Auteur Topic: Bezwaarschrift minnelijke schikking = vuilbak  (gelezen 3520 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Bezwaarschrift minnelijke schikking = vuilbak
« Gepost op: zaterdag 18 juli 2009 - 11:31:11 »
Tja, waarom verrast me dat niet ?   ;D
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20090718_004

'Bezwaar maken tegen verkeersovertreding is nutteloos'
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Verder letterlijk uit de krant (hbvl):

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 15:37:47 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bezwaarschrift minnelijke schikking = vuilbak
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 18 juli 2009 - 14:55:29 »
Ik ben ervan overtuigd dat er zeer vele mensen, die volkomen onterecht een onmiddellijke inning of een minnelijke schikking aangeboden krijgen, toch maar betalen uit vrees voor erger.

Op wijlen het Wegcode forum hadden vele flikken trouwens steevast de gewoonte om mensen, die overduidelijk en onweerlegbaar ten onrechte een OI of minnelijke schikking gekregen hadden, erop te wijzen hoeveel het hen wel zou kunnen kosten als de politierechter de maximum straf zou opleggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 20 juli 2009 - 16:24:13 »
Is ook gewoon zo, Jozef...  Sla mea culpa en je komt er vanaf met een relatief goedkope aderlating.  Ga klagen, en omdat een politieagent altijd de waarheid spreekt en je per definitie al schuldig bent bij snelheidsovertredingen is de minimum prijs 300 euro.  Je zou gek zijn om je gelijk voor de politierechter te trachten te bewijzen, aangezien je bewijzen niet beedigd of opgesteld zijn door politiedensten...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: maandag 20 juli 2009 - 21:30:19 »
Sla mea culpa en je komt er vanaf met een relatief goedkope aderlating.

Vooral nooit eerlijk zijn in België, want dat komt je duur te staan.

Op een dag werd ik met onze Bora geflitst in Haasrode.

Als titularis van de kentekenplaat krijgt mijn vrouw Leslie een onmiddellijke inning toegestuurd.

Met een attest van haar werkgever had ze kunnen bewijzen dat ze zich op het ogenblik van de overtreding op die plaats niet kon bevinden. En aangezien Leslie geen rechtspersoon is, was ze niet verplicht te verklaren wie het voertuig dan wel bestuurd had. Dan had die beëdigde agent op zijn kop kunnen staan dansen: de pot op en de boom in hadden ze gekund met hun onmiddellijke inning. Leslie kon trouwens ook niet verklaren dat ik het voertig bestuurd had, ze had dat immers niet gezien.

Maar dom als we toen nog waren, zeg ik tegen Leslie dat ze op het antwoordformulier maar moet verklaren dat ik het voertuig bestuurde.

Een tijdje later krijgt Leslie op haar naam een herinnering om de onmiddelijke schikking te betalen.

Ik neem telefonisch contact op met de betrokken politie-eenheid. Ik zeg hun dat Leslie verklaard heeft dat ik het voertuig bestuurde, en dat ik dat ook erken. Dat ze bijgevolg een onmiddellijke inning op mijn naam moeten uitschrijven, en dat ik die dan onmiddellijk zal betalen.

Niets aan te doen: de onmiddellijke inning op naam van Leslie moet betaald worden, of het gaat naar het parket, en dan komt er bij een minnlijke schikking alvast 10 Euro bij.

Leslie heeft dan maar betaald. Maar het zijn dus niets minder dan dieven: als je eist dat niet de titularis van de kentekenplaat, maar de overtreder een onmiddellijke inning krijgt, dan komt er 10 Euro bij. Beëdigde dieven!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 augustus 2009 - 13:09:44 »
In mijn eigen geval zat het antwoordformulier niet eens bij het gerechtelijk dossier.
Tot zover de illusie dat het invullen ervan ook maar iets verandert ...

Als je de overtreding niet betwist : gewoon betalen en antwoordformulier niet invullen.

Ik raad iedereen aan vooral niets in te vullen indien je een overtreding betwist.

Geen reden tot verontschuldiging.
Geen reden waarom de overtreding niet begaan zou zijn, geen melding van ontbrekende signalisatie e.d.
Geen andere bestuurder - laat dat dan maar uitkomen op het eigenlijke proces ... - en je hebt niet de taak om het Parket van andere verdachten te voorzien.

Er bestaat voor natuurlijke personen trouwens geen enkele verplichting om dat formulier in te vullen.

Je bezorgt de argumenten voor je verdediging gelijk aan het parket dat je zal vervolgen ... dommer kan eigenlijk niet.
Je geeft de politie diensten hierdoor ook de kans om hun flaters meteen recht te zetten met een navolgend PV (dat je zelf niet te zien krijgt tot je je gerechtelijk dossier kan inkijken).
Als zo'n corrigerend PV pas na de eerste zitting opgemaakt wordt, omdat in het oorspronkelijke PV fouten blijken te staan, heeft dat nauwelijks de waarde van een scheurkalender ... en het originele PV niet veel meer.

Betwist je een overtreding : PV goed uitpluizen, situatie en verkeerstekens ter plekke goed bekijken, en je eigen verdediging documenteren en staven met zoveel mogelijk bewijsstukken.
En niet het Parket helpen bij je eigen vervolging ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 augustus 2009 - 13:20:11 »
Zeer goede tip.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 augustus 2009 - 17:15:37 »
Een gezinslid is er ooit in geslaagd om zich binnen de 10 minuten 2x te laten flitsen: een keer in elke richting.

De twee pv's kwamen met een paar dagen tussentijd aan. De eerste is via MS voldaan, de tweede leek een dubbel - zelfde plaats, zelfde feiten, .... en werd in de vuilbak gekieperd. Wat later kwam er een herinnering; ik naar het politiekantoor om te laten nakijken wat er aan de hand was, want de MS was toch betaald. De toedracht werd duidelijk: er waren dus twee foto's en 2 PVs. Maar omdat de foto's zaten op een verschillend rolletje zaten, waren de PVs niet op hetzelfde moment verwerkt. Na overleg heb ik bezwaar op de herinnering van het tweede PV ingevuld (eenheid van handeling), en er niets meer van gehoord. Soms lezen ze het dus wel, maar dat kan DUDDRB zijn. Of misschien wordt het bewaar op het originele PV niet gelezen, maar op de herinnering wel.

Als je de overtreding niet betwist : gewoon betalen en antwoordformulier niet invullen.
...
Ik raad iedereen aan vooral niets in te vullen indien je een overtreding betwist. ... Je bezorgt de argumenten voor je verdediging gelijk aan het parket dat je zal vervolgen.

Idd. Maar een tussenweg is, als je de overtreding half bewist, maar niet van plan bent het voor te laten komen, toch iets op te schrijven. Je weet nooit dat het toch gelezen wordt en de lezer toevallig (akkoord, kleine kans in dit soort "dienst") in een goede bui is.