Auteur Topic: snellheidszones  (gelezen 26611 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
snellheidszones
« Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 21:31:03 »
Beste mensen ik ben terug van weggeweest.

In onze gemeente heeft men beslist om drie snelheden in te voeren door middel van zoneborden.
Zone 30 50 70.

De mensen in de buurt klagen erover dat ze niet altijd duidelijk weten in welke snelheidszone ze zich bevinden.
Hiervoor zijn verschillende redenen.

De Belgische wegcode schrijft voor dat je in de agglomeratie 50 mag rijden en buiten de agglomeratie 90 km uur.
Als de gemeente van deze regel wil afwijken door een groot deel van de agglomeratie zone 30 te maken en dan buiten de agglomeratie grote zones 50 in te richten en alleen op de provinciewegen 70 toe te laten aangegeven door middel van zoneborden zonder herhalingsborden dan krijg je problemen.

Als van de algemene regel wordt afgeweken is het nodig om dit duidelijk aan te geven en bij regelmaat te herhalen.

Dit is misbruik van de zoneborden.

Stel dat je duidelijk buiten de bebouwde kom bent waar de algemene regel 90km uur is en je hebt 1 zonebord gemist of je neemt het stuur over van iemand anders, aan wat kan je opmaken in welke zone je zit?

Het antwoord van de burgemeester is : als je het niet weet rij je best 50 km uur????

Als je op een weg waar 70 gereden mag worden tegen 50 ligt te tuffen ben je een spelbreker.

De inwoners van de gemeente weten misschien wel dat alles is opgedeeld in zones, maar wat met bestuurders die toevallig eens door onze gemeente rijden?

In de bebouwde kom is het 30 daarbuiten 50 en alleen op provinciewegen 70.
Welke referentiepunten heb je dan om uit te maken hoe snel je mag?

Men doet nu veel snelheidscontoles op de rechte stukken.
De gemeente zou beter controleren aan welke snelheid de meeste bestuurders over de B17 kruispunten rijden want als je 50 rijdt kan er blijkbaar niets gebeuren.


Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: snellheidszones
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 22:09:05 »
Het is idd. een geweldige pest al die zone-borden. Steeds meer gemeenten schakelen erop over. Ze zien het bij anderen en kunnen niet achterblijven. De meeste bestuurders kennen niet eens het verschil tusen een zone-C43 en een gewone C43.
Het is idd. het beste om de zone-borden zeer regelmatig te herhalen. Waarom hebben we dan nog zone-borden nodig? Gewoon C43 hadden we toch al?

Helemaal ergerlijk is bijvoorbeeld de gemeente Rumst. Bij het betreden van het grondgebied staan er gigantische gele borden. Daarop staat: "drie zones = drie snelheden"/ dan staan er 3 borden afgebeeld, eerst bordje zone 30 = 30 km/u, dan bord F1 (beb. kom) = 50 km/u, en dan bordje zone 70 = 70 km/u.
Ik neem bijzondere aanstoot aan dat bord. Ten eerste ben ik als bestuurder bekwaam om zelf de betekenis van borden te beoordelen. Ten tweede zijn er in Rumst nog wel degelijk plekken waar je nog negentig mag rijden (nl. de smalste, modderigste wegjes)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 22:11:37 »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snellheidszones
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 22:16:09 »
Die zones zijn me al langer een balk in het oog, een ware ramp zijn ze
Hier bij ons wordt het binnenkort ook van dat , en nergens nog 90 toegelaten, waarom in godsnaam ?  Ja, ik weet het, snelheid is foei  :-\

En die borden met "in onze gemeente 3 snelheden" duiken heus niet alleen op in Rumst, nog even en de algemene max buiten BBK is 70 zoals Steve Stunt ex-Cafébaas wereldburger als eerste voorstelde

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snellheidszones
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 22:22:06 »
Bebouwde kom plaatsen ze vol met zone 30, buiten de bebouwde kom is het nog 50 km/u, en als je geluk hebt kan je hier en daar nog hooguit 5 minuten 70 km/u rijden.
Ja, nog zo iets, ze halen zo de complete logica onderuit; de verkeersregels worden hoe langer hoe ingewikkelder, én een test voor je geheugen
Zo dit mss zijn om iedereen zoveel mogelijk te verwarren zodat er toch nog wat extra geflitst kan worden ?  :-X

En het antwoord "rij dan 50"; Je bent toch niet van Dendermonde of zo ?  De stad waar de schepen van mobiliteit géén auto heeft en er ook nooit met een rijdt !!!  :'(  :'(

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: snellheidszones
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 22:40:14 »
Verder zijn er door het gebruik van zones 50 buiten de bbk problemen bij het juist toepassen van een aantal regels omdat binnen de bbk niet alleen de snelheid beperkt is tot 50 maar ook andere regels van toepassing zijn zoals  keuze rijstrook volgens bestemming   niet parkeren op verhoogde berm  enz

