Auteur Topic: kinderzitjes en occasioneel gebruik  (gelezen 2984 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
kinderzitjes en occasioneel gebruik
« Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 09:35:37 »
Ik had het hier lang geleden al wel eens aan bod gebracht maar zou het toch nog eens over die kinderzitjes willen hebben en dit naar aanleiding van een klasbabbel in de school van mijn dochter. Deze school doet wel eens uitstappen met de privé-auto's van de ouders, waarin dan de kleutertjes worden gezet. De stelling van de school is als volgt:

Kinderzitjes zijn niet verplicht voor occasioneel gebruik. Enkel wanneer een ouder of grootouder zijn kind/kleinkind vervoert is derhalve een kinderzit verplicht, want dit is niet occasioneel, voor de andere wel.

Ik trachtte de discussie terug op gang te brengen omdat ik hier helemaal niet akkoord mee ben. Maar ze hadden het geverifieerd met een ouder die ook politie-agent was en niemand bleek aan zijn gezagsargumenten te twijfelen. Wat hierboven staat had hij even opgezocht in de wet ???.

Ik vind volgend artikel:

35.1.2. In afwijking van artikel 35.1.1, tweede lid, mag, in voertuigen bestemd voor het vervoer van personen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en in voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3,5 ton, wanneer het na installatie van twee kinderbeveiligingssystemen, niet mogelijk is nog een derde kinderbeveiligingssysteem te installeren en deze beveiligingssystemen in gebruik zijn, op de andere zitplaatsen dan de zitplaatsen voorin in het voertuig, een derde kind van 3 jaar of ouder en kleiner dan 135 cm worden vervoerd, indien het de veiligheidsgordel draagt.

De kinderzitjes worden geregeld door artikel 35.1.1. , maar daar vind ik niets in terug wat door de school wordt beweerd.

Ik ga de school nogmaals op de hoogte stellen van de wetgeving en van de risico's die ze lopen door verkeerde informatie te verspreiden. Hopelijk pakt het dan wel verf en zijn deze gevaarlijke toestanden opgelost.

Naast alle wettelijke bepalingen zou ik trouwens niet de chauffeur willen zijn waarbij tijdens een ongeluk een kind uit de wagen wordt geslingerd omdat het kind niet beveiligd was in een kinderzitje. Ik ben quasi zeker dat de ouder van het kind de chauffeur hoe dan ook in de rechtbank wil zien.

Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik met de hierboven vermelde artikels alvast een brief beginnen schrijven. Ik zal er bovendien op aandringen dat deze informatie dan ook in het schoolbladje terecht komt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: kinderzitjes en occasioneel gebruik
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 13:32:18 »
We hebben hier weer maar eens te maken met:

- de zoveelste politiebeamte die de kok heeft horen fluiten, maar niet weet waar de lepel hangt.
- een schooldirectie die zo dwaas is dat ze geloof hecht aan een uitspraak van een politiebeamte inzake wetgeving.

Citaat
Kinderzitjes zijn niet verplicht voor occasioneel gebruik.

Deze stelling is onvolledig...

Citaat
Enkel wanneer een ouder of grootouder zijn kind/kleinkind vervoert is derhalve een kinderzit verplicht, want dit is niet occasioneel

... en dit is ronduit dikke kwatch, want het verkeersreglement heeft het enkel over een ouder die het voertuig bestuurt, niet over een grootouder.

Het vervolg van het door JC aangehaalde artikel 35.1.2 luidt immers als volgt:

Citaat
In afwijking van artikel 35.1.1, tweede lid, mogen, in geval van incidenteel vervoer over korte afstand, in voertuigen bestemd voor het vervoer van personen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en in voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3,5 ton, waarin geen of een onvoldoend aantal kinderbeveiligingssystemen beschikbaar is, op de andere zitplaatsen dan de zitplaatsen voorin in het voertuig, kinderen van 3 jaar of ouder en kleiner dan 135 cm worden vervoerd, indien zij de veiligheidsgordel dragen. Dit geldt niet met betrekking tot kinderen waarvan een ouder het voertuig bestuurt.

Het feit dat de bestuurder de hoedanigheid van grootouder van één of meer betrokken kinderen heeft, laat niet toe te besluiten dat het geen incidenteel vervoer betreft.

Besluit: weeral een politiebeamte die zijn job niet waardig is, vooral omdat hij liegt door te beweren dat hij het opgezocht had in de wet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 september 2009 - 13:34:43 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 18:04:01 »
occasioneel is: ik zie dat ik er niet op tijd geraak en bel een vriendin om onze kinderen mee te nemen
als ik van gisteren afgesproken heb dat diezelfde vriendin mijn kinderen zal meenemen is het niet occasioneel

een uitstap van de school is meestal op voorhand gepland en dus niet occasioneel
ik zeg meestal, omdat bij ons op school het kan zijn dat de boer komt zeggen dat een koe gaat kalven, en dan is het zo snel mogelijk naar de boerderij, en dat is dan terug occasioneel
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 september 2009 - 20:01:34 »
occasioneel is: ik zie dat ik er niet op tijd geraak en bel een vriendin om onze kinderen mee te nemen
als ik van gisteren afgesproken heb dat diezelfde vriendin mijn kinderen zal meenemen is het niet occasioneel

Dat is een interpretatie die ik niet kan delen.

Of iets al dan niet occasioneel is, hangt niet af van een toevallige gebeurtenis of een planning.

WikiWoordenboek: nu en dan voorkomend.

synoniemen.net: bij gelegenheid, bij tijd en wijle, bij tussenpozen, bij wijlen, een enkele keer, een enkele maal, incidenteel, soms, somtijds, sporadisch, van tijd tot tijd, zo nu en dan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 11 september 2009 - 10:08:41 »
het is in ieder geval hoe ik het toepas als mijn kinderen met iemand meegaan, of als ik kinderen meeneem
maar ik gebruik die kinderzitjes dan ook al van voor het verplicht werd, en niet omdat het verplicht is
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 26 september 2009 - 11:18:57 »
In het volstrekt onleesbare en dwaze artikel 35, is noch het begrip "kort", noch het begrip "incidenteel" uit Art 35.1.2, tweede lid, op welke wijze dan ook bepaald.

Incidenteel wordt in de toelichting bij het KB omschreven als “bij gebrek aan enige regelmaat”..
Een jaarlijkse schoolreis heeft echter ook enige regelmaat ...

Wat mij betreft is het onverantwoord dat een school de kantjes van de wetgeving gaat afrijden, om toch maar onder die onzekere uitzondering te vallen.

Ivan Bruggeman heeft op wegcode.be eens een uitgebreid relaas gedaan over hoe de bepalingen van Artikel 35 in elkaar zouden passen.
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,29117.msg266996.html#msg266996

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 26 september 2009 - 15:14:42 »
Dat Art 35 zou - zoals vele arikels - volledig opnieuw geschreven moeten worden, en na 4 jaar wettelijkheid mogen die flauwe achterpoortjes er ook volledig uit.

Gewoon een vb nemen aan de D-StVO § 21 en 21a:
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_21.php
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I