Auteur Topic: Autobatterijen slaan windenergie op  (gelezen 1363 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Autobatterijen slaan windenergie op
« Gepost op: dinsdag 30 juni 2009 - 12:12:07 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:26:39 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Autobatterijen slaan windenergie op
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 30 juni 2009 - 14:35:11 »
Dit is natuurlijk een hartstikke goed inititatief, zolang die molens daar toch staan kan je ze beter ook maar gebruiken.
Echter, ik moet hierbij de kanttekening maken dat windenergie enorm gehyped is door al die milieugroeperingen en groene politici die onvoldoende kennis hebben (productie, plaatsing, onderhoud...).
Voor zo ver ik het kan overzien is er weinig marge in de technologie van windmolens, het is gewoon het immens oude principe van de dynamo. Misschien kan je met wat betere materialen nog wat winst halen maar hoe anders (Wubbo Ockels zijn team had een leuk idee: heel veel kleine windmolentjes op zeer grote hoogte)?
Zonnecellen daarentegen kunnen nog sterk verbeterd worden. Standaardmaterialen kunnen slechts een klein gedeelte van de energie van de zon (bepaalde golflengtes) omzetten in electriciteit, waarschijnlijk kan d.m.v. manipulatie van het materiaal (2 materialen combineren op een ingenieuze manier) het rendement met een factor 3 verhoogd worden.
Ik spreek hier over gewone zonnecellen, zonnecellen die voor de ruimtevaart worden gebruikt halen nu al 40% rendement maar deze zijn voor andere doeleinden nutteloos aangezien er veel meer energie nodig is om ze te produceren dan dat je er uit haalt.
Ik stel niet dat windmolens geen bijdrage kunnen leveren, we moeten er alleen niet te veel van verwachten.