Auteur Topic: examen rijschoolinstructeur  (gelezen 32789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cindy

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #30 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 19:08:26 »
Beste,

In november start ik met mijn opleiding van rijinstructeur en dit in dagopleiding (intensief maar ik denk dat het gemakkelijker studeert).
Nu heb ik vernomen dat dit een moeilijke opleiding is, maar moeilijk gaat ook.
Ik zou al graag beginnen met het instuderen van de wetgeving, maar welke wetgeving moet ik kennen voor het examen ?
Verkeerswet ( is dit niet voor de politie ?) ? wegcode ? rijbewijswetgeving ?
Ik vind nergens info daarover over welke wet ik nu juist moet kennen. Moet ik elke artikel letterlijk kunnen noteren/ beschrijven ?
Welke vragen worden er ongeveer geteld bij schriftelijk en mondeling ? Automechanica moet ik kennen, maar welke wetgeving moet ik van buiten leren ?

Kan iemand bij helpen ?

Bedankt

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 735
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #31 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 23:32:18 »
Je verneemt de meeste informatie tijdens de cursus.
Het belangrijkste dat je moet kennen (niet letterlijk, wel duidelijk met eigen woorden) is de wegcode en staat op:
 https://wegcode.be/index.php?option=com_content&view=category&id=48&Itemid=48

Als je de theorie B (in mensentaal) wil opfrissen is www.gratisrijbewijsonline.be een aanrader.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 oktober 2017 - 23:37:48 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.870
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #32 Gepost op: maandag 02 oktober 2017 - 16:02:25 »
Beste Cindy,

Bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum. Fijn dat je gekozen hebt om rijschoolinstructeur te worden.

Het omvangrijkste vak is Politie Wegverkeer (Verkeerswet, wegcode, enz.). Automechanica gaat over auto's van kort na de tweede wereldoorlog, die waren nog eenvoudig. En dan leer je ook nog pedagogiek en didactiek.

Het volstaat niet de lessen te volgen, je moet ook thuis regelmatig studeren en herhalen, dan kom je er belist. Wie alles uitstelt tot een paar weken vóór de examens, kan het vergeten.

Je moet de wetteksten niet letterlijk uit het hoofd kennen, je moet ze met eigen woorden kunnen weergeven. Neem bijvoorbeeld de bepaling van een voetganger:

Citaat
2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets, een gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Je moet al de verschillende personen kennen die hier opgenoemd worden, de volgorde speelt geen belang.

Natuurlijk moet je de juiste termen gebruiken. Op het examen heb je het niet over een zebrapad en een voetpad, doch over een oversteekplaats voor voetgangers en een trottoir.

Let ook op de details, bijvoorbeeld:

- in België bestaat er geen oranje verkeerslicht, het is een oranjegeel verkeerslicht.
- ook de manier waarop het in de wegcode staat, is van belang. Als er jou gevraagd wordt of je een vast oranjegeel verkeerslicht mag voorbijrijden, antwoord dan niet: "Ja, als je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen", want dat rekenen ze fout, je moet antwoorden "Neen, tenzij je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen".

Op het mondeling examen moet je zeker van je stuk zijn, want het gebeurt dat een examinator probeert je te doen twijfelen.

Als je zelf al zou beginnen met bijvoorbeeld de wegcode, is het goed als je schema's maakt met informatie gegroepeerd per thema, want in de wegcode staat die nogal verspreid. Je vindt er bijvoorbeeld algemene bepalingen inzake de snelheid, verderop de maximum snelheid in de bebouwde kom, verderop de minimum en maximum snelheid op de autosnelwegen, enz. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat men op het examen vraagt wat er zoal inzake snelheid in de wegcode staat, en het is gemakkelijker als je dat dan al eens in een overzichtelijk schema gezet hebt.

Veel succes en houdt ons op de hoogte van het verloop!  ;)
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))

Offline Cindy

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #33 Gepost op: maandag 02 oktober 2017 - 16:14:47 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en tips.

Ik ga hier met volle moed aan beginnen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.143
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #34 Gepost op: maandag 02 oktober 2017 - 16:43:40 »
Ik zou zeggen : let toch enigszins op met eigen woorden.  Op zich is daar geen probleem mee, op voorwaarde dat de essentie van hetgeen je met eigen woorden weergeeft, nog klopt met de definitie of wettekst uit het verkeersreglement.

Bij dat laatste, durft al wel 's het schoentje te knellen.  Voordat je 't weet, heb je een cruciaal element weggelaten uit de definitie of bepaling die je antwoordt.  Dat betekent dat de definitie of bepaling die jij weergeeft, ruimomvattender is dan de werkelijke definitie of bepaling uit het verkeersreglement.  Op het mondelinge examen, loop je dan het risico dat een jurylid hierover struikelt, en je erover aanspreekt genre "Ach zo, dus DIT zou volgens u prima beantwoorden aan de bepaling van .... ?".

Omgekeerd, zou het ook kunnen dat je spontaan een element hebt toegevoegd aan de definitie of bepaling die je als antwoord geeft.  Dat betekent dat de definitie of bepaling die jij weergeeft dan weer te eng begrepen is.  Op het mondelinge examen, loop je dan het risico dat een jurylid hierover struikelt, en je erover aanspreekt genre "Ach zo, dus DIT zou volgens u dus niet beantwoorden aan de bepaling van .... ?".

Op die manier, laat een jurylid je dan aanvoelen "Merk je nu niet, dat je antwoord érgens niet (helemaal) klopt ?", en voordat je 't weet rijd je jezelf muurvast als ze beginnen door te drammen. 

Ik schrijf dit niet om je onnodig schrik aan te jagen.  Iets in eigen woorden vertellen, kan best.  Maar àlle elementen die in de wérkelijke wettekst staan, moeten ook terug te vinden zijn in jouw antwoord.  En je mag uiteraard géén elementen beginnen toevoegen die niet in de wérkelijke wettekst staan.  De essentie moet dus wel blijven kloppen, dat is van cruciaal belang.

De mondelinge examens (voor de verschillende brevetten) die ik gedaan heb, waren eigenlijk opgevat als volgt : hoe grondig kent de kandidaat de materie ?  Een jurylid stelt je een vraag, waarop je best zo kort en bondig mogelijk antwoordt.  Een jurylid gaat dan wat dieper in op de materie, en begint allerhande bijvragen te stellen om te zien hoe vér hij kan gaan voordat je tóch begint te twijfelen.  Dat moment komt tóch vroeg of laat.  Als dat gebeurt op een ogenblik waarop de juryleden je niveau aanvaardbaar genoeg achten, is dat geen drama.  Waarom best kort en bondig antwoorden ?  Juryleden zijn doorgaans niet meteen onder de indruk als je hen probeert te imponeren met ingewikkelde antwoorden.  Vergis je niet, ze kennen de materie zélf zéér goed.  Bij de mondelinge examens die ik gedaan heb, hadden ze zelfs de wetteksten vlak voor hun neus liggen.  Als je dan wil imponeren, gaan ze zélf meteen ook in overdrive, en krijg je meteen de aartsmoeilijke vragen.  De gemakkelijkere vragen waarop je het antwoord zonder problemen zou gekend hebben, heb je jezelf dan ontnomen.  Vindt een jurylid je antwoord correct maar te eenvoudig, dan gaat hij vanzelf wel almaar dieper in op de materie. 

Laat je overigens op het mondelinge examen niet van de wijs brengen als een jurylid meermaals op hetzélfde antwoord aast.  Dat is een beetje part of the game, om te zien of je sterk genoeg in je schoenen staat.  Ben je zeker van je antwoord, durf daar bij te blijven.  En laat je niet van de wijs brengen.  Begin in zo'n geval dan niet te twijfelen.  Men wil vooral kandidaten die zich straks niet laten overdonderen door mondige leerlingen (of hun begeleiders als die een keertje zouden meerijden).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Cindy

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017 - 19:53:26 »
Thx voor de info. Kan dan misschien best alles letterlijk overnemen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.143
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017 - 12:30:31 »
Zoals Jozef hier al aangekaart heeft.  Hou NU al systematisch de leerstof wat bij.  Dan lukt het wel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.870
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017 - 17:40:01 »
Kan dan misschien best alles letterlijk overnemen.

Alles letterlijk uit het hoofd leren, lukt vrijwel geen mens, je zou dan al een olifantengeheugen moeten hebben.

Wat mij persoonlijk geholpen heeft, was het volgende. Neem nu die bepaling van een voetganger:

Citaat
een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets, een gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Ik kan zo een roman niet leren, ik heb meer structuur nodig. Dus noteerde ik:

Citaat
Voetganger:

  verplaatst zich te voet

  gelijkgesteld aan voetganger = aan de hand leiden van:

    1. kruiwagen
    2. kinderwagen
    3. rolstoel
    4. ander voertuig:
          - geen motor
          - vereiste ruimte niet breder dan vereiste ruimte voor voetganger
    5. fiets
    6. gemotoriseerd rijwiel
    7. 2-wielige bromfiets

Zo een schema kan ik beter voor mij zien dan een reeks letters en woorden die na elkaar aan één lange zin gespiesd zijn. Het legt de nadruk op het visuele geheugen.

Anderen helpt het om het artikel luidop uit te leggen. Dat is het auditieve geheugen.

Ten slotte helpt het sommigen om het neer te schrijven. Dat is het manuele geheugen.

Daarnaast is geregeld herhalen belangrijk. In de cursus Pedagogiek en Didactiek zul je het herhalingsprincipe leren. Ik ben al wat ouder, en maak daar nu dankbaar gebruik van als iemand me zegt dat ik een zaag ben omdat ik al twee keren hetzelfde verteld heb. Dan zeg ik: "Dat is het herhalingsprincipe".  :D

"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))