Auteur Topic: Belgen moeten nieuwe Europese nummerplaat betalen  (gelezen 5441 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgen moeten nieuwe Europese nummerplaat betalen
« Gepost op: zaterdag 11 juli 2009 - 16:05:49 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Bedankt, Schouppe, om opnieuw geld te vragen voor de inschrijving.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 11 juli 2009 - 16:07:20 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Belgen moeten nieuwe Europese nummerplaat betalen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 11 juli 2009 - 16:42:56 »
Ik zal alleszins mijn kleine oude nummerplaten houden.

Ik denk dat die nieuwe platen enkel voor nieuwe auto´s verplicht zijn...  :-\

Citaat
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/409943_europese-nummerplaat-vanaf-1-juli-2010-in-belgie.html
Europese nummerplaat vanaf 1 juli 2010 in België
10 juli 2009
België voert vanaf 1 juli volgend jaar een nummerplaat naar Europees model in. Het concrete voorstel daaromtrent is klaar en komt volgende week vrijdag op de tafel van de federale ministerraad. Dat heeft de woordvoerder van staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe gezegd.
België is momenteel het enige land in Europa dat nog geen nummerplaat naar Europees model heeft. "Er wordt gewerkt met een uitdoofscenario", zegt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe. "Jaarlijks worden in ons land ongeveer 700.000 nieuwe nummerplaten uitgereikt. Als je weet dat er in België zes miljoen nummerplaten in omloop zijn, dan zal na vijf, zes jaar toch al een grote meerderheid met de nieuwe plaat rondrijden." De Europese nummerplaat zal iets breder zijn dan de huidige Belgische. Aan de linkerkant zal de hoofdletter B van België prijken met aan de rechterkant zeven zwarte cijfers en letters op een lichte achtergrond. De verdeling van de Belgische nummerplaten is gratis, maar voor de Europese zal moeten worden betaald. Hoeveel is nog niet duidelijk, maar Schouppe wil ze "in elk geval betaalbaar" maken. (BEH)

bron: Belga
En Brussel is de EU-hoofdstad...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 11 juli 2009 - 16:48:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 11 juli 2009 - 20:40:19 »
Citaat
[...] dan zal na vijf, zes jaar toch al een grote meerderheid met de nieuwe plaat rondrijden. [...]

Waarom zou dat zo zijn?

Om te beginnen doen vele mensen heel wat langer dan 5 à 6 jaar met een nieuwe auto.

Bovendien kun je in België je hele leven lang met dezelfde kentekenplaat rijden. Je hebt in België immers geen nieuwe kentekenplaat nodig als je van auto verandert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 11 juli 2009 - 22:46:40 »
Citaat
[...] dan zal na vijf, zes jaar toch al een grote meerderheid met de nieuwe plaat rondrijden. [...]

Waarom zou dat zo zijn?
Om te beginnen doen vele mensen heel wat langer dan 5 à 6 jaar met een nieuwe auto.
Bovendien kun je in België je hele leven lang met dezelfde kentekenplaat rijden. Je hebt in België immers geen nieuwe kentekenplaat nodig als je van auto verandert.
Bij een nieuwe inschrijving van een nieuw voertuig is het verplicht versta ik.
Bij een occasie die van eigenaar verandert zal het ook wel zijn zeker ?

Citaat
"Jaarlijks worden in ons land ongeveer 700.000 nieuwe nummerplaten uitgereikt. Als je weet dat er in België zes miljoen nummerplaten in omloop zijn, dan zal na vijf, zes jaar toch al een grote meerderheid met de nieuwe plaat rondrijden."
vb 5 jaar x 700.000 = 3,5 miljoen van 6 miljoen in ´t totaal.

kga eens in de statistieken neuzen:
Citaat
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1
Inschrijvingen van voertuigen, jaar:  2008

Inschrijvingen nieuwe voertuigen:    652.590  
waarvan Personenwagens:              540.542

Inschrijvingen 2de-handsvoertuigen: 742.926
waarvan Personenwagens:              653.109
volgens mij gaat het nog sneller...  ???
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zondag 12 juli 2009 - 00:09:22 »
Bij een nieuwe inschrijving van een nieuw voertuig is het verplicht versta ik.
Bij een occasie die van eigenaar verandert zal het ook wel zijn zeker ?

Ik vermoed ook dat ze het KB over de inschrijving in die zin gaan aanvullen.

Citaat
kga eens in de statistieken neuzen:
Citaat
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1

volgens mij gaat het nog sneller...  ???

Dat zijn de inschrijvingen, Michel. Vele van die inschrijvingen zijn gebeurd zonder uitreiking van een nieuwe kentekenplaat.

Hoe dan ook zullen er zijn die nog 20 jaar hun karretje en huidige kentekenplaat behouden. Voor die gaat het veel te lang duren eer ze met een Europese kentekenplaat rondrijden, en gaat België dus weer vodden krijgen in Straatsburg. Tenzij bepaald wordt dat de huidige kentekenplaten bijvoorbeeld hooguit nog 10 jaar geldig zijn.

