Op een grondig ondergesneeuwde snelweg kan het toch niet zijn dat die vrachtwagens nog vlotjes doorrijden. Ik spreek hier niet over enkele vlokken, maar een 15 cm sneeuw en er was nog niets gestrooid.
Inderdaad op de hellingen in de Ardennen stonden ze allemaal stil. Na natuurlijk eerst heel de snelweg dicht te zetten. Aan elke helling stonden de vrachtwagens gedrapeerd over de volledige breedte van de snelweg. Sommige geraakten nog traagjes vooruit, andere schoven meer achteruit en begonnen te schragen. Een groot gedeelte van de auto's kon ook niet meer verder door deze blokkage.
Op de hellingen en in de bergen is dat inderdaad een ramp en moet je een beetje op goed geluk proberen boven te geraken in veel gevallen.
Met een auto kan je dat net zogoed voorhebben dat je plots niet meer voorruit geraakt bij bergop in de sneeuw, natuurlijk niet zo snel als een vrachtwagen en dan nog afhankelijk van het soort vrachtwagen en manier van laden.
Sommige vrachtwagens geraken zelfs makkelijker een berg boven dan een auto (heb ik verleden winter nog maar eens ondervonden toen ik auto's ging repatrieren) want hoe zouden anders strooiwagens en sneeuwruimers hun job doen?
Ik zal zeker niet ontkennen dat er idioten tussen zitten maar je gaat toch niet beweren dat wanneer het sneeuwt dat iedereen, zelfs al heb je geen moeite om voorruit te geraken, netjes op 1 lijn achter elkaar moet blijven staan omdat de eerste niet voorruit geraakt.
Weet je, wanneer een strooiwagen z'n werk gedaan heeft, de werking veel effektiever is wanneer er vrachtwagens over rijden?
Dus wanneer de vrachtwagens dan enkel en alleen op de rechterrijstrook rijden en de sneeuw is fel genoeg dan krijgen ze het 2de rijvak veel moeilijker sneeuwvrij.
Kijk maar naar de derde rijstrook of vierde..., die krijgen ze zelden op tijd sneeuwvrij ook omdat vrachtwagens daar normaal niet rijden.
Zo heb ik eens enkele jaren terug s'nachts van Lyon tot in Orange gereden bij hevige verse sneeuw.
We waren met een kollone van een 15tal opleggers (onbekenden voor mij) maar we voelden elkaar aan en reden het ganse stuk aan ongeveer 80km/u op voldoende afstand van elkaar op de middenste rijstrook. Zelfs door de bochten, heuvels...
We hebben op het hele end 2 auto's ingehaald die niet sneller durfden of konden dan een 50tal km/u. (de enige voertuigen die we gezien hebben trouwens in 4 uur in onze rijrichting)
Niet 1 oplegger is op geen enkel moment beginnen slippen of zelfs niet bijna.
Toen ik een paar uur later luisterde naar Autoroute FM 107.70 hoorde ik dat er die nacht 40cm sneeuw was gevallen en dat ze er niet op voorzien waren want de weermannen/vrouwen hadden niks voorspeld.