyota starlet benzine van 1997 gekocht bij een officiele toyota dealer met een toyota top car label.
1 jaar waarborg.
De auto wordt volledig in orde gezet, groot onderhoud, nieuwe banden enz.
Er is een car pas en een onderhoudsboekje bij waarin je kan zien dat deze auto steeds correct werd onderhouden.
De vorige eigenares was een oudere dame en de auto heeft maar 83000 echte kilometers.
Volgens de garagehouder moet de distributieriem maar op 100000 km vervangen worden.
Dat de auto 12 jaar oud is speelt volgens hem geen rol, hij heeft zelf een starlet van 1992 waar de distributieriem nog niet vervangen werd gezien deze nog niet aan 100000km zit.

Mijn zoon zijn budget is voorlopig op en hij zal moeten sparen om bij volgend onderhoud een distributieriem te laten plaatsen.
Nergens in het instructie of onderhoudsboekje staat dat  de distributieriem sneller moet vervangen worden dan 100000km bij een bepaalde leeftijd ofzo.

Wat is jullie mening???

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: distributieriem
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 20:37:22 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 mei 2009 - 20:39:06 door Rafael »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 20:48:49 »
Nergens in het instructie of onderhoudsboekje staat dat  de distributieriem sneller moet vervangen worden dan 100000km bij een bepaalde leeftijd ofzo.
Meestal is het max 100.000 km of 6 jaren (bij de meeste benzinemotoren van die bouwjaren toch); bij mij staat het wel in het onderhoudsboekje.
Maar mss heeft die Toyota taaier rubber ofzo...

Citaat
1 jaar waarborg.
De auto wordt volledig in orde gezet, groot onderhoud, nieuwe banden enz.
Er is een car pas en een onderhoudsboekje bij waarin je kan zien dat deze auto steeds correct werd onderhouden.
Volgens de garagehouder moet de distributieriem maar op 100000 km vervangen worden.
Vraag:
heb je nog volledige 1 jaar waarborg - ook op een "nieuwe" motor - van die garagehouder, moest de distributieriem toch stuk gaan vóór 100.000 km ?

Ja, zeker van ? Schriftelijk ? Dan kan je zoon nog 17.000 km bollen...

(als het niet in het onderhoudsboekje staat...)

Indien geen waarborg op herstelling motor, ik zou het risico niet durven nemen, hij moet toch (binnenkort) vervangen worden.

@ Rafael : goede tip en idee.

btw het wisselen van een distributieriem hoeft ook niet veel te kosten, ik denk dat het snel (en goedkoop ? ) gaat bij een Starlet:
Citaat
http://forums.zita.be/2006671-post31.html
[... en wat voor wagen was dat? niet onbelangrijk, bij een toyota starlet 1.3l 12V van 1990 steek ik die riem op nog geen kwartier, maar bij een opel vivaro 2.5l heb toch zeker 2 uur nodig.... ]

« Laatst bewerkt op: donderdag 21 mei 2009 - 20:58:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 20:55:19 »
Ik denk dat, als Toyota voorschrijft om de distributieriem om de 100.000 km te vervangen, je daar wel mag op vertrouwen.

De distributieriem zal meestal wel langer kunnen meegaan, maar de constructeur wil een gebroken distributieriem vermijden, want dat zijn pas zware kosten. Dus best niet meer dan 100.000 km met een distributieriem doen.

Ter vergelijking: voor onze VW Bora en Touran is het 90.000 km.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 21:53:58 »
bedankt voor jullie reacties.

Het is een 1332 cc 16V.

Volledige garantie op voorwaarde dat het onderhoudsschema gevolgd werd.
Geen garantie op onderhoud.( riemen filters olie knalpot vloeistoffen radiator ruitenwissers banden)
Het vervangen van de distributieriem hoort niet bij de garantie, dit hoort bij onderhoud.
Als de distributieriem het begeeft en schade aanricht aan de motor is dit in garantie voor zover het onderhoudsschema werd nageleefd.
De dealer beweert dat toyota geen jaartal voorziet zoals 6 jaar bij andere merken maar gewoon 1OOOOO km.

Zal eens contact opnemen met invoerder omzeker te zijn.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 21 mei 2009 - 23:21:15 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:20:46 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien