Hebben jullie enig idee of er een maximum aantal deelnames zijn aan het examen? Je volgt een opleiding, en dan schrijf je je in voor de examens. Maar kan je bv. meerdere malen meedoen aan zo'n examen als je niet van de eerste maal geslaagd bent (zowel schriftelijk als mondeling) ?
Op
>>> deze site, vind je alvast véél nuttige info. Neem die alvast eens door. Maar ik heb de indruk dat deze site momenteel nogal druk bezocht wordt.
Het eerste examen, is het schriftelijk examen.
Enkel wie hierin slaagt, mag naar het mondelinge examen.
Enkel wie ook hierin slaagt, krijgt een brief met de behaalde resultaten voor het schriftelijke en mondelinge examen
Je moet dan papieren invullen (en een attest goed zedelijk gedrag model 2) terugsturen
Daarna krijg je je stagetoelating
Daarmee ga je naar de rijschool waar je je stage gaat volbrengen
Ook de rijschool moet een aanvraag indienen om jou een stageplaats te mogen aanbieden
(is uiteindelijk slechts een formaliteit, maar moet wel vervuld worden)In eerste instantie, is er
een soort intiatie-fase==> Je krijgt een tweetal uurtjes uitleg over de werking van de rijschool
Daarna, behelst je stage in eerste instantie een
observatie-fase==> Je volgt rijlessen mee, op de achterbank van je mentor (of collega's die minstens 2 jaar het brevet bezitten waarvoor je examens aflegt)
Daarna is het tijd voor de
rollenspelfase.
==> Je doet een korte rit met de leswagen, en ook jouw rijstijl, kijktechniek etc. wordt nog bijgeschaafd waar nodig
==> Daarna speelt je mentor leerling. En hij vraagt je om hem te leren vertrekken, of te leren parkeren. En hij stuurt jouw manier van lesgeven bij waar nodig
Vervolgens is het tijd voor de
applicatiefase==> Nu ga je lesgeven aan échte leerlingen. Je mentor volgt je les mee vanop de achterbank. Na afloop van elke les, geeft hij je feedback (wat deed je goed, wat kon beter)
==> Zodra je mentor vindt dat je op een veilige manier kan lesgeven, geef je zelfstandig les aan échte leerlingen
==> Je mag ook (maximum) 5 x een écht praktijkexamen van een leerling bijwonen
Eénmaal je voldoende stage-uren bij elkaar gesprokkeld hebt, zal de opleidingsverantwoordelijke van je rijschool je nog even volgen, in de aanloop naar de
voorbereiding op je modelles==> de laatste puntjes worden op de i gezet
==> je wordt ingeschreven voor de modelles
Uiteindelijk leg je dan de modelles afVoor die modelles, loot je een onderwerp waarover je moet lesgeven. Nadien een rit op de openbare weg. (zie info op de site die ik je eerder gaf).
Een jurylid, zal hier telkenmale de rol van leerling op zich nemen. En natuurlijk zal hij ook de fouten/foutjes maken, die een leerling ook zoal zou kunnen maken. Op de achterbank, volgen zijn collega's jouw manier van lesgeven. Was je les wel didactisch/pedagogisch verantwoord ? Heb je de fouten/foutjes opgemerkt ? Heb je de leerling daar attent op gemaakt ? HOE heb je dat gedaan, enz ? Nadien, moet je bij de drie juryleden jouw manier van lesgeven gaan verdedigen. Waarom deed je dat op deze manier ?
(ik zie daar déze voordelen in). Waarom niet op die manier ?
(ik zie daar die nadelen in). En kunnen verantwoorden hoe je de didactische principes concreet hebt toegepast bij je les. Daar komt het zowat op neer.
Eenmaal hierin geslaagd, krijg je je resultaten thuisgestuurd. Opnieuw moet je een aantal papieren invullen en terugsturen. En je moet op het gemeentehuis een code op je rb laten aanbrengen. Ook de rijschool moet een aanvraag insturen om jou te mogen tewerkstellen.
Het is dus al bij al een redelijk archaïsche bedoening. Een hele rist aan papieren die per post verstuurd/ontvangen worden. En neen, voor zover ik weet is het niet mogelijk om electronisch of via mail in te schrijven. Als die hele boterham aan papieren afgehandeld is, heb je je brevet, en kan je bij je werkgever je arbeidscontract gaan ondertekenen en kan je beginnen. Reken voor dit alles (van opleiding tot uiteindelijke indienst-treden) toch op gemakkelijk een jaar. Mits je onderweg nergens struikelt, en examens opnieuw zou moeten doen.
Als ik het goed heb, heb je 2 kansen voor je modelles. Twee mislukkingen in de modelles, betekent dat je de ganse reutemeteut opnieuw moet afleggen. Maar voor zover ik weet, is het niet zo, dat wie bvb twee keer mislukt, nooit nog zou mogen herkansen.
Je kan per examen-zittijd slechts voor 1 brevet inschrijven, en er zijn slechts 5 examen-zittijden per jaar. Wil je meerdere brevetten behalen, is het opnieuw de ganse boterham. Dit neemt evenwel niet weg, dat je bvb een brevet kan behalen als praktijklesgever voor de auto, en op basis van dit brevet al in dienst kan bij de rijschool. En éénmaal in actieve dienst, kan je nog altijd bijkomende brevetten behalen.
Hebben jullie een idee welk soort vragen er gesteld worden?
Schriftelijk examen : ongeveer fifty-fifty zélf wetteksten voluit schrijven, en de andere helft multiple-choice vragen. Maar bij die multiple-choice vragen, is het niveau natuurlijk wel van een ietsjes ander kaliber dan de multiple choice vragen die leerlingen voorgeschoteld krijgen als hun theorie-examen afleggen.
Mondeling examen : zie mijn vorige posting.
Ik neem aan dat als je een opleiding volgt bij een erkende instelling je je slaagkansen wel verhoogt? Uiteraard met het nodige studeerwerk thuis...
Uiteraard. Ikzelf heb slechts een middelbare opleiding (tso, secretariaat-talen) gevolgd. En mét de opleiding, en de nodige studies thuis, is het mij best gelukt. Dus het is best wel te doen. Maar ik geef grif toe : zónder die voorafgaandelijke opleiding zou het mij ook niet gelukt zijn.
Vergeet bovendien niet, dat wie een opleiding volgt in een erkend opleidings-instituut, in aanmerking komt voor een vermindering qua aantal stage-uren.
En hebben jullie enig idee of er 'veel werkgelegenheid' is in de sector.
Ja, er is zeker voldoende vraag naar gebrevetteerde lesgevers.
Met een beetje geluk, betaalt de rijschool nadien zelfs je opleiding terug. Afhankelijk van het regime (fulltime/deeltijds) na X aantal uren in actieve loondienst. Een tikje uitkijken waar je je opleiding kan volgen, en onder welke voorwaarden je nadien aan de slag kan.