Auteur Topic: examen rijschoolinstructeur  (gelezen 53873 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cindy

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #30 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 19:08:26 »
Beste,

In november start ik met mijn opleiding van rijinstructeur en dit in dagopleiding (intensief maar ik denk dat het gemakkelijker studeert).
Nu heb ik vernomen dat dit een moeilijke opleiding is, maar moeilijk gaat ook.
Ik zou al graag beginnen met het instuderen van de wetgeving, maar welke wetgeving moet ik kennen voor het examen ?
Verkeerswet ( is dit niet voor de politie ?) ? wegcode ? rijbewijswetgeving ?
Ik vind nergens info daarover over welke wet ik nu juist moet kennen. Moet ik elke artikel letterlijk kunnen noteren/ beschrijven ?
Welke vragen worden er ongeveer geteld bij schriftelijk en mondeling ? Automechanica moet ik kennen, maar welke wetgeving moet ik van buiten leren ?

Kan iemand bij helpen ?

Bedankt

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #31 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 23:32:18 »
Je verneemt de meeste informatie tijdens de cursus.
Het belangrijkste dat je moet kennen (niet letterlijk, wel duidelijk met eigen woorden) is de wegcode en staat op:
 https://wegcode.be/index.php?option=com_content&view=category&id=48&Itemid=48

Als je de theorie B (in mensentaal) wil opfrissen is www.gratisrijbewijsonline.be een aanrader.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 oktober 2017 - 23:37:48 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #32 Gepost op: maandag 02 oktober 2017 - 16:02:25 »
Beste Cindy,

Bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum. Fijn dat je gekozen hebt om rijschoolinstructeur te worden.

Het omvangrijkste vak is Politie Wegverkeer (Verkeerswet, wegcode, enz.). Automechanica gaat over auto's van kort na de tweede wereldoorlog, die waren nog eenvoudig. En dan leer je ook nog pedagogiek en didactiek.

Het volstaat niet de lessen te volgen, je moet ook thuis regelmatig studeren en herhalen, dan kom je er belist. Wie alles uitstelt tot een paar weken vóór de examens, kan het vergeten.

Je moet de wetteksten niet letterlijk uit het hoofd kennen, je moet ze met eigen woorden kunnen weergeven. Neem bijvoorbeeld de bepaling van een voetganger:

Citaat
2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets, een gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Je moet al de verschillende personen kennen die hier opgenoemd worden, de volgorde speelt geen belang.

Natuurlijk moet je de juiste termen gebruiken. Op het examen heb je het niet over een zebrapad en een voetpad, doch over een oversteekplaats voor voetgangers en een trottoir.

Let ook op de details, bijvoorbeeld:

- in België bestaat er geen oranje verkeerslicht, het is een oranjegeel verkeerslicht.
- ook de manier waarop het in de wegcode staat, is van belang. Als er jou gevraagd wordt of je een vast oranjegeel verkeerslicht mag voorbijrijden, antwoord dan niet: "Ja, als je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen", want dat rekenen ze fout, je moet antwoorden "Neen, tenzij je bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd bent, dat je niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen".

Op het mondeling examen moet je zeker van je stuk zijn, want het gebeurt dat een examinator probeert je te doen twijfelen.

Als je zelf al zou beginnen met bijvoorbeeld de wegcode, is het goed als je schema's maakt met informatie gegroepeerd per thema, want in de wegcode staat die nogal verspreid. Je vindt er bijvoorbeeld algemene bepalingen inzake de snelheid, verderop de maximum snelheid in de bebouwde kom, verderop de minimum en maximum snelheid op de autosnelwegen, enz. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat men op het examen vraagt wat er zoal inzake snelheid in de wegcode staat, en het is gemakkelijker als je dat dan al eens in een overzichtelijk schema gezet hebt.

Veel succes en houdt ons op de hoogte van het verloop!  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Cindy

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #33 Gepost op: maandag 02 oktober 2017 - 16:14:47 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en tips.

Ik ga hier met volle moed aan beginnen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #34 Gepost op: maandag 02 oktober 2017 - 16:43:40 »
Ik zou zeggen : let toch enigszins op met eigen woorden.  Op zich is daar geen probleem mee, op voorwaarde dat de essentie van hetgeen je met eigen woorden weergeeft, nog klopt met de definitie of wettekst uit het verkeersreglement.