Zoals reeds gezegd, is er bovendien een probleem met de gepersonaliseerde kentekenplaten. Die mensen hebben daar zeer veel geld voor betaald, met de rechtmatige verwachting dat ze ze hun hele leven zouden kunnen gebruiken.

In Duitsland kost zo een gepersonaliseerde kentekenplaat geen cent meer. Leslie en ik bijvoorbeeld hebben bij onze VW-dealer gekozen voor BGL - JL222 voor de Bora en BGL - JL333 voor de Touran (de TÜVler, de mensen van de technische controle, komen die controle hier uitvoeren bij de dealer, en de dealer zorgt ook voor de inschrijving en de kentekenplaten met de stickers voor de geldigheid van de Hauptuntersuchung en de Abgasuntersuchung). BGL staat voor Landkreis Berchtesgadener Land (de nieuwe Landkreis Berchtesgadener Land sinds de hervorming van 1972, dat konden we niet kiezen, voor de oude Landkreis Berchtesgadener Land was het BGD), maar JL hebben we gekozen voor Jozef en Leslie, en 222 en 333 hebben we gekozen omdat het gemakkelijk te onthouden is.

Omdat de Touran omnium verzekerd is via VW, heeft Leslie bij haar laatste ongeval (schade ten belope van 7.700 Euro) enkel de franchise moeten betalen. De rest handelt onze VW-dealer rechtstreeks af met de verzekering.

De volgende eigenaar van onze wagens heeft natuurlijk geen keuze, want hier in Duitsland is de kentekenplaat niet gebonden aan de titularis ervan, doch aan het voertuig.

Nog een interessante annecdote. In de afgelopen winter had onze Bora een tijdlang niet gereden. We vonden hem in de garage zonder koelvloeistof, en met een handrem die we niet meer afgezet kregen. We hebben onze VW-dealer gevraagd om langs te komen. De baas is met zijn echtgenote gekomen met een VW combi. Hij heeft de handrem losgekregen en het koelcircuit met water gevuld. Zijn vrouw is met de combi teruggereden naar de garage, hij met onze Bora. Onderweg is hij nog eens gestopt in Stangenwald bij de VW-garage van zijn zoon Thomas om het koelvloeistofniveau te controleren. Voor dat alles werd ons geen cent aangerekend. We hebben enkel de vervanging van de lekkende radiator en nieuwe koelvloeistof moeten betalen.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 juli 2009 - 00:38:43 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 12 juli 2009 - 10:47:18 »
Dat zijn de inschrijvingen, Michel. Vele van die inschrijvingen zijn gebeurd zonder uitreiking van een nieuwe kentekenplaat.
Idd, klopt Jozef, maar de meeste van die inschrijvingen hebben wel een nieuwe kentekenplaat.
Dus het doet niets af van de stelling dat men 5 jaar -na invoering- men overwegend de nieuwe "EU-nummerplaten" in het Belgisch straatbeeld gaat zien (bij een uitdoofscenario dixit Jan Pauwels), wat je toch sterk betwijfelde hoe dat zoiets kan.

Citaat
http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuws/detail_nieuwe-nummerplaten?id=534019
Donderdag 18 Juni 2009 |  24 d. | powered by  
(Belga) Bijna één jaar na de lancering van de "omgekeerde nummerplaten" heeft de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) al ruim 316.000 exemplaren ingeschreven. Dat bericht Het Nieuwsblad donderdag.
....
In totaal heeft de DIV vorig jaar 815.064 nummerplaten ingeschreven. "Daar zitten ook de kentekenplaten met een gewone volgorde in, die tot 25 juni overal en ook daarna nog in de loketten werden uitgedeeld", zegt woordvoerder Thomas De Spiegelaere. "Nummerplaat YZZ-999 is op 19 maart van dit jaar ingeschreven." Het aantal gepersonaliseerde platen is wel gestegen sinds de nieuwe kentekenreeks beschikbaar is. Tot nu toe zijn er al 1.745 gereserveerde combinaties aangevraagd. Hassan Hamdar zelf heeft intussen spijt van zijn speciale kentekenplaat. Alleen al tijdens de eerste vier maanden kreeg hij vier boetes in de brievenbus. "De plaat trekt de aandacht van de politie", zegt hij. (TIP)
316.000 omgekeerde, maar 815.064/jaar 2008 in ´t totaal nieuwe kentekenplaten (gewone én omgekeerde)

815.064 nieuwe kentekenplaten op 1.395.516 inschrijvingen, maakt 58 % in 2008

En dat zonder dat ze het KB vd inschrijvingen verandert hebben.  ;)

Citaat

5 jaar à ratio van pakweg 800.000 nieuwe kentekenplaten = 4 miljoen nieuwe "EU-platen" na 5 j;
Be heeft nu nog goed *6,4 miljoen oude kentekenplaten op de weg
Citaat
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1bis
Totaal voertuigenpark (met inbegrip van motorrijwielen) 2008: 6.482.033

Wat juist klopt er niet, Jozef ?  :-\
« Laatst bewerkt op: zondag 12 juli 2009 - 14:44:11 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #6 Gepost op: zondag 12 juli 2009 - 17:30:14 »
En wat met de gepersonaliseerde platen in België? Daar is grof geld voor betaald en nu wordt je dat afgepakt omdat er ineens 7 karakters op een plaat moeten komen.

