Auteur Topic: examen rijschoolinstructeur  (gelezen 53872 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010 - 19:39:49 »
Ik kan je daar moeilijk op antwoorden omdat het voor mij al van 1994 geleden is.
Toen was het zo dat als je buisde voor je mondeling (wat jij dus blijkbaar gedaan hebt) je helemaal opnieuw kon beginnen, dus ook voor je schriftelijk.

Er is sinds toen een heleboel veranderd dus kan het best zijn dat zoiets nu niet meer moet.
Kan je niet aan deze info geraken op de plaats waar je de opleiding gevolgd heb, of op de plaats waar je de examens afgelegd hebt?

Offline Ineke2607

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #16 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 16:35:07 »
Hallo,

Ik ben net terecht gekomen op jullie forum en vroeg me af of jullie me konden helpen met een paar vragen.
In september start ik met de opleiding om brevet II en III te behalen. Ik vroeg me dan ook af of het mogelijk is om het examen van deze brevetten gelijktijdig af te leggen.
Sommige spreken over een goed loon en andere vertellen dat het niet spectaculair is. Het valt natuurlijk te zien wat je verwachtingen zijn maar wat is nu ongeveer het bruto loon van een beginnende fulltime auto instructeur? Zijn er weekend en avond premies aan verbonden en of klimt je loon door meerdere brevetten te behalen?

Alle sinds hartelijk dank!

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #17 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 17:10:14 »
Ik denk niet meteen dat je je aan de wedde van een bisschop moet verwachten.  Eventueel kan het ook in bijberoep, zodat je ook een aardig centje bijverdienen.  Of het loon voor jou bevredigend is, kan ik moeilijk in jouw plaats inschatten.  Is het een opleidingscentrum, verbonden aan een rijschool, dan kunnen ze je daar toch al iets meer vertellen over je latere loon.

Zelf ben ik bezig voor brevet 3, schriftelijke en mondelinge proef inmiddels achter de rug (met succes overigens).  Nu ben ik bezig met mijn stage, als die afgelopen is wacht mij nog de derde en laatste horde, nl. de modelles.

De politie over het wegverkeer, is best haalbaar.  Op voorwaarde dat je er van begin af aan mee bezig bent.  Laat je cursus dus niet liggen tot in januari.  Het is weinigen gegeven om dan ineens die hele cursus knal uit het hoofd te kennen.  Maar wanneer je er tussendoor geregeld voor studeert, is het best te doen vind ik.  Maw: tussen twee cursusdagen in, je boek nog eens vastpakken, je materie stelselmatig bijhouden.

Ik heb de opleiding gevolgd bij VAB, te Sint-Niklaas.  Toffe, aangename lesgever die z'n vak door en door kent.  En tijd kan vrijmaken als je nog ergens mee worstelt.

Bedenk wel dat je nog een hele weg te gaan hebt.  Je volgt je opleiding, waarna je in januari/februari je schriftelijke proef aflegt.  Slaag je daarvoor, dan word je uitgenodigd op je mondelinge examen (ergens in maart denk ik).  Slaag je daar dan ook in, dan krijg je een attest waarmee je naar de rijschool kan gaan voor je stage.  De rijschool moet op haar beurt weer een attest aanvragen dat hun toelaat om jou je stage te laten volbrengen in 1 van hun vestigingen.  Eenmaal dat attest in hun bezit, kan je stage beginnen.  En pas als die stage afgerond is, kan je inschrijven voor je examen modelles.  Dus reken er maar gerust op, dat het makkelijk een jaar duurt vooraleer je je definitieve diploma in je bezit hebt.  Maw, instructeur worden moet een bewuste keuze zijn, of je redt 't niet.  Maar mits de nodige volharding, kan het een fijne stiel worden.
« Laatst bewerkt op: maandag 05 juli 2010 - 17:12:40 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #18 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 17:42:48 »
Ik denk niet meteen dat je je aan de wedde van een bisschop moet verwachten.

 ;D

Neen, dat zeker niet. In België bedraagt het maandelijks brutoloon van een bisschop 6.826 Euro, en hier in Bayern krijgt de afgetreden bisschop Mixa nog altijd 7.900 Euro per maand.

Als rijschoolinstructeur val je onder het PC (paritair comité) 218. Meestal wordt voor een instructeur praktijk klasse A van de loonschaal toegepast, en voor een instructeur theorie klasse B. De loonschalen vind je onder meer via deze link.

Meer brevetten leveren niet meer loon op. Bij mijn weten worden er ook geen premies uitgekeerd voor avond- en weekendwerk.

De stage is in principe onbezoldigd, doch heel wat rijscholen keren tijdens je stage toch een vergoeding uit.

Een deel van de kosten van je opleiding kun je met opleidingscheques betalen.

Sommige rijscholen betalen bovendien die kosten integraal terug van zodra je 6 maanden vast in dienst bent.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010 - 00:07:10 »
Sommige rijscholen betalen bovendien die kosten integraal terug van zodra je 6 maanden vast in dienst bent.

Of minstens een bepaald aantal uren zelfstandig gewerkt hebt (dwz: zonder begeleiding van een ervaren mentor).  

De rijscholen kennen je soms een bepaalde vergoeding toe voor je stagelessen.  Op dit ogenblik word ik tijdens m'n stage, geruggesteund door een ervaren mentor.  Die staat me bij, met raad en daad.

Maar denk eraan: lesgeven is een persoonlijk iets.  Kant-en klaar pakketjes hoef je zeker niet te verwachten.  Zelf mocht ik gerust mee lessen volgen van meerdere ervaren lesgevers.  Zo kon ik heel wat opsteken inzake lesgeven, en er een beetje m'n weg wat in zoeken.  Je legt tijdens je stage je basis, je kapstok als het ware (om op terug te vallen).  Je stopt er dus een stukje van jezelf in.  Dat maakt het trouwens ook boeiend.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 juli 2010 - 00:11:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010 - 01:24:13 »
Citaat van: bert.covens
Nu ben ik bezig met mijn stage, als die afgelopen is wacht mij nog de derde en laatste horde, nl. de modelles.

Juist. En tijdens die modelles gaat de examinator fouten maken, om na te gaan of je ze merkt en hem er attent op maakt.

Voor een instructeur praktijk gaat hij bijvoorbeeld zich langs achter de auto i.p.v. langs voor (zodat je het aankomend verkeer ziet naderen) naar het bestuurdersportier begeven (hoewel VIP chauffeurs, butlers en bodyguards geleerd wordt om, wanneer de VIP al in de auto zit, niet de onbeleefdheid te begaan om zich langs voor naar het bestuurdersportier te begeven).

De examinator gaat eerst zijn spiegels afstellen, en pas daarna zijn bestuurderszetel, wat natuurlijk verkeerd is.

Hij gaat, waar de maximum toegestane snelheid beperkt is tot 50 km/h, op zijn sloefen proberen om toch iets sneller te rijden, om te zien of je hem daarop attent maakt.

Maar het is naar mijn gevoel wel goed geweest om de modelles te verplaatsen naar het einde van de stage, daar waar ze in het verleden vóór het begin van de stage plaatsvond.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline dirk1967

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016 - 09:27:13 »
Beste mensen, als nieuw lid wens ik niet direct een nieuw topic te openen maar probeer ik mijn vraag hier te stellen.
Ik ben zelfstandige winkelier en na vele jaren hard werken wens ik mijn carriere een nieuwe wending te geven.
Aangezien ik autofan ben, heel graag in een wagen zit, heel graag kennis overdraag, en reeds ervaring heb met het leren autorijden van jongeren (onofficieel :) ben ik echt gemotiveerd om mijn beroep om te switchen naar instructeur rijbewijs b.
al veel gelezen over examens, lonen, duur van de opleiding en stages...

