Auteur Topic: examen rijschoolinstructeur  (gelezen 53899 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline CindyV

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
examen rijschoolinstructeur
« Gepost op: woensdag 26 augustus 2009 - 13:57:47 »
Kan er iemand wat informatie verschaffen omtrent het examen voor het bekomen van het brevet voor rijschoolinstructeur?

Waar best op toespitsen? Hoe gaat dit examen in zijn werk?
Tips???

Het zou naar het schijnt een heel moeilijk examen zijn?


Groetjes en alvast bedankt voor de hulp

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009 - 16:41:49 »
Beste Cindy,


Bedankt voor je registratie op dit forum, en hartelijk welkom!


Rond deze tijd van het jaar kan je je bij de diverse opleidingscentra aanmelden om deel te nemen aan een bijeenkomst waarop je alles wat je maar wil weten over de opleiding tot rijschoolinstructeur en het beroep kunt vragen en te weten komen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik ga jou alvast enkele links naar dergelijke centra geven:

Vlaams Verkeersopleidingscentrum
De inlichtingsvergaderingen zijn daar al wel voorbij, maar vraag gerust met mijn groeten (Jozef Baum) of Bert of John (de directeur) even tijd voor jou heeft.

Syntra


Hier alvast ook een link naar de wettelijke voorwaarden om rijschoolinstucteur te worden.


De opleiding verloopt als volgt (ik beperk me hier tot rijschoolinstructeur praktijk voor voertuigen van categorie B).

Eerst ga je ongeveer 4 maanden elke zaterdag (de hele dag) les volgen in een dergelijk centrum. De opleiding kun je voor een groot deel betalen met opleidingscheques; de betere rijscholen betalen zelfs de kosten volledig terug nadat je 6 maanden vast in dienst bent. Tijdens die 4 maanden moet je, behalve naar de lessen gaan, in de loop van de week de leerstof thuis ook nog instuderen, anders kom je er niet.

Daarna moet je in Brussel bij de FOD Mobiliteit en Vervoer schriftelijk examen gaan afleggen op een zaterdag over de vakken die je geleerd hebt:

- politie wegverkeer (het uitgebreidste vak, behelst wegverkeerswet, verkeersreglement en rijbewijswetgeving).
- autotechniek.
- pedagogiek.

Als je daarin geslaagd bent, moet je daarna nog eens over dezelfde vakken mondeling examen gaan afleggen.

Ben je ook daarin geslaagd, dan moet je voor een medisch attest zorgen, en kan je aan de slag als stagiair in hoofd- of bijberoep bij een erkende rijschool.

Eerst gaat er iemand van die rijschool eens een uurtje met jou meerijden om te zien of er aan jou rijstijl nog één en ander moet bijgeschaafd worden.

Dan ga je een tijdlang meerijden met een instructeur die les aan het geven is.

Vervolgens ga jij een tijdlang lesgeven, terwijl die instructeur achteraan zit en je in het oog houdt.

Daarna ga je alleen lesgeven, doch heb je nog altijd een gebrevetteerde instructeur die jouw peter is.

Je stage is in principe niet vergoed, maar de betere rijscholen geven desondanks toch ongeveer 8 Euro per uur.

Na je stage komt je laatste examen: je modelles, die je moet geven aan een examinator van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dat houdt onder meer in dat je die man moet wijzen op de fouten die hij (uiteraard moedwillig) maakt. Hij gaat zich bijvoorbeeld langs de achterkant van de wagen naar het bestuurdersportier proberen te begeven, in plaats van langs de voorkant van de wagen, zoals het hoort om het aankomend verkeer te kunnen zien. Of hij gaat zijn binnenspiegel afstellen en daarna zijn bestuurderszetel, wijl het natuurlijk in omgekeerde volgorde moet gebeuren. Ook gaat hij na of jouw schriftelijke lesvoorbereiding volgens de regels van de kunst is.

