Voor dat laatste zouden die bestuurders trouwens ook moeten beboet worden, want:
AR 44.3. Het is verboden personen te vervoeren op de uitwendige delen van de carrosserie van een voertuig.
Maar dat zou ik er ook serieus over vinden, moeten ze er naast rijden met de fiets dan ? Of moeten zij dan wel telkens in-, en uitstappen ? Of moeten ze mss een beetje lopen, zodat ze niet zo snel moeten stappen ? Of moeten ze er maar een beetje langer over doen, waardoor de kosten voor de gebruiker (wij dus) weer oplopen ?
Wel, ik kan me natuurlijk wel inbeelden wat de beweegreden van de wetgever was toen art. 44.3. opgesteld werd: hij heeft willen verbieden dat avonturiers voor de lol op het dak of de motorkap van een auto zouden plaatsnemen, met alle daaraan verbonden gevaren.
Maar die treden links en rechts achteraan een vuilnisophaalwagen, met bijbehorende handgrepen, zijn door de constructeur van die voertuigen voorzien voor de vuilnisophalers, en ik denk dat er daar maar zelden een ongeval mee gebeurd. Slordig als het verkeersreglement nu eenmaal opgesteld werd en blijft, werd hiervoor evenwel geen uitzondering voorzien.
Een dergelijke uitzondering, zodat de bestuurders van de vuilnisophaalwagens in dit verband geen overtreding meer hoeven te plegen en rechtszekerheid hebben, is dan ook wat ik aangewezen acht.