Waarom moet een zakdoek-groot landje als België überhaupt 7 karakters krijgen? De huidige combinaties (5 of 6) zijn toch meer dan voldoende als men eens in de zoveel tijd zou overgaan tot recycling van niet-meer-uitgereikte combinaties? Die combinaties passen ook gewoon op een brede plaat hoor. En met zwarte inkt of zwarte onderlaag zijn die ook zonder gezeik te maken.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zondag 12 juli 2009 - 19:03:46 »
@ Michel:

In dat aantal uitgereikte kentekenplaten zitten wellicht ook:

- kentekenplaten voor motorfietsen.
- tijdelijke kentekenplaten.
- transitplaten.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 12 juli 2009 - 19:24:30 »
@ Michel:

In dat aantal uitgereikte kentekenplaten zitten wellicht ook:

- kentekenplaten voor motorfietsen.
- tijdelijke kentekenplaten.
- transitplaten.
Aja, heb ik overzien.

Statistisch maken de pw ca. 83 % van de inschrijvingen van alle mogelijke inschrijvingen uit.
Als dat ook voor de nieuwe kentekenplaten gaat zijn is dat:
 83 % van 815.064 (2008) voor alle platen =  676.503 nieuwe kentekenplaten, enkel pw.

en in de startpost stond:
Citaat
"Er wordt gewerkt met een uitdoofscenario", zegt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe. "Jaarlijks worden in ons land ongeveer 700.000 nieuwe nummerplaten uitgereikt. Als je weet dat er in België zes miljoen nummerplaten in omloop zijn, dan zal na vijf, zes jaar toch al een grote meerderheid met de nieuwe plaat rondrijden."
« Laatst bewerkt op: zondag 12 juli 2009 - 19:29:14 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 13 juli 2009 - 00:31:50 »
Het zou mij eerlijk gezegd verwonderen dat er na 5/10 jaar al veel uitgedoofd zou zijn. De meeste mensen die ik ken rijden jaren, zoniet hun hele leven rond met dezelfde nummerplaat.
Hoeveel rijden er nu nog rond die nog niet uit 3 letters en 3 cijfers bestaan? Dat vuurtje is toch ook al een tijdje aan het doven.
Ik weet zelfs iemand van mijn leeftijd die ongeveer 20 jaar na het overlijden van de oorspronkelijke titularis (zijn vader) nog steeds met datzelfde oud exemplaar rondrijdt.
Ikzelf bvb. rij reeds 21 jaar met dezelfde rond.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 13 juli 2009 - 01:58:42 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:42:07 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 13 juli 2009 - 09:23:34 »
Het zou mij eerlijk gezegd verwonderen dat er na 5/10 jaar al veel uitgedoofd zou zijn. De meeste mensen die ik ken rijden jaren, zoniet hun hele leven rond met dezelfde nummerplaat.
Hoeveel rijden er nu nog rond die nog niet uit 3 letters en 3 cijfers bestaan? Dat vuurtje is toch ook al een tijdje aan het doven.
Ik weet zelfs iemand van mijn leeftijd die ongeveer 20 jaar na het overlijden van de oorspronkelijke titularis (zijn vader) nog steeds met datzelfde oud exemplaar rondrijdt.
Ikzelf bvb. rij reeds 21 jaar met dezelfde rond.
Ik 20 jaar, maar dat verandert niets aan het feit dat de cijfers vd topicstarter ongeveer kloppen.
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: maandag 13 juli 2009 - 18:23:41 »
Ik denk toch dat ze een uiterste geldigheidsdatum voor de huidige kentekenplaten zullen moeten invoeren. Want er gaat een dag komen waarop Europa niet meer zal dulden dat er in Belgenland zelfs nog maar één motorvoertuig met de huidige kentekenplaten rijdt.

En dan kan de Belgische staat, naar aloude gewoonte, nog even treuzelen, zodat hij weer maar eens door het Europees Hof veroordeeld wordt.

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #13 Gepost op: maandag 13 juli 2009 - 18:56:45 »
Nou, Jozef... Dat kan nog wel even duren. Kijk eens in Nederland: Alle wagens van voor 1973 zijn gerechtigd om een donkerblauwe plaat met witte letters te voeren. Ogeacht het gebruik van dat voertuig.

Ik zou er niets op tegen hebben om een witte plaat met zwarte letters toe moeten voeren, maar m'n DVR-385 wens ik wel te behouden.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 14 juli 2009 - 18:00:48 »
Ik zou er niets op tegen hebben om een witte plaat met zwarte letters toe moeten voeren, maar m'n DVR-385 wens ik wel te behouden.

Dat zal wellicht kunnen als je een gepersonaliseerde kentekenplaat wenst.

Die kost momenteel 874 Euro voor een combinatie van 5 karakters en 620 Euro voor een combinatie van 6 karakters. Misschien doen ze voor het bijkomende zevende karakter ook nog wat van de prijs.