Auteur Topic: Lotus Elise gaat elektrisch  (gelezen 5057 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Lotus Elise gaat elektrisch
« Gepost op: zaterdag 08 augustus 2009 - 21:33:02 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:16:36 door jozef »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 08 augustus 2009 - 22:19:59 »
Het is een mooi wagentje, maar waarom dan geen Tesla nemen ? Die is ook gebaseerd op de Elise en kost wat minder.

De prestaties zijn zeker zeer goed, het bereik begint op iets te lijken, waardoor ik ervan overtuigd ben dat we nog maar het topje van de ijsberg zien. Deze auto's zijn immers benzinevarianten die worden omgebouwd naar elektrisch. Een wagen die ontworpen wordt voor een elektrische aandrijving zal nog betere prestaties halen. Ik ben alvast zeer benieuwd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #2 Gepost op: zondag 09 augustus 2009 - 00:51:48 »
Die Elise is natuurlijk ook zo duur omdat hij omgebouwd is

Ik vind de Loremo EV als E-karretje zelfs interessant, 2 versnellingen zijn genoeg voor 170 kmh.
Citaat
http://evolution.loremo.com/content/view/98/141/lang,de/  voorlopig* 3 motoren.
LOREMO EV
Motor Elektro-Motor
Leistung 20kw, Li-Ion
V max  170 km/h
Beschleunigung  15s (0-100km/h)
Getriebeart  2-Gang Schaltgetriebe
Antrieb Mittelmotor / Heckantrieb
Verbrauch 6kwh / 100km
Reichweite  150 km
Gewicht < 600 kg
Luftwiderstand Cw=0,20
Sitze  2+2
Maße (l x b x h) 380 cm x 140 cm x 114 cm
Preis < 30.000 Euro
Serie  Radio Airbags, Radio
Extras On-Board-PC, Klimaanlage, MP3-Player, Navigationssystem
Er mag wel wat meer "E-tank" in (vb. Akku x 2) bij minder als 600 kg en nog voldoende plaats (2 kofferruimtes) is dit mogelijk.
Prijs zal wel hoger worden...

*Interessanter als de dieselversies is vooral de geplande Benzine-LPG-versie, de LOREMO GT LPG, men leest waarom:
http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/5/5/lang,en/  Engels
Citaat
http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/5/5/lang,de/

Loremo Antriebskonzepte
Mittwoch, 21. Januar 2009
[...
Für den sportlichen Loremo GT haben wir einen leistungsfähigen 2-Zylinder Ottomotor eines süddeutschen Herstellers mit 850 ccm und Saugrohreinspritzung vorgesehen, der ab diesem Jahr in Serie produziert wird. Der Motor leistet in der Grundvariante rund 45 kW.
Die Favorisierung des Ottomotors für den Loremo GT erfolgte aus verschiedenen Gründen:
- Aufgrund rechtlicher Hürden wird es immer schwieriger, Dieselmotoren auf dem Markt zu verbreiten. Dadurch, dass wir eine mit einem Ottomotor betriebene Variante anbieten, schaffen wir Projektsicherheit.
- Der Ottomotor bietet uns die Möglichkeit, mit relativ geringem Aufwand auch gasbetriebene Varianten anzubieten (sowohl CNG, als auch LPG).
Insbesondere das bereits weit verbreitete LPG (Flüssiggas) trifft heute auf das größte Versorgungsnetz an Tankstellen und ist in der technischen Umsetzung absolut unproblematisch und nahezu ohne Nachteile. Bei der beim Loremo gegebenen Genügsamkeit könnten die vorhandenen Reserven an Flüssiggas einen erheblichen Beitrag zur Mobilitätsversorgung leisten.
Die ökologischen Vorteile der Nutzung von Flüssiggas sind gegeben (geringe CO2-Anteile des Abgases). Der Otto-Motor benötigt im Verhältnis zur Leistung deutlich weniger Gewicht und Bauraum. Die Entwicklungskosten liegen bei dem hardwareseitig bereits vollständig entwickelten Ottomotor erheblich niedriger, als bei einem Dieselmotor. Sie resultieren in erster Linie aus der Programmierung des Motorsteuergerätes zur Erreichung der Abgasziele.
... ]
Volgens de tekst te lezen zal de prijs voor die Loremo GT LPG duidelijk onder de diesel GT liggen en die kost 24.000 € (eerste link), en hij zal lichter zijn.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 augustus 2009 - 00:56:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 augustus 2009 - 01:38:50 »
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 augustus 2009 - 19:28:01 »
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?
Neen, maar grote interesse, ttz bestellingen ? kunnen al online doorgegeven worden, hoe meer hoe beter.  ;)

Citaat
Ref: http://evolution.loremo.com/content/view/100/136/
Sie wollen den Loremo jetzt schon kaufen?
Der Loremo wird leider erst ab 2011 in Serie gehen. Durch die Anmeldung bei myLoremo erfahren Sie jedoch als erster über wichtige Meilensteine, so dass Sie zu den ersten gehören, die sich über einen eigenen Loremo freuen können.

Op de Home-site vindt ge de laatste nieuwtjes hier (Blog):
http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/lang,de/
 
In D-Wiki vindt ge ook vele refertes, ik heb het gevoel dat hier ook "geruchten" te vinden zijn, en de communicatie hier ook voor een deel gevoerd wordt.

http://de.wikipedia.org/wiki/Loremo

- bvb Volgens ref 2 (media) zouden de eerste 10.000 stuk in 2011 verkocht worden.

- volgens meerdere refs weten ze nog niet juist waar de produktie gaat plaatsvinden (mss China !), de prototypes rijden al en zijn al op de openbare weg toegelaten.

- voor een verdere produktie zoeken ze wslk nog extra geld, zie ref 35 waar ze aandelen aanbieden.

-´t zou spijtig zijn moest een grotere produktie niet doorgaan wegens te weinig geld, maar dan zie ik wel de weinige eigenaars (max 10.000 ?) met een prachtige geldinvestering én "kult-auto" rondrijden...  
btw Ik kan het weten, de mijne is maar 8000 x verkocht op 2,5 jaar (Bjaren ´89-´91), besteld aug ´87... 2 jaar moeten wachten

N.B eveneens Ref Loremo BLog p 2. :  http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/5/5/lang,de/  
de motoren zouden van een Zuid-duitse constructeur komen, voor de benzine-lpg/cng en de EV tip ik op BMW(basis moto-motor), voor de turbo-dieseltjes denk ik meer aan Audi (VAG).
« Laatst bewerkt op: zondag 09 augustus 2009 - 20:47:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 11 augustus 2009 - 10:26:57 »
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?

Loremo = vaporware

Elk jaar wordt de lancering minstens een jaar "bijgesteld".

Ondertussen komen gewone auto's al aardig in de buurt van het (omhoog aangepaste) verbruik van de (diesel) loremo-als-prototype, zonder de gigantische beperkingen van de loremo (benepen 2-zitter met 2 noodzitjes). Je moet eens foto's bekijken met 2 personen in de loremo, dat is schouder aan schouder.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 11 augustus 2009 - 20:52:52 »
De elektrische Elise is een andere interpretatie dan de Tesla op nagenoeg dezelfde basis: hogere topsnelheid en wat lager gewicht maar tragere acceleratie en kleinere actieradius. Voor de weg lijkt de Tesla een interessanter keuze; dat blijkt ook uit het feit dat er ondertussen al meer dan 500 rondrijden. Ik wacht met spanning op de levering aan een familielid ten vroegste eind volgende maand.

En dan tja, die ijle Loremo. Een beetje vergelijkbaar met de Aptera. Zelfs als die hier leverbaar zouden worden lijken die toch iets te licht voor de openbare weg. Met 600kg gaat het comfort en weggedrag waarschijnlijk tegenvallen, en bij een eventuele botsing wordt de lichtgewicht met een grotere snelheid weggekatapulteerd volgens m1v1 ~ m2v2.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 11 augustus 2009 - 21:28:11 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:37:40 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 12 augustus 2009 - 09:42:10 »
Ah, maar de Volt gaat 30000$ kosten, wat zowat het dubbele is dan wat een Amerikaan "normaal" vind als prijs...

Ik hou het op de Tesla Model S.  Ik begrijp niet waarom een milieuvriendelijke auto er altijd zo lelijk moet uitzien...



Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 12 augustus 2009 - 20:13:37 »
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?
Loremo = vaporware
Elk jaar wordt de lancering minstens een jaar "bijgesteld".