Voilà: als dit alles gelukt is, krijg je je brevet als rijschoolinstructeur, en kun je het beroep uitoefenen.


Wettelijk ben je niet verplicht hogervermelde theoretische opleiding te volgen, maar dan heb je hooguit 10% kans om te slagen voor de examens. En mocht je dan toch slagen, dan duurt je stage 300 uur in plaats van 75 uur.


Zijn voormelde schriftelijke en mondelinge examens moeilijk? Ik ga eerlijk zijn: ja, dat zijn ze.

Het zijn geen meerkeuzevragen, doch open vragen. Er worden jou dus geen mogelijke antwoorden voorgesteld, je moet de antwoorden correct formuleren. Op het mondeling examen proberen ze bovendien of ze je kunnen misleiden.

Het gebruik van de correcte terminologie is heel belangrijk. Als je het bijvoorbeeld over een voetpad hebt in plaats van over het trottoir, of over een oranje verkeerslicht in plaats van over het oranjegeel verkeerslicht, kost je dat veel punten.

Je hoeft de wetteksten niet letterlijk te kunnen weergeven, maar wel elk element dat er in voorkomt. Een voorbeeld: volgens het verkeersreglement is een voetganger:

Citaat
een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Je hoeft dat dus niet letterlijk zo kunnen weergeven, je mag het met je eigen woorden zeggen, maar in je antwoord moeten wel al de volgende elementen te vinden zijn:
- persoon die zich te voet verplaatst.
- gelijkgesteld: aan de hand leiden van
  - kruiwagen
  - kinderwagen
  - ziekenwagen
  - ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan voor voetgangers vereiste ruimte nodig heeft
  - fiets
  - tweewielige bromfiets

Een ander voorbeeld: de examinator vraagt je of je een vast oranjegeel verkeerslicht mag voorbijrijden.

Zeg je: "Ja, op voorwaarde dat je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende velige wijze kunt stoppen", dan wordt dat fout gerekend. Je moet antwoorden: "Neen, tenzij je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende velige wijze kunt stoppen". Als je daarbij heel sterk de nadruk legt op "zo dicht" (je mag zelfs zeggen: "zó dicht, maar zó dicht, maar dan ook zó dicht"), dan maak je een goede indruk op de examinator.

Komt daar nog bij dat sommige examinatoren zelf het juiste antwoord niet kennen. Een voorbeeld. De condensator van de stroomverdeler moet met de aarding verbonden zijn. Maar er zit er daar ene tussen die bij hoog en bij laag beweert dat dat niet waar is, en die het fout rekent als je op je tekening die condensator wél met de aarding verbindt.

Ik schrijf dit alles niet om je af te schrikken, doch enkel om je de goede raad te geven de theoretische opleiding bij een erkend centrum te volgen. Men zal je daar op alles wat ik hier aanhaal en nog veel meer attent maken (men zal je zelfs zeggen wie die examinator is bij wie je die condensator niet met de aarding mag verbinden).


Het komt er dus eigenlijk op neer dat het, examens inbegrepen, ongeveer een half jaar hard studeren is, en dan lukt het wel.

Mogelijk zal Benny Stinkens, een rijschoolinstructeur theorie en praktijk, hier vanuit zijn ruime ervaring nog wat meer willen toelichten.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

Nog een laatste goede raad: wees voorzichtig met websites waar verkeersvragen beantwoord worden. Er zijn er waar er geregeld nogal eens ferm met de klak naar gesmeten wordt, ook door politieambtenaren. Na je theorieopleiding tot rijschoolinstructeur zul je dat wel merken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 augustus 2009 - 17:16:36 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009 - 21:42:22 »
Jozef schreef
Citaat
Mogelijk zal Benny Stinkens, een rijschoolinstructeur theorie en praktijk, hier vanuit zijn ruime ervaring nog wat meer willen toelichten.

