Auteur Topic: Kennedytunnel  (gelezen 8907 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Kennedytunnel
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 11 oktober 2006 - 21:43:24 »
We willen op de weg allemaal niets liever dan een goede i

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 12 oktober 2006 - 00:52:55 »
Citaat van: bibi585
al begrijp ik niet goed waarom je er de weersomstandigheden bij betrekt.

Omdat de weersomstandigheden, net als de infrastructuur, de verkeersdrukte, en nog andere factoren, elementen zijn waarmee de bestuurder moet rekening houden.

Mist veroorzaakt geen ongevallen. Bestuurders die er geen rekening mee houden, veroorzaken ongevallen.

De verkeersdrukte veroorzaakt geen ongevallen. Bestuurders die er geen rekening mee houden, veroorzaken ongevallen.

Tijdsdruk veroorzaakt geen ongevallen. Bestuurders die vinden dat tijdsdruk een goede reden is om mensenlevens in gevaar te brengen, veroorzaken ongevallen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 12 oktober 2006 - 14:17:48 »
Dat neemt niet weg dat onze infrastructuur onvoldoende is, zowel de kwaliteit als de kwantiteit.
We hebben in Vlaanderen een hoge bevolkingsdichtheid waar de infrastructuur niet op is afgestemd.
Als de deuropening wat breder is dan geraak je er ook heel wat soepeler door.
Gewoon een extra baan aanleggen tussen de steden zou al veel oplossen en netto niets kosten aangezien die files dagelijks enorm veel geld kosten.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006 - 00:58:16 »
die files dagelijks enorm veel geld kosten.

Kleine korrektie hier;
Kosten inderdaad enorm veel aan de belastingbetalers maar brengen veel op voor de overheid
boetes, taksen (oa brandstof), belastingen voor diegenen die betaald worden om uren in de fille te staan, enzovoord, enzoverder,...

Geld, geld en nog eens geld is het enige dat ze belangrijk vinden maar veiligheid, natuur, gezondheid (mentaal en fysiek) kan de overheid geen bal schelen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006 - 02:13:14 »
Citaat van: BBB
Als de deuropening wat breder is dan geraak je er ook heel wat soepeler door.
Gewoon een extra baan aanleggen tussen de steden zou al veel oplossen en netto niets kosten aangezien die files dagelijks enorm veel geld kosten.

De mobiliteit is volgens mij in een groot gedeelte van België inderdaad onaanvaardbaar laag geworden, met alle gevolgen vandien, onder meer op economisch vlak.

Ik denk dat we dit een beetje in een historisch perspectief moeten bekijken.

Getuige daarvan is bijvoorbeeld de E-19 autosnelweg tussen Antwerpen en Brussel, die in de 70-er jaren aangelegd werd. Het was de bedoeling, naast de bestaande rijbanen, op de zeer brede middenberm rijbanen aan te leggen met enkel op- en afritten in Mechelen en Brussel. Dat is er helaas niet meer van gekomen. Vanuit Antwerpen zijn er 4 rijstroken in elke richting tot Kontich, verder niet meer.

Intussen werden elders heel wat wegen aangelegd, die al vele jaren ontoegankelijk zijn, omdat ze nooit afgewerkt werden en opengesteld voor het verkeer. Jean-Claude Defossé (schrijversnaam voor Jean-Claude Dubié) heeft hierover in 1986 een televisiereeks gepubliceerd, "Les grands travaux inutiles", die toen heel wat ophef veroorzaakt heeft.

De overheid wist het niet afwerken van deze bouwwerken en het niet meer aanleggen van nieuwe wegen met twee argumenten in te dekken. Enerzijds was er de economische crisis, wijl de Belgische overheidsfinanciën er erbarmelijk aan toe waren nadat we in vroegere jaren ruim boven onze stand geleefd hadden. Anderzijds was er de toenemde druk van milieugroepen om geen landschappen meer op te offeren voor nieuwe wegen. Protest hiertegen kwam ook vanwege de landbouwers, de grootste vervuilers van het land, die vonden dat hun met nitraten en pesticiden vervuilde landbouwgronden niet mochten opgeofferd worden aan de noodzaken van de mobiliteit in een dichtbevolkt land.

Het toenemend gebrek aan mobiliteit is wel ten goede gekomen aan de binnenscheepvaart, die al heel wat jaren een stijgende omzet kent. Alsmaar meer bedrijven vestigen zich opnieuw langs de waterwegen, waarbij ze van de overheid aanzienlijke subsidies ontvangen voor het aanleggen van kaaimuren en aanlegplaatsen voor binnenschepen. Op de binnenscheepvaartwegen is er nog altijd een overschot aan capaciteit, en het vervoer te water is ook veel goedkoper dan langs de weg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006 - 02:44:43 »
Dit is inderdaad zo, gelukkig begint de bevolking dit ook in te zien en hebben de groenen bij de laatste 2 verkiezingsronden rake klappen gekregen.
Hun overal antie-tegen zijn heeft mede de erbarmelijke toestand van vandaag veroorzaakt.
In plaats van op te komen voor het milieu zijn ze het sneller naar de knoppen aan het helpen tot grote frustratie van de gemiddelde weggebruiker.
De olievoorraad is niet onuitputtelijk, dus binnen afzienbare tijd zal men toch moeten overstappen naar andere, liefst milieuvriendelijker energiebronnen, dus waarom de gemeenschap vandaag opzadelen met al die ellende en filles die bovendien nog eens nefast zijn voor het milieu?

De binnenscheepvaart bied inderdaad nog veel mogelijkheden in bepaalde gevallen, ook het treinverkeer maar ik zie niet iedere bakker, beenhouwer, apotheek, kleerwinkel, schoenwinkel, elektrozaak, gereedschapswinkel, ... z'n eigen laad- en loskade instaleren (wat op zich praktisch onmogelijk is en een hoop vervoer bij zou leveren) dus vrachtwagens en bestelwagens geraak je gewoon niet meer kwijt.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006 - 07:57:17 »
De binnenscheepvaart biedt nog mogelijkheden, maar bepaalde stukken zitten toch bijna aan hun maximum-capaciteit, bv. het stuk Boven-Schelde van Gent tot Oudenaarde. Die binnenscheepvaart heeft trouwens vroeger ook gigantische budgetten weggegooid. Ik neem het voorbeeld van het kanaal Kortrijk-Bossuyt. Dit oude kanaaltje was vroeger zeer pitoresk, maar was slechts geschikt voor schepen tot 350 ton, die via het kanaal van Schelde naar Leie konden varen.
In Bossuyt bevond zich een lange scheepstunnel van ongeveer 800 m. Het kanaaltje werd zeer weinig gebruikt. Beckaert is gelegen langs dit kanaal en nam zich voor om de leveringen van staal via het water te laten gebeuren. Hiervoor moest het kanaal opgewaardeerd worden tot 1350 ton. De tunnel werd afgegraven, de pitoreske bruggetjes opgegeven, ... Enkele miljarden verder was alles ingericht tot en met Beckaert, inclusief loskades en portaalkranen. Op dat moment besloot Beckaert om toch maar over de weg het staal aan te voeren. Jarenlang heeft het kanaal ongeveer 1 schip per maand te verwerken gekregen :o. Momenteel is het iets beter, maar nog steeds op slechts enkele procenten van de capaciteit.

