Auteur Topic: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'  (gelezen 3834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Gepost op: dinsdag 28 juli 2009 - 13:46:20 »
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:12:47 door jozef »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 01:54:06 »
Verkeersdrempels zijn op zich al pure waanzin. Maar ze dan ook nog niet reglementair aanleggen is gewoon misdadig.

Slechts weinige eigenaars van door verkeersdrempels beschadigde wagens zullen de moed hebben om te procederen tegen de wegbeheerder. Om dan nog maar te zwijgen van de duizenden wagens die niet meteen beschadigd geraken door die verkeersdrempels, maar er wel in aanzienlijke mate voortijdige slijtage door oplopen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 10:53:29 »
De ondingen zichtbaar op de foto komen vaker en vaker uit de grond hier. Zeer slecht zichtbaar (hier zijn ze gewoon dezelfde kleur als het wegdek), en zéér pijnlijk om er dan over te gaan aan 30 of 50 km/u als je ze niet gezien hebt. Die gevaartes neem je hier best aan 5 km/u.
Hier hebben ze er ook een hoop bijgegooid (letterlijk denk ik want er waren er zelfs die ze op de verkeerde plaats gegooid hadden ...) en ze zijn ook gewoon zwart
En dit buiten de BBK zonder enige snelheidsbeperking !!  :o :'(

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 12:39:05 »
Rijbaankussens zijn gewoonlijk iets breder dan de spoorbreedte van een personenwagen. Goed mikken dus; met een vrachtwagen of autocar komen die dingen tussen je voorwielen en voel je bijna niks (de dubbele achterwielen raken ze net); met een personenwagen er met beide wielen op het randje rijden en je voelt ook bijna niks. Je kan er dus over met 50 km/u
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 13:02:15 »
De reacties op het artikel in Het Nieuwsblad lopen aardig op. Spijtig dat het populisme zo snel de toon zet.

Met dank aan Kunde voor de term "rijbaankussen" welke ik niet kende. Met deze inrichtingen heb ik inderdaad weinig problemen, met de motor alvast een stuk stabieler dan de "champignons" (ronde, bolvormige rijbaankussens). Maar met "vergeetputten" aan het begin en einde van sommige busbanen (Basikliek van Koekelberg) heb ik als motorrijder meer problemen.

Ik kom net terug uit Portugal en daar remt men het verkeer in de dorpskernen af door de plaatsing van een rood licht dat aanspringt als men het gebied te snel nadert. De controle van de snelheid wordt steevast aangekondigd door duidelijke verkeersborden.  Er is bovendien de druk van sociale controle, want met houdt het achterop komend verkeer op met die 15 à 30 seconden "straftijd". De vering van uw voertuig gaat er wel langer mee.

Misschien is er in dat land wel sprake van beleid? Groetjes aan allen.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 15:49:02 »
Ik kom net terug uit Portugal en daar remt men het verkeer in de dorpskernen af door de plaatsing van een rood licht dat aanspringt als men het gebied te snel nadert. De controle van de snelheid wordt steevast aangekondigd door duidelijke verkeersborden.  Er is bovendien de druk van sociale controle, want met houdt het achterop komend verkeer op met die 15 à 30 seconden "straftijd". De vering van uw voertuig gaat er wel langer mee.

Misschien is er in dat land wel sprake van beleid? Groetjes aan allen.
Interessant, in Denemarken heb ik ook zoiets bijna in elke bbk gezien, zeker als ge van een veel snellere weg zonder bebouwing (geen geleidelijke overgang) de bbk naderde, maar daar waren het enkel 2 oranje lichten die aanfloepten als men te snel reed, zijn eigen snelheid kon men dan direct aflezen; reed men niet te snel kreeg men nog een dankwoordje of een  :) terug.
Het gaat ook anders.
De Vlaamse studie Nuyts 2006 heeft immers aangetoond dat zulke -beter zichtbare- borden zelfs veel effectiever kunnen zijn als (grijze of groene) flitspalen.
Overigens Denemarken heeft helemaal geen flitspalen en behoort -soms toch- tot de top 5 vd verkeersveiligste landen in de EU...
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 juli 2009 - 15:52:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 20:23:50 »
Ik heb nochtans serieuze problemen met die verkeerslichten die op rood springen als er iemand te snel rijdt. Je straft er mogelijk ook onschuldigen mee ! Dit is zo'n beetje hetzelfde als iemand flitsen, maar ook zijn voorganger en achterligger moeten meebetalen. Men straft enkel iemand die een fout begaat. Dit heeft niets met sociale controle te maken, het doet me trouwens fel denken aan de maatregelen van de nazi's tijdens WOII. Men ontdekt het verzet in het dorp en daarom moeten er ook maar ineens 100 onschuldigen boeten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 20:42:23 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 22:49:08 »
Ik las ook nog enkele artikels over tests in NL: het artikel is hier te vinden.

Ik heb het artikel gelezen. Er staat onder meer in:

Citaat
Nederland werkt trouwens ook naarstig aan 'intelligente' drempels die je niet voelt wanneer je je aan de snelheidsbeperkingen houdt. Eén fabrikant gebruikt daarvoor radarsystemen die de drempel naar boven laten klappen bij een te hoge snelheid.

Zou het dan niet goedkoper zijn om, als er sneller dan toegestaan gereden wordt, maar meteen kraaiepoten op het wegdek te laten vallen?

Ik begrijp die gasten niet. Als die drempel naar boven klapt omdat een ziekenwagen er snel wil over rijden, wil ik niet met een gebroken arm in die ziekenwagen liggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 29 juli 2009 - 23:35:24 »
Ik heb nochtans serieuze problemen met die verkeerslichten die op rood springen als er iemand te snel rijdt. Je straft er mogelijk ook onschuldigen mee ! Dit is zo'n beetje hetzelfde als iemand flitsen, maar ook zijn voorganger en achterligger moeten meebetalen. Men straft enkel iemand die een fout begaat. Dit heeft niets met sociale controle te maken, het doet me trouwens fel denken aan de maatregelen van de nazi's tijdens WOII. Men ontdekt het verzet in het dorp en daarom moeten er ook maar ineens 100 onschuldigen boeten.

Beste JC, volgens mij heb je vandaag te lang in de file gestaan. Dit is wel een felle reactie van jou, maar dat is evenwel je volste recht. Ik heb het Portugese systeem niet ervaren als iets waar onschuldigen mee gestraft worden. Als buitenlander had ik dit gelukkig vrij snel door eenmaal je met rode wangen naar de wagen achter jou met de handen omhoog "sorry" probeert te zeggen. Nu weet ik ook dat onze lintbebouwing minder mogelijkheden biedt dan dorpskernurbanisme zoals in D, FR, NL, .... Mijn ervaring was bijna aangenaam dat iedereen bij het naderen van de dorpskern netjes naar 50 ging. Niks stress, niks agressie. Het werkt psychologisch positief. Bij mij toch ;D

Onregelmatige verkeersdrempels en louter poenscheppende flitsers, dat zijn in mijn ogen pas Nazi toestanden, maar ieder zijn of haar oordeel hé man. Ik blijf gewonnen voor deze dos santos da silva methode. Greetz.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 30 juli 2009 - 00:26:56 »
Hier in de buurt staat zo'n onding (Rumst) en ik heb er al enkele keren voorgestaan, louter omdat iemand anders een overtreding maakte. Dikwijls is het trouwens een motorrijder (of opgevoerde bromfiets) die het licht op rood doet slaan en dan sta je daar voor niks ! Ik dacht nochtans dat het een eenvoudige regel is, je straft wie een overtreding maakt en niet de groep. Het werkt bovendien agressie en schoolmeesterkes mentaliteit in de hand.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 30 juli 2009 - 02:28:59 »
Zo'n 20 jaar geleden heb ik ook vaak iets dergelijks gezien in Spanje. Er was wel dat verschil dat je snelheid (toen nog 60km/u) gemeten werd bij het binnenrijden van de gemeente. Was die te hoog dan gingen de verkeerslichten, die ergens in het midden van de dorpskern stonden, op rood en op een hondertal meter van de verkeerslichten werd je snelheid opnieuw gemeten. Bleef je snelheid te hoog dan bleven de verkeerslichten op rood. Was je echter voldoende afgeremd werd het groen voor dat je bij de verkeerslichten aankwam en moest je dus niet stoppen, enkel vertragen.
Dat vond (vind) ik wel een goed systeem ware het niet dat het als neveneffect heeft dat de rode verkeerslichten, bij gebrek aan controle maar kan nu eventueel door flitscamera's opgelost worden, massaal genegeerd werden.
Toen ik een jaar of 3 geleden terug een tijdlang een paar keer per maand door Spanje reed ben ik er geen enkele meer tegengekomen.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #12 Gepost op: zondag 23 augustus 2009 - 00:11:36 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:33:12 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Steeds meer klachten over 'slechte verkeersdrempels'
« Reactie #13 Gepost op: zondag 23 augustus 2009 - 00:29:18 »
iemand nog ergens de gegevens van de plaatsingsvoorwaarde?
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=art1-11
Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.
(B.S. 28.10.1998)
Art. 1 tot 11: Wetteksten 

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=bijl1
Bijlage 1: Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersdrempels 
 
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=bijl2
Bijlage 2: Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersplateaus
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I