Wat ik wel nergens lees is het volgende: Ik ben 49 jaar. Is er nog een markt en toekomst voor de ietwat oudere persoon die dit beroep wenst aan te leren en uit te oefenen?
Zijn rijscholen geneigd ook mensen van mijn leeftijd aan te nemen?

groetjes,
dirk

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016 - 12:34:04 »
Wat ik wel nergens lees is het volgende: Ik ben 49 jaar. Is er nog een markt en toekomst voor de ietwat oudere persoon die dit beroep wenst aan te leren en uit te oefenen?
Zijn rijscholen geneigd ook mensen van mijn leeftijd aan te nemen?

Op elke vraag: JA .   Je zal zeker kansen krijgen.  Dit weekeind, is er trouwens een jobinfodag. 

Klik >>> hier voor meer info.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline fran dc

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #23 Gepost op: zondag 19 maart 2017 - 18:00:31 »
vraagje....

Ik overweeg om rij-instructeur te worden in bij-beroep. Is het sop de kolen waard?
aangezien de opleiding prijzig is...



Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #24 Gepost op: zondag 19 maart 2017 - 20:16:23 »
vraagje....

Ik overweeg om rij-instructeur te worden in bij-beroep. Is het sop de kolen waard?
aangezien de opleiding prijzig is...

Hartelijk welkom op het forum!

Mogelijk kun je alvast een deel van de opleiding betalen met opleidingscheques. Sommige rijscholen betalen jou de opleiding terug als je daarna bij hen een bepaald aantal maanden gewerkt hebt.

Als je het enkel voor het geld zou doen, kan ik het jou niet aanraden. Je zult het beroep dan wellicht met tegenzin uitoefenen, en het loon is niet om van naar huis te schrijven.

Rijschoolinstructeur worden is interessant als het jou voldoening oplevert om (voornamelijk jonge) mensen niet alleen aan een rijbewijs te helpen, maar vooral ze met jouw kennis en vaardigheden alvast een basis mee te geven om een goede (vooral veilige) bestuurder te worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #25 Gepost op: maandag 20 maart 2017 - 15:00:48 »
Je vindt via >>> deze link alvast héél wat nuttige info.

Dergelijke opleidingen, kan je volgen bij een aantal erkende rijscholen die zélf ook nog een erkend opleidingsinstituut voor rijschoollesgevers uitbaten.  Daarnaast ook nog oa bij het Syntra.

* De opleiding zélf, is gespreid over een 5 à 6 maanden
==> althans toch bij mijn huidige werkgever, en de rijschool waar ik destijds m'n opleiding volgde.  Reken van pakweg september tot eind december
* Na de opleiding, schrijft men je in voor het schriftelijke examen in Brussel
* Wie hierin slaagt, wordt een 6 à 8 weken later uitgenodigd voor het mondelinge examen, eveneens in Brussel
* Wie ook hierin slaagt, ontvangt na een tweetal weken een brief met een stagetoelating
* Met deze stagetoelating, ga je naar de rijschool waar je je stage wenst te volbrengen
* De rijschool, dient nu een aanvraag te doen bij de Vlaamse overheid om jou stage te laten doen in hun rijschool
* Je moet als praktijklesgever -mét attest dat je een erkende opleiding gevolgd hebt- X aantal uren stage afleggen
==> voor praktijklesgever auto : bvb 300 uren, indien je een erkende opleiding gevolgd hebt: 225 uren
* Eénmaal je voldoende stage-uren bij elkaar gesprokkeld hebt, en op voorwaarde dat je stagemeester/mentor je voldoende bekwaam acht, schrijft men je in voor de laatste proef : modelles
* Je legt het examen modelles af.  Dit houdt in : lesgeven aan juryleden die de rol van leerling spelen.  Nadien moet je ook nog je manier van lesgeven verantwoorden bij deze juryleden.
* Als je ook hierin slaagt, krijg je na een aantal weken een brief met je uitslag, en je brevet
* Hiermee ga je naar het gemeentehuis, om een code op je rijbewijs te laten aanbrengen
* Ook ga je opnieuw naar de rijschool waar je aan de slag wil gaan
* De rijschool doet een aanvraag bij de Vlaamse overheid om jou bij hen te laten werken
* Zodra de rijschool deze toelating krijgt, kan je definitief aan de slag.  Deeltijds of voltijds (onderling overeen te komen)

Reken dat je voor deze hele, logge procedure toch pakweg een klein jaartje bezig zal zijn.  Hoe lang precies, hangt ondermeer ook af van jouw beschikbaarheid om stage-uren te volbrengen.  En uiteraard ook het aantal stage-uren dat een rijschool je kan aanbieden.  Een stagemeester/mentor, mag per jaar namelijk slechts twéé stagiairs begeleiden.  En stagemeesters/mentoren groeien niet écht aan de bomen.  Niet elke toekomstige collega doet 't even graag.  En daarnaast, kiest de rijschool zorgvuldig haar stagemeester/mentor uit.  Het moet iemand zijn die de stagiair grondig genoeg kan en wil voorbereiden op de laatste proef (modelles).  Per examensessie kan je overigens voor slechts voor 1 type brevet examen afleggen.  Jaarlijks, worden er een vijftal examensessies georganiseerd.

Om je een idee te geven.  Zelf, ben ik er in 2008 aan begonnen aan m'n opleiding.  Ook met het oog op een job in bijberoep.  Sinds vorig jaar, heb ik mijn derde brevet op zak.  (theorielesgever, praktijklesgever auto, praktijklesgever zwaar vervoer, dus de brevetten 2,3 en 5).  Ikzelf, heb daar dus alles bij elkaar een kleine 9 jaar over gedaan.  Ja, in principe had het ongetwijfeld ook nog iets sneller gekund.  Maar ik moest het lesgeven nog combineren met mijn hoofdberoep, m'n gezin, etc.  En dan daarbovenop nog de studie voor het volgende brevet .... het moest nog menselijk blijven ook.

Zoals eerder al geschreven, zijn sommige rijscholen geneigd je de opleiding terug te betalen van zodra je x aantal maanden bij hen in dienst bent (en x aantal uren voor hen gepresteerd hebt).  Tot die tijd, zit je inderdaad met een stevige inspanning : zowel financieel, als qua tijd. 

Maar éénmaal je een brevet behaald hebt, is het wél een job waar je enorm veel voldoening uit kan halen.  Succes alvast !

« Laatst bewerkt op: maandag 20 maart 2017 - 15:06:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #26 Gepost op: maandag 20 maart 2017 - 16:01:42 »
Zoals eerder al geschreven, zijn sommige rijscholen geneigd je de opleiding terug te betalen van zodra je x aantal maanden bij hen in dienst bent (en x aantal uren voor hen gepresteerd hebt).

Ook zijn er rijscholen waar je tijdens de stage weliswaar nog geen volwaardig loon ontvangt, maar toch al een zekere uitkering.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #27 Gepost op: maandag 20 maart 2017 - 16:38:30 »
Zoals eerder al geschreven, zijn sommige rijscholen geneigd je de opleiding terug te betalen van zodra je x aantal maanden bij hen in dienst bent (en x aantal uren voor hen gepresteerd hebt).

Ook zijn er rijscholen waar je tijdens de stage weliswaar nog geen volwaardig loon ontvangt, maar toch al een zekere uitkering.

Mag niet meer .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline ON4YVO

  • Starter
  • *
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Man
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 11:24:37 »
Hoezo, mag niet meer?  Gebeurt nochtans wel, althans bij mij.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017 - 18:17:27 »
Hoezo, mag niet meer?  Gebeurt nochtans wel, althans bij mij.

Beste,

vooreerst bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum!

Zoals men zegt: in het park mag je geen drollen achterlaten, maar je moet maar eens gaan kijken...  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."