In mijn opinie ligt er in Vlaanderen al genoeg beton, op een paar missing links na. Het is onze absurde woongedrag dat veel van de files veroorzaakt. Ik ken tientallen mensen die meer dan 75 km van hun werk af wonen en dit dagelijks met de auto pendelen. Iemand die in Turnhout woont hoeft toch niet in Brussel te werken, op enkele uitzonderingen na. Vlamingen zijn echter zo honkvast dat ze niet willen verhuizen. Verder is er de rampzalige ruimtelijke ordening die belangrijke concentraties KMO's zonder goede aansluiting op het openbaar vervoer heeft toegelaten. Er kan dus ook een gunstige invloed uitgaan van lokale initiatieven om dergelijke industriegebiedjes beter te ontsluiten. In Mechelen zie ik zo al jaren een bedrijf dat een pendelbusje organiseert dat op en neer rijdt tussen het station en het bedrijf van zowat 8u tot 10u. Dat maakt het voor de mensen al veel interessanter om de trein te nemen.
Blijkbaar is het voor veel mensen nog altijd 'enkel  openbaar vervoer' of 'geen openbaar vervoer'. Als je thuis met auto of fiets vertrekt naar het station, win je meestal zeer veel tijd. Zo heb ik 1,5 jaar lang met de auto naar Berchem gereden om daar de trein naar Brussel centrum te nemen. Dit was in de spits de snelste combinatie en ik had geen parkeerproblemen in Brussel. Ik realiseerde zo gemakkelijk een tijdswinst van 50 min per dag.

Vandaag stond nog in de krant dat in België zeer veel firmawagens rijden, die bovendien zeer veel km afleggen. Dit is wrs. ook een factor in de verkeersdrukte. Ik heb niks tegen firmawagens voor mensen die er ééntje nodig hebben. Een secretaresse die echter elke dag op het zelfde kantoor werkt heeft geen firmawagen nodig. Dit systeem moet dringend herbekeken worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006 - 11:56:45 »
In Bossuyt bevond zich een lange scheepstunnel van ongeveer 800 m. Het kanaaltje werd zeer weinig gebruikt. Beckaert is gelegen langs dit kanaal en nam zich voor om de leveringen van staal via het water te laten gebeuren. Hiervoor moest het kanaal opgewaardeerd worden tot 1350 ton. De tunnel werd afgegraven, de pitoreske bruggetjes opgegeven, ... Enkele miljarden verder was alles ingericht tot en met Beckaert, inclusief loskades en portaalkranen. Op dat moment besloot Beckaert om toch maar over de weg het staal aan te voeren. Jarenlang heeft het kanaal ongeveer 1 schip per maand te verwerken gekregen :o. Momenteel is het iets beter, maar nog steeds op slechts enkele procenten van de capaciteit.

Zo zijn er meerdere voorbeelden van, op z'n minst, bedenkelijk gedrag.
Grote bedrijven die miljarden lospeuteren van ons belastinggeld om bepaalde voordelen te verkrijgen en eens die er (bijna) zijn wordt er een reorganisatie doorgevoerd en verhuizen ze naar lageloonlanden of wordt den boel gewoon opgedoekt. (Renault Vilvoorde, Ford Limburg,... )
Wij blijven met de brokken zitten en mogen nog eens opdraaien voor de sannering ook.

Vandaag stond nog in de krant dat in België zeer veel firmawagens rijden, die bovendien zeer veel km afleggen. Dit is wrs. ook een factor in de verkeersdrukte. Ik heb niks tegen firmawagens voor mensen die er ééntje nodig hebben. Een secretaresse die echter elke dag op het zelfde kantoor werkt heeft geen firmawagen nodig. Dit systeem moet dringend herbekeken worden.

Dat is inderdaad zo, veel te veel firmawagens wat het rijgedrag ook niet ten goede komt (tis toch de mijne niet ::)).
Sommigen gaan er zelfs mee op vakantie naar het buitenland, dat heb ik duidelijk gemerkt toen ik voertuigen ging repatrieren.
Ook de kilometervergoeding is veel te laks.
De ene krijgt het wel de ander niet en wanneer men het wel krijgt kan het onbeperkt in tijd en afstand wat de push om er iets aan te doen niet ten goede komt.