Sla mea culpa en je komt er vanaf met een relatief goedkope aderlating.
Vooral nooit eerlijk zijn in België, want dat komt je duur te staan.
Op een dag werd ik met onze Bora geflitst in Haasrode.
Als titularis van de kentekenplaat krijgt mijn vrouw Leslie een onmiddellijke inning toegestuurd.
Met een attest van haar werkgever had ze kunnen bewijzen dat ze zich op het ogenblik van de overtreding op die plaats niet kon bevinden. En aangezien Leslie geen rechtspersoon is, was ze niet verplicht te verklaren wie het voertuig dan wel bestuurd had. Dan had die beëdigde agent op zijn kop kunnen staan dansen: de pot op en de boom in hadden ze gekund met hun onmiddellijke inning. Leslie kon trouwens ook niet verklaren dat ik het voertig bestuurd had, ze had dat immers niet gezien.
Maar dom als we toen nog waren, zeg ik tegen Leslie dat ze op het antwoordformulier maar moet verklaren dat ik het voertuig bestuurde.
Een tijdje later krijgt Leslie op haar naam een herinnering om de onmiddelijke schikking te betalen.
Ik neem telefonisch contact op met de betrokken politie-eenheid. Ik zeg hun dat Leslie verklaard heeft dat ik het voertuig bestuurde, en dat ik dat ook erken. Dat ze bijgevolg een onmiddellijke inning op mijn naam moeten uitschrijven, en dat ik die dan onmiddellijk zal betalen.
Niets aan te doen: de onmiddellijke inning op naam van Leslie moet betaald worden, of het gaat naar het parket, en dan komt er bij een minnlijke schikking alvast 10 Euro bij.
Leslie heeft dan maar betaald. Maar het zijn dus niets minder dan dieven: als je eist dat niet de titularis van de kentekenplaat, maar de overtreder een onmiddellijke inning krijgt, dan komt er 10 Euro bij. Beëdigde dieven!