Bij dat laatste, durft al wel 's het schoentje te knellen.  Voordat je 't weet, heb je een cruciaal element weggelaten uit de definitie of bepaling die je antwoordt.  Dat betekent dat de definitie of bepaling die jij weergeeft, ruimomvattender is dan de werkelijke definitie of bepaling uit het verkeersreglement.  Op het mondelinge examen, loop je dan het risico dat een jurylid hierover struikelt, en je erover aanspreekt genre "Ach zo, dus DIT zou volgens u prima beantwoorden aan de bepaling van .... ?".

Omgekeerd, zou het ook kunnen dat je spontaan een element hebt toegevoegd aan de definitie of bepaling die je als antwoord geeft.  Dat betekent dat de definitie of bepaling die jij weergeeft dan weer te eng begrepen is.  Op het mondelinge examen, loop je dan het risico dat een jurylid hierover struikelt, en je erover aanspreekt genre "Ach zo, dus DIT zou volgens u dus niet beantwoorden aan de bepaling van .... ?".

Op die manier, laat een jurylid je dan aanvoelen "Merk je nu niet, dat je antwoord érgens niet (helemaal) klopt ?", en voordat je 't weet rijd je jezelf muurvast als ze beginnen door te drammen. 

Ik schrijf dit niet om je onnodig schrik aan te jagen.  Iets in eigen woorden vertellen, kan best.  Maar àlle elementen die in de wérkelijke wettekst staan, moeten ook terug te vinden zijn in jouw antwoord.  En je mag uiteraard géén elementen beginnen toevoegen die niet in de wérkelijke wettekst staan.  De essentie moet dus wel blijven kloppen, dat is van cruciaal belang.

De mondelinge examens (voor de verschillende brevetten) die ik gedaan heb, waren eigenlijk opgevat als volgt : hoe grondig kent de kandidaat de materie ?  Een jurylid stelt je een vraag, waarop je best zo kort en bondig mogelijk antwoordt.  Een jurylid gaat dan wat dieper in op de materie, en begint allerhande bijvragen te stellen om te zien hoe vér hij kan gaan voordat je tóch begint te twijfelen.  Dat moment komt tóch vroeg of laat.  Als dat gebeurt op een ogenblik waarop de juryleden je niveau aanvaardbaar genoeg achten, is dat geen drama.  Waarom best kort en bondig antwoorden ?  Juryleden zijn doorgaans niet meteen onder de indruk als je hen probeert te imponeren met ingewikkelde antwoorden.  Vergis je niet, ze kennen de materie zélf zéér goed.  Bij de mondelinge examens die ik gedaan heb, hadden ze zelfs de wetteksten vlak voor hun neus liggen.  Als je dan wil imponeren, gaan ze zélf meteen ook in overdrive, en krijg je meteen de aartsmoeilijke vragen.  De gemakkelijkere vragen waarop je het antwoord zonder problemen zou gekend hebben, heb je jezelf dan ontnomen.  Vindt een jurylid je antwoord correct maar te eenvoudig, dan gaat hij vanzelf wel almaar dieper in op de materie. 

Laat je overigens op het mondelinge examen niet van de wijs brengen als een jurylid meermaals op hetzélfde antwoord aast.  Dat is een beetje part of the game, om te zien of je sterk genoeg in je schoenen staat.  Ben je zeker van je antwoord, durf daar bij te blijven.  En laat je niet van de wijs brengen.  Begin in zo'n geval dan niet te twijfelen.  Men wil vooral kandidaten die zich straks niet laten overdonderen door mondige leerlingen (of hun begeleiders als die een keertje zouden meerijden).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Cindy

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 04 oktober 2017 - 19:53:26 »
Thx voor de info. Kan dan misschien best alles letterlijk overnemen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017 - 12:30:31 »
Zoals Jozef hier al aangekaart heeft.  Hou NU al systematisch de leerstof wat bij.  Dan lukt het wel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017 - 17:40:01 »
Kan dan misschien best alles letterlijk overnemen.

Alles letterlijk uit het hoofd leren, lukt vrijwel geen mens, je zou dan al een olifantengeheugen moeten hebben.

Wat mij persoonlijk geholpen heeft, was het volgende. Neem nu die bepaling van een voetganger:

Citaat
een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets, een gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

Ik kan zo een roman niet leren, ik heb meer structuur nodig. Dus noteerde ik:

Citaat
Voetganger:

  verplaatst zich te voet

  gelijkgesteld aan voetganger = aan de hand leiden van:

    1. kruiwagen
    2. kinderwagen
    3. rolstoel
    4. ander voertuig:
          - geen motor
          - vereiste ruimte niet breder dan vereiste ruimte voor voetganger
    5. fiets
    6. gemotoriseerd rijwiel
    7. 2-wielige bromfiets

Zo een schema kan ik beter voor mij zien dan een reeks letters en woorden die na elkaar aan één lange zin gespiesd zijn. Het legt de nadruk op het visuele geheugen.

Anderen helpt het om het artikel luidop uit te leggen. Dat is het auditieve geheugen.

Ten slotte helpt het sommigen om het neer te schrijven. Dat is het manuele geheugen.

Daarnaast is geregeld herhalen belangrijk. In de cursus Pedagogiek en Didactiek zul je het herhalingsprincipe leren. Ik ben al wat ouder, en maak daar nu dankbaar gebruik van als iemand me zegt dat ik een zaag ben omdat ik al twee keren hetzelfde verteld heb. Dan zeg ik: "Dat is het herhalingsprincipe".  :D

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017 - 11:07:49 »
Dergelijk schema, kan idd. best helpen.

Je kan zo'n schema bvb neerschrijven op je kladblad.  Maar op je netwerk, uiteraard géén schema's !  Het komt er dus op aan om op je netwerk de juiste wettekst reconstrueren aan de hand van het schema dat je op je kladblad genoteerd hebt.

Hou er rekening mee, dat bij de verbetering van de proefwerken, alle kladbladen er eerst tussenuit gehaald worden en meteen door de papierversnipperaar gaan.  Het is dus zinloos om op je netwerk te verwijzen naar je kladblad(en).

Het systeem van verbeteren, is overigens vrij goed.  Op je netwerk, zit een enveloppe vastgepind.  Daar vul je al je persoonlijke gegevens in (identiteitskaart + oproepingsbrief voor het examen niet vergeten !).  De voorzitter komt die gegevens controleren.  Na controle, kleef je die enveloppe dicht.  Als de juryleden de schriftelijke examens verbeteren, gaan éérst alle kladwerken door de papierversnipperaar.  Alle examens worden op 1 of andere manier genummerd.  Het éérste jurylid leest een examen na, en maakt aparte aantekeningen.  En kent vervolgens punten toe.  Na afloop daarvan, doet ook het tweede jurylid hetzelfde met al deze examens.  Ook hij kent punten toe, evenwel zonder dat hij er op dat moment weet van heeft welke fouten het ander jurylid aangerekend heeft, en welke punten hij toegekend heeft.  Als beiden alle examens verbeterd hebben, zitten ze samen, en is het tijd voor deliberatie.  De toegekende punten worden naast elkaar gelegd.  Is er ergens een verschil dan overleggen beide juryleden daarover.  Komen beiden tot een vergelijk, dan worden de punten definitief toegekend.  Voor de examens waar beide juryleden niet tot een akkoord komen, wordt het advies van de voorzitter van de jury ingeroepen.  Hij kijkt die examens ook na, zonder te weten welke bemerkingen de andere twee juryleden hierover hadden, en zonder te weten welke punten zij toegekend zouden hebben.  En dan kijkt men welke punten hij toekent (dezelfde als het eerste / het tweede jurylid).  Dan zijn ook deze punten definitief.  Pas wanneer aan àlle examens de definitieve punten zijn toegekend, worden de enveloppes die hieraan vastgepind zijn, geopend.  Kortom : een jurylid kan zich niet baseren op iemands naam, adres, .... om in welke zin dan ook bevooroordeeld te zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline reya

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 04 november 2017 - 21:55:27 »
Hallo allen,

Ik ben (Yannick) nieuw op het forum en overweeg ook om me in te schrijven om rijschoolinstructeur te worden.

Heb al veel opgezocht en gelezen en zo ook op dit forum terechtgekomen.

Hebben jullie enig idee of er een maximum aantal deelnames zijn aan het examen? Je volgt een opleiding, en dan schrijf je je in voor de examens. Maar kan je bv. meerdere malen meedoen aan zo'n examen als je niet van de eerste maal geslaagd bent (zowel schriftelijk als mondeling)?? Hebben jullie een idee welk soort vragen er gesteld worden?

Ik neem aan dat als je een opleiding volgt bij een erkende instelling je je slaagkansen wel verhoogt? Uiteraard met het nodige studeerwerk thuis...

En hebben jullie enig idee of er 'veel werkgelegenheid' is in de sector.

@ Cindy: alvast veel succes!!

Greetz Y

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #40 Gepost op: zondag 05 november 2017 - 17:56:38 »
Dank je voor je registratie, en hartelijk welkom op dit forum, Yannick!

Er zullen weldra één of meer rijschoolinstructeurs jouw bericht beantwoorden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #41 Gepost op: maandag 06 november 2017 - 10:24:21 »
Hebben jullie enig idee of er een maximum aantal deelnames zijn aan het examen? Je volgt een opleiding, en dan schrijf je je in voor de examens. Maar kan je bv. meerdere malen meedoen aan zo'n examen als je niet van de eerste maal geslaagd bent (zowel schriftelijk als mondeling) ?

Op >>> deze site, vind je alvast véél nuttige info.  Neem die alvast eens door.  Maar ik heb de indruk dat deze site momenteel nogal druk bezocht wordt.

Het eerste examen, is het schriftelijk examen.
Enkel wie hierin slaagt, mag naar het mondelinge examen.
Enkel wie ook hierin slaagt, krijgt een brief met de behaalde resultaten voor het schriftelijke en mondelinge examen
Je moet dan papieren invullen (en een attest goed zedelijk gedrag model 2) terugsturen
Daarna krijg je je stagetoelating
Daarmee ga je naar de rijschool waar je je stage gaat volbrengen
Ook de rijschool moet een aanvraag indienen om jou een stageplaats te mogen aanbieden (is uiteindelijk slechts een formaliteit, maar moet wel vervuld worden)

In eerste instantie, is er een soort intiatie-fase
==> Je krijgt een tweetal uurtjes uitleg over de werking van de rijschool
Daarna, behelst je stage in eerste instantie een observatie-fase
==> Je volgt rijlessen mee, op de achterbank van je mentor (of collega's die minstens 2 jaar het brevet bezitten waarvoor je examens aflegt)
Daarna is het tijd voor de rollenspelfase
==> Je doet een korte rit met de leswagen, en ook jouw rijstijl, kijktechniek etc. wordt nog bijgeschaafd waar nodig
==> Daarna speelt je mentor leerling.  En hij vraagt je om hem te leren vertrekken, of te leren parkeren.  En hij stuurt jouw manier van lesgeven bij waar nodig
Vervolgens is het tijd voor de applicatiefase
==> Nu ga je lesgeven aan échte leerlingen.  Je mentor volgt je les mee vanop de achterbank.  Na afloop van elke les, geeft hij je feedback (wat deed je goed, wat kon beter)
==> Zodra je mentor vindt dat je op een veilige manier kan lesgeven, geef je zelfstandig les aan échte leerlingen
==> Je mag ook (maximum) 5 x een écht praktijkexamen van een leerling bijwonen
Eénmaal je voldoende stage-uren bij elkaar gesprokkeld hebt, zal de opleidingsverantwoordelijke van je rijschool je nog even volgen, in de aanloop naar de voorbereiding op je modelles
==> de laatste puntjes worden op de i gezet
==> je wordt ingeschreven voor de modelles
Uiteindelijk leg je dan de modelles af

Voor die modelles, loot je een onderwerp waarover je moet lesgeven.  Nadien een rit op de openbare weg.    (zie info op de site die ik je eerder gaf). 

Een jurylid, zal hier telkenmale de rol van leerling op zich nemen.  En natuurlijk zal hij ook de fouten/foutjes maken, die een leerling ook zoal zou kunnen maken.   Op de achterbank, volgen zijn collega's jouw manier van lesgeven.  Was je les wel didactisch/pedagogisch verantwoord ?  Heb je de fouten/foutjes opgemerkt ?  Heb je de leerling daar attent op gemaakt ?  HOE heb je dat gedaan, enz ?  Nadien, moet je bij de drie juryleden jouw manier van lesgeven gaan verdedigen.  Waarom deed je dat op deze manier ? (ik zie daar déze voordelen in).  Waarom niet op die manier ? (ik zie daar die nadelen in).  En kunnen verantwoorden hoe je de didactische principes concreet hebt toegepast bij je les.  Daar komt het zowat op neer.

Eenmaal hierin geslaagd, krijg je je resultaten thuisgestuurd.  Opnieuw moet je een aantal papieren invullen en terugsturen.  En je moet op het gemeentehuis een code op je rb laten aanbrengen.  Ook de rijschool moet een aanvraag insturen om jou te mogen tewerkstellen. 

Het is dus al bij al een redelijk archaïsche bedoening.  Een hele rist aan papieren die per post verstuurd/ontvangen worden.  En neen, voor zover ik weet is het niet mogelijk om electronisch of via mail in te schrijven.  Als die hele boterham aan papieren afgehandeld is, heb je je brevet, en kan je bij je werkgever je arbeidscontract gaan ondertekenen en kan je beginnen.  Reken voor dit alles (van opleiding tot uiteindelijke indienst-treden) toch op gemakkelijk een jaar.  Mits je onderweg nergens struikelt, en examens opnieuw zou moeten doen.

Als ik het goed heb, heb je 2 kansen voor je modelles.  Twee mislukkingen in de modelles, betekent dat je de ganse reutemeteut opnieuw moet afleggen.  Maar voor zover ik weet, is het niet zo, dat wie bvb twee keer mislukt, nooit nog zou mogen herkansen.

Je kan per examen-zittijd slechts voor 1 brevet inschrijven, en er zijn slechts 5 examen-zittijden per jaar.  Wil je meerdere brevetten behalen, is het opnieuw de ganse boterham.  Dit neemt evenwel niet weg, dat je bvb een brevet kan behalen als praktijklesgever voor de auto, en op basis van dit brevet al in dienst kan bij de rijschool.  En éénmaal in actieve dienst, kan je nog altijd bijkomende brevetten behalen. 

Hebben jullie een idee welk soort vragen er gesteld worden?

Schriftelijk examen : ongeveer fifty-fifty zélf wetteksten voluit schrijven, en de andere helft multiple-choice vragen.  Maar bij die multiple-choice vragen, is het niveau natuurlijk wel van een ietsjes ander kaliber dan de multiple choice vragen die leerlingen voorgeschoteld krijgen als hun theorie-examen afleggen.

Mondeling examen : zie mijn vorige posting.

Ik neem aan dat als je een opleiding volgt bij een erkende instelling je je slaagkansen wel verhoogt? Uiteraard met het nodige studeerwerk thuis...

Uiteraard.  Ikzelf heb slechts een middelbare opleiding (tso, secretariaat-talen) gevolgd.  En mét de opleiding, en de nodige studies thuis, is het mij best gelukt.  Dus het is best wel te doen.  Maar ik geef grif toe : zónder die voorafgaandelijke opleiding zou het mij ook niet gelukt zijn.

Vergeet bovendien niet, dat wie een opleiding volgt in een erkend opleidings-instituut, in aanmerking komt voor een vermindering qua aantal stage-uren.

En hebben jullie enig idee of er 'veel werkgelegenheid' is in de sector.

Ja, er is zeker voldoende vraag naar gebrevetteerde lesgevers.

Met een beetje geluk, betaalt de rijschool nadien zelfs je opleiding terug.  Afhankelijk van het regime (fulltime/deeltijds) na X aantal uren in actieve loondienst.  Een tikje uitkijken waar je je opleiding kan volgen, en onder welke voorwaarden je nadien aan de slag kan.
« Laatst bewerkt op: maandag 06 november 2017 - 12:42:44 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline reya

  • Starter
  • *
  • Berichten: 2
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #42 Gepost op: maandag 06 november 2017 - 19:32:49 »
Hallo,

Alvast bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg en info.

Het zal idd een gans proces zijn dat je moet doorlopen, maar als ik het zo lees is het allemaal wel mogelijk. Zelf heb ik ook secretariaat-talen gevolgd... ;-) Je kiest er uiteindelijk zelf voor, dus de motivatie is er wel.

Momenteel heb ik zelf een full-time job. Het zou voor mij dus leuk zijn mocht ik snel kunnen overswitches indien ik mijn diploma heb; Zijn er volgens jullie mogelijkheden om nu al bij een rijschool te solliciteren en afspraken te maken voor indiensttreding bij het behalen van het diploma? Of zijn er rijscholen die je naast de lessen extra willen-kunnen begeleiden?

Zo kan ik, in mijn persoonlijke situatie, mijn huidige job blijven uitoefenen en ondertussen volop voor het diploma gaan. Eens behaald zou ik dan kunnen switchen.

Tot slot had ik graag nog eens geweten hoe jullie uurrooster eruit ziet. Ik weet dat het redelijk gevarieerd zal zijn, maar kunnen jullie zeggen of een combinatie mogelijk is met kinderen en een werkende partner in shiften? Kan je zelf mee inspraak krijgen in je uren? En werken jullie vast verbonden aan een rijschool of als zelfstandige?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!!

Greetz Y

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: examen rijschoolinstructeur
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 08 november 2017 - 09:38:55 »
Hallo,

Alvast bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg en info.

Het zal idd een gans proces zijn dat je moet doorlopen, maar als ik het zo lees is het allemaal wel mogelijk. Zelf heb ik ook secretariaat-talen gevolgd... ;-) Je kiest er uiteindelijk zelf voor, dus de motivatie is er wel.

Motivatie is eigenlijk de beste drijfveer.  Geïnteresseerden die ff snel op zoek zijn naar een alternatieve job, vallen snel genoeg door de mand.  Alleen al het behalen van een brevet, duurt zowat een jaartje.  Er is geen weg naast, je MOET door die appel heen bijten.

Momenteel heb ik zelf een full-time job. Het zou voor mij dus leuk zijn mocht ik snel kunnen overswitches indien ik mijn diploma heb; Zijn er volgens jullie mogelijkheden om nu al bij een rijschool te solliciteren en afspraken te maken voor indiensttreding bij het behalen van het diploma? Of zijn er rijscholen die je naast de lessen extra willen-kunnen begeleiden?

Er zijn rijscholen die een erkend opleidings-instituut voor instructeurs uitbaten.  Klik even op de link die ik je hierboven meegaf.  Daar vind je de lijst.  Je moet trouwens sowieso bij een erkende rijschool je stage volbrengen.

Zo kan ik, in mijn persoonlijke situatie, mijn huidige job blijven uitoefenen en ondertussen volop voor het diploma gaan. Eens behaald zou ik dan kunnen switchen.

Hou er wel rekening mee, dat je nogal wat (onbezoldigde) stage uren moet doorlopen. 

Dit houdt in,

dat je vrij moet zijn bij je huidige werkgever,
dat er een leerling moet zijn aan wie je les kan geven (of een les kan meevolgen)
en voor de uren dat je nog niet zelfstandig lesgeeft (of dat je een les meevolgt) : dat er ook een mentor is

Je geeft aan, dat je via een erkend opleidingsinstituut zou willen gaan.  In dat geval, reken ik je even voor (voor het behalen van brevet II, praktijklesgever auto) :

je opleiding politie over het wegverkeer : 60 uren
je opleiding mechanica : 30 uren
je opleiding vakdidactiek : 30 uren

schriftelijk examen : op een zaterdag (je wordt uitgenodigd nadat je bent ingeschreven en de uiterste inschrijvingsdatum verstreken is)
mondeling examen : op een zaterdag (je wordt hiervoor uitgenodigd enkele weken nadat je geslaagd bent voor je schriftelijk examen)

je stage : (mits op regelmatige basis je opleiding gevolgd) : ipv 300 uren, moet jij er dan 225 volbrengen.  Met een maximum van 35 uren per week.

je modelles : op een zaterdag (je wordt hiervoor uitgenodigd na inschrijving na volbrengen van je stage)

Bij bovenstaande berekening, hou ik uiteraard nog géén rekening met de uren studie thuis.  Voor mezelf, hield hogerstaande in, dat ik voor zowel de brevetten 2 als 5 een sabatjaar gehouden heb qua vakantie.  Ik ben dus 2x een jaar lang niet op vakantie gegaan met het gezinnetje.  Een enkel verlengd weekendje en een dagje pretpark niet te na gesproken, gingen mijn verlofdagen integraal op aan m'n studie-uurtjes, stage en examendagen.

Tot slot had ik graag nog eens geweten hoe jullie uurrooster eruit ziet. Ik weet dat het redelijk gevarieerd zal zijn, maar kunnen jullie zeggen of een combinatie mogelijk is met kinderen en een werkende partner in shiften? Kan je zelf mee inspraak krijgen in je uren? En werken jullie vast verbonden aan een rijschool of als zelfstandige?

Ik werk zelf deeltijds in loondienst bij een rijschool.  Bij mijn huidige werkgever waar ik fulltime als vrachtwagenchauffeur werk, wordt er nooit op woensdag gereden.  Die dag, wordt (nu nog) ingevuld met rijbewijs op school.  Maar dat zal het laatste jaar zijn, want de minister heeft dit afgeschaft.

Hierover kunnen ongetwijfeld wel afspraken gemaakt worden. 

Maar probeer wel realistisch te blijven als je een fulltime job ambieert.  Aan de ene kant, is het niet onmogelijk dat je toekomstige werkgever iets of wat rekening probeert te houden met je wensen qua uurrooster.  Anderzijds zal enige flexibiliteit van jouw kant onontbeerlijk zijn (toch zeker als je fulltime aan de slag wil).  Werk je slechts deeltijds, dan is het niet onmogelijk dat je je werkgever kan meegeven op wélke tijdstippen hij een beroep kan doen op jou.  Maar ook daarmee moet je realistisch blijven.  Niks of niemand kan je dan garanderen dat je élke week op die bewuste tijdstippen ook effectief werk zal hebben.

Als je fulltime aan de slag wil, zou je géén goede beurt maken als je bij de eerste kennismaking je toekomstige werkgever de indruk geeft iemand te zijn die alleen maar komt werken als het hem 's goed uitkomt.  Niet persoonlijk bedoeld uiteraard.  Maar 'k weet dat er al rijscholen dergelijke sollicaties meegemaakt hebben. 

Of pakweg anciens die al jàren op een bepaalde dag vrij zijn.  En nu tot de vaststelling gekomen zijn dat iets of wat flexibliteit vereist is.  bvb : de filiaalverantwoordelijke kan niet altijd garanderen dat betrokkene de overige dagen aan voldoende uren komt.  En op die éne vrije dag van betrokken werknemer, is er mss wél vraag van leerlingen (werk voor betrokkene dus).  Neem ik als simpel voorbeeldje : een woensdagnamiddag is zo'n gegeerde vrije (halve) dag voor lesgevers die schoolgaande kinderen hebben.  "Ik wil een fulltime job, maar woensdagnamiddag wil ik altijd vrij zijn".  Oeps .... de tijd dat leerlingen in lange rijen staan aan te schuiven aan het loket van de rijschool, is nu wel voorbij.  Dus zal betrokkene mss gevraagd worden om toch af en toe ook 's op woensdagnamiddag te werken.  Want diezélfde woensdagnamiddag, is immers ook nét de meest felbegeerde dag onder de schoolgaande jongeren en studenten die willen leren autorijden.  "Ik wil een fulltime job, maar 's avonds wil ik altijd thuis zijn".  Nice, maar ook hier geldt : die avonduren zijn de meest gevraagde uren door scholieren, studenten en zelfs jongvolwassenen die overdag al werken.  En als je ooit theorie wil geven : héél vaak beslaat een theorie-cursus 4 weekavonden .....
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 november 2017 - 15:25:22 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone