Auteur Topic: Vertrekken op een helling  (gelezen 18416 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 01 augustus 2009 - 22:18:26 »
Het is in elk geval een mooi topic geworden. ;)

Het is inderdaad zo dat mijn voornaamste fout was: te schakelen met een te laag toerental.

Ik heb ook het filmpje met "de sleurhut" bekeken en dit doet me eraan denken dat ik op weg naar Jozef er zo eentje tegen kwam waarvan ik zeker was dat die ging om kippen.

Zo slingeren dat dit ding deed :o
Ik heb toen een noodstop moeten maken omdat hij gewoon over alle rijstroken dwaalde met als gevolg dat ik bijna ene in mijn gat had zitten.

(Dit was trouwens op de autosnelweg en niet bergaf.)
Uiteindelijk heeft de bestuurder toch weten te vermijden dat er ongelukken gebeurde maar het was op het randje.

De oorzaak was volgens mij gewoon overdreven snelheid, maar met alleen maar snelheid breng je dit ding niet aan het slingeren.
(De kleur van de nummerplaat had er ook niets mee te maken  ;) )

Dus mensen met ervaring, als jullie weten hoe je zo een ding doet slingeren en nog beter als je weet hoe je het doet ophouden heb je voer voor een nieuw topic  ;)

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 01 augustus 2009 - 23:09:22 »
de 10 voor 10 stand wordt aanbevolen in rechte lijn omdat hij minder vermoeiend is

Nu kan het aan mij liggen, maar ik vind twee handen op de linker bovenkant van m'n stuur erg vermoeiend. Vooral voor m'n rechterarm.  ::)
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #17 Gepost op: zondag 02 augustus 2009 - 00:17:00 »
de 10 voor 10 stand wordt aanbevolen in rechte lijn omdat hij minder vermoeiend is

Nu kan het aan mij liggen, maar ik vind twee handen op de linker bovenkant van m'n stuur erg vermoeiend. Vooral voor m'n rechterarm.  ::)
  :D
 ca. 10 voor 2 of 15 voor 3 hangt er vanaf waar de spaken liggen...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #18 Gepost op: zondag 02 augustus 2009 - 00:57:13 »
de 10 voor 10 stand wordt aanbevolen in rechte lijn omdat hij minder vermoeiend is

Nu kan het aan mij liggen, maar ik vind twee handen op de linker bovenkant van m'n stuur erg vermoeiend. Vooral voor m'n rechterarm.  ::)
  :D
 ca. 10 voor 2 of 15 voor 3 hangt er vanaf waar de spaken liggen...  ;)

Och, in de DAF 33 lag ik met m'n armen op de twee spaken van het stuur, met m'n handen op het middenembleem. Je moet toch iets, met een vrachtwagenstuur in een personenwagentje...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #19 Gepost op: zondag 02 augustus 2009 - 15:18:58 »
Citaat van: Daffodil31LE
Nu kan het aan mij liggen, maar ik vind twee handen op de linker bovenkant van m'n stuur erg vermoeiend. Vooral voor m'n rechterarm.

Dat kan ik me voorstellen. Dat was inderdaad een lapsus van mij: het moest 10 voor 2 zijn.

Citaat
Och, in de DAF 33 lag ik met m'n armen op de twee spaken van het stuur, met m'n handen op het middenembleem. Je moet toch iets, met een vrachtwagenstuur in een personenwagentje...

Je verliest dan wel veel kostbare tijd als je plots met de nodige precisie moet uitwijken of als de wagen begint te slippen.

In moderne wagens kun je je handen beter weghouden van het midden van het stuurwiel. Je wil namelijk niet dat bij een aanrijding de airbag je handen tegen je aangezicht knalt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #20 Gepost op: zondag 02 augustus 2009 - 16:09:53 »
Klopt, Jozef. Ik moet dan ook erbijvertellen dat dat "liggen op het stuurwiel" voornamelijk op heel lange rechte wegen in België en Nederland was. En een 33 rijdt niet zo hard, dus tijd zat.

Dat met die airbags is juist de reden dat ik bewust een XM van het eerste type heb gekocht; die heeft geen plofzakken (die maar beperkt houdbaar zijn). Binnenkort zal de keuring in België wel weer een nieuwe markt aanboren: Preventief vervangen van plofzakken. De gemiddelde auto uit 2000 zal in 2025 niet meer kunnen rijden wegens allerlei beperkt houdbare rommel aan boord. Op die vroeger-zo-goede-website (jou wel bekend) liep een vraag over afkeur van een auto omdat de teller in de wagen defect was. Niet de snelheidsmeter maar de teller van de afgelegde afstand. Alsof daardoor de auto onherroepelijk een ongeluk zou moeten krijgen zeker?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #21 Gepost op: zondag 02 augustus 2009 - 16:54:24 »
Op die vroeger-zo-goede-website (jou wel bekend) liep een vraag over afkeur van een auto omdat de teller in de wagen defect was. Niet de snelheidsmeter maar de teller van de afgelegde afstand. Alsof daardoor de auto onherroepelijk een ongeluk zou moeten krijgen zeker?

Heeft men daarbij als argument misschien het bestrijden van fraude met de kilometerstand aangehaald?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Vertrekken op een helling
« Reactie #22 Gepost op: zondag 02 augustus 2009 - 19:57:37 »
Waarschijnlijk wel. Hoewel het veel mensen geen hol uitmaakt hoeveel kilometers een auto heeft gereden, als het ding maar goed rijdt.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !