Over welke steilheid spreken we hier Benny?
Ik was er zelf niet bij, maar volgens de plaatsbeschrjving van Benny moet het een helling van 24% zijn.
Ik ben er benieuwd naar, en kan er me niet direct een beeld bij vormen.
Stel je een rechthoekige driehoek voor met een horizontale basis van 1 meter en een vertikale zijde van 24 cm (= 24% van 100 cm = 24% van 1 meter). De schuine zijde van die driehoek vormt een helling van 24%.
Ik weet wel dat ik bij de uitritten van ondergrondse parkings ook mooi in eerste moet blijven of m'n auto trekt het niet, maar een stinkende koppeling krijg ik er niet van.
Benny heeft de geur van de koppelingsvoeringen van zijn auto waargenomen toen hij terug wilde vertrekken. Als je het koppelingspedaal dan laat opkomen, heb je onvermijdelijk even een slippende koppeling vooraleer ze volledig aangrijpt.
Ik heb 130 pk onder de kap zitten, dus die kan al het één en ander aan.
Inderdaad. Zo een motor kan dan ook een behoorlijk koppel (draaikracht) leveren om de voeringen van een slippende koppeling te verhitten.
Als ik in 1ste was blijven rijden was er ook geen enkel probleem geweest, maar omdat het zo goed ging (dacht ik toch) kwam ik op het gedacht om naar 2de te schakelen en viel ik dus letterlijk stil.
Normaal gesproken moet jouw auto een helling van 24% in 2de versnelling kunnen oprijden, ook nog met je vrouw en de 4 kinderen aan boord. Maar om daar op te schakelen van 1ste naar 2de versnelling, moet je in 1ste versnelling wel tot minstens 3.500 toeren per minuut optrekken; door het snelheidsverlies in bergop tijdens het schakelen kom je anders in 2de versnelling op een te laag toerental terecht. Ik weet niet of de motor van jouw wagen over een turbo beschikt, maar indien wel, dan moet je daar des te meer rekening mee houden, omdat de turbo bij lage motortoerentallen immers nog geen extra kracht oplevert.
Dit verklaart ook waarom we hier ongeveer 1 liter op 100 km meer verbruiken dan in België. In bergop kunnen we pas op een hoger toerental opschakelen, waardoor we langer in een lagere versnelling rijden. In bergaf moeten we de motorrem al eens helpen door wat bij te remmen vóór een bocht, en vergt het meer remkracht om tot stilstand te komen. Remmen betekent kinetische energie (bewegingsenergie) die we opgewekt hebben met brandstof, teniet doen door ze om te zetten in warmte.
En even de handrem aantrekken in eerste schakelen, koppeling laten opkomen tot het aangrijpingspunt,beetje gas geven en dan vertrekken lukt hier wel maar was daar alles behalve genoeg.
Inderdaad.
Bij het vertrek heeft de auto vrijwel nog geen luchtweerstand en slechts een geringe rolweerstand. Op vlakke weg heeft hij dan ook niet veel kracht nodig (tenzij je wil optrekken dat de stenen uit de grond vliegen). Het volstaat het koppelingspedaal te laten opkomen tot waar de koppeling begint aan te grijpen. Ook al doe je dan niets meer, zal de koppeling wel alsmaar meer beginnen aan te grijpen. En zo vertrekken kan zelfs, als je behoedzaam het koppelingspedaal laat opkomen, zonder gas te geven.
Op een helling komt er evenwel een belangrijke factor bij: de auto moet niet alleen vooruitkomen, maar ook nog omhoog, en dat vergt veel kracht, en dus moet het gaspedaal dieper ingedrukt worden.
Het probleem is nu: als we al zoveel gas geven van zodra de koppeling begint aan te grijpen, krijgt ze het, door het grote verschil in toerental tussen enerzijds het vliegwiel van de motor en de drukplaat, en anderzijds de nog stilstaande koppelingsplaat, erg moeilijk om grip te krijgen. Bovendien leidt dit hoge toerental tot een aanzienlijke slip van de koppelingsplaatvoeringen tussen het vliegwiel en de drukplaat, waardoor de koppelingsplaatvoeringen sterk afslijten, en ze het warmer krijgen dan hun lief is, wat ze je laten merken met je neus.
Je moet bij het vertrek dan ook 3 fases onderscheiden bij het loslaten van het koppelingspedaal:
- 1ste fase: het ingedrukt koppelingspedaal laten opkomen tot waar de koppeling voldoende begint aan te grijpen om te vermijden dat de wagen zou achteruitbollen. Hiervoor hebben we nog niet echt veel gas nodig.
- 2de fase: terwijl we het koppelingspedaal nog iets verder laten opkomen, zodat ze meer grip krijgt en daardoor in staat is om de wagen te laten vertrekken, geven we flink wat gas bij.
- 3de fase: de koppeling heeft nu 100% grip, we zijn vertrokken, en we laten het koppelingspedaal volledig opkomen.
De eerste fout die ik maakte was dus naar 2de schakelen
Neen, dat moest kunnen, maar daarvoor had je wel tot 3.500 à 4.000 toeren per minuut moeten optrekken in 1ste versnelling (en dan nog redelijk snel schakelen, zodat intussen de wagen niet te veel snelheid verliest).
De 2de fout was dat ik te snel weg wou en dit kwam omdat er auto's achter mij reden en er ook mensen van de ene kant naar de andere kant liepen vlak achter mijn auto.
De mensen die vlak achter de auto liepen, hadden wellicht niet gezien dat je niet van hier was, en hielden wellicht daarom geen rekening met de mogelijkheid dat je wagen zou achteruitbollen. Toch vind ik het onvoorzichtig van hen.
Voor de auto's achter jou moest je je geen zorgen maken. Ze zijn hier verdraagzaam en geduldig als je even het verkeer ophoudt, en met je Belgische kentekenplaat wisten ze meteen hoe dat kwam.
Maar Jozef zijn reactie was: dat als ik als ervaren instructeur me al laat vangen, hij vreest voor de mensen die nog maar pas hun rijbewijs hebben en een toerke in de bergen gaan doen.
Ja, of zelfs als ze al enige tijd hun rijbewijs hebben en voor de eerste keer naar de bergen komen, zonder dat ze bepaalde technieken die je hier nodig hebt, ooit geleerd hebben.
Als ze er wat tijd voor nodig hebben om in bergop te vertrekken, is dat niet gevaarlijk, zolang ze niet net voorbij een onoverzichtelijke bocht stilstaan.
Alleen is de brave jongen, die hier probeert toe te passen wat hij in België geleerd heeft, namelijk opschakelen bij 2.000 c.q. 2.500 toeren per minuut (diesel c.q. benzine), in de bergen verkeerd bezig. We moeten hier in bergop niet zelden optrekken tot 3.500 à 4.000 toeren per minuut om te kunnen opschakelen. Omgekeerd kun je hier in bergaf bijvoorbeeld bij 1.500 toeren per minuut al gemakkelijk van 1ste naar 2de versnelling schakelen.
Laten we evenwel hopen dat die brave jongen geleerd heeft dat hij in bergaf dezelfde versnelling moet gebruiken als om die helling op te rijden, zodat hij intensief gebruik maakt van de motorrem, want anders wordt het gevaarlijk. Remvloeistof trekt water uit de lucht aan; als ze niet tijdig vervangen wordt en ze te warm wordt, gaat dat water koken (= overgang van een niet-samendrukbare vloeistof naar een samendrukbaar gas), en kan het best gebeuren dat de remmen pas werken nadat je het rempedaal al voor de derde keer intrapt. Bovendien verliezen remblokjes boven een bepaalde temperatuur plots bijna al hun wrijvingskracht.
Laten we hopen dat hij ook beseft dat de remweg in bergaf veel langer is dan op vlakke weg.
Ook het bochtenwerk vereist hier in de bergen wel wat meer precisie dan in het vlakke land. Zoals Benny kunnen zien heeft, kan er na een bocht waar je gemakkelijk tegen 80 km/h doorkan, eentje volgen die je nog amper tegen 30 km/h kunt nemen. Heeft die brave jongen in België geleerd hoe hij met precisie kan sturen? Dat hij daarvoor het stuurwiel in diagonaal moet vastnemen (de 10 voor 10 stand wordt aanbevolen in rechte lijn omdat hij minder vermoeiend is), dat hij moet vermijden om tijdens de stuurbeweging zijn handen te moeten verplaatsen op het stuurwiel, dat hij niet aan het stuurwiel moet trekken maar er met de rechter hand moet aan duwen om een bocht naar links te nemen en met de linkerhand om een bocht naar rechts te nemen?
Ik blijf er al weg
Dat zeg je nu. Over 10 jaar krijg je te horen: "Papa, ik wil eens naar de bergen met vakantie gaan. Toe, papa..."