Je moet echt zeer goed op de hoogte zijn van de wegcode en het verschil zien tussen een bord einde bbk en tegelijkertijd einde zone 30 en 5 meter verder een zone bord van 50 km uur om te weten hoe  het nu juist zit 

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: snellheidszones
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 september 2009 - 22:56:01 »
Verder zijn er door het gebruik van zones 50 buiten de bbk problemen bij het juist toepassen van een aantal regels omdat binnen de bbk niet alleen de snelheid beperkt is tot 50 maar ook andere regels van toepassing zijn zoals  keuze rijstrook volgens bestemming   niet parkeren op verhoogde berm  enz

Je moet echt zeer goed op de hoogte zijn van de wegcode en het verschil zien tussen een bord einde bbk en tegelijkertijd einde zone 30 en 5 meter verder een zone bord van 50 km uur om te weten hoe  het nu juist zit 
Klopt
op den duur moet je echt zitten denken in de auto, het gebeurt me tegenwoordig al regelmatig dat ik het ff moet vragen aan mijn passagier (mijn vrouw) of zij zich nog herinnert wat ik laast gepasseerd ben
Bevorderlijk voor de veiligheid is dit volgens mij écht niet, en voor de mobiliteit al helemaal niet, want als je het echt niet meer weet kan je idd best 50 gaan rijden, of als het zo nog ff doorgaat mss wel 30  :-\

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snellheidszones
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 00:08:55 »
Het antwoord van de burgemeester is : als je het niet weet rij je best 50 km uur????

Als je op een weg waar 70 gereden mag worden tegen 50 ligt te tuffen ben je een spelbreker.

Juist. Maar het grote voordeel van dat advies van de burgemeester is dat je, als je tegen 50 km/h geflitst wordt in een zone 30, een flinke boete oploopt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 01:21:14 »
Het antwoord van de burgemeester is : als je het niet weet rij je best 50 km uur????

Als je op een weg waar 70 gereden mag worden tegen 50 ligt te tuffen ben je een spelbreker.

Juist. Maar het grote voordeel van dat advies van de burgemeester is dat je, als je tegen 50 km/h geflitst wordt in een zone 30, een flinke boete oploopt.

En als je 50 rijd in een zone 70 je "es goe voor wat verkeersagressie kan zorgen" en bovendien, wanneer je aan je examen bezig bent, nog es kan terug gaan wegens belemmering van het verkeer.
Hoe je het ook draait of keert, het blijft ferm KASSAKASSA.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 08:43:20 »
Ik zoek een 10 tal medestrevers om een halve dag super strikt "volgens de verkeersborden en de wegcode" rond te rijden. Wedden dat het land binnen de kortste tijden stil ligt.

En inderdaad, ook in mijn buurt wordt het binnen het agglomeratie bord bijna overal zone 30. Leren mee leven is de enige boodschap.

Er is helemaal geen maatschappelijk draagvlak voor deze maatregelen, maar zo is het in ons landje. De minderheid beslist.

Misschien moeten wij allen een weekje onze auto's laten stilstaan, dan schrikt onze overheid wel van de gemiste inkomsten.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 08:59:53 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 09:08:11 »
Ik zoek een 10 tal medestrevers om een halve dag super strikt "volgens de verkeersborden en de wegcode" rond te rijden.
ben ik al jaren mee bezig, jij niet??
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snellheidszones
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 15:03:38 »
Misschien moeten wij allen een weekje onze auto's laten stilstaan, dan schrikt onze overheid wel van de gemiste inkomsten.

Utopie.

Dat is het juist waardoor al die wantoestanden in België mogelijk zijn. De Belg vloekt eens en boert voort. Waar is de tijd dat we massaal de straat opkwamen.

Mei 1968... Leuven Vlaams... waar is die goede tijd naartoe? Geen idealen meer, enkel nog ieder voor zich.

Toen ik begon te werken, werd er geregeld eens gestaakt, en sleepten we loonsverhogingen en arbeidsduurvermindering uit de brand. Nu krijgt een vakbond (behalve dan bij Opel, waar het nu echt al wel heel lang de spuigaten uitloopt) geen 10 stakers meer bij elkaar.

Ooit moest het leger eraan te pas komen toen de boeren naar Brussel getrokken waren. Nu gieten ze melk weg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 18:53:45 »
Een gemeente hier vlak in de buurt, Duffel, maakt het wel helemaal bont. Aan een scherpe bocht sluiten ze hun zone 70, wordt een zone 50 gestart, om dan honderd meter voorbij de bocht de zone 50 op te heffen en onmiddellijk de zone 70 terug in te stellen. Hilarisch en tegelijk dieptriest. Het is hier al aan de orde geweest dat dit zelfs onwettig zou zijn. Natuurlijk wordt de zone 50 pas 100 m voorbij de bocht stop gezet, kwestie nog een kleine 'speed trap' te hebben waarin naar hartelust kan geflitst worden. Net na de bocht is het gevaar weg en trap ik terug mijn gas in, zo hoort het ook, artikel 10 van de wegcode in gedachte.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snellheidszones
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 23 september 2009 - 19:12:20 »