Bij een nieuwe inschrijving van een nieuw voertuig is het verplicht versta ik.
Bij een occasie die van eigenaar verandert zal het ook wel zijn zeker ?
Ik vermoed ook dat ze het KB over de inschrijving in die zin gaan aanvullen.
kga eens in de statistieken neuzen:
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1
Inschrijvingen van voertuigen, jaar: 2008
Inschrijvingen nieuwe voertuigen: 652.590
waarvan Personenwagens: 540.542
Inschrijvingen 2de-handsvoertuigen: 742.926
waarvan Personenwagens: 653.109
volgens mij gaat het nog sneller... 
Dat zijn de inschrijvingen, Michel. Vele van die inschrijvingen zijn gebeurd zonder uitreiking van een nieuwe kentekenplaat.
Hoe dan ook zullen er zijn die nog 20 jaar hun karretje en huidige kentekenplaat behouden. Voor die gaat het veel te lang duren eer ze met een Europese kentekenplaat rondrijden, en gaat België dus weer vodden krijgen in Straatsburg. Tenzij bepaald wordt dat de huidige kentekenplaten bijvoorbeeld hooguit nog 10 jaar geldig zijn.
Zoals reeds gezegd, is er bovendien een probleem met de gepersonaliseerde kentekenplaten. Die mensen hebben daar zeer veel geld voor betaald, met de rechtmatige verwachting dat ze ze hun hele leven zouden kunnen gebruiken.
In Duitsland kost zo een gepersonaliseerde kentekenplaat geen cent meer. Leslie en ik bijvoorbeeld hebben bij onze VW-dealer gekozen voor BGL - JL222 voor de Bora en BGL - JL333 voor de Touran (de TÜVler, de mensen van de technische controle, komen die controle hier uitvoeren bij de dealer, en de dealer zorgt ook voor de inschrijving en de kentekenplaten met de stickers voor de geldigheid van de Hauptuntersuchung en de Abgasuntersuchung). BGL staat voor Landkreis Berchtesgadener Land (de nieuwe Landkreis Berchtesgadener Land sinds de hervorming van 1972, dat konden we niet kiezen, voor de oude Landkreis Berchtesgadener Land was het BGD), maar JL hebben we gekozen voor Jozef en Leslie, en 222 en 333 hebben we gekozen omdat het gemakkelijk te onthouden is.
Omdat de Touran omnium verzekerd is via VW, heeft Leslie bij haar laatste ongeval (schade ten belope van 7.700 Euro) enkel de franchise moeten betalen. De rest handelt onze VW-dealer rechtstreeks af met de verzekering.
De volgende eigenaar van onze wagens heeft natuurlijk geen keuze, want hier in Duitsland is de kentekenplaat niet gebonden aan de titularis ervan, doch aan het voertuig.
Nog een interessante annecdote. In de afgelopen winter had onze Bora een tijdlang niet gereden. We vonden hem in de garage zonder koelvloeistof, en met een handrem die we niet meer afgezet kregen. We hebben onze VW-dealer gevraagd om langs te komen. De baas is met zijn echtgenote gekomen met een VW combi. Hij heeft de handrem losgekregen en het koelcircuit met water gevuld. Zijn vrouw is met de combi teruggereden naar de garage, hij met onze Bora. Onderweg is hij nog eens gestopt in Stangenwald bij de VW-garage van zijn zoon Thomas om het koelvloeistofniveau te controleren. Voor dat alles werd ons geen cent aangerekend. We hebben enkel de vervanging van de lekkende radiator en nieuwe koelvloeistof moeten betalen.