Jij hebt dit zo mooi samengevat Jozef dat ik er op dit moment niets aan hoef toe te voegen  8)

Maar als er vragen zijn laat ze maar gerust komen  ;)

Offline CindyV

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 27 augustus 2009 - 13:57:00 »
Jozef,

allereerst enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg.

De tips die je gegeven hebt zijn allezins handig om weten.

Het is zo dat ik me op dit forum heb ingelogd om mijn vriend te helpen.
Hij is momenteel bezig een opleiding tot instructeur te volgen via Cevora.
Hij is er wel enorm enthousiast over en ook na de kijkstage is hij er van overtuigd dat hij dit echt wil doen.
De eigenlijke lessen zijn maandag ll. gestart en het examen is al gepland voor 26/09.
En dat is wat me een beetje zorgen maakt.
Ik heb zelf de lespakketten eens bekeken en om dit in 1 maand te kennen... het zal niet makkelijk zijn.

Zelf heb ik al wat voorbeeldvragen opgesteld en hier komen je tips dan wel handig van pas zodat ik weet waar op te letten.

Stel nu dat mijn vriend niet slaagt voor het examen wat is dan best aan te raden? Opnieuw een cursus volgen of dan voor de zelfstudie gaan met de 300u stage?
Zijn rijscholen wel vlug geneigd iemand als stagiair te nemen die geen cursus volgt bij een erkende instantie?

Nogmaals enorm bedankt hoor.


Groetjes
Cindy

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 27 augustus 2009 - 15:07:04 »
Beste Cindy,


Je vriend heeft het voornaamste dat nodig is om te slagen: de motivatie, hij is enorm enthousiast, hij wil echt rijschoolinstructeur worden (want dat je voor het bescheiden loon geen rijschoolinstructeur moet worden, zal hij intussen al wel weten).

Als hij, gezien de korte duur van de cursus en het examen op 26 september, over voldoende tijd beschikt om te studeren, geef ik hem dan ook goede slaagkansen.

Normaal gezien zou hij tegen het einde van de cursus van de lesgevers vragen moeten krijgen zoals er op het examen gesteld worden, zodat hij kan nagaan of zijn kennis voldoende is.


Wat als hij niet zou slagen?

Dan heeft hij om te beginnen al heel wat tijd om zijn kennis bij te werken, want het volgend examen is pas begin volgend jaar.

Of hij dan al dan niet opnieuw de cursus gaat volgen, hangt van twee factoren af.

Ik heb de cursussen gevolgd bij het Vlaams Verkeersopleidingscentrum. Daar is het zo dat, als je niet voor de examens slaagt, je de cursus gratis opnieuw mag volgen. Als dat bij Cevora ook zo is, dan zou ik alvast aanraden de cursus opnieuw te volgen.

Is dat niet zo, en zou hij opnieuw moeten betalen om de cursus nog eens te volgen, dan raad ik hem aan voor zichzelf eerlijk na te gaan waarom hij niet geslaagd is.

Als hij de lessen goed begrepen heeft, doch ze niet voldoende kunnen instuderen heeft, dan is het niet echt nodig om de cursus opnieuw te volgen, want dan is het eigenlijk gewoon een kwestie van er nog wat meer tijd te kunnen aan besteden. Ik zou hem dan wel aanraden zich op de site van de FOD Mobiliteit en Vervoer te abonneren op de gratis newsletter (links onderaan in het menu), zodat hij op de hoogte blijft van wijzigingen aan de verkeersregelgeving, want dergelijke wijzigingen zijn relatief frequent.

Is hij daarentegen niet geslaagd omdat hij een aantal dingen niet begrepen heeft, dan is het natuurlijk wel aangewezen om de cursus nog eens te volgen, zodat hij aan de lesgevers dan vragen kan stellen over wat hij niet begrepen heeft.


Ik kan me niet indenken dat een rijschool iemand die geen opleiding bij een erkend centrum gevolgd heeft, minder graag zou hebben dan iemand die dat wel gedaan heeft. Het slagen voor de examens levert immers hoe dan ook het bewijs van een voldoende kennis. Eigenlijk zou iemand die 300 in plaats van 75 uur stage moet doen, zelfs interessanter zijn voor de rijschool. Tijdens de stage kost de kandidaat aan de rijschool immers minder dan daarna.

Maar hoe dan ook zal dit probleem zich voor jouw vriend niet stellen. Want of hij nu op 26 september of tijdens de volgende zitting slaagt voor de examens, maakt daarbij geen verschil: hij zal in beide gevallen de cursus eens gevolgd hebben, en dus slechts 75 uur stage moeten doen.

Waar een rijschool onder meer belang aan hecht, is dat de kandidaat zowel voor het beroep als voor die bepaalde rijschool enthousiast is. Want een rijschool heeft er natuurlijk een hekel aan als een kandidaat op het einde van de stage of kort daarna het afbolt om bij een andere rijschool te gaan werken.

Ik wens jou, die je vriend steunt, en hem in ieder geval veel succes toe met de studie en de examens, en daarna een fijn beroep als rijschoolinstructeur. En uiteraard altijd welkom hier.  ;)

« Laatst bewerkt op: donderdag 27 augustus 2009 - 15:25:01 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline CindyV

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #5 Gepost op: maandag 09 november 2009 - 15:09:09 »
Beste Jozef,

bij deze nogmaals bedankt voor de tips van een 2-tal maand geleden.
Dit weekend heeft mijn vriend het mondeling examen afgelegd en is hij daarvoor ook geslaagd.
Nu enkel nog de modelles en jullie hebben er een nieuwe collega bij.    :)

Ik wou u dit toch even laten weten.
Nogmaals bedankt.

Groetjes

Cindy

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #6 Gepost op: maandag 09 november 2009 - 15:24:41 »
Hartelijk dank voor je bericht, Cindy. En natuurlijk een dikke proficiat voor je vriend.

Ook hij is uiteraard erg welkom op dit forum.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Magister

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #7 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 00:56:55 »
Beste,

Ik zit volop in een cursus voor rijschool-instructeur in een erkende rijschool. Op 30 januari kan ik meedoen aan het examen. Ik moet mij daar dus dringend voor inschrijven (vóór 31 december). Maar ik kan maar niet kiezen of ik nu voor Brevet II dan wel voor Brevet III zou gaan. Mijn voorkeur gaat misschien wel het meest uit naar Brevet III (theorie). Maar wat zou daar het eventuele voor- of nadeel van zijn? Ik ben in elk geval wel van plan om de beide brevetten proberen te behalen.
Kan iemand mij daarover goeie raad geven? ik zou u dankbaar zijn.
Alvast bedankt.

Magister   

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #8 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 13:34:04 »
Beste Magister,

Hartelijk welkom op dit forum, en bedankt voor je registratie.

Ik denk dat je je bij je keuze voor rijschoolinstructeur theorie of praktijk best laat leiden door jouw prioriteiten.

Sinds het theoretisch examen een onbeperkt aantal keren mag afgelegd worden zonder verplichting om lessen te volgen bij een erkende rijschool, en er een aantal initiatieven op het web ontstaan zijn om de kandidaten te helpen bij hun voorbereiding, is het aantal theorielessen die door de rijscholen gegeven worden, drastisch achteruitgegaan. Als het er voor jou in de eerste plaats op aankomt om zoveel mogelijk uren les te kunnen geven, heb je een betere kans als rijschoolinstructeur praktijk.

Is dit voor jou evenwel geen prioriteit, dan kun je je best laten leiden door wat je het liefste zou doen.

Je kunt natuurlijk ook bijvoorbeeld beginnen als rijschoolinstructeur praktijk, en daarna ook nog het brevet voor theorie behalen (voor dit laatste moet je wel een getuigschrift van hoger middelbaar onderwijs bezitten).