Ondertussen komen gewone auto's al aardig in de buurt van het (omhoog aangepaste) verbruik van de (diesel) loremo-als-prototype, zonder de gigantische beperkingen van de loremo (benepen 2-zitter met 2 noodzitjes). Je moet eens foto's bekijken met 2 personen in de loremo, dat is schouder aan schouder.

Hebt ge een link van een gewone auto die aardig in de buurt komt qua zuinigheid/rijbereik, en die meer plaats hebben als een Loremo ?

Edit:
Citaat
http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
Modell (Diesel) l/100km      
1.  Audi A2 3L (45) 3,6
2.  Volkswagen Lupo 3L (91) 3,7

3.  Smart Fortwo (1048) 4,2
4.  Citroen C1 (34) 4,3

De eerste twee zijn idd niet veraf, vooral de A2 niet met 0,25 CW waarde.

De Loremo zal met zijn smalle silhouette (doorsnede) x 0,20 CW-waarde vooral op snelle wegen zuinig zijn.
Met 28 PK 170 kmh, of met 61 pk 200 kmh halen, ge moet het maar doen (Audi A2 3L 168 kmh, Lupo 165 kmh beide ook met 61 PK)

Maar diegene die wat bergachtig wil rijden zal toch de 61 pk versie nemen, Nederlanders de 28 pk versie  ;)

Die Loremo valt idd smal uit, wat wilt ge bij 140 cm breedte, de oude smalle 911 had zelfs al 161 cm buitenbreedte.
http://www.porsche.com/germany/accessoriesandservices/classic/world/models/roadvehicles/1964-911/

En de zithoogte is ook beperkt - vooraan best max 1,90 - of beter max 1,88 voor goede zithouding denk ik, de achterste plaatsen zijn natuurlijk eerder kindplaatsen max 1,60 cm, daarom heet hij ook 2+2 (zoals de 911 ook).

Voor man-man wordt het idd smalletjes vooraan, tja zal wel voor man-vrouw zijn en dan nog een gezellige vrouw...  ;)
Achteraan kan als bijkomende koffer benut worden zoals de 911.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 augustus 2009 - 21:16:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 12 augustus 2009 - 20:47:57 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
1 liter benzine kost 1,40 €.

Dan is de Loremo EV vanaf 78 cent/100 km toch zuiniger (verbruik 6kWh/100 km x 13 cent/kWh nachtstroom)

Een Loremo GT-LPG zal met 3l/100 km x 0,40 = 1,20 €/100 km ook zuiniger kunnen zijn.

Natuurlijk vergelijk ik nu een dikke appel met smalle peertjes  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 00:17:27 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 12 augustus 2009 - 21:22:19 »
En dan tja, die ijle Loremo. Een beetje vergelijkbaar met de Aptera. Zelfs als die hier leverbaar zouden worden lijken die toch iets te licht voor de openbare weg. Met 600kg gaat het comfort en weggedrag waarschijnlijk tegenvallen,... ]
Tja, die Belgische wegen ook...  ;)

btw de zwaarste 2 CV weegt 575 kg...
Citaat
http://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_2CV
Poids et performances
Poids (à vide) de 475 à 575 kg
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 augustus 2009 - 21:29:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 13 augustus 2009 - 00:00:36 »
btw de zwaarste 2 CV weegt 575 kg...

Klopt niet: er heeft een 4x4 versie met 2 motoren bestaan, die woog 630 kg (zie http://2cv-4x4-voisin.auto-blog.fr/).  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 13 augustus 2009 - 00:02:00 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Lotus Elise gaat elektrisch
« Reactie #14 Gepost op: maandag 17 augustus 2009 - 18:53:43 »
Dan is de Loremo EV vanaf 78 cent/100 km toch zuiniger (verbruik 6kWh/100 km x 13 cent/kWh nachtstroom)

Je gelooft toch niet dat vadertje staat zijn inkomsten uit brandstof gaat laten wegsmelten voor de nog "goedkope" stroom ?


Bovendien kan ons nu almaar vaker overbelaste distributienet niet veel elektrische auto's aan zonder ingrijpende aanpassingen.
Reken maar op een verveelvuldiging van de distributiekost / Eliataks daarvoor.
Voor wie het nog niet meegemaakt heeft : je kan dan een ei bakken op het trottoir, en de stoom komt gewoon uit de grond !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder