Als Limburger de beide Limburgen qua verkeersveiligheid eens vergelijken is mss interessant, ook omdat deze Limburgers minder in rijmentaliteit verschillen als we bvb heel Be met NL vergelijken.
Natuurlijk is daar evenzo veel transitverkeer waar niet-Limburgers en buitenlanders rijden. Soit, ik begin eraan

Dat er nog enorm verschil is in gordeldracht - ca. 20 % schat ik in het voordeel van Oost-Limburgers - vermoeden we uit offic. cijfers.
Rijopleiding en verkeersopvoeding zal in NL ook veel beter scoren...
Weginfra ook... enz...
Verkeersdoden 30d/ 100.000 inwoners ligt het meest voor de hand en is algemeen gebruikelijk;
alhoewel een dichter bevolkte streek of land i.p. meestal minder verkeersdoden heeft (zie
Nord
rhein-
Westfalen o.a.). Soit, alweer.
(afgelegde personenkilometers zou het beste vergelijk zijn maar die cijfers zijn wslk nergens te vinden of samen te stellen) Bevolking:
> Be = West-Limburg: 826.690 inwoners, 341 inw /km²
> NL = Oost-Limburg: 1.122.702 inwoners, 555 inw/km²
Verkeersdoden:
West-Limburg: ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08 Ref: NIS
Verkeersdoden: 105 97 105 96 109 83* *2008 uit de krant geextrapoleerd (ref verkeersbarometer)
> gemiddelde 6 jaar: 99,17 verkeersdoden 30d
>> geeft
12 verkeersdoden/100.000 inw.
Oost-Limburg: ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08 Ref: CBS.nl
Verkeersdoden: 79 67 59 56 75 53
gemiddelde 6 jaar: 64,83 verkeersdoden 30d
>> geeft
5,8 verkeersdoden/100.000 inw.
Kunnen we nu zeggen dat NL-limburg
tweemaal minder "verkeersdodelijk" is als Be-Limburg ?
Kweetnie maar toch... 
Als we de cijfers van gans Be met NL vergelijken (enkel 2008*), wijkt het ook niet veel af van bovenstaand vergelijk:
NL: 750/165 =
4,5 verkeersdoden/100.000 inw. (397 inw. /km²)
Be: 922/106 =
8,7 verkeersdoden/100.000 inw. (349 inw. /km²)
Nr-W: 687/181 =
3,8 verkeersdoden/100.000 inw. (528 inw./km²)
*N.B: in 2008 begon de crisis en vertonen de meeste landen opvallend sterk dalende verkeersdoden.
1. Ligt het aan het aantal flitspalen ?

Zeker niet.
2. Ligt het aan de algemene pakkans ? Denk het niet, als we de flitspalen als "volwaardig" beschouwen...

In NL zal er wel meer blauw te zien zijn, wslk meer mobiele controles, o.a met laserpistolen.
3. Ligt het aan het aantal wegcontroles (bvb. SLIM-acties) ? Even googlen...
hbvl.be/meer-doden-op-weg-ondanks-strenge-politiecontroles
In Limburg staan al op zo’n 100 plaatsen onbemande camera’s. De politie controleerde nooit zoveel en er waren het hele jaar rond SLim-acties voor veilig weekendverkeer. En toch nog verongelukten 95 weggebruikers.
Naja, lijkt wel hopeloos...

(opmerking: die verkeersdodencijfers zijn enkel terplaatse)
4. Of flitsbeleid <> pakkans ?
http://www.hbvl.be/limburg/xl/belgen-37-417-keer-geflitst-in-nederlands-limburg-2.aspx
Belgen 37.417 keer geflitst in Nederlands-Limburg
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Ik vul letterlijk aan uit de krant:
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. En dan staat er nog een ingekaderd bericht onder met websites, waar iedereen vaste GPS-flitspaallocaties gratis kan downloaden...
"Elke maand hebben we 1 miljoen downloads" citeert de beheerder van die website.