Mijn vriend Benny Stinkens, een ervaren rijschoolinstructeur theorie en praktijk, zal hier wellicht zijn standpunt willen aan toevoegen.

We wensen jou in ieder geval veel succes toe, en hopen dat je toch nog wat tijd zult vinden om dit forum te verrijken met je bijdragen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #9 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 20:01:11 »
Ik ben eerst voor Brevet III gegaan (theorie dus)
De reden daarvoor was dat als je (in die tijd 1994) minstens 70% haalde op je examen je vrijgesteld was voor het theorie-examen van Brevet II

Ik heb dus maar 5 examens moeten afleggen i.p.v. 6 omdat ik deze vrijstelling had. ;)

Dus raad ik je aan om je even te informeren of dit nog steeds van toepassing is en zo ja kan je dus overwegen om hetzelfde te doen  8)
70% moet dan wel een haalbare kant zijn  ;)

Veel succes

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #10 Gepost op: zondag 13 december 2009 - 20:09:21 »
Jozef schreef
Citaat
Sinds het theoretisch examen een onbeperkt aantal keren mag afgelegd worden zonder verplichting om lessen te volgen bij een erkende rijschool, en er een aantal initiatieven op het web ontstaan zijn om de kandidaten te helpen bij hun voorbereiding, is het aantal theorielessen die door de rijscholen gegeven worden, drastisch achteruitgegaan. Als het er voor jou in de eerste plaats op aankomt om zoveel mogelijk uren les te kunnen geven, heb je een betere kans als rijschoolinstructeur praktijk.

Dat is maar hoe je het bekijkt ?
Ik geef inderdaad minder theorie in de rijschool, en geef meer theorie op gewone scholen (ROS)
Praktijk word door minister "het land uit" ook minder gegeven (vrije begeleiding) en vervangen door de gewone scholen (STD)

Offline Dirk

  • Starter
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
  • Compare the Meercat
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 19:41:00 »
Ik ben een nieuweling op het forum. Heb het bij toeval ontdekt. Wat ook toevallig is, is het gegeven dat ik in dezelfde groep zat van de vriend van Cindy.
Ik veronderstel dat haar vriend Jurgen heet...?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 13 januari 2010 - 20:19:33 »
Ik ben een nieuweling op het forum.

Onze beste dank voor je registratie, en hartelijk welkom op dit forum, Dirk.  ;)

Citaat
Heb het bij toeval ontdekt. Wat ook toevallig is, is het gegeven dat ik in dezelfde groep zat van de vriend van Cindy.
Ik veronderstel dat haar vriend Jurgen heet...?

Dat weet ik niet. Ik kan jou in dat verband alleen maar zeggen dat we geen forumlid hebben die onder de naam "Jurgen" geregistreerd is.

We zouden in ieder geval een actieve deelname aan dit forum van jou als gebrevetteerd rijschoolinstructeur op prijs stellen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Dirk

  • Starter
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
  • Compare the Meercat
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 11:38:26 »
Ik zal me even voorstellen onder het hoofdstuk Forumleden.

Offline Magister

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 07:34:32 »
Hallo,

Allereerst toch even zeggen dat ik dit forum een prachtig idee en een schitterend initiatief vind.
Ik heb een vraagje.
Ik heb examen rijschool-instructeur afgelegd voor Brevet II.
Op het schriftelijke examen op 30 januari te Brussel had ik voor de theoretische kennis van de verkeersveiligheid 27,25/30 (= 90,8%) en voor de theoretische kennis automechaniek 6,5/10 (= 65%).
Op het mondeling examen op 6 maart te Deurne had ik voor de theoretische kennis van de verkeersveiligheid 14/30 (= 46,7%) en voor de automechaniek 3,5/10 (= 35%).
In totaal geeft dat voor de kennis van de verkeersveiligheid 68,75% en voor de automechaniek 50%.
Hoe moet het nu verder?
Alvast bedankt voor de informatie.

Magister